Gå til innhold

Truckførerbevis?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om sønnen min skal søke jobb på lager så kreves ofte truckførerbevis. Er det vanligst at lappen besørges av den enkelte? 

Siden det ikke er like vanlig å ta truckfører som bil, mener jeg. 

Anonymkode: de25e...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer helt an på.. noen arbeidsgivere dekker det, andre gjør ikke og krever det før ansettelse.

Anonymkode: 7d7ab...2a1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det her er veldig forskjellig. Noen arbeidsgivere krever det før ansettelse, noen koster det på deg, noen driter i det og lar deg kjøre truck og holde på uten bevis.

Hos oss er det et pluss med truckførerbevis, men vi ansetter også folk uten om vi har troa på at de er bra arbeidsfolk og så koster vi det på dem etterpå. Sendte nylig en nyansatt på truckførerkurs, han har jobbet på lager i årevis uten å ha kurset.

Anonymkode: bc375...aa9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis sønnen din ellers stiller likt med annen søker vil de velge den som allerede er sertifisert. Kurs og praksis koster 6-7tusen (for truck under ti tonns løftekapasitet)  og er en klar fordel å ha når man søker lagerjobb. Opplæring i sikkerhet er en vel så viktig del som selve kjøreferdighetene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok å foretrekke at han har truckførerbevis, men kan nok hende at de koster det på han. Om han ikke har det og det skjer en ulykke, stiller i allefall arbeidsgiver svakt om den ikke har sørget for at sertifisering er i orden. Det er forøvrig mange forskjellige klasser innen truck kjøring, har selv for plukk og motvektstruck. Og løftekapasitet på til og med 10tonn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er 100% arbeidsledig er det mulig å spørre om NAV kan betale et slikt kurs. Det er billigere for samfunnet å bruke noen tusenlapper på truckførerkurs for å få ham i arbeid enn at han skal stå i lengre tid uten arbeid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det varierer veldig. 
Jeg fikk det dekket av arbeidsgiver når jeg ble ansatt i ett halvårs vikariat. Jeg fikk også avspasering fordi jeg tok det utenom arbeidstid. 
På kurset jeg gikk på var vi 8 stk, 4 fikk det betalt av jobb, 2 betalte selv fordi jobben krevde det, og 2 betalte selv fordi det ville gi bedre jobbmuligheter

Anonymkode: ef160...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (7 timer siden):

Hvis man er 100% arbeidsledig er det mulig å spørre om NAV kan betale et slikt kurs. Det er billigere for samfunnet å bruke noen tusenlapper på truckførerkurs for å få ham i arbeid enn at han skal stå i lengre tid uten arbeid. 

Husker dette fra min tid som nyutdannet og arbeidsledig på jobbsøkerkurs. De som hadde truckførerbevis forsvant ut døra omtrent før de kom inn, og flere som var aktuelle for lagerjobber ble rådet til å søke om å få truckførerbeviset dekket. 

(Så kan man jo lure på hvorfor de havnet på det kurset i det hele tatt når det var så lett å finne jobb til dem, men stort sett var dette karer som slet med å skrive søknader, CV og å gå på intervju. Når de fikk hjelp med dette ordnet ting seg ganske greit. :) ) 

Anonymkode: 50777...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok dette på VGS i 2006 og maskinførerbevis på hjullaster og gravemaskin i 2016 kjørte tidligere på gul bok  :) beste er nok å ta dette privat :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...