Coiljente Skrevet 4. september 2022 #1 Skrevet 4. september 2022 Hei. Må lufte tankene mine litt her: Har ei lita datter som akkurat ble 6 mnd. Har startet å gi henne ett måltid til dagen med enten grønnsaks/fruktmos eller grøt samt at hun får smaksprøver av frukt og grønnsaker og får selvfølgelig morsmelk. Vi ønsker at hun kun skal spise rene smaker, og følge anbefalinger fra helsestasjon om ingen sukker og salt første leveåret. Jeg vil ikke si at vi er hysteriske, men vi ønsker at hennes besteforeldre skal spør oss hvis de vil gi henne noe. Men nesten hver gang vi er hos svigers så prøver de å gi henne ting og tang.. Når hun var 2 mnd ga svigerfar henne en sjokoladebit som hun fikk såvidt smake på, han har prøvd å gi både is og vaniljesaus og reaksjonen vår er hver gang «nei!! Slikt skal hun ikke ha!» også ler han og synes det er veldig morsomt. Svigermor tenkte også at hun var tørst, så da fikk hun coop sprudlevann. Og jeg sa at det skal hun ikke ha for det inneholder blant annet E-stoffer og søtning. Fikk til svar at nei, det var ikke farlig. Oldemoren hennes ville også gi henne en teskje med blåbærsyltetøy (kjøpt) da hun var 5 mnd ca, jeg sa at det skal hun ikke ha for det inneholder en del sukker. Fikk da høre at vi var hysteriske og at det ikke var mye sukker i det. Jeg blir så inderlig skuffa, sint og lei meg. Føler at de ikke klarer å respektere at det er VI som er hennes foreldre, og VI som bestemmer hva hun skal spise og ikke. Hvorfor er det så vanskelig å forstå det? Hører også hele tiden at «slik gjorde vi når dere var små».. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men følte for å dele frustrasjonen min samt høre om andre har det likt. Evt hva fungerer for dere? 2 10 5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #2 Skrevet 4. september 2022 Skjønner ikke hvorfor ikke svigerforeldre kan klare å høre på de som er foreldre for barna.. Egoister! Mannen din må ta en prat med de! Ikke ok. En del av tingene kan være farlig for så små og. Vet de ga mye før som de ikke skulle gitt. Vi vet bedre om mye no og bryr oss mer. Svigerforeldre bør respektere det. Når barnet er så liten skal de IKKe gi sånne ting! Sprudlevann er kullsyre i så da blir det lang natt og dag på dere og mye luft for en stakkars liten pluss søtningsmiddel osv. Forstår de ikke noe? Anonymkode: 5aa6a...137 18 1
Coiljente Skrevet 4. september 2022 Forfatter #3 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønner ikke hvorfor ikke svigerforeldre kan klare å høre på de som er foreldre for barna.. Egoister! Mannen din må ta en prat med de! Ikke ok. En del av tingene kan være farlig for så små og. Vet de ga mye før som de ikke skulle gitt. Vi vet bedre om mye no og bryr oss mer. Svigerforeldre bør respektere det. Når barnet er så liten skal de IKKe gi sånne ting! Sprudlevann er kullsyre i så da blir det lang natt og dag på dere og mye luft for en stakkars liten pluss søtningsmiddel osv. Forstår de ikke noe? Anonymkode: 5aa6a...137 Takk! Nytter ikke å prate med de.. de vet best, ikke sant. Tror nok den generasjonen sliter med å forstå at vi vet mye mer nå enn da vi var barn, og at det er en grunn til alle disse anbefalingene. Ja, det ble folk at oss og, men det er ikke for moro skyld at anbefalinger er som de er.. Skulle ikke trodd de hadde hatt barn selv😩 Føler at de gir diverse ting og tester for de syns det er gøy selv, og kanskje de syns det er gøy å se hvordan vi reagerer. 9
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #4 Skrevet 4. september 2022 En kan le av besteforeldre på det beste, eller bli sint, oppgitt og frustrert på det verste. Men ja det er et generasjons skille her. Når en har levd HELE livet sitt med at det er en gest å be folk som kommer på besøk mat, å by folk som kommer diverse, diske opp da, skjemme folk spesielt små barn en er glad i med søtsaker så er det ikke så enkelt å slutte med dette. Og det kan virke som noe hysterisk for de i deres sko, med deres tankesett. En vet at små barn liker sukker, det er en safe ting å gi for å vekke posetive assosiasjoner. Jada det er dere som foreldre som bestemmer, men når en har gjort noe hele sitt liv og er vant til at det er vanlig høffelighet og dannelse og at det har effekt på små unger (sukker=lykke, for barn er så enkle rett og slett) så er det ikke så enkelt å slutte med dette når det for det første ikke gir noe mening for de at de ikke skal gjøre det (ref hysterisk) og de ser et posetivt resultat i barnet sin glede der og da. Anonymkode: 37b4c...cfd 12 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #5 Skrevet 4. september 2022 Coiljente skrev (38 minutter siden): Hører også hele tiden at «slik gjorde vi når dere var små».. Hva skjer hvis du spør svigermor om det også var slik at hennes svigermor gav din mann alt mulig som baby uten å sjekke med henne først? Var det i så tilfelle noe hun bare ble nødt å finne seg i siden de tross alt gjorde slikt når hennes mann var baby? Anbefalinger for føde, amming, mme etc forandrer seg "hele tiden", og siden de argumenterer for at "vi gjorde jo sånn når dere var små", tipper jeg at de lukker ørene med en gang dere nevner noe om å følge anbefalinger. Jeg prøvde i min tid(fem år siden nå) å bruke som argument at magesekken hennes er så liten enda, at det blir desto viktigere å spare den lille plassen til næring hun faktisk trenger. Søtsaker blir det både tid og plass til senere. Eventuelt får dere si at dere ikke kan la dem være i nærheten av babyen når de ikke respekterer dere som foreldre. De har hatt sin tur med sine barn, nå er det deres tur med deres barn. Anonymkode: 80a93...e6e 9
Coiljente Skrevet 4. september 2022 Forfatter #6 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En kan le av besteforeldre på det beste, eller bli sint, oppgitt og frustrert på det verste. Men ja det er et generasjons skille her. Når en har levd HELE livet sitt med at det er en gest å be folk som kommer på besøk mat, å by folk som kommer diverse, diske opp da, skjemme folk spesielt små barn en er glad i med søtsaker så er det ikke så enkelt å slutte med dette. Og det kan virke som noe hysterisk for de i deres sko, med deres tankesett. En vet at små barn liker sukker, det er en safe ting å gi for å vekke posetive assosiasjoner. Jada det er dere som foreldre som bestemmer, men når en har gjort noe hele sitt liv og er vant til at det er vanlig høffelighet og dannelse og at det har effekt på små unger (sukker=lykke, for barn er så enkle rett og slett) så er det ikke så enkelt å slutte med dette når det for det første ikke gir noe mening for de at de ikke skal gjøre det (ref hysterisk) og de ser et posetivt resultat i barnet sin glede der og da. Anonymkode: 37b4c...cfd Skjønner godt hva du mener her. Men dette er første barnebarnet deres, og de er ikke gamle (noen og 50 år). Må også sies at svigerfar er glad i å provosere. Oldemora er nokså unnskyldt da hun er over 80. Men til syvende og sist kan jeg ikke forstå hvorfor de ikke bare kan ta nei for et nei og heller vente til neste år når hun bikker året.. 3
Coiljente Skrevet 4. september 2022 Forfatter #7 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva skjer hvis du spør svigermor om det også var slik at hennes svigermor gav din mann alt mulig som baby uten å sjekke med henne først? Var det i så tilfelle noe hun bare ble nødt å finne seg i siden de tross alt gjorde slikt når hennes mann var baby? Anbefalinger for føde, amming, mme etc forandrer seg "hele tiden", og siden de argumenterer for at "vi gjorde jo sånn når dere var små", tipper jeg at de lukker ørene med en gang dere nevner noe om å følge anbefalinger. Jeg prøvde i min tid(fem år siden nå) å bruke som argument at magesekken hennes er så liten enda, at det blir desto viktigere å spare den lille plassen til næring hun faktisk trenger. Søtsaker blir det både tid og plass til senere. Eventuelt får dere si at dere ikke kan la dem være i nærheten av babyen når de ikke respekterer dere som foreldre. De har hatt sin tur med sine barn, nå er det deres tur med deres barn. Anonymkode: 80a93...e6e Kan prøve det en gang👍🏻 Likte godt det med magesekken. Det skal jeg også nevne. Har tenkt tanken med å la være å besøke de pga dette.. føler dog det er litt vel drastisk. Får evt bli til det om dette bare blir verre.. 4
Coiljente Skrevet 4. september 2022 Forfatter #8 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): En kan le av besteforeldre på det beste, eller bli sint, oppgitt og frustrert på det verste. Men ja det er et generasjons skille her. Når en har levd HELE livet sitt med at det er en gest å be folk som kommer på besøk mat, å by folk som kommer diverse, diske opp da, skjemme folk spesielt små barn en er glad i med søtsaker så er det ikke så enkelt å slutte med dette. Og det kan virke som noe hysterisk for de i deres sko, med deres tankesett. En vet at små barn liker sukker, det er en safe ting å gi for å vekke posetive assosiasjoner. Jada det er dere som foreldre som bestemmer, men når en har gjort noe hele sitt liv og er vant til at det er vanlig høffelighet og dannelse og at det har effekt på små unger (sukker=lykke, for barn er så enkle rett og slett) så er det ikke så enkelt å slutte med dette når det for det første ikke gir noe mening for de at de ikke skal gjøre det (ref hysterisk) og de ser et posetivt resultat i barnet sin glede der og da. Anonymkode: 37b4c...cfd Må forresten spør deg, synes du det er greit at de gjør som de gjør? 3
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #9 Skrevet 4. september 2022 Jeg har sagt til besteforeldre at de ikke får møte babyen om de ikke respekterer våre regler. Stopper dem ikke i å si masse tullete ting, men enn så lenge tør de ihvertfall ikke å gi noe uten å snakke med oss. Anonymkode: 9f878...d4a 7
Coiljente Skrevet 4. september 2022 Forfatter #10 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har sagt til besteforeldre at de ikke får møte babyen om de ikke respekterer våre regler. Stopper dem ikke i å si masse tullete ting, men enn så lenge tør de ihvertfall ikke å gi noe uten å snakke med oss. Anonymkode: 9f878...d4a Synes bare at det burde være unødvendig å gi beskjed om slikt. Er jo en selvfølge at vi som foreldre bestemmer! 3
Kath H. Skrevet 4. september 2022 #11 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): En kan le av besteforeldre på det beste, eller bli sint, oppgitt og frustrert på det verste. Men ja det er et generasjons skille her. Når en har levd HELE livet sitt med at det er en gest å be folk som kommer på besøk mat, å by folk som kommer diverse, diske opp da, skjemme folk spesielt små barn en er glad i med søtsaker så er det ikke så enkelt å slutte med dette. Og det kan virke som noe hysterisk for de i deres sko, med deres tankesett. En vet at små barn liker sukker, det er en safe ting å gi for å vekke posetive assosiasjoner. Jada det er dere som foreldre som bestemmer, men når en har gjort noe hele sitt liv og er vant til at det er vanlig høffelighet og dannelse og at det har effekt på små unger (sukker=lykke, for barn er så enkle rett og slett) så er det ikke så enkelt å slutte med dette når det for det første ikke gir noe mening for de at de ikke skal gjøre det (ref hysterisk) og de ser et posetivt resultat i barnet sin glede der og da. Anonymkode: 37b4c...cfd Jeg er i besteforeldrealderen og kommer aldri noensinne til å gjøre noe sånt som dette. Opplevde det selv med svigerforeldre og lovet meg selv å aldri gjøre det samme. Ganske mange fra min generasjon var og er ganske så bevisste på dette med kosthold 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #12 Skrevet 4. september 2022 Coiljente skrev (44 minutter siden): Kan prøve det en gang👍🏻 Likte godt det med magesekken. Det skal jeg også nevne. Har tenkt tanken med å la være å besøke de pga dette.. føler dog det er litt vel drastisk. Får evt bli til det om dette bare blir verre.. Tja, med tanke på at svigerfar liker å provosere, og svigermor bagatelliserer det hele("neida, det er ikke farlig"), tror jeg faktisk at nettopp den type konsekvenser kan være på sin plass. Jeg har selv en svigermor som er av den giftige typen, og har enten overstyrt meg eller gitt meg dårlig samvittighet for at hun ikke får lov å dulle litt. Og jeg angrer så bittert på at jeg ikke satte meg i respekt med en gang, for det ble stadig verre i noen år. Igjen og igjen har jeg fått det bevist; de som faktisk respekterer mine grenser kan jeg gi litt slack. De som overstyrer eller manipulerer meg så fort de får sjansen, må jeg sette mer grenser for. Både tydeligere og tidligere. I så fall, opplys helst på forhånd om at å gi henne mat/drikke uten å sjekke med dere først er uakseptabelt, og at dere føler at dere ikke blir respektert som foreldre. Konsekvensen av å ikke respektere dere vil bli at de ikke får holde eller mate babyen i første omgang. I neste omgang slutter dere å komme på besøk overhode. Og trosser de dere, så gjennomfører dere konsekvensen. Rolig og bestemt, hver bidige gang. (Se på det som trening til når babyen blir toåring og konsekvent gjør det stikk motsatte av det du sier. 🙈) Ikke svar på kritikk eller latterliggjøring, det gir dem bare mer å krangle på. I samråd med mannen din, selvsagt. Dere kjenner dem best, og dere to må bli enige om hvordan dere vil ha det. Anonymkode: 80a93...e6e 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #13 Skrevet 4. september 2022 Helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor du er så hysterisk. Men det roer seg nok ned med barn nummer 2 og 3. Hilsen 5-barns mamma Anonymkode: 40f1d...aa2 16
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #14 Skrevet 4. september 2022 Dere er for hysteriske nå for tiden. Jeg er bestemor og føyde meg etter foreldrenes ønske. Men synes det var tullete. Nå har de fått to barn til, og det var bare med førstemann de holdt på sånn. Om ungen får en is, eller gud forby noe med sukker i, så går det helt fint altså. Anonymkode: 29062...8bb 7
Coiljente Skrevet 4. september 2022 Forfatter #15 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor du er så hysterisk. Men det roer seg nok ned med barn nummer 2 og 3. Hilsen 5-barns mamma Anonymkode: 40f1d...aa2 Helt ærlig så er det fryktelig frekt å mom-shame. Alle er forskjellig, også når det kommer til grensesetting for ungene sine. Hilsen førstegangsmamma 20 3 5
Coiljente Skrevet 4. september 2022 Forfatter #16 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dere er for hysteriske nå for tiden. Jeg er bestemor og føyde meg etter foreldrenes ønske. Men synes det var tullete. Nå har de fått to barn til, og det var bare med førstemann de holdt på sånn. Om ungen får en is, eller gud forby noe med sukker i, så går det helt fint altså. Anonymkode: 29062...8bb Helt ok om du synes det. Har aldri sagt at hun kommer til å dø av litt sukker. Men forklar meg gjerne om hvorfor anbefalingene er som de er. Til syvende og sist så handler dette om at vi ikke får respekten vi fortjener. 12 3
Anonym90059005 Skrevet 4. september 2022 #17 Skrevet 4. september 2022 Coiljente skrev (3 minutter siden): Helt ok om du synes det. Har aldri sagt at hun kommer til å dø av litt sukker. Men forklar meg gjerne om hvorfor anbefalingene er som de er. Til syvende og sist så handler dette om at vi ikke får respekten vi fortjener. Anbefalingene er vel fordi sukkervarer ikke inneholder viktige næringsstoffer som små barn trenger, ikke at sukker i seg selv er noe farlig. Men om dere da alltid er flinke som foreldre hjemme, slik du gir inntrykk av, og at barnet dermed får i seg hva det trenger, så spiller det virkelig ingen rolle om bestemor gir en skje syltetøy. Trenger barnet sukker: nei. Burde besteforeldre høre litt på dere: ja. Er det grunn til å reagere så sterkt og være hysteriske: nei. 8
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #18 Skrevet 4. september 2022 Å herregud, dette er som å lese om mine egne svigerforeldre da våre barna var mindre! 🙈🙈🙈 Det var en evig kamp for å få dem til å respektere oss som foreldre. De visste alltid best og bare overhørte oss. De skulle alltid proppe i barna søtsaker og is, til og med da de var babyer skulle de trykke i dem sjokolade, is, krem osv osv. De prøvde til og med å gi minstemann peanøtter da han var 1 år. Mannen min sa kraftig ifra mange ganger. Jeg sa kraftig ifra mange ganger. Ingenting hjalp. De ble bare sure og fortsatte som før. Vi bor såpass nærme og hadde såpass mye kontakt at det de gjorde rett og slett var helseskadelig for barna våre. Vi endte med å kutte ned på kontakten. Altså vi besøkte dem og de oss, men vi begrenset hvor ofte i en lang periode. Etterhvert gikk det seg til, men det tok ganske lang tid før alt normaliserte seg. Anonymkode: a5d82...ce6 3 2
Coiljente Skrevet 4. september 2022 Forfatter #19 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å herregud, dette er som å lese om mine egne svigerforeldre da våre barna var mindre! 🙈🙈🙈 Det var en evig kamp for å få dem til å respektere oss som foreldre. De visste alltid best og bare overhørte oss. De skulle alltid proppe i barna søtsaker og is, til og med da de var babyer skulle de trykke i dem sjokolade, is, krem osv osv. De prøvde til og med å gi minstemann peanøtter da han var 1 år. Mannen min sa kraftig ifra mange ganger. Jeg sa kraftig ifra mange ganger. Ingenting hjalp. De ble bare sure og fortsatte som før. Vi bor såpass nærme og hadde såpass mye kontakt at det de gjorde rett og slett var helseskadelig for barna våre. Vi endte med å kutte ned på kontakten. Altså vi besøkte dem og de oss, men vi begrenset hvor ofte i en lang periode. Etterhvert gikk det seg til, men det tok ganske lang tid før alt normaliserte seg. Anonymkode: a5d82...ce6 😩😩 skjønner virkelig ikke hvorfor det skal være så vanskelig.. Godt å høre at det gikk seg til! 2
Mamajune11 Skrevet 4. september 2022 #20 Skrevet 4. september 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor du er så hysterisk. Men det roer seg nok ned med barn nummer 2 og 3. Hilsen 5-barns mamma Anonymkode: 40f1d...aa2 Jeg har 3, like «hysterisk» på kosthold. Noen bryr seg mer om barnas helse enn andre 8 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå