Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vanligvis ville jeg jo gitt den biologiske forklaringen, det ligger instinktivt i meg. Men etter de siste årenes debatt er det vanskeligere å svare uten å gå på akkord med mitt syn på at transkvinner og transmenn skal anerkjennes son det de identifiserer seg som. Det slår meg jo også at det virker som mennesker generelt (ikke bare trans) definerer seg som mann og kvinne ut fra en følelse. De fleste jeg snakker med har ikke bare et biologisk syn på å være kvinne og å være mann, de har en følelse av at de er kjønnet sitt. Denne følelsen kjenner jeg meg dog ikke igjen i. Jeg anerkjenner liksom at jeg er en kvinne på grunn av min fysiologi, men jeg føler meg ikke som en kvinne, ikke som en mann heller, men jeg kaller meg ikke ikke-binær.

Anonymkode: 0a622...836

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne holdningen "alle kan lage sin egen sannhet" kommer til å ta kverken på menneskeheten. 

Hvorfor ville jeg blitt ertet og kanskje tvangsinnlagt hvis jeg identifiserte meg som Jesus? Hvorfor godtar vi én galskap, men ikke en annen? 

I dyreriket, mon tro om det går mange okser rundt og lider for at de ikke er kuer?? 

Anonymkode: a3f47...04e

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet det er snakk om at Y kromosomet holder på å forsvinne. Betyr det kanskje at vi alle snart er XX. Har vi kanskje noen menn som har XX kromosomer og ikke XY som alle alltid antar?

Det er vanskelig å vite, spesielt med tanke på hvordan testikler blir formet, som er en inviklet dans av gener og proteiner. Testikler blir formet pga instrukser fra et gen som heter SOX9, som ligger på kromosompar 17. Men alle har jo dette kromosomparet, så hvorfor har ikke alle testikler? Vel det er fordi kvinner flest har et gen som heter NR0B1 som lager et protein som heter DAX1 som stopper SOX9 fra å forme testikler, dette genet ligger på X-kromosomet. Men alle har jo X-kromosomer, så hvorfor har menn vanligvis testikler da? Vel fordi SRY-genet lager et protein som heter 'sex determining region Y protein' som binder seg til NR0B1 og stopper det fra å lage DAX1...😅

Så basically, de som har testikler har det fordi: SRY sier ja til at SDR-Y skal si nei til at NR0B1 skal si ja til at DAX1 skal si nei til at SOX9 skal si ja til å lage testikler. Bare litt 'basic biology' :P 

Men ja det kan jo være mulig at noen med XX har en mutasjon på NR0B1 som stopper dem fra å lage DAX1 sånn at SOX9 former testikler allikevel.

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det du henviser til er et syndrom, altså misdannelser. 

Anonymkode: dbeed...70e

Det virker som du valgte å ikke lese hele kommentaren min, vi er alle 'misdannelser', hvis ikke hadde vi fortsatt vært encellete organismer fortsatt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Denne holdningen "alle kan lage sin egen sannhet" kommer til å ta kverken på menneskeheten. 

Hvorfor ville jeg blitt ertet og kanskje tvangsinnlagt hvis jeg identifiserte meg som Jesus? Hvorfor godtar vi én galskap, men ikke en annen? 

I dyreriket, mon tro om det går mange okser rundt og lider for at de ikke er kuer?? 

Anonymkode: a3f47...04e

Hehe, siste setningen din var tøff! 

Gjest Raffalayla
Skrevet (endret)

Hva er en tispe? Hva er ei purke? Hva er en merr? 

Hva er en hannhund? Hva er en råne? Hva er en hingst?

Endret av Raffalayla
Skrevet

En kvinne er en biologisk født kvinne. Hun kan være født uten reproduktive organer, hun kan ha vært i ulykke og mistet mye, men hun er fremdeles en biologisk født kvinne. 

Jeg merker om det er en biologisk født kvinne eller en mann. Kalles kvinnelig intuisjon. Ingen menn, uansett om de forblir menn eller skifter kjønn, vil inneha kvinnelig intuisjon. Den følger kun de biologiske kvinnene. 

Anonymkode: ac739...dd9

• Liker 1
Skrevet (endret)

En som ikke har skjegg og ser pen ut :)

Men om du mener født biologiske folk som meg så er det vel de som kan føde.

Hvis dette handler om Trans mot ikke Trans. (Bruker aldri ordet CIS, høres så teit ut. Men bare min mening)

Confident Woman Images | Free Vectors, Stock Photos & PSD

Endret av Woah0
Gjest Paramount
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvordan ville du definert ordet kvinne? Er det bare en følelse eller er det noe mer? 

Anonymkode: 8507d...35a

For meg gir ordet kvinne en biologisk magnetisk følelse, hvor jeg er alt annet enn nøytral og objektiv. Og jeg gjør heller ingen ting for å være nøytral eller objektiv, selv om jeg vet jeg er på feil kurs. Når jeg definerer en kvinne definerer jeg henne akkurat slik jeg ønsker hun skal være.

Dersom jeg chatter med en ukjent kvinne, hører en kvinnelig telefonstemme, eller et kvinnenavn (de aller fleste i hvert fall), eller en kvinne som synger, da blir jeg lett nysgjerrig og sjarmert, og tenker veldig ofte at hun må være pen og attraktiv, og et hyggelig bekjentskap. Min definisjon på kvinne er altså sterkt påvirket av biologi 😅.

Skrevet
Woah0 skrev (1 time siden):

En som ikke har skjegg og ser pen ut :)

Men om du mener født biologiske folk som meg så er det vel de som kan føde.

Hvis dette handler om Trans mot ikke Trans. (Bruker aldri ordet CIS, høres så teit ut. Men bare min mening)

Confident Woman Images | Free Vectors, Stock Photos & PSD

Så stygge kvinner er menn? Da er det mange kvinner der ute som egentlig er menn...

Anonymkode: c226a...aba

• Nyttig 3
Skrevet
Paramount skrev (1 time siden):

For meg gir ordet kvinne en biologisk magnetisk følelse, hvor jeg er alt annet enn nøytral og objektiv. Og jeg gjør heller ingen ting for å være nøytral eller objektiv, selv om jeg vet jeg er på feil kurs. Når jeg definerer en kvinne definerer jeg henne akkurat slik jeg ønsker hun skal være.

Dersom jeg chatter med en ukjent kvinne, hører en kvinnelig telefonstemme, eller et kvinnenavn (de aller fleste i hvert fall), eller en kvinne som synger, da blir jeg lett nysgjerrig og sjarmert, og tenker veldig ofte at hun må være pen og attraktiv, og et hyggelig bekjentskap. Min definisjon på kvinne er altså sterkt påvirket av biologi 😅.

Hva om en kvinne er stygg? Er hun da en mann? Mange menn ser ikke på stygge kvinner som faktiske kvinner

Skrevet

Det er bare kromosomene som avgjør det, men det finnes veldig mange forskjellige måter å være mann eller kvinne på, inkludert å oppleve seg kjønnsløs eller identifisere seg med det motsatte kjønn. En kvinne kan være maskulin og en mann feminin både i utseende og interesser. Det er ikke det vanligste, men såpass vanlig at det er innafor det normale.

Gjest Paramount
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva om en kvinne er stygg? Er hun da en mann? Mange menn ser ikke på stygge kvinner som faktiske kvinner

Hun er fremdeles like mye kvinne selvsagt. Hva er stygg egentlig? Er ikke det en nokså individuell vurdering basert på at du ikke liker en person. Dersom du liker en person vil du aldri finne på å kalle vedkommende stygg. For meg er det ikke utseende som gjør en kvinne mindre kvinne, men personligheten. Det finnes kvinner som ikke er av de mest attraktive utseendemessig, men likevel utstråler en ro og harmoni og har en personlighet som kan være veldig tiltrekkende. Kvinnelighet er alltid attraktivt. Utseende kan du fort bli lei av.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Joda de gjør det, det er bare ikke alle de ville ligget med. 

Anonymkode: ce1d5...8dd

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så stygge kvinner er menn? Da er det mange kvinner der ute som egentlig er menn...

Nei. Men du kan se at de er damer. Å være skjeggete, mannlig i form er oftest det jeg ser på som en mann. Jeg blir aldri overbevist at det er en dame.

For eksempel, bare fordi en dame er tøff og macho så kan jeg se formene. Men en som bare identifiserer seg som en dame men du kan se at det er en fyr fordi personen ikke har gått igjennom noe. Det er lett å se bare.

Endret av Woah0
Skrevet

Rundt en prosent fødes som interkjønn, og da vet man hvilke tilstander det dreier seg om og hva som har gått galt i utviklingen. Resten fødes som gutt eller jente. Kvinne er derfor en biologisk betegnelse, men jeg anerkjenner at noen menn føler seg som kvinne og at de ønsker å bli så lik en kvinne som mulig. En biologisk kvinne blir de likevel ikke.

Jeg tror det hadde vært mye lettere for de transkjønnede dersom de hadde gått inn for å bli akseptert som transkjønnet, istedenfor å bli akseptert som det motsatte kjønn, eventuelt som et tredje kjønn/ikke noe kjønn. Da hadde mange transkjønnede også sluppet alt presset på å "passere", de hadde sluppet å føle på at de ikke var 100% kvinne/mann, de hadde sluppet alt styret med å skjule sitt tidligere liv, kjønn og navn et cetera, de hadde sluppet redselen for å bli "avslørt" osv.

Jeg håper det blir sånn i fremtiden at det ikke er noen skam å si, jeg er transkjønnet, en biologisk mann som føler seg som en kvinne.

Anonymkode: f0cd9...05d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rundt en prosent fødes som interkjønn, og da vet man hvilke tilstander det dreier seg om og hva som har gått galt i utviklingen. Resten fødes som gutt eller jente. Kvinne er derfor en biologisk betegnelse, men jeg anerkjenner at noen menn føler seg som kvinne og at de ønsker å bli så lik en kvinne som mulig. En biologisk kvinne blir de likevel ikke.

Jeg tror det hadde vært mye lettere for de transkjønnede dersom de hadde gått inn for å bli akseptert som transkjønnet, istedenfor å bli akseptert som det motsatte kjønn, eventuelt som et tredje kjønn/ikke noe kjønn. Da hadde mange transkjønnede også sluppet alt presset på å "passere", de hadde sluppet å føle på at de ikke var 100% kvinne/mann, de hadde sluppet alt styret med å skjule sitt tidligere liv, kjønn og navn et cetera, de hadde sluppet redselen for å bli "avslørt" osv.

Jeg håper det blir sånn i fremtiden at det ikke er noen skam å si, jeg er transkjønnet, en biologisk mann som føler seg som en kvinne.

Anonymkode: f0cd9...05d

Men hvorfor er det transene som skal gi seg og inngå kompromisser bare fordi andre er tverre og ikke vil svelge en kamel og kalle dem det de identifiserer seg som? Jeg vil tenke det er et enklere offer for meg (siden det ikke handler om min identitet) enn det er for en trans å inngå kompromiss om sin eksistens for å ikke provosere andre, hvis eksistens ikke blir utfordret. Transer vet jo allerede at de ikke er født i den kroppen de identifiserer seg med, altså er de ikke blottet for biologisk forståelse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hvorfor er det transene som skal gi seg og inngå kompromisser bare fordi andre er tverre og ikke vil svelge en kamel og kalle dem det de identifiserer seg som?

Fordi konsekvensene av å anerkjenne at noen er kvinne fordi de føler seg som kvinne, selv om de har penis, er at beskyttede rom for kvinner, f eks idrett og krisesentre, blir invadert av personer med penis

Anonymkode: 60879...7aa

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fordi konsekvensene av å anerkjenne at noen er kvinne fordi de føler seg som kvinne, selv om de har penis, er at beskyttede rom for kvinner, f eks idrett og krisesentre, blir invadert av personer med penis

Anonymkode: 60879...7aa

Nei, dette er ikke en nødvendig konsekvens. Slikt kan reguleres.

Skrevet

Ett menneske med vagina istedet for penis mellom beina.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...