Gå til innhold

Bob Dylan - skjønner ikke hypen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en ung person som hører veldig mye på forskjellig musikk. Hører også mye på eldre musikk, og digger mange av de store artistene fra 70-tallet osv. Hører også mye på ny musikk i alle sjangre (nesten).

Men Bob Dylan? Han forstår jeg ikke hypen rundt? Utrolig kjedelig musikk. Og tekstene er dype, men passer bedre i en diktbok som skal analyseres. Hva er greia her?

Anonymkode: 4f459...960

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At han fikk Nobels litteraturpris fremfor Leonard Cohen er ubegripelig.

Anonymkode: 24e3e...69c

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva? Jeg er dritlei av folk som har masse meninger om artister og grupper de ikke har snøring på, de hører på et par sanger, klarer ikke å forstå betydningen bak tekstene og syns låtene høres kjedelige ut, og dermed er artistene også kjedelige og oppskrytte. Hva med å bare innrømme at du ikke har kapasitet til å forstå eller verdsette kunstverket? Hva med å bare innrømme at man kommer til kort på enkelte ting og derfor syns enkelte ting og artister er kjedelige og såååå oppskrytte? De beste låtene krever noe av lytteren. 

Anonymkode: 20db5...ffc

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vet du hva? Jeg er dritlei av folk som har masse meninger om artister og grupper de ikke har snøring på, de hører på et par sanger, klarer ikke å forstå betydningen bak tekstene og syns låtene høres kjedelige ut, og dermed er artistene også kjedelige og oppskrytte. Hva med å bare innrømme at du ikke har kapasitet til å forstå eller verdsette kunstverket? Hva med å bare innrømme at man kommer til kort på enkelte ting og derfor syns enkelte ting og artister er kjedelige og såååå oppskrytte? De beste låtene krever noe av lytteren. 

Alvorlig talt, det er jo det jeg skriver?! At jeg ikke forstår og klarer å verdsette akkurat Bob Dylan. Og jeg åpner for diskusjon - dette er tross alt et diskusjonsforum.

Og som jeg skriver har jeg hørt ganske mye på musikk og liker mye forskjellig. Pleier å like de som er anerkjente. Men ikke Bob Dylan.
Men du kan jo gjerne bruke anledningen til å argumentere for HVORFOR han er så bra da? Det kunne jo faktisk vært litt interessant, istedenfor personangrepet du kommer med nå. Det er ikke så interessant.

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bob Dylan er jo ikke en hype? En hype er noe nyoppstått som alle blir hekta på, populært et stund, for så å bli borte. Aka Sommerkroppen som gikk som en farsott.

Jeg ble introdusert for Bob Dylan via min stefar (jeg er født i 76) og ble fra første stund hekta. På samme måte som jeg også elsker Van Morrison, Cohen, Janis Joplin, Joni Mitchell og Neil Young. 

Har ingen problemer med å forstå hvorfor han ble, og er, populær. Greit nok at han ikke har fløyelsmyk stemme akkurat, men tekstene er dype og fulle av følelser. Cohen f.eks leser mere enn han synger i sangene sine, men han har ei dypere og mere melodiøs stemme, derfor høres han mere musikalsk ut. Men nei, han synger ikke så mye han heller, men pga stemmen så blir Cohen mere behagelig og svelgbar å lytte på da det ikke krever så mye lytting av personer som bare hører musikken og ikke lytter til budskapet i sangene. Cohen også har dype og ofte såre tekster, men man kan høre på uten å lytte og likevel like pga klangen, koring i bakgrunn, orkester. Dylan er seg selv, gitaren og munnspillet. Naken og uten staffasje 

Endret av skruf
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Alvorlig talt, det er jo det jeg skriver?! At jeg ikke forstår og klarer å verdsette akkurat Bob Dylan. Og jeg åpner for diskusjon - dette er tross alt et diskusjonsforum.

Og som jeg skriver har jeg hørt ganske mye på musikk og liker mye forskjellig. Pleier å like de som er anerkjente. Men ikke Bob Dylan.
Men du kan jo gjerne bruke anledningen til å argumentere for HVORFOR han er så bra da? Det kunne jo faktisk vært litt interessant, istedenfor personangrepet du kommer med nå. Det er ikke så interessant.

Dette var ikke et personangrep, men en generell betraktning av trådene som ofte opprettes i dette underforumet, det er ofte slik: "Jeg forstår ikke og orker ikke å sette meg inn i låtene" = oppskrytt og kjedelig artist. Det er mange artister/sjangre jeg ikke liker, men jeg kan likevel anerkjenne at de er gode artister. Jeg er enig i at det finnes utallige artister og grupper som har elendig kvalitet (men som noen enkle sjeler syns er så gode), men da gjelder det ikke artister som Dylan. Det er greit å si at det ikke er din smak, men å hevde at artisten er dårlig, er jo idioti. For ordens skyld, hører lite på Dylan, men det er ingen tvil om at han er utrolig talentfull og en sjelden artist.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke et personangrep, men en generell betraktning av trådene som ofte opprettes i dette underforumet, det er ofte slik: "Jeg forstår ikke og orker ikke å sette meg inn i låtene" = oppskrytt og kjedelig artist. Det er mange artister/sjangre jeg ikke liker, men jeg kan likevel anerkjenne at de er gode artister. Jeg er enig i at det finnes utallige artister og grupper som har elendig kvalitet (men som noen enkle sjeler syns er så gode), men da gjelder det ikke artister som Dylan. Det er greit å si at det ikke er din smak, men å hevde at artisten er dårlig, er jo idioti. For ordens skyld, hører lite på Dylan, men det er ingen tvil om at han er utrolig talentfull og en sjelden artist.

Men jeg har jo aldri skrevet at han er dårlig? Her er det du som er dårlig til å forstå og tolke. Ironisk nok…

Jeg sier jeg ikke forstår greien. Og har som sagt både lyttet og lest låtene. Sier ikke at jeg sitter på fasiten på hvem som er dårlige og gode artister. Han er åpenbart veldig anerkjent.

Synes bare det er interessant å diskutere musikk og låtskriving. Og akkurat Bob Dylan forstår jeg meg ikke på, så der ønsker jeg en interessant diskusjon. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har jo aldri skrevet at han er dårlig? Her er det du som er dårlig til å forstå og tolke. Ironisk nok…

Jeg sier jeg ikke forstår greien. Og har som sagt både lyttet og lest låtene. Sier ikke at jeg sitter på fasiten på hvem som er dårlige og gode artister. Han er åpenbart veldig anerkjent.

Synes bare det er interessant å diskutere musikk og låtskriving. Og akkurat Bob Dylan forstår jeg meg ikke på, så der ønsker jeg en interessant diskusjon. 

Som nevnt tidligere, er rett og slett dritlei av å lese tråder hvor talentfulle artister får masse negativt kastet etter seg. Dette var ikke direkte rettet mot deg, men er bare oppgitt over alle disse trådene som opprettes med jevne mellomrom. Det er selvfølgelig lov å diskutere om låtskriving og musikken til Dylan. Beklager hvis jeg oppfattet deg feil. Det er bare veldig mange andre artster en kunne trukket fram hvis en skal snakke om intetsigende musikk. 

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører ikke så veldig mye Bob, men har et utrolig godt fohold til Oh Mercy som faktisk var et av de første albumene jeg noensinne kjøpte. Er et av de mest velproduserte album han har gitt ut og har en utrolig deilig og tidløs sound. Hvis man vil ha "lett inngang" til Bob, så er det en soleklar anbefaling.

Anonymkode: 6663d...465

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du kaller Dylan en hype så er det mulig du ikke forstår musikk. Dylan er ikke en hype, Dylan er et begrep og minst en genre. Den kvaliteten på komposisjon og tekst som han leverer er ganske enestående, og jegselv personlig har ingen problemer med å geni-erklære hans musikk.
Det at han har inspirert og blitt kopiert så mye som han har som artist bør være en god pekepinn på hvem han er som artist og kunstner. At du ikke "forstår" det gjør det ikke automatisk til at det er feil med Dylan, og jeg ser ikke hvorfor du anstrenger deg med å ikke bare akseptere at det ikke er din kopp te.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi to synes at Bob Dylan er en flott artist, vi liker godt tekstene hans. Selv om vi bare er 18 og et halvt år gamle er vi to skikkelige Bob Dylan fans.😍😍

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker heller ikke Dylan, men tenker at det har med smak enn kvalitet å gjøre. For at jeg skal like Dylan må det høres slik ut, og dette vil nok mange Dylan-fans si er helligbrøde: 

Er det forresten noen som er Dylan-fans her som kan si hva han mente med dette (første 30 sekundene)? 

Anonymkode: 0d0ce...c2b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mennesker som liker Bob Dylan og det finnes mennesker som ikke liker Bob Dylan, vi to liker han veldig godt og vi bare digger tekstene hans. Men det er bra at vi alle har forskjellig musikksmak, det hadde vært kjedelig hvis vi alle skulle hatt helt lik musikksmak.😊😊

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om man personlig liker Dylan, er det et faktum at han har preget musikkbildet og musikalske stiler og trender som knapt noen annen artist i mer enn et halvt århundre. I hele denne perioden har han kontinuerlig skapt ny musikk innenfor et stort register. Dylan-katalogen er enorm, og mange av sangene hans er primært kjent i coverversjoner fremført av andre. I motsetning til mange artister som i kortere eller lengre tidsrom har vært megapopulære hos musikkpublikum, har Dylan også vært musikernes musiker, og hatt en innflytelse på andre artister musikk som det ikke er mulig å overdrive.

Hype? Kjøp deg en ordbok.

Anonymkode: de57f...486

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Agent smith skrev (På 4.9.2022 den 1.59):

Personlig liker jeg ikke Dylan, men kan ikke benekte at at kvaliteten på den han har laget er veldig bra

Ja samme her, liker noen av sangene men foretrekker Cohen, men dårlig er han slett ikke nei, fantastiske tekster.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ciaran og Ciara skrev (På 4.9.2022 den 5.58):

Det finnes mennesker som liker Bob Dylan og det finnes mennesker som ikke liker Bob Dylan, vi to liker han veldig godt og vi bare digger tekstene hans. Men det er bra at vi alle har forskjellig musikksmak, det hadde vært kjedelig hvis vi alle skulle hatt helt lik musikksmak.😊😊

Godt sagt ☺️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jo i det hele tatt det er litt komisk å diskutere "smak" (evt. "hype"), egentlig ..... Personlig synes  Dylan-san er en rasende bra artist, men det er jo stort sett fordi jeg liker muikken hassess, ikkesant ?  Trenger ikke å gjøre det så komplisert egentlig. 😅  Blir litt som å diskutere wienerbrød, egentlig.... 

Kliner till med dinna, jeg  :  

eller

evt. 

Bare noen av mine favoritter, altsååååååå...  Det er jo ikke noe tvil om at dette er en kar med musikalsk tallentuzz, vel...  Mesteparten skrevet, spilt/fremført på egenhÆnd, lizm...  Trenger ikke å like musikken hasses , men musikalsk begavet er han unasett :)  Helt greit å synes musikken hans er kjedelig også, altså :Nikke:

Endret av AnonymBruker 42
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...