Gå til innhold

Bruker du handicaptoalettet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Interessant, jeg har faktisk pleid å tenke at handicaptoalettet er forbeholdt handicappede, og har heller stått i kø utenfor et opptatt "vanlig" toalett enn å gå på et ledig handicaptoalett. Men det dere skriver her gir jo mening. Skiltet indikerer vel bare at toalettet er tilrettelagt for handicappede, ikke at det er forbudt for alle andre. Nå fikk jeg en aldri så liten øyeåpner. 😁

Anonymkode: 31aad...434

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Interessant, jeg har faktisk pleid å tenke at handicaptoalettet er forbeholdt handicappede, og har heller stått i kø utenfor et opptatt "vanlig" toalett enn å gå på et ledig handicaptoalett. Men det dere skriver her gir jo mening. Skiltet indikerer vel bare at toalettet er tilrettelagt for handicappede, ikke at det er forbudt for alle andre. Nå fikk jeg en aldri så liten øyeåpner. 😁

Anonymkode: 31aad...434

Mange som ikke vet det. En gang fikk jeg kjeft av en vaskehjelp på Gardermoen da jeg gikk inn på handicapen. Ved den anledningen var det eneste stedet å fylle på kaldt vann, siden det bare kom varmt fra alle kranene på de vanlige toalettene. Siden har de fått opp ett eller to litt bortgjemte steder man kan fylle på kaldtvann. Skjønner ikke greia, bortsett fra at de heller vil selge Imsdal dyrt i kiosken. Uansett, selv hvis en tror handicaptoalettet er kun for handicappede, så har man ingenting med å kjefte på de som går inn der. Stakkars de med usynlige sykdommer.

Anonymkode: 057a5...0c5

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Bruker utelukkende hc toalettene. De har større plass. Og jeg liker ikke disse vegghengte toalettene, som er overalt.... 😝

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Mardina said:

Bruker utelukkende hc toalettene. De har større plass. Og jeg liker ikke disse vegghengte toalettene, som er overalt.... 😝

Det aller verste er de selvspylende, som plutselig begynner å sprute vann i alle retninger før man er ferdig. 🥶

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det aller verste er de selvspylende, som plutselig begynner å sprute vann i alle retninger før man er ferdig. 🥶

Har ikke vært på et sånn toalett enda... 😂

Skrevet
Just now, Mardina said:

Har ikke vært på et sånn toalett enda... 😂

Med mindre de har endret på det, prøv toalettene i kjelleren i den nye terminalen på Gardermoen. 🤒 Jeg har ikke brukt dem på lenge etter et par skremmende "episoder", og under pandemien var de stengt. Så godt mulig de kan ha endret siden da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Med mindre de har endret på det, prøv toalettene i kjelleren i den nye terminalen på Gardermoen. 🤒 Jeg har ikke brukt dem på lenge etter et par skremmende "episoder", og under pandemien var de stengt. Så godt mulig de kan ha endret siden da. 

Frister ikke å prøve akkurat 😂

Skrevet

Ja, spesielt nå som gravid. Deilig å kunne bevege seg fritt uten at magen deiser inntil alt mulig 😬 (Magen er helt gjennomsnittlig, men klarer ikke venne meg til hvor mye den står ut, haha) 

Anonymkode: 7efcf...693

• Liker 2
Skrevet

Når IBS magen slår ut syns jeg det er greit å bruke hc-toalettet da det er mer privat. Det er ikke hyggelig å sitte i en bås ved siden av folk å ha dårlig mage. Hc-toalettet er jo ikke reservert for noen, så jeg bruker det med god samvittighet. De som måtte se stygt på meg når jeg kommer ut aner jo ikke hvorfor jeg bruker det. Man kan jo feks ha stomi som må fikses på, noe som er upraktisk å styre med på båsene. 

Anonymkode: b8750...b55

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selv bruker jeg konsekvent HC-toalettet. Der får man være i fred, større plass, samt det stort sett er mye renere.

Bruker du handicaptoalettet? Eller går du kun på de vanlige?

Anonymkode: cf9f5...84c

Selvfølgelig bruker jeg HC-toalett om det er ledig.

Hvorfor i all verden skulle jeg ikke det liksom?

Anonymkode: 94562...a4e

Skrevet

Ja. Av samme grunner som deg. Vil heller ikke ta på sekken min før jeg har vasket hendene mine. Hater disse båsene.

Anonymkode: 90028...b45

Skrevet

Om det er opptatt på de vanlige toalettene og jeg er veldig tissetrengt, bruker jeg HC- toalettet. Bedre det enn å tisse i buksa.

Skrevet

Jeg bruker handikap toalett hvis de andre er opptatt. Det er som regel stellebord på disse toalettene, og jeg har gått dit for bleieskift på barna. En gang holdt jeg på å skifte bleie på babyen inne på handikap toalettet, og hørte noen utenfor som sto å diskuterte høylytt hvor frekke folk var som brukte handikap toalettet. Nå skulle de virkelig ta den som kom ut liksom! De holdt kjeft da jeg kom ut med barnevogna og jeg gav dem et knusende blikk. Det var ei sur kjerring i rullestol og venninna hennes. 
Hvorfor er det stellebord der?! Fordi folk skal få stelle barna sine. Vent på tur som andre folk. 

Anonymkode: 673ba...dc8

Skrevet

Husker det var en sak i avisen om noen som hadde brukt HC-toalettet på en bilferje. Jenta ble skjelt ut da hun kom ut av en eldre dame som sto i kø. Jenta skrev er innlegg i avisen om at alle handikapp ikke er synlige. Hun selv hadde Chrons. 

Skrevet

Ja, nesten konsekvent. Liker at det er toalett og vask i samme rom, og mer privatliv.

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Svært sjelden - da må det være skikkelig krise.

Skrevet

Jeg har brukt det et par ganger, men prøver å la være da det som oftest kun er det ene toalettet som er tilrettelagt for personer som har behov for det, men jeg helt fint kan bruke de andre bås-toalettene.

Et eksempel på et unntak, var etter en operasjon for å fjerne visdomstenner. Jeg måtte fikse opp og bytte den «bommulspadden» som var lagt nede i såret. Og det blir en del blod ol. ikke noe jeg unnet andre å se, derfor valgte jeg det toalettet som gir privatliv 😅

Jeg mener vi som ikke har behov for det i de fleste tilfeller, kan og burde vente til å bruke de andre toalettene. For man vet aldri når det kommer noen som har behov for det tilrettelagte toalettet. Er ofte stellebord også inne her, i tillegg til annet, så er ikke bare personer i rullestol som har behov for å bruke det.

Anonymkode: 627cc...b29

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg gikk på handikap-toalettet en gang, og fikk kjeft da jeg kom ut av en i rullestol. Vedkommende var ikke der da jeg gikk inn på toalettet. 

Så jeg prøver å unngå handikap-toaletter, jeg liker ikke å få kjeft. 

Anonymkode: 0be01...e78

Har også opplevd å få kjeft av folk i rullestol om jeg har brukt hc-doen. Flere ganger. Svarer bare vennlig men bestemt noe ala at «…Du av alle burde vel kunne forstå at det også kan finnes SKJULTE funksjonshemninger som legimiterer at også jeg trenger å bruke toalettet som er TILRETTELAGT for funksjonshemmede. Hadde du vært her da jeg gikk inn ville du fått gå før meg, men det var du ikke, derfor måtte du vente de minuttene det tok for meg å bli ferdig med å skifte stomiposen. Ville du vært like ufin om jeg kom ut herfra med krykker eller rullestol?»

Da blir det som regel stille. Har null problemer med å sette på plass synlig funksjonshemmede som tror de eier verden. Det finnes også folk som ikke er synlig funksjonshemmede som kan ha behov for å benytte et toalett med vask i samme rom. At jeg brukte det til å skylle menskoppen og ikke skifte stomi trenger de jo ikke vite. Men skal jeg skylle den i dass da, eller ta den med ut i fellesvasken?? Poenget er at de har ikke enerett på tilrettelagte toaletter om de ikke står i køen når man kommer. TILRETTELAGT er noe helt annet enn RESERVERT. Folk flest ville nok vært mer vennlig innstilt overfor funksjonshemmede om de også tok hensyn til andre mennesker. At du sitter i rullestol gir deg ikke fripass til å behandle andre mennesker du ikke vet noe om, som dritt. 

Anonymkode: 291bf...18c

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Som oftest, men kommer an på hvordan de andre toalettene er og hvordan låsen på døren er. Det er fordi jeg har klaustrofobi og tåler ikke små båser. Jeg har også fobi mot låste dører og HC toalettene har ofte mer intakte låser som ikke lugger eller er ødelagte på grunn av for mye bruk og slitasje.  

Hele denne tråden er egentlig teit. For et HC toalett er et toalett alle kan bruke, den er bare spesielt tilpasset slik at alle har et toalett tilgjengelig. Den er ikke forbeholdt én spesifikk gruppe mennesker og du må ikke ha noen årsak til å bruke det. Folk med mage/tarmproblemer kan skaffe seg et ekspresskort de kan vise for å komme først i køen og det gjelder alle toalettet og ikke forbeholdt HC toalettet. Det er normal folkeskikk hvis noen kommer busende inn og er nødig, NÅ! at de får komme før deg. Men mennesker er dritt, så ikke alle tar hensyn og ingen kort fra legen vil gjøre mennesker til bedre folk. De som er søppel vil fortsette å oppføre seg som søppel samme hva.
Det å ta krav på et toalett fordi du sitter i rullestol er egoistisk. Alle har rett til å bruke det og du har ingen rett til å kreve at andre uavhengig av årsak til at de bruker toalettet skal gå et annet sted. Det er en feiloppfatning at HC toalettet er kun for de med spesielle grunner, det er et toalett som kun er universell utformet. Verken mer eller mindre. 

Anonymkode: cc0f8...162

Skrevet

Ja. Jeg har IBS og trenger å være i fred på do grunnet at det er sjenerende. Så jeg har jo et handicap selv om det ikke synes.

Anonymkode: bd93f...85f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...