Gå til innhold

Cecilie Fjellhøy (tindersvindleren)

Gjest Månestråle1979

Anbefalte innlegg

HelloMindy skrev (30 minutter siden):

Grunnen til at jeg lurte hva du tenkte var for å sjekke om det var bare jeg som satt igjen med den følelsen etter å ha sett klippet.

Jeg stusset litt på introduksjonen, hvor hun sier (fritt oversatt): Når du blir svindlet, har du ikke lyst å innrømme det for deg selv, for realiteten er så vond. Det er som om du har mistet hele livet ditt hvis du innrømmer det for deg selv. Du har lyst at det skal være ekte. Du har lyst å tro på at hva han sier er ekte. Du trenger at det er ekte. For du har satset hele hjertet ditt og hele livet ditt på denne personen.

Helt subjektivt tolket, så opplever jeg det som en bevissthet om hva man står oppi, at man forstår det er en «svindel», men at man håper at det kan være et snev av sannhet i det for å leve det livet man har akkurat nå. At hun kan ha visst det når hun tok opp lånene også. Det er rekkefølgen i alt som føles rar ut. Som om historien ikke henger helt på grep. For hun fortsetter deretter å snakke om dealen han skulle gjøre, hvor han endret atferden mot henne i etterkant. Jeg blir ikke klok på det, men jeg har landet  på at det er noe mer bak som vi ikke vet, som også er grunnen til at kreditorene ikke har behandlet henne så godt som hun ønsker. 

Aner ikke hva som er sant eller ikke, men hun har nok et ganske sterkt behov fortsatt for å forsvare seg siden hun har stått frem og fått stempelet fjols og golddigger. Jeg har i utgangspunktet hatt sympati siden jeg ble kjent med saken hennes etter vg-saken for flere år siden. Synes først og fremst Simon burde blitt straffet for dette. Men både Cecilie og banker har vært mildt sagt uforsiktige. 

jeg har også i likhet med flere mistet litt av sympatien, spesielt etter at hun hever seg over andre luksusfelle-deltakere ved å antyde at hun ikke er like dårlig på økonomi som de. Så sier hun også i YouTube videoen sin at hun var usikker på om hun ville forlate rommet under innleggelsen på akuttpsykiatrisk fordi hun sannsynligvis var den «friskeste» der.. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Christiane_W skrev (16 timer siden):

Det med "sekser i økonomi" kommer fra at Hallgeir Kvadsheim uttalte bl.a følgende til TV2 som svar på kritikken av "Luksusfellen" episoden Cecilie deltok i:

"– Cecilie har, til forskjell fra de andre i «Luksusfellen», egentlig fulgt boken hele tiden. Hun har på mange måter hatt en sekser i privatøkonomi og gjort det riktige frem til hun møtte Simon."

Det var litt provoserende egentlig, det alle har til felles på luksusfellen er vel at det sporet av ett eller annet sted. De andre deltakerne har vel ikke vært uansvarlige med penger siden barnehagen. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt inntrykk av at Fjellhøy har vokst opp ganske beskyttet og privilegert.  Kanskje har hun blitt vant til at noen (foreldre f.eks.) alltid kommer løpende for å fikse opp i problemene hennes?  Bare spekulasjon, så klart, men det fungerer bare ikke sånn med kreditorer og gjeld.

Jeg forstår at det er fælt å bli svindlet, men det er ikke de norske bankene sin feil. Hun fikk tilbud om betalingsplan, men "ville ikke". Vel da velger hun jo å fortsette med å ha gjeld.

At sympatien til folk også synker når hun promoterer et fake luksusliv på insta, ikke så ulikt Tinder-svindleren, er ikke rart. En del av problemet er jo vektleggingen av overfladiske verdier som turer til Mykonos, designerklær og vesker og skjønnhetsbehandlinger. Hvis du vil at folk skal tro du har beina på jorda, bør fu kanskje gjøre litt mer for å fremstå slik.

• Liker 20
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt (?) intervju med Cecilie. Intet nytt under solen, det går i at hun er et offer, at hun hadde økonomien på stell før hun møtte Simon, at hun er traumatisert og bankene ikke skiller mellom et offer og en kriminell. https://www.klikk.no/underholdning/cecilie-fjellhoy-etter-luksusfellen-jeg-orker-rett-og-slett-ikke-mer-7194746

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christiane_W skrev (1 time siden):

Nytt (?) intervju med Cecilie. Intet nytt under solen, det går i at hun er et offer, at hun hadde økonomien på stell før hun møtte Simon, at hun er traumatisert og bankene ikke skiller mellom et offer og en kriminell. https://www.klikk.no/underholdning/cecilie-fjellhoy-etter-luksusfellen-jeg-orker-rett-og-slett-ikke-mer

Intervjuet er publisert 15/9, og jeg antar at det er av nyere dato, for jeg registrerer at historien har utviklet seg. Skulle nesten tro at Cecilie har tatt til seg noe av kritikken, og så endret narrativ for å unngå å fremstå så dum.

Tidligere har hun trukket frem at hun ble interessert i Simon fordi han tydeligvis reiste mye (på privatfly og første klasse), og at det hadde hun også lyst til, samt at han var kjekk (dyre klokker og klær) og spennende. Nå sier hun at "Håpet var å finne en ekte, god og snill kjæreste" Hun vil tydeligvis bort fra golddigger-imaget hun tidligere har skapt seg.

Hun hevder at de var i et forhold i 6 måneder, og nevner ikke med et ord at hun begynte å gi han penger etter kun 4 uker. Og at Simon var drømmemannen i starten på "det halve året de fikk sammen". De var jo strengt tatt ikke sammen, Simon var på ferie med kjæresten sin og en haug med andre damer, mens Cecilie satt hjemme og tok til takke med en og annen voice-mail, men det høres unektelig bedre ut enn "jeg ga bort penger til en fyr jeg hadde møtt to ganger"

Videre sier hun nå at hun måtte gi han penger fordi hun fryktet for sin egen sikkerhet. Tidligere har hun hele tiden hevdet at hun fryktet for hans sikkerhet. Uansett skulle man tro hun var ganske trygg hjemme hos mamma på Lillestrøm, ingen grunn til å spandere luksushotell og privatfly på han, for å holde seg selv trygg...

Jeg må innrømme at jeg vemmes litt av måten hun bruker sin psykiske helse som brekkstang mot bankene. Hun er traumatisert og trenger å bli ferdig med det - umiddelbart! Og etter Luksusfellen har det vært en drøy andel poster på hennes IG om psykisk uhelse og sammenhengen mellom økonomisk uføre og selvmord. Jeg er sikker på at mange gjeldsofre føler det slik, noen tar faktisk sitt eget liv også. Men vi kan ikke ha det slik at de som truer med selvmord slipper å rydde opp. Og det ironiske er at episoden ble spilt inn i våres, hadde hun takket ja til avtalen, hadde hun vært godt i gang med nedbetalingen. Men hun vil ha det på sin måte, eller ikke i det hele tatt. Og ikke at det ikke er godt for noe, for gjelden fortsetter å gi henne spalteplass....

• Liker 37
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chroma skrev (På 15.9.2022 den 23.49):

Det virker, på meg, som om hun trives godt i offerrollen og vil melke det for alt det er verdt. 

Ja, det er det veldig tydelig at hun gjør. Hun har ingen planer om å forlate offerrollen med det første.. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sett Luksusfelle-episoden nå, og der nevner de altså ikke med ETT ord at hun også har svindlet! For det har hun jo når hun har forfalsket lønnsslipper osv for å få lån. 

Jeg greier bare ikke å synes synd i henne i det hele tatt. Hun ble grundig lurt, ja, men tenkte hun aldri på at "kjæresten" (som hun knapt hadde møtt) hadde rik familie og rik omgangskrets. Hvorfor i all verden var det HUN som skulle hjelpe han??! 

• Liker 21
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felis skrev (3 timer siden):

voice-mail, men det høres unektelig bedre ut enn "jeg ga bort penger til en fyr jeg hadde møtt to ganger

Fikk inntrykk de langt oftere var sammen fysisk. Synd du lager historien til din egen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer frem hun kan betale 256 000 kr over 2 år. Eller var det 234 000 kr. Uansett det ville vært godt for henne. Rart foreldrene ikke kan si det til henne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun understreker nok en gang at hun kan økonomi, at det private forbruket hennes i forkant var i balanse med inntektene, og at hun med finansiering fra BSU-konto hadde kjøpt en leilighet i Oslo. Den har blitt solgt for å betale på gjelden.

det kommer frem i her og nå utgaven hun solgte leiligheten for å betale gjelden. Men jeg forstår jo hun aldri har betalt svindel gjelden signert på hennes navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

duskelapp skrev (På 11.9.2022 den 2.44):

Jeg tror at Cecilie hadde takket ja til avtalen hvis hun hadde blitt bedre møtt av politiet og spesielt bankene når dette stormet i starten. Jeg får inntrykk av at det ligger mye bitterhet i hvordan hun ble møtt og behandlet som ett svindel offer. Og at dette gjør det vanskeligere for henne å godta avtalen, også fordi ingen har fått Simon til å gjøre opp for sin del/fått straff, som gjør dette enda mer bittert og psykisk belastende.

Jeg forstår henne, samtidig som jeg er enig med mange av de som er uenig med hennes valg. Likevel så støtter jeg henne i å gjøre det som er best for hennes liv uavhengig om det er riktig eller galt i andres øyner. Hun er ett offer i en veldig spesiell situasjon og da forstår jeg at hun ikke tenker likt som andre som aldri har opplevd lignende og så ekstremt.

Iom at bankene også har endret på rutinene sine etter dette sier en del og tenker at for meg så kunne hun fått slippet unna enklere som ett unntak. Og at bankene har tatt henne til retten og kjørt henne så hardt i en periode der hun selv kjempet for livet i sin største kamp, fra eget ståsted, så er hun nok blitt enda mer bitter, for bitter til å tenke klart over hvilken avtale hun ble tilbudt nå, og hvor bra den er for å bli ferdig en gang for alle.

Jeg klandrer henne ikke. Og selv om det finnes mer riktige måter å løse dette så heier jeg likevel på henne for situasjonen er så ekstrem, at det er umulig for meg å kunne sette meg inn i hvordan det er å oppleve dette. Det nermeste jeg klarer å tenke er at jeg hadde ikke overlevd dette, jeg hadde ikke hatt ryggrad til den offentlige domstolen fra alle menneskene som har behov for å ytre sin mening om hvor forferdelig og dum person jeg er.

Hun har sluppet unna mye, men du må ikke glemme at hun og svindlet så det er ikke sort/hvitt

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo hun som er svindleren i denne saken. Hun har forfalsket dokumenter og svindlet i stor stil.

At hun ville hjelpe SL var vel mest motivert av at hun trodde han kunne sikre henne en svært komfortabel livsstil.

Det er lov å være dum, men hun er jo åpenbart intelligent nok til å svindle til seg mye penger. Så kjøper ikke at hun er et offer i denne saken. Absolutt ikke.

• Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fufu skrev (1 time siden):

Det er jo hun som er svindleren i denne saken. Hun har forfalsket dokumenter og svindlet i stor stil.

At hun ville hjelpe SL var vel mest motivert av at hun trodde han kunne sikre henne en svært komfortabel livsstil.

Det er lov å være dum, men hun er jo åpenbart intelligent nok til å svindle til seg mye penger. Så kjøper ikke at hun er et offer i denne saken. Absolutt ikke.

Hvor kommer det frem at hun har svindlet med lønnslipper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egenskap skrev (5 minutter siden):

Hvor kommer det frem at hun har svindlet med lønnslipper?

Det kom frem i Netflix-dokumentaren i hvert fall.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fufu skrev (2 timer siden):

Enig i dette faktisk. Selv om det kan høres brutalt ut. 

Jeg ser det mest som at hun har vært blind av forelskelse (evt blendet av livsstilen hans) - og at hun føler på et stort nederlag over å ha blitt LURT. 

Det å ta opp lån og pushe ut penger til denne tosken (hun knapt kjente) -  er et bevisst valg hun tok helt selv. Svindel er når noen misbruker identitetentil andre, tar opp lån i andres navn, går inn på andres konto og stjeler etc. 

Hun var svært naiv. Det er for meg noe annet enn å bli svindlet. 

At hun ikke ønsker den frivillige løsningen hun fikk på to år fikk henne bare til å høres utakknemmelig og bortskjemt ut. 

• Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (1 time siden):

Enig i dette faktisk. Selv om det kan høres brutalt ut. 

Jeg ser det mest som at hun har vært blind av forelskelse (evt blendet av livsstilen hans) - og at hun føler på et stort nederlag over å ha blitt LURT. 

Det å ta opp lån og pushe ut penger til denne tosken (hun knapt kjente) -  er et bevisst valg hun tok helt selv. Svindel er når noen misbruker identitetentil andre, tar opp lån i andres navn, går inn på andres konto og stjeler etc. 

Hun var svært naiv. Det er for meg noe annet enn å bli svindlet. 

At hun ikke ønsker den frivillige løsningen hun fikk på to år fikk henne bare til å høres utakknemmelig og bortskjemt ut. 

Det er veldig rart ingen har myndighet til å arrestere han. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Egenskap skrev (19 minutter siden):

Det er veldig rart ingen har myndighet til å arrestere han. 

Hvis jeg har forstått det rett, så ble han arrestert i hjemlandet Israel, og sonet i 15 mnd (for forholdene han var anmeldt for DER) 

Finland har vel også hatt en etterforskning.  Men, Norge har aldri åpnet etterforskning - tror jeg. 

Problemet er nok at han har hatt vært "all over the place". 

Endret av Isild
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha, ha - som om jet settere med privatfly og overdådig livsstil må ty til Tinder for å få seg dame - jeg ler meg i hjel.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (27 minutter siden):

Hvis jeg har forstått det rett, så ble han arrestert i hjemlandet Israel, og sonet i 15 mnd (for forholdene han var anmeldt for DER) 

Finland har vel også hatt en etterforskning.  Men, Norge har aldri åpnet etterforskning - tror jeg. 

Problemet er nok at han har hatt vært "all over the place". 

I artiklene sto det vel at han ble dømt i Finland og Israel, og at sakene ble henlagt i Norge og England. 

Det blir vel noe vanskelig å bevise svindel når CF tok opp alle lånene i eget navn og villig oppga falske lønnsslipper. 

Endret av *blueberry*
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felis skrev (9 timer siden):

Intervjuet er publisert 15/9, og jeg antar at det er av nyere dato, for jeg registrerer at historien har utviklet seg. Skulle nesten tro at Cecilie har tatt til seg noe av kritikken, og så endret narrativ for å unngå å fremstå så dum.

Tidligere har hun trukket frem at hun ble interessert i Simon fordi han tydeligvis reiste mye (på privatfly og første klasse), og at det hadde hun også lyst til, samt at han var kjekk (dyre klokker og klær) og spennende. Nå sier hun at "Håpet var å finne en ekte, god og snill kjæreste" Hun vil tydeligvis bort fra golddigger-imaget hun tidligere har skapt seg.

Hun hevder at de var i et forhold i 6 måneder, og nevner ikke med et ord at hun begynte å gi han penger etter kun 4 uker. Og at Simon var drømmemannen i starten på "det halve året de fikk sammen". De var jo strengt tatt ikke sammen, Simon var på ferie med kjæresten sin og en haug med andre damer, mens Cecilie satt hjemme og tok til takke med en og annen voice-mail, men det høres unektelig bedre ut enn "jeg ga bort penger til en fyr jeg hadde møtt to ganger"

Videre sier hun nå at hun måtte gi han penger fordi hun fryktet for sin egen sikkerhet. Tidligere har hun hele tiden hevdet at hun fryktet for hans sikkerhet. Uansett skulle man tro hun var ganske trygg hjemme hos mamma på Lillestrøm, ingen grunn til å spandere luksushotell og privatfly på han, for å holde seg selv trygg...

Jeg må innrømme at jeg vemmes litt av måten hun bruker sin psykiske helse som brekkstang mot bankene. Hun er traumatisert og trenger å bli ferdig med det - umiddelbart! Og etter Luksusfellen har det vært en drøy andel poster på hennes IG om psykisk uhelse og sammenhengen mellom økonomisk uføre og selvmord. Jeg er sikker på at mange gjeldsofre føler det slik, noen tar faktisk sitt eget liv også. Men vi kan ikke ha det slik at de som truer med selvmord slipper å rydde opp. Og det ironiske er at episoden ble spilt inn i våres, hadde hun takket ja til avtalen, hadde hun vært godt i gang med nedbetalingen. Men hun vil ha det på sin måte, eller ikke i det hele tatt. Og ikke at det ikke er godt for noe, for gjelden fortsetter å gi henne spalteplass....

Helt klart at alvorlige økonomiske problemer og kreditorer "på nakken" kan være så belastende at noen blir skikkelig syke av det. 

Men jeg klarer heller ikke å tenke at dette gjelder for Cecilie. Hun har blåøyd og naivt gitt masse penger til en "prins" hun ikke kjenner, og det er DET som river i henne. Drømmen hennes ble knust. At det å bli lurt kan gi både angst og depresjoner derimot - selvfølgelig. 

Tilbudet om frivillig gjeldsordning på 2 år var både raust og fullstendig overkommelig. Veldig mye mer raust enn mange andre som sliter får. 

Jeg klarer ikke å se offeret lenger. Luksusfellen var ikke så smart å være med på. 

• Liker 26
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...