Gå til innhold

Langkjøring med kjøreskole

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal ha en langkjøring med kjøreskole på 3 timer totalt. Det er vi elevene som må lage kjøreruten selv, hva er essensielt å ha med forutenom veien man skal kjøre? Og skal man f.eks fortelle kjøreskolelæreren hele tiden hvor man tar av veien og hvilke rundkjøringer man kommer til?

Anonymkode: 63956...fa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 9/4/2022 at 7:26 PM, AnonymBruker said:

Vi skal ha en langkjøring med kjøreskole på 3 timer totalt. Det er vi elevene som må lage kjøreruten selv, hva er essensielt å ha med forutenom veien man skal kjøre? Og skal man f.eks fortelle kjøreskolelæreren hele tiden hvor man tar av veien og hvilke rundkjøringer man kommer til?

Anonymkode: 63956...fa9

What? Når jeg hadde langkjøring (for 15 år siden vel og merke) så gikk det til Sverige for å handle.

Dere må lage ruten? Det er bullshit. Det hadde jeg gått til media for.

Men hvis dere ikke kan og dere bor i Oslo-området:

Fra Oslo -> Tusenfryd -> Spydeberg -> Enebakk > Flateby > Lillestrøm > Oslo.
Vet ikke om det tar mer eller mindre enn 3 timer, men da får du kjørt på alt ifra motorvei til småveier til landevei.

Du må jo fortelle kjørelærer hvordan du tenker å plassere deg i kryss og rundkjøringer. Men det er lærer som skal fortelle deg hvor du skal og så er det du som skal "gjøre jobben". Hvis de sier at du/dere må finne en rute så hadde jeg vurdert en annen kjøreskole.

Endret av daemi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullshit faktisk…

Jeg hadde langkjøring i fjor, da var det restriksjoner og kun kjørelærer med på turen. Vet andre tidligere pleier å være flere i bil og bytte på. 

Jeg tok intensivkurs med alt det obligatoriske i løpet av en uke, så det er mulig det er annerledes andre steder. Uansett, dagen før langkjøring fikk jeg en liste på rundt 8 steder i tilfeldig rekkefølge. Alle disse skulle vi innom, og det var opp til meg å sette opp ruten i forkant. Det gikk veldig fint, det er bare å følge med på skilter. 

Jeg snakket vel ikke så veldig mye om kjøringen, vi snakket om mye annet og hadde også stille perioder. Men jeg forklarte stadig hvorfor jeg tok de valgene jeg gjorde, viste at jeg kunne planlegge med tanke på filbytte om det lå en lastebil foran f.eks. 

Vi hadde en litt morsom episode der det kom en traktor fra en sidevei, og den var litt unna oss. Jeg trodde vi var på forkjørsvei og kjørte på. Etter noen lange sekunder undret jeg meg høyt og sa «der skulle det vel vært et vikepliktskilt?», og det gikk opp for meg at det egentlig var jeg som skulle vike. Læreren lo godt og sa at jeg reddet meg galant inn ved å vise at jeg reflekterte og tok meg i det selv.

Husk å slapp av. Langkjøring er vel ca 3 timer i svært ulikt terreng. Her kan du vise at du mestrer de fleste situasjoner, men det arbeider mot deg om du stresser for mye! Ta det som en tur, og vær trygg på deg selv. 
Lykke til!

Anonymkode: 8d05f...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

daemi skrev (6 timer siden):

What? Når jeg hadde langkjøring (for 15 år siden vel og merke) så gikk det til Sverige for å handle.

Vet ikke om det tar mer eller mindre enn 3 timer, men da får du kjørt på alt ifra motorvei til småveier til landevei.

Du må jo fortelle kjørelærer hvordan du tenker å plassere deg i kryss og rundkjøringer. Men det er lærer som skal fortelle deg hvor du skal og så er det du som skal "gjøre jobben". Hvis de sier at du/dere må finne en rute så hadde jeg vurdert en annen kjøreskole.

Hva i alle dager er dette for noe tull? Poenget med langkjøring er jo å vise at man behersker kunnskapsmålene i læringsplanen, og for langkjøring handler det i stor grad om å legge opp rute / vise at man evner å kjøre etter skilt. Vi valgte også rute selv, og det er jo faktisk en fordel ettersom man har mulighet til å forberede seg.

Anonymkode: e2cb1...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

daemi skrev (7 timer siden):

Langkjøring 4.1.3 er det som i gamledager het kartkjøring. Det er 4.1.2 som er det som i gamledager het langkjøring. Begge disse er obligatoriske uansett hvilken kjøreskole du går hos. Man får noen steder man skal innom, men man skal velge rute selv via Google Maps. 

Anonymkode: 9a238...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette 4.1.2 eller 4.1.3? Tok trinn 4 sommeren 2020 og da var 4.1.2 den lange. 4.1.3 var en kjapp tur inn til Oslo, kjøre forbi Operaen og gjennom firkantkjøringa på Carl Berner og hjem igjen. 🙈

Anonymkode: b04ae...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

når jeg tok førerkortet, så bestemte faktisk kjøre-læreren hvor vi skulle kjøre. Så var det selvfølgelig bare å følge skiltene den vei vi skulle. Så stoppet vi i nærheten av et større kjøpesenter, hvor vi hadde en lengre pause. Så var det å kjøre tilbake til kjøre-skolen etterpå. 

men dette beggynner å bli en del år siden da, så kanskje situasjonen er litt annerledes nå. Ikke hadde jeg noen andre studenter med meg i bilen heller, bare meg og læreren. Men det var kanskje fordi skolen deres ikke hadde noen andre studenter som skulel ha lang-kjøring akkurat da. Hvis alle de andre studentene allerede hadde gjennomført akkurat dette opplegget, eller de nettopp hadde begynt på undervisningen (og ikke "kvalifiserte" til være med på sånne lengre turer enda) så blir det selvfølgelig bare EN student med i bilen underveis.   

Anonymkode: 932e5...66e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hva i alle dager er dette for noe tull? Poenget med langkjøring er jo å vise at man behersker kunnskapsmålene i læringsplanen, og for langkjøring handler det i stor grad om å legge opp rute / vise at man evner å kjøre etter skilt. Vi valgte også rute selv, og det er jo faktisk en fordel ettersom man har mulighet til å forberede seg.

Anonymkode: e2cb1...c44

Jeg får bare beklage for forrige kommentar.

Ting har forandret seg veldig mye siden jeg tok lappen i 2005 og jeg tenkte meg ikke om når jeg skrev forrige kommentar. De fleste jeg kjente som tok lappen på den tiden måtte kjøre til og fra Charlottenberg over Bjørkelangen, og så tok læreren over rett før grensa. Da var poenget å vise at man klarte å kjøre en lang tur med varierende veier og trafikk. Og at læreren fikk kvoten sin antar jeg.. Det ble også kalt landeveiskjøring. Kartkjøring hadde jeg aldri, kun en kjøretime hvor lærer sa hvor jeg skulle også måtte jeg følge skilt. Det var bortkastet siden jeg kjørte i området jeg vokste opp i. Jeg hadde ikke noen læringsplan, jeg måtte bare gå igjennom det obligatoriske som var noen få kjøretimer, mørkekjøring, glattkjøring og langkjøring.  Så jeg tror jeg skal holde kjeft om dagens kjøreopplæring.

Men, stemmer det at det har kommet en egen time for å kjøre i tunnel? 

Endret av daemi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

daemi skrev (1 time siden):

Jeg får bare beklage for forrige kommentar.

Ting har forandret seg veldig mye siden jeg tok lappen i 2005 og jeg tenkte meg ikke om når jeg skrev forrige kommentar. De fleste jeg kjente som tok lappen på den tiden måtte kjøre til og fra Charlottenberg over Bjørkelangen, og så tok læreren over rett før grensa. Da var poenget å vise at man klarte å kjøre en lang tur med varierende veier og trafikk. Og at læreren fikk kvoten sin antar jeg.. Det ble også kalt landeveiskjøring. Kartkjøring hadde jeg aldri, kun en kjøretime hvor lærer sa hvor jeg skulle også måtte jeg følge skilt. Det var bortkastet siden jeg kjørte i området jeg vokste opp i. Jeg hadde ikke noen læringsplan, jeg måtte bare gå igjennom det obligatoriske som var noen få kjøretimer, mørkekjøring, glattkjøring og langkjøring.  Så jeg tror jeg skal holde kjeft om dagens kjøreopplæring.

Men, stemmer det at det har kommet en egen time for å kjøre i tunnel? 

Jeg hadde ikke noe obligatorisk tunnel time, men tror det var det for enkelte fylker for noen få år siden. Det er tatt vekk igjen såvidt jeg kan se. Tunneler er vel en del av trinnvurdering 3, og så vanskelig er det ikke. 

Anonymkode: 9a238...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...