Gå til innhold

Kontinuasjonseksamen ved UiO?

Anbefalte innlegg

Gjest Gulltopp
Skrevet

Hvordan er reglene for å kontinuere ved UiO? Da jeg studerte ved UiTø, var det slik at man uansett fikk kontinuere i begynnelsen av neste semester dersom man strøk, men det er kanskje forskjellige regler for hvert universitet? Jeg finner ikke noe informasjon på UiOs hjemmesider. *eksamenspanikk*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har man først fått en studieplass skal det altså svært mye til for at man mister den. Man kan stryke minst 3 ganger før man ikke kan få ta eksamen i det faget mer .

Skrevet
Betyr ikke "kontinuere" "å fortsette"?

Jepp. Men hvis man stryker, er en konte/kontinuasjonseksamen er en eksamen man må ha for å få gå videre på studiet. Hence the name. ;)

Skrevet

Vel, i så måte kan ikke jeg se at jeg ikke svarte på ditt spørsmål. Du spør om man kan få fortsette på studiet etter stryk. Og jeg sier at man må ta eksamen igjen, noe man kan gjøre inntil 3 ganger.

Hva er irrelevant ved det?

Skrevet

Du får konte ved stryk eller sykdom på eksamen. Du får IKKE konte dersom du trekker deg fra eksamen. Dessverre er det nå så mange som spekulerer i dette (møter opp på eksamen, skriver bullshit og leverer) at denne muligheten nå vurderes fjernet. Dessverre. Også her greier noen å ødelegge for alle.

Skrevet
Jepp. Men hvis man stryker, er en konte/kontinuasjonseksamen er en eksamen man må ha for å få gå videre på studiet. Hence the name. ;)

Og den eksamenen arrangeres rett før starten på neste semester. Den er altså en ekstraordinær eksamen, slik at studentene som konter slipper å bli forsinket i studiet sitt. Alternativet er å gå opp til ordinær eksamen neste semester.

Gjest Gulltopp
Skrevet (endret)
Du spør om man kan få fortsette på studiet etter stryk.

Eh, nei, det gjør jeg ikke... Jeg spør om man kan få kontinuere = ta en ubestått eksamen på nytt i begynnelsen av neste semester.

Endret av Gulltopp
Skrevet (endret)
Eh, nei, det gjør jeg ikke... Jeg spør om man kan få kontinuere = ta en ubestått eksamen på nytt i begynnelsen av neste semester.

Det varierer fra fag til fag.. Ring insituttet/fakultetet og spør.

I mitt fag er det så få som stryker at de av og til "samler opp" til slike eksamener. I tillegg kan man ligge etter med 3 (2?) eksamener og fortsatt studere videre.

Endret av susanne
Skrevet

Det spørs sikkert hva du studerer ja. Jeg går på jus på UiO, og her får du ikke gå opp til utsatt prøve (som det heter, har aldri hørt noen bruke uttrykket konteeksamen her) med mindre du var SYK på ordinær eksamen. Ved stryk eller ikke møtt må du vente ett semester.

Skrevet

Ok, men regelen er jo den samme likevel: uansett om grunnen er at man strøk eller ikke møtte opp: man får jo stryk uansett grunn.

Skrevet
Ok, men regelen er jo den samme likevel: uansett om grunnen er at man strøk eller ikke møtte opp: man får jo stryk uansett grunn.

Men det har jo likevel ikke noe med Gulltopps spørsmål å gjøre...

:roll:

Skrevet

Ved mitt fakultet så var det slik før iallfall, at ein fekk ta opp igjen eksamen i begynnelsen av neste semester, dersom ein strauk eller var sjuk. Men trur det blei strengare reglar for dette, og det vart slik at det var kun når ein hadde legeerklæring at ein fekk ta konteeksamen i begynnelsen av neste semester. Me har også fått det slik at me ikkje får ta opp igjen eksamenen før neste år, dersom det gjeldande faget kun har førelesningar annakvart semester. Men dersom ein har legeerklæring går det uansett neste semester. Dette varierar frå fakultet til fakultet, ring og høyr. :)

Skrevet

Som andre sier her, så varierer dette veldig fra fakultet/ institutt. For eksempel mener jeg at Mat. Nat hadde regler for en nesten automatisk "konteeksamen", mens på SV (der jeg har gått) er de generelt strengere. Så ring ditt institutt, så får du nøyaktig beskjed. Om du stryker, må du nok belage deg på å vente et semester til eksamen arrangeres igjen. Jeg må bare si det at det er ikke verdens undergang om du stryker og blir et semester forsinket. Been there, done that ;)

Uansett er ikke UiO kjent for å ha konteeksamener for de som stryker (høyskolefenomen som andre universiteter har plukket opp). Dette gjelder først og fremst om du er eller blir syk på eksamen og får en sykemelding. Da får du ta eksamen på nytt like før neste semester starter.

Skrevet
mens på SV (der jeg har gått) er de generelt strengere. Så ring ditt institutt, så får du nøyaktig beskjed.

Uansett er ikke UiO kjent for å ha konteeksamener for de som stryker (høyskolefenomen som andre universiteter har plukket opp). Dette gjelder først og fremst om du er eller blir syk på eksamen og får en sykemelding. Da får du ta eksamen på nytt like før neste semester starter.

Kanskje er det litt annerledes på psykologistudiet som jeg tar (men det tilhører jo SV), men her kan du ta kontinuasjonseksamen tre ganger (kan søke om en fjerde) uansett grunn. Konteeksamen er rett før det neste semesteret begynner, og trenger du en tredje gang tar du den samtidig med neste kull (altså semesteret etter).

• 3 år senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ser dette er en gammel tråd, men nå stiller jeg jo ikke spørsmål til trådstarter uansett.

Jeg går på SV og lurte på hvordan reglene er hvis man ikke er syk eller stryker, men bare vil ta opp en eksamen for å forbedre karakteren?

Jeg skal ta 60 poeng i høst, er erfaren student og mangler bare litt for å fullføre en dobbel bachelor, men det er jo en viss risiko for at jeg ikke får A/B på alle eksamener når det blir så tett. :) Finnes det en mulighet til å ta eksamenen opp på våren igjen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...