Gå til innhold

Dere med et evnerike barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har to og begge var uvanlig tidlig ute med både å gå og å snakke. De har alltid blitt tatt for å være eldre enn de er fordi de tidlig snakket i lange setninger og med et vanvittig ordforråd. 

Anonymkode: 05abf...f54

Videoannonse
Annonse
Skrevet
On 9/4/2022 at 9:06 AM, AnonymBruker said:

Min ble testet av ppt fordi han virkelig ikke mestrer skolen. 

Viste seg at han er særdeles evnerik, og er, som svært mange andre evnerike, ekstremt selvkritisk. 

Så der mine andre barn prøver om og om igjen på å få til noe, så knuses verden for den evnerike om han ikke mestrer på første forsøk. Og siden man ikke mestrer feks skriving på første forsøk, så blir skolen et herk. 

Er en k skjev, så mener guttungen at han er en idiot, og at det ikke er vits å skrive mer k i livet sitt...

Mange evnerike er selvkritiske, og mange har lav selvtillit-fordi de ser at det de gjør ikke er perfekt. (Mine andre unger er feks krye over en sirkel de tegner. Min evnerike ser at sirkelen ikke er perfekt...)..

For oss har det hjulpet veldig å få vite dette. For det har vært strevsomt og vanskelig å prøve å forstå hvordan det barnet som er så smart konstant føler seg dum. 

Som baby var han litt treg. Men ikke noe vi tenkte noe over. Merket først det var noe spesielt med ham da han snakket med fulle setninger før han var 18 mnd. Og snakket som toåring med mer kompliserte setninger enn den tre år eldre søsteren. 

Det er forøvrig ikke et gode. I tillegg til det jeg har nevnt om skoleproblemer, så har han hele livet blitt møtt med forventninger han ikke kan tilfredsstille. Når fremmede ser en gutt som prater som en skolegutt, så forventer de at han oppfører seg og forstår ting som en skolegutt- selv om han kun var 3...

Anonymkode: 9bdf4...470

Dette er typisk resultat når man roser barn for å være "flinke", ikke for innsats. Da lærer de at dersom man gjør noe bra er det fordi man er flink, smart osv. Men dersom man mislykkes betyr det da at men ikke er flink, at man er dum osv. Derfor vil barna føle at det er krise når de ikke får til, de tror det betyr at de er dumme

Mange foreldre går i den fella med barna sine. De roser ikke innsats og arbeid, de roser egenskaper. Arbeid og innsats kan man endre på, egenskaper føler man i mindre grad man har kontroll over

Dersom man roser riktig, blir barna også mer herdet psykisk, og vil i mindre grad utvikle depresjon og angst

https://www.aftenposten.no/norge/i/z7Rw/ros-riktig-saa-flink-du-er-oedelegger-for-barna

Anonymkode: 47a5d...b07

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er typisk resultat når man roser barn for å være "flinke", ikke for innsats. Da lærer de at dersom man gjør noe bra er det fordi man er flink, smart osv. Men dersom man mislykkes betyr det da at men ikke er flink, at man er dum osv. Derfor vil barna føle at det er krise når de ikke får til, de tror det betyr at de er dumme

Mange foreldre går i den fella med barna sine. De roser ikke innsats og arbeid, de roser egenskaper. Arbeid og innsats kan man endre på, egenskaper føler man i mindre grad man har kontroll over

Dersom man roser riktig, blir barna også mer herdet psykisk, og vil i mindre grad utvikle depresjon og angst

https://www.aftenposten.no/norge/i/z7Rw/ros-riktig-saa-flink-du-er-oedelegger-for-barna

Anonymkode: 47a5d...b07

:balltre:

Anonymkode: a9ff0...33d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...