Gå til innhold

Hvem skal ta kostnaden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Leiligheten jeg bor i har ventilasjonsanlegg. I dette sitter det 2 stk filter som skal byttes 2 ganger pr år. Utleier mener jeg må stå for kostnaden.. stemmer dette? 

Anonymkode: da65c...558

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er jo du som bruker leiligheten. Samme som at det er du som kjøper lyspærer som må skiftes også.

Anonymkode: 84af5...e20

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det er jo du som bruker leiligheten. Samme som at det er du som kjøper lyspærer som må skiftes også.

Anonymkode: 84af5...e20

Okay.. men bare tenker at det kanskje kan sammenlignes litt med service av varmepumpe? Det er jo fastmontert utstyr som må vedlikeholdes? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hei! Leiligheten jeg bor i har ventilasjonsanlegg. I dette sitter det 2 stk filter som skal byttes 2 ganger pr år. Utleier mener jeg må stå for kostnaden.. stemmer dette? 

Hei! 

Dette mener jeg helt klart at utleier skal stå for. 

Hvis varmepumpa ryker, er det du som skal kjøpe ny? Nei. Filter er litt av samme prinsippet. Det er inkludert drift av leiligheten. Fastmontert utstyr som uansett måtte ha vært der selv om du eller noen andre ikke bodde der.

Anonymkode: 1a09a...f92

• Liker 1
Skrevet

https://langsethadvokat.no/avdeling/fast-eiendom-og-entrepriserett/leieavtaler/nar-plikter-utleier-a-skifte-ut-tekniske-innretninger-i-leieobjektet/

"Hva sier loven ? Husll § 5-3 pålegger leietaker å vedlikeholde den leide gjenstanden, men må gjenstanden skiftes ut er dette utleiers ansvar. Denne paragrafen er i motsetning til de fleste andre fravikelig også for boliger, slik at leieavtalen kan sette loven til side."

Skrevet
Krist1an skrev (2 minutter siden):

https://langsethadvokat.no/avdeling/fast-eiendom-og-entrepriserett/leieavtaler/nar-plikter-utleier-a-skifte-ut-tekniske-innretninger-i-leieobjektet/

"Hva sier loven ? Husll § 5-3 pålegger leietaker å vedlikeholde den leide gjenstanden, men må gjenstanden skiftes ut er dette utleiers ansvar. Denne paragrafen er i motsetning til de fleste andre fravikelig også for boliger, slik at leieavtalen kan sette loven til side."

Så om jeg da velger å ikke bytte filter, og hele ventilasjonsanlegget stopper pga det- fordi det tetter seg fullstendig av støv, og pollen så må dem komme å skifte ut hele anlegget til 50.000? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så om jeg da velger å ikke bytte filter, og hele ventilasjonsanlegget stopper pga det- fordi det tetter seg fullstendig av støv, og pollen så må dem komme å skifte ut hele anlegget til 50.000? 

Viss du ikke har oppfylt vedlikeholdsplikten din er det du som må stå for den kostnaden. 

Bytte av filter, batteri i røykvarslere, lyspærer etc er leietakers ansvar. 

Anonymkode: 3072f...8a5

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hei! 

Dette mener jeg helt klart at utleier skal stå for. 

Hvis varmepumpa ryker, er det du som skal kjøpe ny? Nei. Filter er litt av samme prinsippet. Det er inkludert drift av leiligheten. Fastmontert utstyr som uansett måtte ha vært der selv om du eller noen andre ikke bodde der.

Det er det jeg mener også.. det er nødvendig med filter for at det skal virke. Men huseier mener det er «mitt» støv som gjør at det må skiftes ut filter. Men det SKAL byttes ut minimum 1 gang pr år. Helst 2 for optimalt inneklima. Så jeg mener dem hvertfall skal ta kostnaden for 1 gang i året iallefall. Det måtte ha byttes om leiligheten hadde stått om også, det drar inn pollen blant annet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Viss du ikke har oppfylt vedlikeholdsplikten din er det du som må stå for den kostnaden. 

Bytte av filter, batteri i røykvarslere, lyspærer etc er leietakers ansvar. 

Anonymkode: 3072f...8a5

Men det står ingenting i kontrakten om dette. 
Eneste som står i kontrakten: 

Vedlikehold
Leier plikter å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og løst inventarier i boligen. Leier plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Annet vedlikehold og hvis gjenstander som tilhører utleieren må skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt, jfr husll. § 5-3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er det jeg mener også.. det er nødvendig med filter for at det skal virke. Men huseier mener det er «mitt» støv som gjør at det må skiftes ut filter. Men det SKAL byttes ut minimum 1 gang pr år. Helst 2 for optimalt inneklima. Så jeg mener dem hvertfall skal ta kostnaden for 1 gang i året iallefall. Det måtte ha byttes om leiligheten hadde stått om også, det drar inn pollen blant annet. 

Men hva slags varmepumpe er dette? Har eid varmepumper i 20 år, og har aldri kjøpt nytt filter. Jeg har rengjort de som var der, og det gjøres ca annenhver måned. At DU som leietaker rengjør filterene er å forvente. Men ikke å kjøpe nytt for hver gang. 

Tror jeg hadde funnet meg en annen plass å bo. Kjipe og rigide utleiere er ikke noe særlig! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vi har også varmepumpe, men vi kan ta ut filteret og rense det med støvsuger eller klut. Samme gjorde jeg i forrige bosted. Er du helt sikker på at det må byttes? I såfall burde det ikke være så dyrt - da ville ikke den pumpa overlevde på markedet når andre pumper ikke har samme løpende utgift

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hva slags varmepumpe er dette? Har eid varmepumper i 20 år, og har aldri kjøpt nytt filter. Jeg har rengjort de som var der, og det gjøres ca annenhver måned. At DU som leietaker rengjør filterene er å forvente. Men ikke å kjøpe nytt for hver gang. 

Tror jeg hadde funnet meg en annen plass å bo. Kjipe og rigide utleiere er ikke noe særlig! 

Det er ett ventilasjonsanlegg. Filtrene kan ikke rengjøres- de er av papp ☺️ Hadde det vært mulig hadde jeg selvfølgelig gjort det.

Skrevet
Lill3My skrev (4 minutter siden):

Vi har også varmepumpe, men vi kan ta ut filteret og rense det med støvsuger eller klut. Samme gjorde jeg i forrige bosted. Er du helt sikker på at det må byttes? I såfall burde det ikke være så dyrt - da ville ikke den pumpa overlevde på markedet når andre pumper ikke har samme løpende utgift

Heeelt sikker! Vi er flere med like leiligheter, og filtrene er av papp. Mine naboer bytter disse 2 ganger i året, og det må gjøres eller så blir det ett forferdelig dårlig inneklima. Støver ned overalt osv. leiligheten er så å si ny, og anlegget heter flexit. Så det går ikke å rengjøre filtrene. Det er ventilasjonen til hele leiligheten. Den fanger opp støvpartikler, pollen osv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ett ventilasjonsanlegg. Filtrene kan ikke rengjøres- de er av papp ☺️ Hadde det vært mulig hadde jeg selvfølgelig gjort det.

Hva koster nye filter? 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Heeelt sikker! Vi er flere med like leiligheter, og filtrene er av papp. Mine naboer bytter disse 2 ganger i året, og det må gjøres eller så blir det ett forferdelig dårlig inneklima. Støver ned overalt osv. leiligheten er så å si ny, og anlegget heter flexit. Så det går ikke å rengjøre filtrene. Det er ventilasjonen til hele leiligheten. Den fanger opp støvpartikler, pollen osv. 

Det er jo ikke en stor kostnad å bytte disse filtrene, så det hadde jeg lett betalt for å beholde et godt forhold til utleier og for å få et godt inneklima.

• Nyttig 2
Skrevet

Hei

Jeg leier ut en leilighet med ventilasjonsanlegg. Det er jeg som står for kostnaden med å kjøpe nye filter årlig og skifte disse. Har aldri tenkt at leieboer skulle stå for denne utgiften, da er det bedre å summere det inn i husleien. ( ett filter koster 4-500 kr.) Det er såpass viktig å skifte disse filtrene at jeg ikke vil overlate ansvaret til leieboer. Finnes vel ikke noe fasitsvar på dette. Det viktigste må være å ha slike forhold avklart ved inngåelse av leiekontrakt.

• Liker 3
Skrevet
Ulven skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke en stor kostnad å bytte disse filtrene, så det hadde jeg lett betalt for å beholde et godt forhold til utleier og for å få et godt inneklima.

Det er ikke enorm kostnad, men jeg har ikke en fryktelig romslig økonomi fra før. Og dem sa til meg når jeg fikk leiligheten at dem lovte å ikke sette opp leien. Dagen jeg hadde bodd her i 1 år, så satte de den opp. Så derfor syntes jeg det er urimelig av meg å kreve og ta den kostnaden i tillegg. Jeg har ikke bedt om denne ventilasjonen, den fulgte huset. Og i kontrakten står det at «annet vedlikehold er huseiers ansvar» 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva koster nye filter? 

Tror det er 500-600kr 

Skrevet
Kelli skrev (1 minutt siden):

Hei

Jeg leier ut en leilighet med ventilasjonsanlegg. Det er jeg som står for kostnaden med å kjøpe nye filter årlig og skifte disse. Har aldri tenkt at leieboer skulle stå for denne utgiften, da er det bedre å summere det inn i husleien. ( ett filter koster 4-500 kr.) Det er såpass viktig å skifte disse filtrene at jeg ikke vil overlate ansvaret til leieboer. Finnes vel ikke noe fasitsvar på dette. Det viktigste må være å ha slike forhold avklart ved inngåelse av leiekontrakt.

Det er nettopp dette. Slike ting burde utleier ta høyde for i leiekostnadene og sørge for at jobben både blir fulgt opp og utført, og ikke dumpe både jobben og ansvaret over på leietaker. Jeg finner sistnevnte urimelig av utleier. Ta ansvaret selv! 

• Liker 1
Skrevet
Kelli skrev (1 minutt siden):

Hei

Jeg ser blant annet på badet er det svart rundt luftinnsug, vet ikke om det er støv eller hva. Men jeg syntes det kanskje burde vært nevnt i kontrakten om det var mitt ansvar? Jeg er så enkel med dem på alle måter at jeg syntes nesten det er smålig av dem. Selvom det ikke er kjempestore kostnaden. I kontrakten står det ingenting om det. Bare «annet vedlikehold er utleiers ansvar»

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...