AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #1 Skrevet 3. september 2022 I barnehagen til jenta mi på 4 år er det veldig mange barn fra øst europa og det er nesten bare jenter på hennes avdeling fra polen, og i en periode var jenta mi kun den ene norske jenta. Og flere ganger har det vært hendelser i garderoben hvor de polske jentene poengterer at hun har hatt klær med "guttefarge", hun hadde en brun/beige dress forrige vinter som de konstanterte med var guttefarge. "Jeg har jentedress jeg" 🙄 De har også spurt hvorfor hun bruker "bokser truse". Og er generelt veldig opptatt av hva hun har på seg og hvorfor sånn og sånn. De er god på å påpeke ubetydelige ting. Hun har på seg vanlige klær og er veldig "jentete" av seg sånn sett, men farge er farge og vi tenker ikke stort over det om det er grønn, blå eller brun. Og dette har skjedd ofte når jeg er der, men sikkert enda oftere når jeg ikke er der. Jenta mi blir bare stille. Jeg kjenner jeg blir satt ut av disse spørsmålene og syns det er skummelt at slike ting allerede begynner så tidlig. Kjønnsroller er veldig viktig for de. I tillegg under bursdager så har jeg opplevd at flere av de polske mødrene leverer nylig fylte 4 åringer og 5 åringer til bursdag og drar..uten å spørre om det er greit for vertene eller si noe. De bare drar. Det hadde aldri falt meg inn! Jeg ble helt satt ut når det skjedde første gang. Jeg (og andre norske mødre) er bestandig med 4 åringene i bursdag. I datteren min sin bursdag skjedde dette og aldri mer! Jeg var mer barnevakt enn bursdagsvertinne! Heldigvis fikk jeg god hjelp av andre norske foreldre som var der og hjalp til i lek, servering osv. Vi har vært i 4 bursdager totalt i år fra avdelingen og i alle tilfeller skjedde dette. Nå skal jeg ikke skjære alle under en kam altså..det er ikke alle som er sånn. Men veldig mange i vår barnehage. Og det er ikke det at jeg syns de er noe dårligere enn meg, men jeg skjønner bare ikke måten der å oppdra på og hvorfor dette er greit. altså..er dette vanlig praksis i øst europeisk oppdragelse eller er det bare veldig mange like hos oss?😄 Anonymkode: 6b9b6...9c2 1 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #2 Skrevet 3. september 2022 Jeg har noe liknende erfaring som deg og opplever at i hvert fall polske foreldre har større forventinger til at barna skal "henge med i svingene". De skal vite fra ung alder hva som er rett og galt, hvordan ting skal gjøres og når det skal skje. Sånn sett opplever jeg dem som mer disiplinerte enn norske barn på skolen og i andre systemsituasjoner. Barn født og oppdratt av norske borgere er i større grad dullet av foreldrene sine, som passer på dem og gir dem alt i hendene. Dette skaper trygge barn, men også ganske uselvstendige barn. For eksempel i bursdager, hvor de polske barna ikke blir overrasket over at foreldrene har dratt. Norske barn er i større grad knyttet til foreldrene sine for å fortelle dem hva som er rett og galt og gi dem trygghet. Anonymkode: 5c99d...df7 12 6
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #3 Skrevet 3. september 2022 Det med bursdager kan være kulturelt, men kommentarer på at klær er "guttete" og så videre er (dessverre) vanlig i barnehager. Anonymkode: 491ff...af9 10
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #4 Skrevet 3. september 2022 Det er det samme med ukrainske barn. Tror mye kan ha med at det er mer mannsdominert enda i slike land. Det er sjokkerende med mangel på oppdragelse, holdninger. De er slettes ikke så like oss som så mange skal ha det til. Anonymkode: ac88c...b54 7 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #5 Skrevet 3. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): I tillegg under bursdager så har jeg opplevd at flere av de polske mødrene leverer nylig fylte 4 åringer og 5 åringer til bursdag og drar..uten å spørre om det er greit for vertene eller si noe. De bare drar. Det hadde aldri falt meg inn! Jeg ble helt satt ut når det skjedde første gang. Jeg (og andre norske mødre) er bestandig med 4 åringene i bursdag. I datteren min sin bursdag skjedde dette og aldri mer! Jeg var mer barnevakt enn bursdagsvertinne! Heldigvis fikk jeg god hjelp av andre norske foreldre som var der og hjalp til i lek, servering osv. Vi har vært i 4 bursdager totalt i år fra avdelingen og i alle tilfeller skjedde dette. Anonymkode: 6b9b6...9c2 Det er jo fordi du er norsk i Norge! Merkelig at du ikke skjønner det? Hvis du hadde flyttet til et annet land hadde de sikkert vært like sjokkerte over at du tok av deg skoene og ble med inn i bursdagen, det hadde aldri falt dem inn. Du dømmer andre ut fra dine tradisjoner og tror at de er de eneste riktige, og har ikke det minste peiling på at de er vant til noe annet og at det er akkurat like riktig som dine. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er det samme med ukrainske barn. Tror mye kan ha med at det er mer mannsdominert enda i slike land. Det er sjokkerende med mangel på oppdragelse, holdninger. De er slettes ikke så like oss som så mange skal ha det til. Anonymkode: ac88c...b54 De har ikke mangel på oppdragelse, de har en annen oppdragelse! To helt forskjellige ting. Dere som svarer her ser ut til å tro at den norske måten å gjøre ting på er den eneste riktige i hele verden. Dere er virkelig helt vanvittig navlebeskuende. Anonymkode: 35ef0...969 31 3 9
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #6 Skrevet 3. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jo fordi du er norsk i Norge! Merkelig at du ikke skjønner det? Hvis du hadde flyttet til et annet land hadde de sikkert vært like sjokkerte over at du tok av deg skoene og ble med inn i bursdagen, det hadde aldri falt dem inn. Du dømmer andre ut fra dine tradisjoner og tror at de er de eneste riktige, og har ikke det minste peiling på at de er vant til noe annet og at det er akkurat like riktig som dine. De har ikke mangel på oppdragelse, de har en annen oppdragelse! To helt forskjellige ting. Dere som svarer her ser ut til å tro at den norske måten å gjøre ting på er den eneste riktige i hele verden. Dere er virkelig helt vanvittig navlebeskuende. Anonymkode: 35ef0...969 Tja...det må vel være lov å tenke at å overlate små barn til "fremmede" ikke er greit vel? Nå er man jo ikke helt fremmed fordi man ser ansiktene i barnehagen, men allikevel er det ikke noen man kjenner eller prater mye med. Jeg syns ikke det er greit uansett kultur å forvente at det er greit. Ts Anonymkode: 6b9b6...9c2 6
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #7 Skrevet 3. september 2022 Det er vanlig at de fleste foreldrene leverer barna i bursdag og går her jeg bor. Vi har bare en polsk familie i bhg, og de er der sammen med barna. Anonymkode: d7622...5b9 14
MissIndependent45 Skrevet 3. september 2022 #8 Skrevet 3. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): De har ikke mangel på oppdragelse, de har en annen oppdragelse! To helt forskjellige ting. Dere som svarer her ser ut til å tro at den norske måten å gjøre ting på er den eneste riktige i hele verden. Dere er virkelig helt vanvittig navlebeskuende. Anonymkode: 35ef0...969 Endret 3. september 2022 av MissIndependent45 Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #9 Skrevet 3. september 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er jo fordi du er norsk i Norge! Merkelig at du ikke skjønner det? Hvis du hadde flyttet til et annet land hadde de sikkert vært like sjokkerte over at du tok av deg skoene og ble med inn i bursdagen, det hadde aldri falt dem inn. Du dømmer andre ut fra dine tradisjoner og tror at de er de eneste riktige, og har ikke det minste peiling på at de er vant til noe annet og at det er akkurat like riktig som dine. De har ikke mangel på oppdragelse, de har en annen oppdragelse! To helt forskjellige ting. Dere som svarer her ser ut til å tro at den norske måten å gjøre ting på er den eneste riktige i hele verden. Dere er virkelig helt vanvittig navlebeskuende. Anonymkode: 35ef0...969 Når man snakker om unger som aldri hører ordet nei, springer ute til langt på natt som veldig små, ikke vet forskjell på mitt og ditt, ikke har noen grenser, så jo, da er det mangel på oppdragelse. Uansett hvilket land de måtte komme fra. Anonymkode: ac88c...b54 3 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #10 Skrevet 3. september 2022 Jeg er Øst-Europeer og her går jenta mi mye kledd i blått, grønt, oransje, rosa.. Hun er også ekstremt opptatt av dinosaurer og har derfor klær med dinosaurmotiv. Det stemmer ikke at alle øst-europeere er ekstreme når det gjelder kjønnsroller, er ikke mange sånne i min familie og krets i hvertfall. Kan hende at i enkelte miljøer er de veldig opptatte av slikt, men jeg kjenner meg ikke igjen i det folk beskriver her. Anonymkode: 7b221...017 14 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #11 Skrevet 3. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): I barnehagen til jenta mi på 4 år er det veldig mange barn fra øst europa og det er nesten bare jenter på hennes avdeling fra polen, og i en periode var jenta mi kun den ene norske jenta. Og flere ganger har det vært hendelser i garderoben hvor de polske jentene poengterer at hun har hatt klær med "guttefarge", hun hadde en brun/beige dress forrige vinter som de konstanterte med var guttefarge. "Jeg har jentedress jeg" 🙄 De har også spurt hvorfor hun bruker "bokser truse". Og er generelt veldig opptatt av hva hun har på seg og hvorfor sånn og sånn. De er god på å påpeke ubetydelige ting. Hun har på seg vanlige klær og er veldig "jentete" av seg sånn sett, men farge er farge og vi tenker ikke stort over det om det er grønn, blå eller brun. Og dette har skjedd ofte når jeg er der, men sikkert enda oftere når jeg ikke er der. Jenta mi blir bare stille. Jeg kjenner jeg blir satt ut av disse spørsmålene og syns det er skummelt at slike ting allerede begynner så tidlig. Kjønnsroller er veldig viktig for de. I tillegg under bursdager så har jeg opplevd at flere av de polske mødrene leverer nylig fylte 4 åringer og 5 åringer til bursdag og drar..uten å spørre om det er greit for vertene eller si noe. De bare drar. Det hadde aldri falt meg inn! Jeg ble helt satt ut når det skjedde første gang. Jeg (og andre norske mødre) er bestandig med 4 åringene i bursdag. I datteren min sin bursdag skjedde dette og aldri mer! Jeg var mer barnevakt enn bursdagsvertinne! Heldigvis fikk jeg god hjelp av andre norske foreldre som var der og hjalp til i lek, servering osv. Vi har vært i 4 bursdager totalt i år fra avdelingen og i alle tilfeller skjedde dette. Nå skal jeg ikke skjære alle under en kam altså..det er ikke alle som er sånn. Men veldig mange i vår barnehage. Og det er ikke det at jeg syns de er noe dårligere enn meg, men jeg skjønner bare ikke måten der å oppdra på og hvorfor dette er greit. altså..er dette vanlig praksis i øst europeisk oppdragelse eller er det bare veldig mange like hos oss?😄 Anonymkode: 6b9b6...9c2 Det som skjer i barnehagen må du si ifra om til de ansatte. Anonymkode: 0eb89...264 5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #12 Skrevet 3. september 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Når man snakker om unger som aldri hører ordet nei, springer ute til langt på natt som veldig små, ikke vet forskjell på mitt og ditt, ikke har noen grenser, så jo, da er det mangel på oppdragelse. Uansett hvilket land de måtte komme fra. Anonymkode: ac88c...b54 Ehh, dette er jo norske barn i et nøtteskall! I hvert fall her jeg bor. Null oppdragelse og frekke som f! Får styre på akkurat som de vil til langt på kveld! Anonymkode: 22926...81e 12 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #13 Skrevet 3. september 2022 Synes i grunn denne tråden var litt rasistisk. Og det er sjelden jeg sier. Anonymkode: 22926...81e 14 1 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #14 Skrevet 3. september 2022 Det med å plutselig ha masse fokus på hva som er guttete og jentete er typisk storbarnavdeling, desverre. Sliter mye med det her og Har ingenting med øst-Europa å gjøre, det er nok holdninger de får fra utdaterte foreldre og barnehageansatte.. Anonymkode: b7a54...b96 16
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #15 Skrevet 3. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I barnehagen til jenta mi på 4 år er det veldig mange barn fra øst europa og det er nesten bare jenter på hennes avdeling fra polen, og i en periode var jenta mi kun den ene norske jenta. Og flere ganger har det vært hendelser i garderoben hvor de polske jentene poengterer at hun har hatt klær med "guttefarge", hun hadde en brun/beige dress forrige vinter som de konstanterte med var guttefarge. "Jeg har jentedress jeg" 🙄 De har også spurt hvorfor hun bruker "bokser truse". Og er generelt veldig opptatt av hva hun har på seg og hvorfor sånn og sånn. De er god på å påpeke ubetydelige ting. Hun har på seg vanlige klær og er veldig "jentete" av seg sånn sett, men farge er farge og vi tenker ikke stort over det om det er grønn, blå eller brun. Og dette har skjedd ofte når jeg er der, men sikkert enda oftere når jeg ikke er der. Jenta mi blir bare stille. Jeg kjenner jeg blir satt ut av disse spørsmålene og syns det er skummelt at slike ting allerede begynner så tidlig. Kjønnsroller er veldig viktig for de. I tillegg under bursdager så har jeg opplevd at flere av de polske mødrene leverer nylig fylte 4 åringer og 5 åringer til bursdag og drar..uten å spørre om det er greit for vertene eller si noe. De bare drar. Det hadde aldri falt meg inn! Jeg ble helt satt ut når det skjedde første gang. Jeg (og andre norske mødre) er bestandig med 4 åringene i bursdag. I datteren min sin bursdag skjedde dette og aldri mer! Jeg var mer barnevakt enn bursdagsvertinne! Heldigvis fikk jeg god hjelp av andre norske foreldre som var der og hjalp til i lek, servering osv. Vi har vært i 4 bursdager totalt i år fra avdelingen og i alle tilfeller skjedde dette. Nå skal jeg ikke skjære alle under en kam altså..det er ikke alle som er sånn. Men veldig mange i vår barnehage. Og det er ikke det at jeg syns de er noe dårligere enn meg, men jeg skjønner bare ikke måten der å oppdra på og hvorfor dette er greit. altså..er dette vanlig praksis i øst europeisk oppdragelse eller er det bare veldig mange like hos oss?😄 Anonymkode: 6b9b6...9c2 Tja. Vi har også mange polske venner, eller barna har, er mer rett å si. Det med fargekoder og at jenter skal gå med rosa og feminine klær irriterer meg og, men samtidig ønsker mine døtre å ha på seg mye dill og rosa. Nå kan jeg bare gå ut fra de jeg kjenner og generalisere veldig, men disse barna er godt tatt vare på. Foreldrene har forventninger til barnas oppførsel, de er høflige og fine folk. Fri flyt-oppdragelsen som mange norske barn har er fraværende hos de polske. Anonymkode: 95946...1f0 9
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #16 Skrevet 3. september 2022 Min 4-åring har også mange østeuropeiske barn i bhg, og noen er skikkelig bestevenner. Det jeg syns er så trist og vanskelig er at det er så utrolig vanskelig å bli kjent med disse foreldrene. Det er som om de lager en vegg av motstand mot å snakke med meg. Jeg har prøvd flere ganger, men jeg kommer ikke engang så langt at jeg faktisk får forklart at jeg har god innsikt kulturen deres fordi jeg har bodd mange år i Øst-Europa selv. De er som østers og skal bare være sammen med de andre østeuropeiske….. trist for ungene tenker jeg. Hadde vi møtt hverandre off siste hadde jo det vært gull for ungene deres mtp språk også. dette er også noe jeg syns er vanskelig å ta opp på f. Eks foreldremøter. Anonymkode: b9288...425 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #17 Skrevet 3. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min 4-åring har også mange østeuropeiske barn i bhg, og noen er skikkelig bestevenner. Det jeg syns er så trist og vanskelig er at det er så utrolig vanskelig å bli kjent med disse foreldrene. Det er som om de lager en vegg av motstand mot å snakke med meg. Jeg har prøvd flere ganger, men jeg kommer ikke engang så langt at jeg faktisk får forklart at jeg har god innsikt kulturen deres fordi jeg har bodd mange år i Øst-Europa selv. De er som østers og skal bare være sammen med de andre østeuropeiske….. trist for ungene tenker jeg. Hadde vi møtt hverandre off siste hadde jo det vært gull for ungene deres mtp språk også. dette er også noe jeg syns er vanskelig å ta opp på f. Eks foreldremøter. Anonymkode: b9288...425 Jeg skjønner ikke hvorfor det er så trist? Og barna lærer jo norsk i barnehagen. Anonymkode: c55c6...c98 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #18 Skrevet 3. september 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skjønner ikke hvorfor det er så trist? Og barna lærer jo norsk i barnehagen. Anonymkode: c55c6...c98 Når foreldrene mer eller mindre jobber for å skille bestevenner som elsker å leke sammen syns jeg det er trist. Når de så i tillegg bor rett ved hverandre og aldri får leke sammen i helgene fordi foreldrene trenerer dette, er det ganske idiotisk for ungene. og jo, de hadde lært mer språk. De ansatte snakker også dårlig norsk, mens de norske foreldrene har mange ulike dialekter og snakker bare norsk… Anonymkode: b9288...425 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #19 Skrevet 3. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synes i grunn denne tråden var litt rasistisk. Og det er sjelden jeg sier. Anonymkode: 22926...81e Smak på ordet «rase» igjen…er det noe i innlegget som er knyttet til rase? Her er det kritikk av kultur, ikke rase. Lær deg forskjellen. Anonymkode: b3f58...cf2 7 2 6
AnonymBruker Skrevet 3. september 2022 #20 Skrevet 3. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tja...det må vel være lov å tenke at å overlate små barn til "fremmede" ikke er greit vel? Nå er man jo ikke helt fremmed fordi man ser ansiktene i barnehagen, men allikevel er det ikke noen man kjenner eller prater mye med. Jeg syns ikke det er greit uansett kultur å forvente at det er greit. Ts Anonymkode: 6b9b6...9c2 Når man er 4 er man ikke små lenger, kun en forelder som var med her i 4 års dag av 17 stk og det pga barnet var nytt. Kun norske Anonymkode: ecd3b...832 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå