Gå til innhold

Strikking når man er ufokusert. Tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver virkelig. Men plutselig sitter jeg der og aner ikke om jeg har strikka en runde glatt, eller en runde med raglanøkning. Skriver egentlig ned så fort jeg er ferdig med en runde, men glemmer av og til. Noen ganger strikker jeg et par raglan og resten glatt i en omgang og merket jeg. 

Så nå må jeg rekke opp en god del, ellers blir det for mange masker..

Omgangsteller bruker mange, men den hjelper ikke hvis jeg glemmer å bruke.

Liker veldig godt å strikke, og føler jeg slapper så godt av med det. Men dette går jo bare ikke, har så dårlig tålmodighet og at jeg håper noen har gode råd før jeg gir opp.

Anonymkode: 790d6...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker maskemarkører for å minne meg på at jeg feks har strikket en omgang. På raglan har jeg feks røde markører i 3 overganger, mens den siste er hvit sånn at jeg vet at jeg har strikket alle 4 overgangene. 

Anonymkode: 243bb...410

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker bare sokker, har strikket så mange at jeg ikke trenger å tenke mens jeg strikker, det går helt av seg selv.
så om du strikker genser nr 1 eller 2 så krever det mer fokus enn hvis du har strikket 50 stk før..

Anonymkode: 32a1b...e61

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har minst to strikketøy gående samtidig.

Ett hvor jeg bare kan strikke på automatikken, og ett hvor jeg må følge litt mer med/konsentrere meg.

Så tar jeg det etter dagsform :) eller strikker konse-strikk ei lita stund før jeg bytter til lett-strikk.

F.eks kan du ha to gensere på gang samtidig, en hvor du er på bærestykket og strikker raglan/rundfelling/mønster, og en hvor du holder på med bolen og bare strikker rundt-og-rundt.

Strikker mye sokker nå, og strikker vrangborden på automatikken, og må fokusere når jeg strikker hæl/tå. Så da bytter jeg bare på :) strikker hæl til jeg ikke orker konsentrere meg mer, bytter til vrangbord og to rett, to vrang som sitter i fungerende og kan strikke i blinde.

Anonymkode: 0e2ee...47a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har minst to strikketøy gående samtidig.

Ett hvor jeg bare kan strikke på automatikken, og ett hvor jeg må følge litt mer med/konsentrere meg.

Så tar jeg det etter dagsform :) eller strikker konse-strikk ei lita stund før jeg bytter til lett-strikk.

F.eks kan du ha to gensere på gang samtidig, en hvor du er på bærestykket og strikker raglan/rundfelling/mønster, og en hvor du holder på med bolen og bare strikker rundt-og-rundt.

Strikker mye sokker nå, og strikker vrangborden på automatikken, og må fokusere når jeg strikker hæl/tå. Så da bytter jeg bare på :) strikker hæl til jeg ikke orker konsentrere meg mer, bytter til vrangbord og to rett, to vrang som sitter i fungerende og kan strikke i blinde.

Anonymkode: 0e2ee...47a

Dette! Jeg holder på med en genser med mye rettstrikk rundt og rundt, hvor jeg er ferdig med halsen og raglan, samtidig som jeg har et vanskelig prosjekt med masse mønster. Bytter på etter formen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg bruker maskemarkører for å minne meg på at jeg feks har strikket en omgang. På raglan har jeg feks røde markører i 3 overganger, mens den siste er hvit sånn at jeg vet at jeg har strikket alle 4 overgangene. 

Anonymkode: 243bb...410

Jeg har fire markører der hvor det skal raglanøkes. Og to markører rett bak på genseren, der hvor omgangen starter og slutter. Å strikke glatt annenhver omgang blir glemt noen ganger når jeg ser markørene tydeligvis😅

Vurderer å skrive tidspunkt for når jeg er ferdig med en omgang, for d tar jo en viss tid, og om jeg strikker konstant, så er det lett å se om jeg har glemt å skrive. Men allikevel må jeg ha tunga veldig rett i munnen for å huske annenhver gang raglan/glatt. 

Synes det er vanskelig å se på strikketøyet om jeg har strikka riktig eller feil akkurat med de raglangreiene. Er ikke så veldig dreven ennå.

Jeg leser eller ser serier hvis jeg ikke føler at det går bra å strikke. Men vil gjerne komme godt igang med strikking av genseren, ellers vil den bare bli liggende.

Andre tips? Må komme bedre igang med denne før jeg evt. starter med enda et strikkeplagg så jeg kan veksle litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette løses enkelt med en tråd som markør før hver økning. Hvis du for eksempel skal øke hver fjerde omgang legger du tråden dobbelt og knytter fire knuter så du får fire løkker. Økeomgang er når tråden er på øverste løkke. Hver gang du treffer tråden flytter du den en knute ned, når den er på bunnen og det ikke er flere knuter skal den opp, og det skal økes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker fordi jeg har ADHD, og det hjelper meg å fokusere. Istedet for å sitte på tlf, så strikker jeg. Men jeg strikker kun putetrekk, luer og andre ting som strikkes med glattstrikk rundt og rundt, så jeg slipper å tenke. Med en gang det er et mønster involvert, mister jeg effekten for da må jeg tenke. Jeg strikker og selger putetrekkene, for prisen av garn + frakt, da koster det ikke så mye for kjøperen, og jeg får dekket utgiftene. :)

Anonymkode: 9a31e...c99

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg strikker fordi jeg har ADHD, og det hjelper meg å fokusere. Istedet for å sitte på tlf, så strikker jeg. Men jeg strikker kun putetrekk, luer og andre ting som strikkes med glattstrikk rundt og rundt, så jeg slipper å tenke. Med en gang det er et mønster involvert, mister jeg effekten for da må jeg tenke. Jeg strikker og selger putetrekkene, for prisen av garn + frakt, da koster det ikke så mye for kjøperen, og jeg får dekket utgiftene. :)

Anonymkode: 9a31e...c99

Så kult at du selger! Kan godt ta litt høyere pris da, så du tjener litt på det.😊

Mistenker at jeg og har adhd, starter utredning snart. Føler mestring når jeg får til å strikke en genser f.eks. Fikk til raglan for en god stund siden, men er generelt litt mer stressa når, merket det på alle områder. Det er ganske enkle ting jeg strikker, men man må komme igang så det "sitter" i hendene. Og være litt mer rolig i hodet..

En dag tok jeg fram pinnene, og huska ikke engang hvilken retning jeg skulle strikke. Helt utkobla. Har hendt jeg har strikka i feil retning, så hele greia ble vridd og helt feil..

Pleier å gå fint å se litt på tv mens jeg holder på, kanskje det hjelper å slå den av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...