Gå til innhold

Den absolutt enkleste sokkeoppskriften

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det blir en kald vinter med minimalt av strømbruk, og jeg trenger masse ullsokker. Blir for dyrt å kjøpe, så tenkte å prøve meg på å strikke. Jeg er super nybegynner; jeg kan strikke rett og vrangt, felle av og legge til masker og det er ca det. Aldri sydd med mer enn to pinner, og hæl skremmer vettet av meg. Så hva er den enkleste måten å sy sokker på? Det er til hjemmebruk, så trenger ikke være supersolid. 

Anonymkode: 90f57...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min bestemor strikket sånne sokker som bare var en form for rundstrikk i vrang og rett, der sokken ikke hadde noen definert hel, og dermed ikke definert størrelse. 
De virket enkle og greie å strikke, og var geniale i bruk, siden de aldri var for små eller for store. 

Jeg har ikke noen direkte oppskrift, men tipper det lar seg google frem. 

Anonymkode: 195a9...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googlet nå, og det kalles "tubesokker". 

Jeg har som sagt kun erfaring fra bruken av disse, men har sett for meg at de var så enkle at selv jeg hadde klart å strikke dem. 

Anonymkode: 195a9...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt lik som deg, ts, med omtrent samme nivå. I sommer bestemte jeg meg for å endelig komme over hælskrekken og denne youtubevideoen var den enkleste og mest pedagogiske jeg fant. Første sokk kom i havn og nå er jeg allerede i gang med sokk nummer to.

Anonymkode: d3573...6bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maskopi skrev (På 5.9.2022 den 10.57):

Min mor strikker noen ala disse, men der det er tre rett, tre vrang på skaftet og to rett, to vrang fra ankelen og ned. De heter spiralsokker og kommer egentlig kun som barneoppskrift, men er superenkle å gjøre om til voksenstørrelse - det er bare å måle hvor stor omkrets man trenger på leggen og så regne det om i antall masker delelig på 6 etter prøvelapp. Hun har strikket to par knestrømper til meg i dette mønsteret, og de er helt supre.

Anonymkode: 6dee9...d8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petiteknit skriver gode oppskrifter med tilhørende videoer, sjekk feks ut sunday socks. 

Anonymkode: 20d77...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også sunday socks! Fikk ikke til sokker før denne oppskriften. 

Anonymkode: dac3f...dd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...