Gå til innhold

Ny hund, trenger hjelp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 
jeg er 21 og har kjøpt meg hund, har hatt hund tidligere men jeg klarer ikke p huske så langt tilbake i tid og denne gangen har jeg ansvaret.

jeg jobber 8 timer hver dag og lurte på om det er noen gode råd til hvordan jeg kan trene opp valpen min til å være alene hjemme? 
❤️ Takk på forhånd 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En valp skal i utgangspunktet ikke være alene hjemme en hel arbeidsdag før minst et par måneder etter overtakelse. 

Grunnen til det er for det første fysisk utvikling - en valp klarer ikke å holde seg i åtte timer, og pleier å gå på do en eller to ganger hver time. Når den er stueren vil naturligvis tre-fire tisseturer per dag gjøre at den kan holde seg i et par timer, men det er altså et tapsprosjekt å forsøke å tvinge en valp til å holde seg i åtte timer i strekk. 

For det andre er den ikke ferdig utviklet emosjonelt. En hund er et flokkdyr og den valpen du får har vært omgitt av andre hele tiden - enten det er mor, søsken eller mennesker. 

Den er derfor emosjonelt sårbar for å bli ensom om den blir forlatt, og spesielt redd. En redd valp kan finne på å rasere huset ditt, hyle/ule, og generelt finne på mye rart i redsel. En fare for seg selv og husfreden. 

Samtidig forstår jeg at du må på jobb. Det er derimot ikke sikkert at valpen skjønner det. Derfor kan alenetrening være en tidkrevende (!) prosess som kan vare i mange, mange måneder. Ikke bare fordi man gradvis må bygge opp tiden valpen er alene for trygghet, men også fordi mange valper må modnes inn til tenåringer/unge voksne før de lærer selvregulering og er modne nok i hodet til å klare en hel arbeidsdag. 

Mine råd:

Fra dag én starter du med alenetrening. I det tidlige stadiet er det nok å avgrense en del av huset hvor valpen ikke kan følge etter deg. For eksempel kjøkkenet. 

Den kan se, høre og lukte deg, men ikke få fysisk kontakt. På denne måten trener man opp valpens uavhengighet. 

Når valpen skal sove kan den også ligge i et bur ved siden av deg, slik at den lærer seg å slappe av alene. 

Jeg anbefaler å la valpen ha "sin" plass som er inngjerdet. Øv på å gå inn og ut av rommet denne plassen er i, og gi hunden minimalt med oppmerksomhet. Trikset er å gjøre din tilstedeværelse normal i form at den alltid endrer seg. Du er på kjøkkenet, i stua, i sofaen, etc, og valpen har ikke kontroll på deg eller hvor lang tid du er borte - den vet at du kommer tilbake til slutt. Fortsett slik i lengre og lengre intervaller for å trene opp lengden på valpens tålmodighet.

Likevel anbefaler jeg på det sterkeste å la valpen gå i hundebarnehage de første to ukene. Å skifte hjem er en massiv omstilling, og selv om dere trener masse hjemme, er risikoen for en redd og ubehagelig opplevelse i form av å bli "forlatt" stor, og det kan gi varige spor resten av valpens liv.

Etterhvert kan du fase ut med å ha en hundepasser som kommer innom hver tredje time og lufter. Deretter én gang, så ingen. Merk at jeg snakker om en periode over flere mnd.

Anonymkode: d8bab...e5a

• Nyttig 2
Skrevet

Veldig godt svar over her.

En valp må man planlegge for, og man bør bruke minst et par måneder (mange hunder trenger lenger tid enn det!) på alene hjemme-trening. Så det beste er å ta ut all ferie når valpen kommer, + ordne seg mer fri om man ikke er to stykker som kan ta ut ferie etter hverandre. Eller ha hjemmekontor om man har mulighet til det, eller ha med valpen på jobb. Eller ha pass til valpen på dagtid.

Har man ikke mulighet til dette er det bedre å overta en voksen hund. 

Anonymkode: f0ece...b9d

Skrevet
Berta12345567 skrev (13 timer siden):

jeg jobber 8 timer hver dag og lurte på om det er noen gode råd til hvordan jeg kan trene opp valpen min til å være alene hjemme? 

Jeg regner ned du har tatt ut full ferie? Da bruker du den på renslighetstrening, burtrening, miljøtrening og være-alene-hjemme trening. Vær uansett klar over at ikke alle valper bør eller kan være alene hjemme en hel arbeidsdag +reisevei etter 5 ukers ferie. Valpen er hverken fysisk eller psykisk moden til det, når den er 13-15 uker ung. Få derfor en fast hundepasser som kan komme innom og hjelpe deg 2 ganger i løpet av dagen de første månedene. 

Anonymkode: 6f8bd...d53

• Liker 1
Skrevet

Håper inderlig du har 5 ukers ferie til gode! For det tar lenger tid enn det..

Anonymkode: 453d1...c01

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Håper inderlig du har 5 ukers ferie til gode! For det tar lenger tid enn det..

Anonymkode: 453d1...c01

Enig, håper ts har ferie nå sånn at ikke valpen må være alene fra dag 1. 

Anonymkode: fffe0...baf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...