Gå til innhold

Dere med et evnerike barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var dette barnet som baby det første året?

Anonymkode: e2875...fe7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om min sønn på 6 er "evnerik", men  han er veldig glup i hvert fall. Han kunne telle til ti før han var to, leste sine første ord rett før han fylte fire og kan en del matematikk (f.eks. av typen: hvis Kari er 10 og Per er 6, da var Kari 4 da Per ble født.) Han har alltid vært interessert i bokstaver, tall og pusling, og jeg syns det har vært morsomt å lære han.

Som baby var han ganske krevende og klistremerkebaby. Sov sjelden mer enn 40 min i gangen, ville ha pupp hyppig hele døgnet, treg motorisk, sutrete, ville ikke ligge på gulvet, ville bli båret rundt omkring osv

Anonymkode: 08d13...291

• Liker 1
Skrevet

Har tre, de var helt forskjellige som babyer :) 

Ingen av dem var unormalt tidlig ute med å gå eller å si de første ordene. 

Anonymkode: 09869...be6

• Liker 1
Skrevet

Helt vanlige babyer. Fellestrekket har vært observante og tidlig ute motorisk, men innenfor normalen.

Anonymkode: f482a...df0

Skrevet

Motorikk har ikke nødvendigvis noe med IQ å gjøre.

Både min bror og mann har høyeste score på mensa (de vurderer ikke høyere enn 138 eller hva det er). Min bror har et ekstremt søvnbehov, mannen min er motsatt (kan klare seg på 4 timer). Sånn har de vært siden de var små. 

De begge gikk når de var 1 år, som er ganske gjennomsnittlig. Broren min kunne lese og skrive før skolestart. Gjorde matematikk på ungdomsskolenivå når han gikk i 4/5. Han har også vært ganske krevende som barn (og ungdom 😅

Mannen min ble nok ikke introdusert til lesing/skriving før skolen, og har egentlig generelt vært ganske gjennomsnittlig faglig. Han kjedet seg mye. Han har tatt bachelor, og gjorde det uten å kjøpe en eneste pensumbok. 

felles er vel at de presterer utover det normale når de «gidder». 

Anonymkode: 19bef...190

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vet ikke om min sønn på 6 er "evnerik", men  han er veldig glup i hvert fall. Han kunne telle til ti før han var to, leste sine første ord rett før han fylte fire og kan en del matematikk (f.eks. av typen: hvis Kari er 10 og Per er 6, da var Kari 4 da Per ble født.) Han har alltid vært interessert i bokstaver, tall og pusling, og jeg syns det har vært morsomt å lære han.

Som baby var han ganske krevende og klistremerkebaby. Sov sjelden mer enn 40 min i gangen, ville ha pupp hyppig hele døgnet, treg motorisk, sutrete, ville ikke ligge på gulvet, ville bli båret rundt omkring osv

Anonymkode: 08d13...291

Beklager, men det der er å kanskje ligge litt foran, ikke å være evnerik.

Anonymkode: 9ba89...865

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Begge var tidlig ute med språk og den ene i tillegg tidlig ute med å gå, ellers normale. 

Anonymkode: 05abf...f54

Skrevet

Hvordan vet dere at barna er evnerike? Og har det hjulpet dere i noen grad å finne det ut? 

Mine to virker å kanskje være evnerike, men samtidig ikke. 

Begge har vært svært tidlig ute med ett par ting, men gjennomsnittlige og trege på mange andre. En hadde og har fremdeles behov for mye søvn, den andre hurtiglader og sov lite som baby. 

Begge var våkne og oppmerksomme, ville se hva som skjedde. 

Nå klarer de seg greit på barneskolen, ikke særlig skoleflinke, de kjeder seg mye, men presterer over middels uten å legge noe jobb i det. 

Anonymkode: a9ff0...33d

Skrevet

Veldig sosialt aktiv, festet blikket og smilte tidlig, kommuniserte med alle han traff.

Anonymkode: 35651...032

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan vet dere at barna er evnerike? Og har det hjulpet dere i noen grad å finne det ut? 

Min ble testet av ppt fordi han virkelig ikke mestrer skolen. 

Viste seg at han er særdeles evnerik, og er, som svært mange andre evnerike, ekstremt selvkritisk. 

Så der mine andre barn prøver om og om igjen på å få til noe, så knuses verden for den evnerike om han ikke mestrer på første forsøk. Og siden man ikke mestrer feks skriving på første forsøk, så blir skolen et herk. 

Er en k skjev, så mener guttungen at han er en idiot, og at det ikke er vits å skrive mer k i livet sitt...

Mange evnerike er selvkritiske, og mange har lav selvtillit-fordi de ser at det de gjør ikke er perfekt. (Mine andre unger er feks krye over en sirkel de tegner. Min evnerike ser at sirkelen ikke er perfekt...)..

For oss har det hjulpet veldig å få vite dette. For det har vært strevsomt og vanskelig å prøve å forstå hvordan det barnet som er så smart konstant føler seg dum. 

Som baby var han litt treg. Men ikke noe vi tenkte noe over. Merket først det var noe spesielt med ham da han snakket med fulle setninger før han var 18 mnd. Og snakket som toåring med mer kompliserte setninger enn den tre år eldre søsteren. 

Det er forøvrig ikke et gode. I tillegg til det jeg har nevnt om skoleproblemer, så har han hele livet blitt møtt med forventninger han ikke kan tilfredsstille. Når fremmede ser en gutt som prater som en skolegutt, så forventer de at han oppfører seg og forstår ting som en skolegutt- selv om han kun var 3...

Anonymkode: 9bdf4...470

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De lærte seg nye ting tidlig og hadde kunnskap og ordforråd langt over det man kan forvente av alderen. De har også toppkarakterer på skolen og forsering i matematikk (at de følger undervisningen til høyere trinn). Å vite om barnet er evnerikt er ikke interessant eller nyttig før det begynner på skolen og da er det prestasjonene i fag som vil vise om barnet trenger større utfordringer. For mine barn har det å være evnerik vært et absolutt gode. Det er en fantastisk fordel å kunne forstå ting lett, og gode karakterer på skolen er aldri et minus. 

• Liker 1
Skrevet

Vesla har gigantisk kunstner talent, og designertalent, langt over alderen sin:) Hun har alltid vært en kreativ jente som snakket tidlig, og leste enkle bøker. Husker hun elsket å male å tegne, det gjør hun fortsatt:) Ble mye gris men det var verd det!

• Liker 1
Skrevet (endret)

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine to virker å kanskje være evnerike, men samtidig ikke. 

Begge har vært svært tidlig ute med ett par ting, men gjennomsnittlige og trege på mange andre. En hadde og har fremdeles behov for mye søvn, den andre hurtiglader og sov lite som baby. 

Begge var våkne og oppmerksomme, ville se hva som skjedde. 

Nå klarer de seg greit på barneskolen, ikke særlig skoleflinke, de kjeder seg mye, men presterer over middels uten å legge noe jobb i det. 

Det kan være viktig å være obs på det fordi mange barn med stort læringspotensiale ikke takler ordinær skole (lurer på om det er så mye som en av tre av de som ikke fullfører vgs som er i denne gruppa, altså mye mer å være bekymret for enn om ungen har dysleksi eller adhd), og det er da viktig å være tidlig ute for å få riktig tilrettelegging. 

For ordens skyld regner man med at 2-5% har ekstraordinært stort læringspotensiale og 10-15% har stort læringspotensiale, det er altså ikke noe som gjelder ekstremt få. Han som testet en av mine unger sa at det er sjeldent foreldre mistenker at ungen er evnerik uten at det ligger noe i det. 

Endret av solsolsol
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Min ble testet av ppt fordi han virkelig ikke mestrer skolen. 

Viste seg at han er særdeles evnerik, og er, som svært mange andre evnerike, ekstremt selvkritisk. 

Så der mine andre barn prøver om og om igjen på å få til noe, så knuses verden for den evnerike om han ikke mestrer på første forsøk. Og siden man ikke mestrer feks skriving på første forsøk, så blir skolen et herk. 

Er en k skjev, så mener guttungen at han er en idiot, og at det ikke er vits å skrive mer k i livet sitt...

Mange evnerike er selvkritiske, og mange har lav selvtillit-fordi de ser at det de gjør ikke er perfekt. (Mine andre unger er feks krye over en sirkel de tegner. Min evnerike ser at sirkelen ikke er perfekt...)..

For oss har det hjulpet veldig å få vite dette. For det har vært strevsomt og vanskelig å prøve å forstå hvordan det barnet som er så smart konstant føler seg dum. 

Som baby var han litt treg. Men ikke noe vi tenkte noe over. Merket først det var noe spesielt med ham da han snakket med fulle setninger før han var 18 mnd. Og snakket som toåring med mer kompliserte setninger enn den tre år eldre søsteren. 

Det er forøvrig ikke et gode. I tillegg til det jeg har nevnt om skoleproblemer, så har han hele livet blitt møtt med forventninger han ikke kan tilfredsstille. Når fremmede ser en gutt som prater som en skolegutt, så forventer de at han oppfører seg og forstår ting som en skolegutt- selv om han kun var 3...

Takk for nyttig innlegg. 

Lærer har nevnt utredning av ppt da ene vår også har en del utfordringer med skolen. Men vi er usikre på om vi skal gå for det. Utfordringene er ikke så store, så er usikkert om ppt ønsker å gå videre. Og vi er usikre på om å få «diagnose» vil gjøre skolen bedre og det vil være til hjelp for ham. Veier litt for og imot.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for nyttig innlegg. 

Lærer har nevnt utredning av ppt da ene vår også har en del utfordringer med skolen. Men vi er usikre på om vi skal gå for det. Utfordringene er ikke så store, så er usikkert om ppt ønsker å gå videre. Og vi er usikre på om å få «diagnose» vil gjøre skolen bedre og det vil være til hjelp for ham. Veier litt for og imot.

Jeg tenker at en utredning ikke endrer hvem ungen er, men at man kanskje kan forstå noen av utfordringene bedre. Og dermed blir man bedre til å tilrettelegge. 

Og for deres del - kanskje man da ka  forhindre at små problemer blir store når skolen blir mer krevende?

Jeg forstår nå bedre hvorfor barnet mitt ikke bare kan... og det samme gjør lærerne.  Vi har fått bedre verktøy, og vi slipper å konstant prøve og feile for å forstå barnet.

Det er også enklere når barnet får ny lærer, for med papirer fra ppt så har vi nå språket til å forklare hvilke tilrettelegginger som funker (og ikke funker!) for barnet vårt. 

Hos oss er det ikke snakk om noen diagnose, utover det med evnerik/stort læringspotensial. Men bare de begrepene gjør jo at nye lærere forstår at barnet forstår vesentlig mer enn skoleresultatene gir uttrykk for. 

(Feks barnet får null i score på alle nasjonale prøver og kartleggingsprøver, men dersom man tar mattestykkene muntlig, mens barnet står på hodet/hopper på trampoline, eller i en annen setting som ikke likner på test, så klarer barnet alt uten nøling).

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at en utredning ikke endrer hvem ungen er, men at man kanskje kan forstå noen av utfordringene bedre. Og dermed blir man bedre til å tilrettelegge. 

Og for deres del - kanskje man da ka  forhindre at små problemer blir store når skolen blir mer krevende?

Jeg forstår nå bedre hvorfor barnet mitt ikke bare kan... og det samme gjør lærerne.  Vi har fått bedre verktøy, og vi slipper å konstant prøve og feile for å forstå barnet.

Det er også enklere når barnet får ny lærer, for med papirer fra ppt så har vi nå språket til å forklare hvilke tilrettelegginger som funker (og ikke funker!) for barnet vårt. 

Hos oss er det ikke snakk om noen diagnose, utover det med evnerik/stort læringspotensial. Men bare de begrepene gjør jo at nye lærere forstår at barnet forstår vesentlig mer enn skoleresultatene gir uttrykk for. 

(Feks barnet får null i score på alle nasjonale prøver og kartleggingsprøver, men dersom man tar mattestykkene muntlig, mens barnet står på hodet/hopper på trampoline, eller i en annen setting som ikke likner på test, så klarer barnet alt uten nøling).

Var evnerik jeg mente med «diagnose», litt dårlig formulering. 

Har barnet fått tilpasset utfordringer til sitt nivå? forventer de mer av barnet? Er det kun positive opplevelser med å få ned på papiret at barnet er evnerikt?
Vi er heldig med at lærer allerede lar barnet vårt være seg selv, med sine utfordringer. 

Opplever i stor grad at forsøk på nivådeling hos oss ikke er nivådeling, litt mer utfordring men mengden av hva de skal gjøre øker veldig.
(I stedenfor 10 lette mattestykker må de løse 20 (for dem lette mattestykker) Dreper mye av motivasjonen. ) Egentlig litt engstelig for at å vite at barnet er evnerikt kan virke mot sin hensikt hos enkelte lærer, (det her burde du klare) men mine bekymringer kan være ubegrunnede. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette høres ut som en form for ADHD eller annen form for hyperaktivitet og/eller konsentrasjonsvansker. Hyperaktivitet er ikke et trekk ved evnerikhet, men man kan selvfølgelig være både evnerik og ha konsentrasjonsvansker/andre diagnoser.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette høres ut som en form for ADHD eller annen form for hyperaktivitet og/eller konsentrasjonsvansker. Hyperaktivitet er ikke et trekk ved evnerikhet, men man kan selvfølgelig være både evnerik og ha konsentrasjonsvansker/andre diagnoser.

Mitt barn (som ikke er utredet) har null problem med konsentrasjon og fokus, så lenge oppgaven fenger noe. Om du krever at ett barn med normalt læringspotensiale som tiåring skal følge førsteklasse og lære å lese på nytt hadde nok dette barnet også ønsket å kunne hoppe på trampoline i timen relativt raskt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg må si at jeg synes det er skummelt at folk kan få seg til å diagnostisere fremmede barn på nett basert på én setning.

Hilsen mor til trampoline-barnet, som virkelig ikke har adhd. Men som derimot ikke takler situasjoner hvor det føler seg testet. Så det klarer ikke prøver, men klarer å svare på alle oppgavene i en annen setting. 

• Liker 3
  • 3 måneder senere...
Skrevet
Anciol skrev (På 4.9.2022 den 9.11):

Vesla har gigantisk kunstner talent, og designertalent, langt over alderen sin:) Hun har alltid vært en kreativ jente som snakket tidlig, og leste enkle bøker. Husker hun elsket å male å tegne, det gjør hun fortsatt:) Ble mye gris men det var verd det!

Dette i seg selv betyr jo ikke at hun er evnerik. 

Anonymkode: e2875...fe7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...