Gå til innhold

Psykisk vold i venninnen min sitt forhold?


Lillesitron

Anbefalte innlegg

I helgen fikk venninnen min en lang melding av typen hennes som startet med «din jævla fi**e, du er så egoistisk og det er ikke slik et forhold skal være».

Venninnen min har vært i et forhold i 3 måneder, og det er ikke første gang hun får slike meldinger. Jeg ble helt i sjokk, og spurte om det gikk bra med henne og da sa hun «jaja, det bare preller av, har hørt det før». 

Grunnen til meldingen var at hun ikke ønsket å ta med seg typen opp på en jentekveld hvor jentegjengen fra VGs møttes. Vi er en liten jentegjeng på 4-5 stykker, og ser hverandre såpass sjeldent at det er litt hyggelig å bare være oss jentene. 

Litt senere på kvelden var vi ute å kjørte en biltur, og da sier hun plutselig «kan vi ikke kjøre en tur på butikken - så ser det ut som jeg handler? Tror ikke *navnet til typen* liker at jeg er ute å kjører» 

Tidligere hun har hengt med oss jentene, om det er vors eller bare for å chille har hun fått meldinger som «du kan bare komme å hente tingene dine», «vil ikke ha noe med deg å gjøre», «har ingenting å si til deg». 

Fant ut at hun dagen etter hadde skrevet et langt brev til typen hvor hun beklager seg. BEKLAGET SEG FOR HVA? Jo, for at hun var med venninne sine, at hun tydeligvis var egoistisk og en «fi**e». 

Er livredd for at hun opplever psykisk vold, og de har kun vært sammen noen måneder og hun har allerede blitt vant til det? 
Er det noe jeg kan gjøre? 

Vi er i starten av 20-årene, han er i slutten av 20-årene. 

 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillesitron skrev (11 minutter siden):

I helgen fikk venninnen min en lang melding av typen hennes som startet med «din jævla fi**e, du er så egoistisk og det er ikke slik et forhold skal være».

Venninnen min har vært i et forhold i 3 måneder, og det er ikke første gang hun får slike meldinger. Jeg ble helt i sjokk, og spurte om det gikk bra med henne og da sa hun «jaja, det bare preller av, har hørt det før». 

Grunnen til meldingen var at hun ikke ønsket å ta med seg typen opp på en jentekveld hvor jentegjengen fra VGs møttes. Vi er en liten jentegjeng på 4-5 stykker, og ser hverandre såpass sjeldent at det er litt hyggelig å bare være oss jentene. 

Litt senere på kvelden var vi ute å kjørte en biltur, og da sier hun plutselig «kan vi ikke kjøre en tur på butikken - så ser det ut som jeg handler? Tror ikke *navnet til typen* liker at jeg er ute å kjører» 

Tidligere hun har hengt med oss jentene, om det er vors eller bare for å chille har hun fått meldinger som «du kan bare komme å hente tingene dine», «vil ikke ha noe med deg å gjøre», «har ingenting å si til deg». 

Fant ut at hun dagen etter hadde skrevet et langt brev til typen hvor hun beklager seg. BEKLAGET SEG FOR HVA? Jo, for at hun var med venninne sine, at hun tydeligvis var egoistisk og en «fi**e». 

Er livredd for at hun opplever psykisk vold, og de har kun vært sammen noen måneder og hun har allerede blitt vant til det? 
Er det noe jeg kan gjøre? 

Vi er i starten av 20-årene, han er i slutten av 20-årene. 

 

 

Sånn du forklarer dette, fremstår det som at venninnen din er i et forhold hvor hun utsettes for psykisk vold, ja.

Spesielt setningen hennes om at "har hørt det før" vitner om det.

Du kan forsøke å snakke med henne om dette, men om hun er forelsket og på den rosa skyen er det ikke sikkert at det vil gå inn. Og da er det eneste rådet jeg har: hold kontakten med henne, selv om det virker som om hun ikke er interessert i kontakt. På et tidspunkt vil han kanskje frosøke å begrense hennes kontakt med sine venner og familie, isolere henne og kjøre på med at "folk ikke liker deg, de kontakter deg ikke en gang" etc. Så hold kontakt, send meldinger, ring og gjerne også dukk opp uanmeldt hos henne, bare for å se henne ann, om dette har gått fra å være kun psykisk til fysisk.

Og ha en plan liggende klar for når hun eventuelt velger å forlate han selv, for da kan hun trenge hjelp fra venner og familie med å komme seg ut.

Det er et minefelt å prøve og ta opp dette med noen som er forelska og trollbundet av sånne, de vil nekte, bli sinte, gå i forsvar etc.

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ikke bra ut. Man må jo bli helt ødelagt i hodet av å være i et slikt forhold.

Anonymkode: eb3af...57f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er psykologisk vold. Måten han ordlegger seg mot henne, måten hun prøver å "roe ham ned" tyder på et veldig usunt forhold. Og sånn skal det ikke være.

Som venninne kan man si hva man synes om dette, og være tydelig på at man bryr seg om henne og at hun skal ha det bra. Det er ganske vanlig at de som er i slike forhold, bagatelliserer eller benekter at kjæresten er slem; slik venninnen din også gjør. Dette er veldig frustrerende for de som bryr seg og vil hjelpe, men dette er noe hun må innse selv. Og det vil være lettere for henne å komme seg unna, når hun vet at hun har venner som forstår og som støtter henne.

Anonymkode: 61a0d...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, det er psykologisk vold. Måten han ordlegger seg mot henne, måten hun prøver å "roe ham ned" tyder på et veldig usunt forhold. Og sånn skal det ikke være.

Som venninne kan man si hva man synes om dette, og være tydelig på at man bryr seg om henne og at hun skal ha det bra. Det er ganske vanlig at de som er i slike forhold, bagatelliserer eller benekter at kjæresten er slem; slik venninnen din også gjør. Dette er veldig frustrerende for de som bryr seg og vil hjelpe, men dette er noe hun må innse selv. Og det vil være lettere for henne å komme seg unna, når hun vet at hun har venner som forstår og som støtter henne.

Anonymkode: 61a0d...1af

Hver gang vi skal møtes osv. vil jo han gjerne bli med. Hva tenker dere rundt det? Eventuelt svar vi kan gi? Får henne aldri alene, og føler det er en måte å kontrollere henne på - for at han skal se hva hun sier og gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillesitron skrev (2 timer siden):

Hver gang vi skal møtes osv. vil jo han gjerne bli med. Hva tenker dere rundt det? Eventuelt svar vi kan gi? Får henne aldri alene, og føler det er en måte å kontrollere henne på - for at han skal se hva hun sier og gjør. 

Det er en vanlig taktikk slike bruker. Han prøver å isolere henne fra dere.

 

Det viktigste du kan gjøre er å være der for henne hele veien, og vise at du alltid kommer til å være der. Hvis hun ikke klarer å gå, kommer hun til å bli satt i situasjoner hvor hun blir presset til å ta umulige valg eller gjøre handlinger som for utenforstående er uforståelige. Prøv å forstå likevel.

Man kan ikke tvinge noen til å se hva de går igjennom, hun må velge å gå selv. Men du kan forsøke å snakke med henne om det. Du kan se om det er noen gode artikler på feks dinutvei.no som hun kan relatere til? 3 måneder er jo ikke så lenge, men det høres ut som han har gjort mye skade allerede. Dere kan også lese om trauma bonding og honeymoon period.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...