Gå til innhold

Kjemisk kastrering

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er din erfaring med kjemisk kastrering?

Hvordan var hund før/etter?

Hvor gammel var hunden?

Har en hund på snart 8 år som jeg har bestemt meg for å teste kjemisk kastrering på. Jeg har vurdert det i årevis. Han er ivrig på å snuse på andre hunder, stump og kjønn, andre hunder blir sinte på hunden fordi han er for ivrig. Kan ikke gå overens med hunder med mindre de er kastrert eller sterilisert. 

Alle som går forbi skal og må hilses på. Jeg har trent men han er umulig. Og hvis jeg lar de hilse går det 90% sikkert i vasken. Jeg kan ikke bruke hundepark. Måtte slutte etter han fikk juling for andre gang. Og siden kan jeg nesten ikke sosialisere han. Han er alt for intens. Jokking, snusing.. de andre blir lei. 

Han har alltid hatt vanskelig for å være hjemme alene. Kjeder seg. Kan ikke slappe av

Stresser generelt mye. Klarer ikke slappe av.

Han er veldig avhengig av meg.

Markerer myyyyyye på tur. 

Jeg har fått anbefalt i årevis å kastrere han. Men aldri fått meg til å gjøre det. Pratet mye med veterinær, men jeg har tilpasset meg og derfor aldri gjort det. 

Nå er jeg i en situasjon hvor min kjæreste har katt. De er begge voksne. Og vi orker ikke mer at de ikke kan gå overens. Hunden er vanvittig stressa hele tiden. Nistirrer på Luka hele tiden. Enhver lyd tror han er luka. Om katten prøver å komme inn stormer han mot katten. Hvis katten allerede er inne, så lar han den være i fred etterhvert, men Om katten beveger seg er han som en rakett og stormer mot den. Han stresser, puster og peser konstant. 

Er helt oppslukt av katten. Dette medfører at katten ikke tørr å komme inn rundt hunden. Og er ute hele dagen. Tørr kun komme inn på natta mens hunden er på annet rom og sover.

Jeg orker ikke en høst og vinter med mer styr. Sette hunden på annet rom og lokke katten inn. Hunden blir febrilsk og prøver å rive ned døra. Han bjeffer, hyler, klinker seg, skriker seg og blir helt idiot. 

Jeg orker ikke en ny vinter og høst hvor vi ikke kan la katten være ute hele døgnet. 

Så jeg må ta et desperat forsøk på kjemisk kastrering for å se omdet kan funke. 

Noen med erfaring? 

Ja har prøvd trening. Masse trening. Kurs. Konferere med terapeut, veterinær. Lest masse teori og bøker. Vi har forsøkt feliway, adaptil, dap halsbånd, iharmoni. Leverpostei i trening. 

Altså. Jeg blir gal......  vær så snill, noen med erfaring som kan gi meg håp?

Anonymkode: 91139...361

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke egentlig noe relevant å komme med angående kastrering. Men i USA er det jo sett veldig ned på om du IKKE kastrerer så SÅ dårlig kan det da ikke være. 

Men.. Har du sett denne?https://www.discoveryplus.com/no/show/cat-vs-dog

Den går ut på akkurat den problemstillingen mellom katt og hund og de som har vært i de episodene var ganske ille. Man taper i hvert fall ingenting på det, det er jo ganske underholdene😂

Anonymkode: e5eb0...06a

Skrevet

Kastrering fordi du ikke orker å ta tak i problemene, er en uting. Hunden er ÅTTE år, for pakker! Her har du feilet. Korriger uønsket oppførsel, slutt å tro at hundepark er kiwi hunden trives i og bruk hunden din slik at den faktisk kan trives og slappe av!

Anonymkode: 158f8...eb5

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kastrering fordi du ikke orker å ta tak i problemene, er en uting. Hunden er ÅTTE år, for pakker! Her har du feilet. Korriger uønsket oppførsel, slutt å tro at hundepark er kiwi hunden trives i og bruk hunden din slik at den faktisk kan trives og slappe av!

Anonymkode: 158f8...eb5

Her burde du nok ha lest innlegget før du kommenterte..  

Sinna kvinnemenneske.. Lær deg å lese og svar mennesker på en høflig måte, så får du det nok bedre med deg selv også.

Huff...

Anonymkode: 91139...361

Skrevet

Jeg forstår ikke dette med kjemisk kastrering, hvorfor ikke operasjon? Med operasjon er man ferdig med det, men ved kjemisk kastrering må hunden ta piller resten av livet....? Er det fordi de farmasøytiske selskapene tjener mer på det at de pusher dette?

Anonymkode: fd006...eb1

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår ikke dette med kjemisk kastrering, hvorfor ikke operasjon? Med operasjon er man ferdig med det, men ved kjemisk kastrering må hunden ta piller resten av livet....? Er det fordi de farmasøytiske selskapene tjener mer på det at de pusher dette?

Anonymkode: fd006...eb1

Piller?

Ts, du kan teste ut en 6 mnd chip. Jeg har venner som har hatt stor nytte av kjemisk kastrering; hundene ble roligere og lettere å jobbe med både ute og inne. Om adferden hans er et resultat av usikkerhet, så kan kastrering gjøre han verre (føre til aggresjon), så det er lurt å teste med kjemisk kastrering først. Gjør det i kombinasjon med selvtillitsbygging, mental aktivisering, ro-trening, motbetining og kinderegg/sladretrening. Dette er ting du kan trene på ut på tur. Unngå vill leik/ballkasting og annet kaotisk stress. Ikke la han hilse på andre hunder på tur- det er totalt unødvendig. 

Husk at stresset eller ikke, det er helt normalt for hunder å ikke komme overens med alle andre hunder. Hundeparker bør man unngå uansett hvilken type hund man har. Man bør heller la hunden ha faste lekekamerater, eller ikke møte andre hunder i det hele tatt om det bare fører til stress.

Anonymkode: 433ab...330

Skrevet

Jeg vil også anbefale kjemisk kastrering før kirurgisk. Dette fordi det er midlertidig og reversibelt og du kan se om kastrering vil ha en effekt på din hund eller ikke.

Kastrering fungerer for stress som er hormonelt betinget, men lite annet. Dvs at din hunds stressnivå vil gå ned (hvis det er hormonelt betinget), men den vil fortsatt kunne være usikker på andre hunder og det vil nok ikke hjelpe på at han er hjemme alene.

Min hund hadde to runder med kjemisk kastrering før vi, i samråd med dyrlegen, kastrerte ham kirurgisk. For ham var det natt og dag med tanke på stressnivå. Som intakt så ville han dra mye i båndet, vanskelig høre på meg ute, ha stor radius når han var løs, jokke på hunder han kjente uavhengig av kjønn, jokke på eierne deres og katten hjemme. Det var fifty-fity prosent sjanse om han tok godbiter ute selv uten noen forstyrrelser fordi stressnivået var konstant høyt. Han utagerte mot andre hunder og var svært vanskelig å trene fordi han ikke ville ha godbiter og han trengte enorme avstander for å klare å jobbes med.

Som kastrert var han fortsatt usikker på andre hunder, men da kunne han jobbes med. All jokkingen forsvant, han dro mindre i båndet, fikk kortere radius ute, hørte på meg igjen og tok godbiter ute. 

Vær obs på at en chip-kastrering kan ta opptil seks uker før den har full effekt og i den perioden kan hunden bli verre før den blir bedre. Og at ting som usikkerhet, hjemme alene, tilvenning til katt osv fortsatt må trenes på. Kastrering er ikke en quick fix som erstatter trening, det er et inngrep som kan redusere stressnivået sånn at trening er mulig å få til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...