Gå til innhold

Når kommer ambulansen,?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når det ikke er forsvarlig å be deg ta taxi eller buss

Anonymkode: a11e1...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor syk må man være for at de sender ambulanse? 

Anonymkode: 603fa...f1f

Ring legevakta og spør. Eller ring 113 om det står om livet.

Anonymkode: cf652...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt hentet av ambulanse en gang på grunn psykisk sykdom, så det varierer kanskje. Jeg vet ikke. Alltid når det et fare for liv og helse må det i alle fall sendes ambulanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble henta med ambulanse ganske  kjapt den gangen jeg tryna  helt alene litt bortgjemt  og ikke kom meg opp pga div skader. Så kommer  vel ann på hva de ser. Om du er alene eller hva du ringer for. 

Anonymkode: c2cb6...238

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spørr er at jeg tror det kommer sn på hvem du treffer på når du ringer. 

Min venninne var plaget med gallestein. En natt fikk hun ett anfall som ikke ga seg selv om hun smertestillende. Hun lå i fosterstilling på gulvet og kastet opp.  Mannen fikk beskjed om å kjøre henne.

Så fikk min søster nyrebekkenbetennelse. Hadde smerter og kastet opp. 

Skjønner ikke helt hva de går etter 

Anonymkode: 603fa...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Grunnen til at jeg spørr er at jeg tror det kommer sn på hvem du treffer på når du ringer. 

Min venninne var plaget med gallestein. En natt fikk hun ett anfall som ikke ga seg selv om hun smertestillende. Hun lå i fosterstilling på gulvet og kastet opp.  Mannen fikk beskjed om å kjøre henne.

Så fikk min søster nyrebekkenbetennelse. Hadde smerter og kastet opp. 

Skjønner ikke helt hva de går etter 

Anonymkode: 603fa...f1f

Men dette er jo ikke uten videre grunn til ambulanse. Liv og helse er ikke truet og de er i stand til å bevege seg, selv om det er vondt. 

Anonymkode: 159c9...f1f

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men dette er jo ikke uten videre grunn til ambulanse. Liv og helse er ikke truet og de er i stand til å bevege seg, selv om det er vondt. 

Anonymkode: 159c9...f1f

Glemte å skrive at hun med nyrebekkenbetennelse betennelse fikk ambulanse. Så derfor skjønner jeg ikke hva de går etter 

Anonymkode: 603fa...f1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann fikk ambulanse en gang i Sverige pga gallestein.

Min mor fikk ambulanse da hun hadde så vondt i magen så hun kastet opp og skalv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Glemte å skrive at hun med nyrebekkenbetennelse betennelse fikk ambulanse. Så derfor skjønner jeg ikke hva de går etter 

Anonymkode: 603fa...f1f

Hvis man har noen som kan kjøre seg trenger man jo ikke ambulanse.

Anonymkode: 231db...ae7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Glemte å skrive at hun med nyrebekkenbetennelse betennelse fikk ambulanse. Så derfor skjønner jeg ikke hva de går etter 

Anonymkode: 603fa...f1f

Hadde hun med nyrebekkenbetennelse noen i nærheten som kunne kjøre henne? Det sier du ingenting om…

Kapasiteten til 113 har også noe å si

Anonymkode: f1e84...445

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror og det har litt å si hvem som ringer. :P Ringer legen eller noen som oppgir at de er helsepersonell så oppfører ambulansen seg nærmest som en taxi.

Anonymkode: f92cd...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om de visste om tilstanden sin der og da, men feks. gallesteinsanfall er vel i utgangspunktet ikke livstruende selv om det er fryktelig vondt, siden det var kjent historikk med årsak til at hun lå på gulvet og i fosterstilling, så tenker jeg at det at de visste årsaken og at det var gallestein, så anså de det som trygt nok at hun bli kjørt til legevakten i stedet. 

Nyrebekkenbetennelse kan fort bli livstruende fordi man kan få blodforgiftning og det kan gå veldig fort, så en pasient med kjent urinveisinfeksjon/nyrebekkenbetennelse  eller ukjent årsak, som ligger og kaster opp kan assosieres med blodforgiftning og derfor nødvendig å bli hentet av ambulanse. 

Det blir mine gjetninger.  

Endret av missmcbeal
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fare for liv og helse, behov for akutt behandling, overvåkning, oksygen osv.

Store og evt uavklarte skader og folk som ikke kan bevege seg tilstrekkelig til å komme transport. 

Det er svært begrenset med ambulanser, hvis du kræsjer på motorsykkel eller din mor får hjerneslag, er det viktig at ikke ambulansen er opptatt med å frakte på folk som har smerter, men som ikke er i noen farlig situasjon. 

De fleste som ringer 113 vet ikke selv hva de feiler, og personell må tolke om symptomene  kan skyldes farlige tilstander eller ikke. Noen med brystsmerter har sure oppstøt spiserørsbetennelse,  noen har hjerteinfarkt, og noen har en hovedpulsåre som holder på å sprekke. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått ambulanse (til dels imponerende raskt) til tilstander som har vært akutt innsettende uten å være åpenbart alvorlige (selv om det endte med innleggelse) i situasjoner hvor jeg ikke har vært i stand til å forflytte meg på egen hånd. Tilkalt av helsepersonell på tidspunkter som sannsynligvis ikke var av de travleste, det er jo også en del av vurderingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som noen nevner, kapasiteten har mye å si. Sentralen har et visst antall (ofte få) ambulanser tilgjengelig. Hvis det er en rolig kveld og ambulansene står ledig, så er det lavere terskel for å sende en ambulanse, enn om det er en krisekveld der alle ambulansene har alvorlige oppdrag.

Anonymkode: 63c73...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gallesteinssmerter midt på natten (uten å kaste opp). Jeg hadde ingen mann som kunne kjøre meg, så jeg ble hentet i ambulanse. Jeg var relativt oppegående på turen og så meg rundt på tingene som var der osv. Når de listene kommer opp på Facebook, så har jeg i hvert fall den tingen å krysse av for. (Ble operert noen måneder senere)

Endret av sofie777
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...