Gå til innhold

Hvor lang oppsigelsestid har jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært ansatt i et vikarbyrå i ca 1 år. På papiret 20 % stilling, men har jobbet mye mer enn det. 

Har nå et avtalt oppdrag til midten av desember, men ønsker å komme meg ut av det tidligere. 

Dette står i kontrakten:

Oppsigelsesfrister:

Etter utløpet av prøvetiden gjelder det en gjensidig oppsigelsesfrist i henhold til bestemmelsene i arbeidsmiljøloven § 15-3

Betyr det at jeg har oppsigelsetid på 1 mnd? Hadde jeg vært ansatt der jeg har oppdrag hadde jeg hatt tre mnd, men er det annerledes når man er via vikarbyrå? 

Anonymkode: adb68...b27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du har en arbeidskontrakt som henviser til arbeidsmiljøloven har du én måneds oppsigelsestid. 

Du ville hatt tre måneder dersom du hadde vært ansatt i minst 5 år. 

Skrevet
42 minutter siden, Ullvott said:

Siden du har en arbeidskontrakt som henviser til arbeidsmiljøloven har du én måneds oppsigelsestid. 

Du ville hatt tre måneder dersom du hadde vært ansatt i minst 5 år. 

OK, godt å vite. Litt redd for at det skal bli dårlig stemning når jeg sier opp (fra oppdragsgiver), men på en annen side så kunne de jo ansatt meg direkte om jeg var så viktig? 

Skrevet

Hei! Noen arbeidskontrakter inneholder bestemmelser om kortere oppsigelsesfrist dersom man er ansatt under ett år o.l.

Siden dette ikke står i kontrakten din, og det henvises til aml. § 15-3, vil oppsigelsesfristen din være 1 måned. 

Merk at denne fristen løper fra 1. i måneden. Altså: dersom du leverer oppsigelse 6. september, vil den likevel gjelde fra 1.oktober. Da er du ferdig med oppsigelsestiden 1.november.

Hilsen jurist.

Anonymkode: 5bb0d...581

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

OK, godt å vite. Litt redd for at det skal bli dårlig stemning når jeg sier opp (fra oppdragsgiver), men på en annen side så kunne de jo ansatt meg direkte om jeg var så viktig? 

Om det blir dårlig stemning, så er det bare svare det "om jeg hadde vært så viktig og dere har så behov for meg burde dere ha ansatt meg... Nå har jeg fått tilbud av mer langvarig/fast, som selvfølgelig er å foretrekke! Jeg forholder meg uansett til avtalt oppsigelsestid, og vil fortsette gjøre mitt beste i den måneden" 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...