AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #1 Del Skrevet 1. september 2022 Jeg har løpt i noen uker nå i økende intervall, nå klarer jeg bare såvidt å jogge 3 minutter før jeg må gi opp. Da har jeg også presset meg! Jeg klarer ikke å komme meg over 3 minutt. Er ganske fokusert på teknikk, uten at jeg vet om den er riktig. Hva (annet) kan jeg gjøre galt? Anonymkode: 21969...6fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L'amie Skrevet 1. september 2022 #2 Del Skrevet 1. september 2022 NTNU Cerg har et ganske ålreit 'Kom i form'-program. Du kan jo sjekke ut det. Når du sier økende intervall, mener du at du trener oftere eller løper fortere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #3 Del Skrevet 1. september 2022 L'amie skrev (11 minutter siden): NTNU Cerg har et ganske ålreit 'Kom i form'-program. Du kan jo sjekke ut det. Når du sier økende intervall, mener du at du trener oftere eller løper fortere? Løper 3 ganger i uken med økende lengde. Ts Anonymkode: 21969...6fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #4 Del Skrevet 1. september 2022 Ro ned farten! Helt ned til den første farten du har når du må ta joggesteg vs gåsteg. Det vil ligge på 7-8 km/t om du er kvinne. Da vil du garantert klare å holde ut lengre, og så kan du heller fokusere på fart etter hvert. Anonymkode: 3e764...8fb 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tangent Skrevet 1. september 2022 #5 Del Skrevet 1. september 2022 Begynn med å gogge. Dvs gå/jogge. Jeg har merket stor progresjon da jeg begynte med å gå fort. Deretter begynte jeg å gogge deler av runden. Etterhvert kjente jeg at jeg kunne gogge lengre og gå mindre. Også begynte jeg å kjenne på motivasjon for å jogge litt fortere. Jeg jogger fremdeles sakte, men nå kan jeg holde jevn fart i ca fire kilometer. Så nå har jeg begynt med litt intervaller og litt spurter i korte strekk. Jeg har mye å gå på for å bli en løper, men det å drite i at jeg ikke ser så veldig sprek ut der jeg lunte av gårde i et sakte tempo, har vært en god start. Ta det saktere enn du tror. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #6 Del Skrevet 1. september 2022 Du skriver ikke noe om hvordan du løp de 3 ukene før nå? Økende intervall på hvilken hastighet og hvor lenge? Jogg i 3 min, gå til pusten kommer igjen og gjenta 4-5 ganger. Det ER tungt å trene opp kondisjon. Anonymkode: 67af3...8ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2022 #7 Del Skrevet 2. september 2022 Det virker som du løper intervaller tre ganger i uken, hvor du virkelig presset deg? Isåfall er dette feilen. Sjansen er stor for at du presser deg opp i anaerobisk sone, uten at du utvikler aerobisk utholdenhet. Ta å følg et nybegynner program, da disse er bra for å bygge en aerobisk base. Anonymkode: f0bf8...c67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september 2022 #8 Del Skrevet 6. september 2022 Anbefaler appen c25k Anonymkode: 8c8c6...4fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LillEve Skrevet 7. september 2022 #9 Del Skrevet 7. september 2022 Jeg kjørte et program som ga meg skikkelig progresjon en gang! Det krever trening tre ganger i uka, men man kan sikkert droppe noen av øktene, så lenge variasjonen er der. Man måtte få inn disse tre ulike løpeøktene i uka: Langkjøring: Gå/jogg etter tid. I starten er det 40 minutter og etter fire uker øker man til 50 minutter. Poenget er å alltid ha litt puls, men ikke så høy at man ikke holder ut og blir supersliten. Det skal ikke være en økt man sliter seg ut på. Intervaller: Finn en intervallform som passer for deg. Intervaller krever ikke mer enn en halvtime av dagen, og man får trent pulsen. Her er det lettere å ta seg litt ut, siden du bare skal løpe i så korte drag om gangen. Tempolek: Hør på noe gøy musikk og lag deg selv regler. Feks kan du ha at du løper kjempefort i et motiverende refreng og jogger supersakte på versene. Eller så kan du ha at du skal spurte til neste lyktestolpe og så roe ned på neste og fortsette slik. Her skal man bare holde på i 30 minutter. Ca. én gang i måneden jogger man etter km og prøver å ta seg litt ut for å sjekke progresjon. Dette hjalp hvertfall veldig på min løpeglede! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. september 2022 #10 Del Skrevet 7. september 2022 Jeg fulgte appen 5K Runner helt slavisk, selv om den virket banal i begynnelsen. Etter 8 uker løp jeg 5km sammenhengende, slik de lovte. Anonymkode: ee82e...897 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cambria Skrevet 8. september 2022 #11 Del Skrevet 8. september 2022 Jeg følte på det samme i starten og spurte en venn om råd. Fikk tips om å jogge i gåfart når jeg ble sliten. Det funka kjempebra! Nå har jeg blitt mye flinkere til å fokusere på tempo slik at jeg ikke gir for mye med en gang, men heller holder mer i lengden. Jeg vil som andre også tro at du jogger/løper for fort. 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2022 #12 Del Skrevet 8. september 2022 Jeg var også sånn før etter flere år uten løping. Annen trening holdt jeg ut lenger med, men med løping ble jeg utslitt etter noen få minutter. Som en annen også skriver over, kan det fungere å redusere tempoet. Jeg holdt rett og slett for høy hastighet i starten. Særlig fort gikk det ikke, men det var likevel for fort for meg. Da jeg begynte å bli sliten på turene, reduserte jeg tempoet enda mer. Etter hvert klarte jeg å holde ut stadig lengre - og til slutt nesten en time 😄 Ikke gi opp, bare vær tålmodig! Anonymkode: 8067a...da3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå