Gå til innhold

Betties sider

Bettie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I kveld vil jeg skrive og snø og is, og hvordan jeg takler disse naturfenomenene ( som jeg liker dårlig)

Bøllefrøet og jeg er på plass igjen. det er tirsdag kveld, og ny uke.

I helgen snødde det - og det var så nydelig ute. Egentlig er jeg ikke så glad i snø - den er så upraktisk - kald og våt og måkes bort må den også til tider, selv om jeg stemmer for at den får bli borte av selg selv - og det gjør den som regel.

Men pent er det når snøen ligger og glitrer på marken og på trærne.

Bøllefrøet liker ikke snø! Hun blir kald på labbene, får is i pelsen og ikke er det ok å grave seg en do-plass heller. Den er rimelig korte tiden hun har ute når det er snø........

Men det var helgen - for i går kom regnet igjen, og snø ble til slaps. Og jeg har nesten fått rett i min tese om at det er ikke vits i å måke snø - for den blir borte.....

Men den har ikke blitt helt borte, og nå synker temperaturen, og vann, slaps + kuldegrader - det er glatt. Og jeg liker is og glatt fotføre dårligere enn snø.

Nå er det nesten umulig å skrive - for Bøllefrøet har bestemt seg for at hun vil ha fullkontakt. Hun vil ligge som en baby i armene mine, så nå har hun plassert hodet på et håndledd og rompa på det andre mens hun prøver å vri seg på rygg. Jeg har sagt til henne at jeg skriver nå, så skal vi kose etterpå, men hun er et sta vesen, og gir ikke opp ved første forsøk.

Tilbake til is og fotføre.....

Jeg vet akkurat hvilken strategi jeg skal velge på glatt føre. Først speider jeg ut over terrenger for å se om det finnes noen reddende sangkorn eller områder uten is. Finnes slike områder - hvor små de måtte være . blir det å gå/skli fra flekk til flekk på jakt etter neste redningssandkorn.

Man får en lett virrende og hakkete gange på den måten, og den er litt tidkrevende, og derfor avgjort ingen måte å bevege seg på når bussen skal nås om morgenen.

Så da er det plan B som gjelder. Da er det bare å gå på med dødsforakt og innbilde seg selv om at "det er ikke glatt - det er ikke glatt" - og så gå uanfektet ut på det glatte. Det hender at det går bra, og det er en kjempefin ballanseøvelse, og noen priuetter kan det også bli underveis. Mens føttene beveger seg - eller alternativt beveges - gjør overkroppen utfall forover og bakover alt etter hvilke fart beina får. Det hører også med armbevegelser til denne øvelsen.......

Man kan komme VELDIG fort fram med denne metoden, så det er lurt å sikte seg inn på mulige stopp-punkter underveis. Greiner, trær og gjerder er ypperlige......

Noen gangen går det så fort at bein og overkropp ikke henger sammen, og da vinner beina. Overkroppen blir hengende litt etter, armene gjør noen voldsomme utslag, og plutselig får andre deler av kroppen nærkontakt med bakken. Det kalles å falle og det gjør j**lig vondt....... Noen ganger gjør det mer vondt i stoltheten enn i bakdelen.....

Bøllefrøet er heldig hun, for hun har klør - og sklir derfor ikke så fort på isen. Må være greit å være utstyrt med egne pigger......

Så i morgen blir det spennende å se hvilken strategi jeg må velge når jeg skal nå bussen. Antagelig blir det metode 2, for jeg kan ikke tenke meg at noen har funnet ut at de skal strø så tidlig på morgenen, og venter de et par dager med å strø, blir det sikkert mildvær igjen, og da er det jo ikke nødvendig å strø lenger......

Jeg skal komme tilbake til resultatet seinere.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdag er snart blitt søndag - og det er fortsatt vinter.

Isøvelse nr 1 - å rekke bussen om morgenen på glatt fotføre gikk bra. Det var ikke strødd, men jeg rakk bussen, med alle kroppsdeler hele og uten blåmerker.

Det har vært noen slitsomme dager på jobben igjen, så den korte dagen med stillhet og mulighet til å rydde, var bare et lite blaff.

På hejmmebane nærmer det seg jul. Adventsstaker står klare til tenning i vinduene, stjernene henger i sine vinduer - men adventskalender blir det ikke i år. Ungene har blitt så store nå, at hvis de vil ha kalender, må de skaffe den selv! Poden lurte på om ikke en ølkasse kunne gjøre nytten - Frøkna er litt fornærmet, da, for storebror fikk kalender lengre enn henne...... Ja, ja - vi får se om hun får en liten sjokoladekalender så det ikke blir for urettferdig.....

Jeg har ellers skrevet årets julebrev, så det er klart, og så har jeg gjort klart noen julegaver til, og jeg er snart ferdig med nissefamilien min. Har igjen den siste lille nissejenta.

Det som gjenstår er å lage miljøet nissene skal bo i, og hva de skal holde på med. Nissemor får strikke, tror jeg. Nissefar får enten hugge ved, eller putte pakker i sekken eller noe sånt. Eldste nissegutt tror jeg får sitte å spikke på et eller annet, mens nissejenta - tja -jeg har ikke bestemt det ennå. Den minste nissegutten skal lage en snømann eller noe sånt, mens den minste nissejenta skal bære på en katt.

Det betyr at jeg må lage et ministrikketøy på knappenåler eller noe sånt, og en stol nissemor kan sitte på. Så må jeg lage redskap til nissefar, eller en sekk og noen små pakker. Til nissegutten må jeg lage en liten kniv, og noe han spikker på + litt spon og flis. Så får jeg se hva nissejenta gjør. kanskje hun pakker gaver? En snømann må jeg lage, og en myk minikatt.

Jeg vet ikke riktig hvordan enda, men jeg får prøve meg fram.

Og så må jeg bestemme om jeg vil at dette skal skje innendørs eller ute i skogen, for å lage muljøet rundt. Det enkleste er å lage et utemiljø, men noen grankvister som trær og ull som snø. Flytter jeg familien inn må jeg ha gulv og vegger, kanskje en peis, møbler og tekstiler

Egentlig skulle jeg bare lage en nisse i år, men det har blitt et nisseprosjekt - så jeg får bare prøve å bli ferdig til jul.

Lurer på hva unge, nesten voksen, frøken nisse skal få holde på med.....

Jeg tror jeg får sove på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var onsdagen snart slutt. Hvor i alle dager blir dagene av? Det er så alt for mange dager i uka - når man står i begynnelsen av den - og alt for få når det nærmer seg helg. Egentlig er uka bare passe lang når man er midt i uka.

Mandager er oppskrytt. Det å stå opp mandager er igrunnen svært, svært kjedelig. Da er jeg fortsatt trøtt etter helgen, og jeg vet at på skrivebordet mitt venter en HAUG med arbeid. Noe ligger der selvfølgelig fordi jeg ikke gjorde meg ferdig da det var fredag. Gamle unlatelsessynder forsvinner ikke alltid..... desverre.

Så mandager er helt klart oppskrytt, og burde vært hoppet over.

Tirsdager er forsåvidt greie. Da har jeg kommet igang med uka, og har fått unna litt av haugen på skrivebordet. Og det er en dag med lite på TV - så da har jeg tid til å holde på med mitt dill og dall. Så tirsdager kan bestå.

Onsdag og torsdag er likeom der bare. Trivielle og lite spennende med dem.

Men fredag - det er dagen sin det. Det skulle vært mange flere fredager i uka mener nå jeg! Det er dagen for å samle resten av papirene i en haug, låse kontordøra og ta HELG. Jeg liker fredager, jeg.

Lørdager er utryddelsesdagen. Da er det planen at hybelkaninser og støvtroll skal gå en grusom sjebne imøte. Vel . de overlever noen ganger, da.

Søndagen er den late dagen. Jeg liker søndager og jeg. Og tenker overhode ikke på dagen etter - for den har avgjort nok med sin egen plage.

Kanskje jeg skal lage et fredag, lørdag, søndagsparti - et parti som avskaffer mandager ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6. desember

I dag er det Nielsmesse til minne om St. Nicolaus. Vi feirer ikke den dagen i Norge, men jeg har et barndomsminne fra denne dagen.

Jeg kunne vel ikke være mer enn 4 - 5 år og det var 6. desember. Alle vi barn sitret av forventning for det var dagen St. Nicolaus skulle komme i vognen sin med gaver til alle snille barn. Spørmålet var selvfølgelig om man hadde vært så snill at det ble noen gave, da.

Vi kledde godt på oss og gikk ut. Det var godt å ha en voksen hånd å holde i. Og så ventet vi. Som barn gikk ventetiden veeeldig tregt, men endelig hørte vi bjeller og hestehover mot bakken. En flott vogn trukket av to hester kom mot oss. Oppi vognen satt St. Bicolaus. Han hadde en gullbrodert kappe og en biskophatt det gnistret av. I hånden hadde han en hyrdestav eller bispestav med skikkelig snurr i enden. Ved siden av ham sto en sekk, og oppi den var gavene.

Men - på plassen bak St. Nicolaus sto en skremmende skikkelse. Han var sortkledd og skummel - SvartePiet. Når han pekte mot oss, da gjemte vi oss bak bak ryggen til mor, for han kunne ta med seg alle slemme barn, og helt trygg for at man ikke hadde vært slem, kunne man ikke være.

Heldigvis var alle barna der jeg bodde snille, så alle fikk gaver, og ingen måtte være med SvartePiet.

Hva vi fikk i gave, husker jeg ikke, men jeg vet jeg syntes jeg var heldig. For først fikk jeg gave 6. desember - og så feiret vi norsk jul med gaven 24. desember også.

Men St. Nivolaus - han var flott, da, med gull og glitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 8.desember og Maria unfangelsesdag. Fra gammelt av var dette dagen man skulle vaske klær før jul, for da ville de bli hvite.

Jeg har også vasket klær i dag - ikke fordi jeg tror de vil holde seg hvite fram til jul. Må nok kjøre noen maskiner til før den tid. Nei - det var bare kleshaugen som var blitt for stor.

Akkurat det lurer jeg litt på.

Kleshaugene i kleskurven har en tendens til å være hurtigvoksende. Så jeg har lurt litt på om det foregår en slags formering i kleskurven. Man hiver oppi tre- fire plagg - og kurven ser ikke ille ut. Men så - neste gang jeg ser, er det blitt en haug igjen.

Men så er det det, at når jeg henger opp klærne som har vært først innom kleskurven og deretter vaskemaskinen, så ser jeg jo at ingen formering har foregått - men tvert imot - noe mangler.

Uansett hvordan jeg gjør det, så får jeg aldri bare hele par ut av vaskemaskinen min. det mangeler alltid minst en sokk.

Det der er et skikkelig mysterium, og jeg har tenkt mye på det uten å komme fram til noe svar. Toro jeg får sove på det, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Med sokkene har JEG et ganske greit system, jeg putter nemlig BARE inn par, og sorterer dem etter par når jeg henger dem opp, og det går somregel opp. Av og til har jeg to enkle. fordi jeg har sett feil i farta, men det er alltid ett partall sokker i alle fall. Men, når sambo vasker, så tar han alle de sokjkene han finner.. følgelig funker ikke min ide om at "tar jeg bare par så vil vi bare ha rene par, og de som ikke er par ligger på en plass samlet, så blir de tilslutt par med den forsvunne partnerene, og da blir de til rene par, og vips så er alt bra" For nå har vi jo noen RENE enslige, og noen BRUKTE enslige, så alt er et salig kaos...

Jaja, sokkevask er et evig problem, for oss alle :)

Men, om klærne forblir hvite til jul... hva i all verden skjer da når jeg vasket SORTE klær i dag???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhåpentligvei blir ikke de sorte klærne hvite til jul, for da vet jeg om et par mennesker i familien som ikke blir førnøyde........

9. desember, og enda en dag nærmere jul.

I helgen var jeg flittig med strikkepinnene. Det ble fire luer på tre dager, det. Poden, hans kusine og hennes sønn ønsket seg hver sin strikkelue av den sorten som har oppbrett og sitter oppå hodet (ikke ned over øra) - så restegarn av den fargerike sorten (grått og sort) og pinner ble halt fram, og så hadde jeg noe å holde på med mens damene løp stafett, herrene skjøt på blink og traff/traff ikke, og gutta satte utfor bakken (på TV-selvsagt)

I dag var det kaldt. Brrrrrrrr!

En ting er at det er kaldt ute, men jammen var det kalt inne også - på kontoret mitt. I sommer trodde jeg at jeg skulle dø av varme. Opp mot 30 grader var det da - av de varme. Jeg klaget og ville ha solavskjerming (men det fikk jeg ikke). Men nå tror jeg noe annet må være feil, for nå var kontoret iskaldt. Ikke 12 - 15 grader minus, da. men bare 15 "varme" grader. Prøvde å sette opp termostaten, og tente stearinlys i flertall - det er jo godt det er advent, da - så etterhvert steg det til nesten 18 grader.

Hadde et par møter i dag, og det er ikke ok å si: Velkommen - skal det være et pledd?

Men jag vant trekningen av adventskalenderen på jobben i dag. Klart vi har adventskalender. De som vil være med på trekningen tar med en liten gave, og så trekker vi en pakke pr. dag fram mot jul. Og i dag vant altså jeg - en nydelig te-lysestake i glass. Det passet bra i dag som jeg varmet kontoret med levende lys.

Av juleforberedelser hjemme, skal jeg prøve ut tekstilfargetusj på T-skjorter. Vi får se hvordan det blir. Og så skal jeg gjøre helt ferdig noen gaver til. Blir ikke så mye i dag - men litt skal jeg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Flere enn meg som har det kaldt ja..... etter tre timer med intensiv oppvarming (ikke emd stearinlys da) har jeg nå fått det opp i 17 grader (helt tett inntil ovnen, i resten av rommet er det antakelig ikke over 15 i alle fall) Pledd er en fin ting :)

Kos deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12. desember - og brrrrrr.

Det er år siden jeg husker at det var så kaldt så lenge i desember. Så lenge jeg er innendørs, er det ganske greit, selv om hver kw strøm iler alt, alt for fort, og jeg gruer meg til neste strømregning.

Jeg prøver jo å være positiv. så jeg kan se at det er vakkert ute. Trærne har fått pels - melistrær, er det. Og tidlig ettermiddagshimmel ved klarvær er en vakker studie i pastell med sine rødgyldne og blålilla fargetoner.

Men jeg trives bedre når jeg ikke må pakke meg inn i flere lag med ull.

I går var jeg på det første julebordet. Det var ikke av typen "hæla-i taket- og-tenna-i-tapeten", men av den litt mer stille typen. Det va kjempekoselig. God mat, var det (og IKKE julemat - herlig) og hyggelig selskap, mye å snakke om - og mange å snakke med. Siden det var arbeidsdag i dag, var det også godt at det ikke for seint i går.

Dagen i dag har vært ganske hektisk, med mange møter. Det er ikke alltid jeg klarer å lage en egen plan for mitt eget arbeid - for det er en del andre som vil ha litt av min tid. Så det var godt å komme hjem - selv om huset ikke ser ut. Ungdommen har holdt på å montere diverse saker, og da ligger det litt av hvert her - pappesker og skrutrekkere og -----

Skal ta dem et tak når de kommer hjem - ja, og så blir det husdugnad i helgen. Hybelkaninene har igjen vokst seg store og feite.... sukk.

MEn i dag - i dag skal jeg synke hen i go-stolen min, se litt på TV (håndball) og hekle litt mer på vantene til frøkna i huset. Så skal skal jeg sitte og tenke på hva jeg skal gjøre i helgen. Det må bli litt kakebaking og godtelaging, tror jeg. Kromkakeboksen har begynt å rope svakt, nemlig. Ulempen med å bake nå, er at det kan bli noen kakeboksturer før jul - men egentlig - pytt, pytt. Det er bedre at kakene blir spist opp enn at jeg skal kaste en boks til påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15. desember

Det er litt mildere ute nå - heldigvis, men det er fortsatt i høyeste grad vinter. Noen snøfjon danser i lufta utenfor vinduet mitt.

13. desember - Luciadagen

Det er en hyggelig dag på jobben. Jeg var tidlig ute og satte over gløgg-gryta, og la pepperkaker på fat, så når de andre kok, duftet det krydderdrikke (satte på kaffen også, da, for de som ikke liker gløgg.

Fikk besøk av Luciaprossesjon også. Barn ser ut som engler med hvite kjortler, lys i håret og i hendene. Det er sånn klump-i-halsen-stemning, det.

Lørdagen hadde jeg tenkt å rydde ut støv og rask, men endte med en tur til Sverige. Skal ALDRI gjøre det igjen en lørdag før jul. Skulle tro at halve Norge var på flyttefor. Så jeg handlet mindre enn vanlig, og ilte hjem igjen - og la handleturen hjemme.

Så i dag har jeg holdt på med å lage julegaver. men nå er det snart slutt! Jeg ble veldig fornøyd med resultatet, faktisk. På en sort T-skjorte har jeg malt et hvitt tigerhode. Det vil si - jeg har ikke malt hele tigeren, bare stripene, øynene og munnen - ikke noe omriss på hodet. Den ble faktisk ganske flott.

På en annen sort T-skjorte malte jeg et dragemotiv i gull og bronse - også ganske stilig.

En småfrøken skal få en hvit T-skjorte med en måne - hvor månen går over i bølger, og en annen får symbolet på natt og dag på sin skjorte - sol og måne smeltet sammen.

Prøvde meg også på en "No fear"-logo, og den ble ganske fin, den også.

Men det tar tid, og jeg ble ganske stiv i ryggen etterhvert. I morgen skal jeg fiksere dem, og så er de klare til innpakning.

Og jeg har begynt å pakke inn pakker i dag også, så nå ser det ut her - pakkepapir, gaver, malingsglass - i det heletatt.

Prøvde meg på litt resirkulering også - klippet opp et par ølbokser, og laget stjerner. Når jeg satt to stjerner oppi hverandre og lakket dem med sølvglitterspray, så ble de ikke så dumme som t-lysholdere.

Men nå er jeg sliten og trøtt - men fornøyd.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt snur sola - hurra!!!!

Fra og med i morgen går det mot lysere tider, og det er bare herlig. Et hanesteg hver dag, går sola oppover. Jeg satser på at det er en langbent hane.

Og så er det bare noen få dager til julaften.

Dagene nå har vært travle, og jeg har faktisk blitt litt stresset - og det er mot normalt - eller kanskje det er nornalt hvert år på denne tiden av året.

Noe mer er ihvertfall i boks. Mesteparten av maten f.eks. i hus. Og sursild og tomatsild står klar i kjøleskapet. Tre esker med sjokoladejuleknask er også på plass - uten alt for mye prøvesmaking heller.

I morgen er det julebakst - men ikke sju slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22. desember

Nå er julebaksten i boks - bokstavelig talt. Og det ble 6 slag.

Skulle prøve meg på kransekakestenger i år. Har anldr prøvd det før. Så mandler ble malt - eggehvite og melis blandet inn - og det hele presset ut til 1 cm striper på bakepapir - alt etter oppskriften. Og jeg var såre fornøyd med meg selv.

Så var det bare å putte brettene inn i ovnen og vente den anbefalte tiden. Fortsatt var jeg fornøyd med meg delv - for det så fortsatt bra ut. Så kimte kjøkkenuret og kransekakestengene skulle være ferdig. Opp med stekeovnsdøra - og opp med munnen også. For på brettet var ikke nydelige runde kransekakestenger - det var kransekakeminibrød. De hadde flytt.

Jeg har testet smaken, så den er god, men det var formen da..... Og så jeg som hadde planlagt å dyppe endene i sjokolade og pynte med melisstriper og det hele. Det blir likesom ikke det samme å pynte disse brødene på samme måte.

Ellers så brant jeg meg bare en gang på krumkakehjernet - og det er ny positiv rekord. Så til å være en person som egentlig ikke liker å bake, synes jeg at jeg har gjort en formidabel innsats - med kaker til oss, til min mor og min svigermor. Ja-ja. Det er bare jul en gang i året - heldigvis.

Ellers er jeg også nesten ferdig med å stryke juledukene - og det er før skjema. Pleier å stå forran TV'n og se Grevinnen mens strykehjernet går. Men det er nok noe som skal glattes i morgen også - bare ikke juleduker....

Og så gleder jeg meg litt til i morgen - til å finne fram nisser og engler og få julen inn i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lille juleaften.

Det ble litt stress også i dag. rart det der. Fikk tak i juletre i dag - for jeg klarte endelig å bestemme meg for at jeg ville ha juletre inne i år likevel.

Eskene med pynt ble satt på stuebordet, sammen med bøtte og klut, og så var det bare å sette igang. Jeg glemte å telle nissene mens jeg hang dem opp, men alle er på plass. Den nye nissefamilien har fått plass i det ene viduet. Ellers er enda en ny nisse på plass - en haslenisse.

På en hylle står de gamle do-rullnissene ungene lagde da de gikk i barneskolen. Det er lenge siden, det. Og trolldeignissen, og konglenissene. Jo de pakkes forsiktig ut og settes på plass så lenge de holder sammen.

Så er det de første nissene vi skaffet oss da vi flyttet sammen, mannen og jeg. Og nisser jeg lagde til det nye huset, og nisser jeg lagde da vi hadde flyttet. Fjorårets nisser sitter øverst på hylla. Og nisser jeg har fått av venninner. Hver nisse har sin historie,

Etter at nissene var pakket ut og satt/hengt på plass, var det englenes tur. Berserkenglene sitter pent forran kirka. De englende jeg heklet i fjor står sammen med noen gullforgylte gammeldagse engler, og noen ullengler henger over kirken.

Røde lys er på plass i lysestakene, og et par pakker til er pakket inn.

Og så var det Grevinnen, selvsagt.

Og gemalen har stekt medisterkaker og klargjort ribba.

Juletreet er pyntet - enkelt. Det er lys, litt glitter og flagg, og røde kuler. Ikke noe mer - så det er mye tre spm synes.

Men nå vil bøllefrøet ha kos. Hun har lagt seg oppå hendene, så nå er det umulig å skrive, Hun liker IKKE juleforberedelser, men juletreet ser spennende ut.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. juledag.

God jul til meg selv.

Julaften er over, og det er ettermiddag 1. juledag.

Det var en hyggelig julaften.

Som vanlig stresser jeg litt før alt er på plass. Ungene sier jeg maser - og det gjør jeg selvsagt. jeg vil også sitte ned en stund før den store julemiddagen serveres.

I allefall - jeg fikk med meg Tre nøtter til Askepott mens jeg ryddet ferdig kjøkkenet. Greit med TV på kjøkkenet. Så var det Reisen til julestjernen mens jeg presset opp pater familias. Han ordnet med risgrøten mens jeg presset dressen. Vi har alltid grøt på formiddagen - slik at vi har til riskremen til desserten.

Og mandelen fikk husets frøken i år. Hun påsto at det var evigheter siden sist hun fikk mandelen, så hun var storligen fornøyd.

For så å svitsje til Sverige for å se Lady og Landstrykeren og Snipp og Snapp. Men da hadde jeg dalt ned i go'stolen med en kaffekopp - for gulvene var dratt over, pakkene lå under treet og bordet var dekket. Riskremen sto i kjøleskapet og den røde sausen var klar i mugga. Med andre ord - alt var klart. Jeg rakk en god kaffekopp før jeg kjørte og hentet svigemor.

Julemiddagen smakte tradisjonelt godt, og alle spiste litt mer enn de orket, så også i år måtte desserten utsettes.

Krapylene er ikke små lenger, men pakkehaugen var ganske stor likevel. Det er mange venner som gir gaver til hverandre, så først etter gaveutdelingen orket noen riskrem.

Riskrem inn - pent silt mellom ribbebiter og rødkål, og fram med kaker og julegodt og nøtter og frukt. Alle var kjempemette, men det ble borte både frukt og kaker. Kunsten er å ikke legge alt for mye på fatene, har jeg funnet ut.

Og under nøtteknekkingen fikk jeg latterkikk. Ikke av noe som helst, egentlig, men jeg lo meg skakk av en hel nøttekjerne. Lurer på om jeg var sliten, jeg. I det heletatt lo vi mye i går, og det er godt å le.

Sånn passe ut på natta var det å sette seg i bilen og kjøre svigemor hjem igjen.

Og i dag er det den late dagen. Det er dagen da frokost, lunsj og middag tas på samme tid, hvor kortspill og andre spill er i flittig bruk, og ingenting egentlig skjer. Skal snart sette nesa ned i en bok, for jeg har fått Ringenes Herre, Hobitten og Silmarillion. Så nå skal det leeeses.

Ferie er godt, og enda er det mange dager igjen uten vekkerklokke om morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. juledag og fortsatt FRI.

Det er deilig, det-

Vel dette blir nok dagen for en liten hus-shining. Det er utrolig hvordan nøtteskall kan hoppe og sprette rundt! Og kleskurven synes ikke lenger - det tyter ut håndklær og skittentøy, så helt fri blir det nok ikke, men det er ikke jobb ihvertfall, og jeg kan tusle rundt i eget tempo - altså passe feriefart.

I går var det dagen for familieselskap. Det er en hyggelig tradisjon, og vi gjemmer alltid julegaver også til denne dagen, så når foreldre, besteforeldre, søsken, fettere og kusiner møtes, blir det en liten juleaften igjen. OG som vanlig slike dager ble det mye sitting, mye mat og mye drikke.

Og alle spiser, selv om de er mette fra forrige dag.

Hjemveien ble et mareritt. Det regnet - underkjølt regn. Og det var mørkt, og slevfølgeslig sviktet varmeapparatet. Blituren som vanligvis tar halvannen time tok i natt drøyt to timer. Måtte stoppe ofte for å skrape is av frontruta for å se sånn nogenlunde hvor veien var. Jeg kjørte ikke fort, men det var ikke mange som kjørte forbi meg heller.......

Bilen var glassert da vi kom hjem, og veien utenfor huset var blitt til skøytebane. Æsj!!!!!!

Og i dag snør det. Det blir jo pent og rent igjen, men med isen under snøen ser jeg for meg at mange knekker håndledd i dag.

I dag venter vi julegjester, så jeg får nok bare ta fatt støvsugeren. Den står midt på gulvet og ser litt anklagende på meg. Har kommet så langt ihvertfall at den er plugget i og klar - så da er det bare resten igjen, da.

Og etterpå - da skal jeg nyte stillheten i huset - for de andre har den store byttedagen i dag, og sette meg ned med boka mi og forsvinne inn i Tolkinens verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lille nyttårsaften og verden har druknet i snø.

Akkurat nå minner det meg om barndommens vintre - for da var det faktisk vanlig med snø og kulde, ikke som de siste årene hvor jeg har kunnet gå i småsko nesten hele vinteren igjennom - hvis det ikke har vært for sølete.

Og jeg unner ungene en vinter-vinter med snø til å lage engler i, neglbitt og røde kinn, knirkende is unde skøytejern, eller stavtak gjennom et vinterlandkap mens pusten nesten blir til istapper.....

Og det er jo vakkert - slik det var i dag - med bå himmel og sol og glitrende snø som bøyer grenene på trærne. Men - det er jo kaldt, da...Og så må jeg måke fram postkassa og søpledunken - får se på det som minitrim.

I dag har jeg stukket hodet opp av bøkene en stakket stund. Fikk ikke lest så mye som jeg hadde håpet tidligere i jula - for da var det jo både å dra på julebesøk, og å få julebesøk. Klart det er hyggelig med besøk av familie og venner - men det er godt med en stille dag i stolen. Har pløyd gjennom Silmarillion. Den var rimelig tung, med alle sine navn og steder. Men en fin bakgrunn er den jo, for Ringenes Herre. Jeg har lest den før, men det er leeenge siden. Dengang fengslet den meg slik at jeg begynte en ettermiddag og la den bort neste morgen. Har bestemt meg for å ta den i litt mindre porsjoner denne gangen.

Og så - tilbake til bøkenes verden.

I morgen er det siste dag av dette året. Det blir egentlig ikke så vemodig å si farvel til 2002.

Og ønsker for 2003 - de har jeg mange av.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er morgen og fortsatt mørkt ute - selv om det er mørkt til langt på dag nå midt på vinteren.

Og det er kaldt - bikkjekaldt. Det var neten 22 av de kalde gradene, så jeg på termometeret.

Så nå sitter jeg forran PC'n med ullsokker, morgenkope og pledd, og har dratt varmeoven på hjul mye nærmere. Men så veldig varmt er det ikke ennå. Får vel opp varmen utover formiddagen.

Og det er siste dagen i dette året.

Det er litt rart det, å si farvel til et år. Og se inn i et ukjent nytt år.

2002 har ikke vært mitt beste år. Til det har livet vært for turbulent og uforutsigbart. Året har fart ganske hardt med mine nærmeste, og selv om jeg bretter opp ermene og kan en del om det offentlige systemet, er det ikke alt en mor kan gjøre for sine barn. Men følelsen av maktesløshet er ingen god følelse.

Det er igrunnen vanskelig å være foreldre - særlig å vite når men skal dytte og dra og lirke, og når man skal holde seg i bakgrunnen. Jeg er nok flinkere til å hale og lokke enn å være i bakgrunnen, ja. Jeg kan ikke leve livet til ungene/ungdommen, men vil fortsatt gjerne verge dem mot alt vondt. Ja, ja - jeg vil sikker bekymre meg over deres liv til jeg blir 100 - hvis jeg blir så gammel og ikke har glemt at jeg har barn, da.

Men selv om det har vært turbulent, har det stort sett endt godt, selv om det ble oktober før noen av problemene for krapylene mine stort sett løste seg.

På privaten er også penger et problem. Men det er det også lite å gjøre noe med, så der er det bare å trå vannet videre. Enhver lønnsforhøyelse blir likevel spist opp av økte utgifter - sånn er det jo bare.

Gemalen har også hatt et stritt år. Vi har blitt godt kjent med det norske helsekøsystemet - trekk kø-lapp og vent... og vent......og vent.....og vent

Der hjelper det heldigvis litt å mase, og i følge mine krapyler kan jeg det, så jeg har brukt den evnen noe inn i helsesystmet - med litt hell.....

Jobben er fortsatt både spennende og ikke minst utfordrende. Men det er skremmende å se resultatene av nedbyggingen av det offentlige Norge. Det rammer de svake hardt. Nå kan effektivisering selvsagt være både nyttig og riktig, men vi har nådd smertegrensen for en stund siden, så det politikkerne nå kaller "ytterligere effektivisering" - det er på vanlig norsk - nedskjæringer og nedbygging av goder. Men det høres selvsagt ikke så pent ut i talene deres som effektivisering. Vi har ikke mer å effektivisere, vi. Og det at det rammer de som allerede har det vanskelig, det er tungt å se på. Jeg prøver på mitt felt å motvirke trenden så langt som mulig, men det er ikke lett når budsjettrammene blir tvangstrøyer. Så i 2002 har jeg lykkes med noe ihvertfall, og har gitt noen litt mer enn ramma tilsier, men desverre er det bare en dråpe i havet.

Jeg trøster meg med at é

én kan ikke hjelpe alle, men alle kan hjelpe en....

Så får jeg finne meg denne ene.... (eller tre-fire)

Jeg synes heller ikke verden har gått fram i visdom i 2002.

Jeg er redd for ukloke statsledere, og jeg er redd for logrende medløpere. Jeg er redd for nye konflikter i verden og jeg er redd for økende bruk av vold. Jeg skremmes av griske ledere, og av et samfunn som stadig blir mer egoistisk og mindre solidarisk, Og jeg engster meg for den historieløsheten jeg ser tegn til.

Jeg er redd for at vi tukler for mye med naturen, at vi ødelegger grunnlaget for oss selv. Og jeg misliker sterkt at noen skal ha patent på liv. Det er en uting.

Derfor er jeg mer usikker på hva et nytt år kan bringe, enn jeg har vært tidligere.

Samtidig ser jeg jo at mange engasjerer seg - og ikke bare i seg selv og sitt eget velbefinnende. Og jeg ser at mange protesterer både mot dumme ledere, hissige ledere og griske ledere. Og jeg ser at mange vender egoismen ryggen til fordel for solidaritet. Så helsvart ser jeg ikke på det nye året - bare mer pesimistesk enn tidligere år.

Nyttårsforsetter har jeg ikke, men ønsker for det nye året - det har jeg selvsagt.Siden jeg er litt overtroisk, vil jeg hverken si ønskene høyt eller skrive dem - bare tenke dem. Men i generelle vendinger kan jeg jo si at jeg ønskeer at familien min og vennene mine skal få et godt år. Det nærmeste er som alltid viktig.

Og så ønsker jeg at en del statsledere blir utstyrt med mer vett!!!!!

Og jeg ønsker at Johan Galtung ideer om konfliktløsning og fred får større gjennomslag i verden.

Og jeg ønsker solidaritet tilbake som et begrep som betyr noe for mange, slik at vi vender ego-kjøret litt ryggen.

Men jeg kunne jo godt tenkt meg å bli Lotto-millionær, da.............

Godt nytt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja,l du har mange tanker om det nye året i alle fall. Jeg har nok også flere ønsker for det nye året enn jeg har nyttårsforsetter, selv om jeg har noen av dem også (går mest på å holde leiligheta mer ryddig)

Men ønsker... jo, en del av dem også ja.

Vel, godt nyttår, i alle fall, så får vi håpe det blir et godt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ja - nå var det slutt på ferien, da.

Hadde en liten runde på jobben i dag - for å rydde litt på skrivebordet og se hva jeg skal starte med til uka.

Det ser ut til å bli en ganske hektisk uke, med noen lange dager innlagt.

Men det er bare fredag i dag, og jeg har hele lørdagen og søndagen fri.

I går pakket jeg vekk jula. Det var igrunnen lenge nok med rødt og nisser og engler. Juletreet drysset gavmildt sine nåler da det ble høstet, så det var absolutt på tide å få det ut av huset.

Det er jo litt sprøtt, da. Først haler jeg esker fulle av stæsj i rødt og gull inn i huset. henger opp og setter nisser over alt (telte dem nå - og kom til 123 nisser med stort og smått) og noen engler her og der. For så - fjorten dager etter å finne fram eskene igjen og pakke det bort for et år.

Litt er igjen, da. Må bytte ut de røde lysene med lys i andre farger, og finne et par andre duker - men det tar jeg sammen med støvutryddinga i helgen.

Men det er hutre-kaldt, da.

Og å lese om strømpriser er verre enn å lese en skikkelig skrekkroman. Jeg gruuuuuuuer til neste regning! Så jeg lurer litt på om det ikke hadde vært lurt å gå i hi til det blir vår.

Forresten - jeg har lest ferdig Tolkinen nå. Det er bare herlig å fordype seg i den verdenen for en stund. For en fantasi og fortellerevne! Skulle gjerne blitt der en stund til.......

Bøllefrøet mitt er enig med meg. Hun har hatt lange kosestunder sovende på fanget mens jeg har lest. Varmt både for henne og for meg. I gåt oppdaget hun noen svarttrost i et tre utenfor vinduet. Hun satt seg straks på stolryggen og nistirret på dem - kanskje i håp om at hun kunne få tak i en munnfugl.....Ellers er hun, som meg, ikke mer ute enn hun må. Og det er neimen ikke mye, så noen fuglejakt tror jeg ikke kommer på tale.

I helgen tror jeg at jeg skal prøve ut en "lage-ide". Vi har en del bokser her i huset - av typen brus uten pant. De må gå an å lage noe fornuftig ut av dem..... Har laget en prøve på en te-lysholder som en stjerne, og skal prøve å spraye den med sølvlakk. jeg får se hvordan resultatet blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...