AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #1 Skrevet 31. august 2022 Jeg har vært sykmeldt i mange måneder. Når jeg nå har kommet tilbake igjen har det vært en stor snakkis.. hvorfor jeg har vært borte osv. hva de mener og synes osv. folk har vært irriterte. Vi skal ha felles møte på fredag, og jeg har lyst å ta opp dette. sykes ikke det er noe godt å komme tilbake tetter så lang tid borte, og det man møter er ei kald skulder og baksnakking. min mann var sykmeldt i 2 mnd i vår etter en skade. Han ble så varmt tatt i mot og har fått så mye varme når han kom tilbake. jeg jobber i barnehage Anonymkode: ba819...bea 2 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #3 Skrevet 31. august 2022 Hvor gammel er du TS, hva er sykehistorien din? Tenker det ligger mye i de to spørsmålene, og som er årsaken til at dine kollegaer reagerer på fraværet ditt. Anonymkode: 9764e...5e4
Bacteria Skrevet 31. august 2022 #4 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor gammel er du TS, hva er sykehistorien din? Tenker det ligger mye i de to spørsmålene, og som er årsaken til at dine kollegaer reagerer på fraværet ditt. Anonymkode: 9764e...5e4 Hvorfor skal alder ha betydning? 4
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #5 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor gammel er du TS, hva er sykehistorien din? Tenker det ligger mye i de to spørsmålene, og som er årsaken til at dine kollegaer reagerer på fraværet ditt. Anonymkode: 9764e...5e4 Hva har sykehistorien hennes med dette å gjøre ? Det er vel bare hu selv og fastlegen som egentlig vet årsaken til sykemeldingen. Og spiller det egentlig noe rolle hvorfor hun har vært sykemeldt ? Anonymkode: 0ee6f...0c8 9
Sunnys Skrevet 31. august 2022 #6 Skrevet 31. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvor gammel er du TS, hva er sykehistorien din? Tenker det ligger mye i de to spørsmålene, og som er årsaken til at dine kollegaer reagerer på fraværet ditt. Anonymkode: 9764e...5e4 Det er jo ikke relevant Endret 31. august 2022 av Sunnys 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #7 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Dropp det. Anonymkode: af383...613 Fordi? Er det greit å baksnakke de som er sykmeldte? Anonymkode: ba819...bea 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #8 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvor gammel er du TS, hva er sykehistorien din? Tenker det ligger mye i de to spørsmålene, og som er årsaken til at dine kollegaer reagerer på fraværet ditt. Anonymkode: 9764e...5e4 Voksen over 40.. min sykehistorie er privat og noe jeg ikke legger ut på nettet. Det er irrelevant. Legen har valgt å sykmelde meg. mine kollegaer har ikke noe med mitt fravær å gjøre. De har selv vært langtidssykmeldte på rekke og rad hele gjengen. Anonymkode: ba819...bea 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #9 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Voksen over 40.. min sykehistorie er privat og noe jeg ikke legger ut på nettet. Det er irrelevant. Legen har valgt å sykmelde meg. mine kollegaer har ikke noe med mitt fravær å gjøre. De har selv vært langtidssykmeldte på rekke og rad hele gjengen. Anonymkode: ba819...bea Sett i lys av alle de artikler i media hvor fastleger sier de ofte opplever at pasienter sykemelder seg selv, og tar bare turen til fastlegen for å presse det gjennom så er det selvfølgelig relevant i denne saken. Antar din kollegaer har gått seg lei på alle sykemeldingene dine, - derfor har det blitt en snakkis siden ditt fravær påvirker deres hverdag. Er i grunn ikke så veldig mer komplisert enn som så.. Kvinner i alderen 40+ som jobber i utdanning og helsesektoren har vel tredobbelt sykefravær sammenlignet med menn i samme alder, yrke og stilling. Anonymkode: 9764e...5e4 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #10 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Sett i lys av alle de artikler i media hvor fastleger sier de ofte opplever at pasienter sykemelder seg selv, og tar bare turen til fastlegen for å presse det gjennom så er det selvfølgelig relevant i denne saken. Antar din kollegaer har gått seg lei på alle sykemeldingene dine, - derfor har det blitt en snakkis siden ditt fravær påvirker deres hverdag. Er i grunn ikke så veldig mer komplisert enn som så.. Kvinner i alderen 40+ som jobber i utdanning og helsesektoren har vel tredobbelt sykefravær sammenlignet med menn i samme alder, yrke og stilling. Anonymkode: 9764e...5e4 Jada det kan være. Men det er ikke mitt tilfelle. Jeg har vært åpen med mine kollegaer om hvorfor jeg var sykmeldt, noe jeg angrer på nå. Hva andre leger gjør ang sykmelding vet jeg ikke, og kan ikke uttale meg om.. men min lege hadde ikke sykmeldt meg i 4 måneder hvis det ikke var grunnlag for det. mye fravær i min yrkesgruppe. Noe er jobbrelaterte plager, andre har private og andre helseplager. Anonymkode: ba819...bea 3
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #11 Skrevet 31. august 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Sett i lys av alle de artikler i media hvor fastleger sier de ofte opplever at pasienter sykemelder seg selv, og tar bare turen til fastlegen for å presse det gjennom så er det selvfølgelig relevant i denne saken. Antar din kollegaer har gått seg lei på alle sykemeldingene dine, - derfor har det blitt en snakkis siden ditt fravær påvirker deres hverdag. Er i grunn ikke så veldig mer komplisert enn som så.. Kvinner i alderen 40+ som jobber i utdanning og helsesektoren har vel tredobbelt sykefravær sammenlignet med menn i samme alder, yrke og stilling. Anonymkode: 9764e...5e4 Fraværet mitt påvirkes ikke av andre da jeg hadde vikar for meg. når det er sakt er det fortsatt 3 personer på jobb med langtidsfravær - ingen sier noe om de Anonymkode: ba819...bea 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #12 Skrevet 1. september 2022 Er det en ting jeg har merket, så er det at det er mye mere drama og baksnakking i yrker med mange kvinner i. No offence men det blir bare sånn. Anonymkode: 08f32...2e7 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #13 Skrevet 1. september 2022 Jeg skjønte at du jobbet i barnehage før jeg kom til siste setning, dessverre. Det er en ukultur i barnehage å baksnakke de som er langtidssykemeldte. Ikke greit, men "akseptert". Det hjelper heller ikke at man sjelden får inn vikarer tidlig nok, og at de ansatte som er på jobb må yte ekstra en periode. Da vendes irritasjonen mot den som er borte, selv om det er helt. Du kan ta det opp på møtet hvis du vil, men jeg vet dessverre ikke om det vil bedre situasjonen. Anonymkode: 88339...23c 1 3
TLR Skrevet 1. september 2022 #14 Skrevet 1. september 2022 (endret) Hvorfor lager kvinner en stor hønsegård ut av en bagatell ved å snakke dritt om hverandre. Endret 1. september 2022 av TLR 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #15 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Fordi? Er det greit å baksnakke de som er sykmeldte? Anonymkode: ba819...bea Du tar det ikke opp i fellesmøte. Da blir det bare verre. Anonymkode: af383...613 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #16 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Du tar det ikke opp i fellesmøte. Da blir det bare verre. Anonymkode: af383...613 Hvordan da ta det opp? tenker sjefen kan snakke generelt om hvordan man prater om hverandre, og om folk som er sykmeldt osv. på generelt grunnlag. Dette gjelder jo ikke bare meg, men alle som blir sykmeldt. Jeg liker ikke snakke negativt om kollegaene mine, jeg vet også at folk som er sykmeldt er det av en grunn. Noen skylder på ryggen, mens de egentlig er utmattet. For å si en er utmattet blir ikke det alltid «godtatt» selv om det ikke er de ansatte som skal være dommer over sykmeldinger. Anonymkode: ba819...bea 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #17 Skrevet 1. september 2022 Vi har en kollega som det ofte hviskes og tiskes om. Årsaken er at denne personen er syk hele tiden. Dere tror meg kanskje ikke men personen har sykefravær nesten hver eneste uke. Og hvert år klarer denne personen å bli sykemeldt i forbindelse med en av feriene sine og får da tilbake de feriedagene h*n var sykemeldt. Altså det er helt hinsides til fravær på denne personen, har aldri opplevd noe slikt før jeg. Pågått over flere år. Personen kjenner alle sine rettigheter og er en skikkelig kverulant. Vet å få til de beste avtalene som gagner seg selv. Vet å utnytte systemet. På jobben er personen hyggelig men veldig lat. Tar snarveier hele tiden og gjør aldri noe ekstra. Så en sykemelding i ny og ne bryr vel ingen seg om. Men når det nærmest blir systematisk over tid og personen ikke yter sitt beste så blir man frustrert. Vi har ingen vikarer å ta av heller, vi blir bare flyttet rundt på for å dekke opp fravær. Det er slitsomt å jobbe med noen som tydligvis ikke makter 100% stilling men maks en 50% stilling. Uforutsigbart er det også. Så vi er sikkert stygge som prater dritt men vi er møkkalei. Anonymkode: dfe2a...8f9 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #18 Skrevet 1. september 2022 I en ideell verden vil ikke slikt skje. I realiteten så er det naturlig at slikt snakkes om. Jo mindre man vet, jo mer spekuleres det. Man kan si det ikke burde være sånn, mislike det - men det er nå sånn det ofte er. Jeg har vært langtidssykemeldt i flere måneder med vikar og har de siste månedene vært tilbake med gradert sykemelding. Jeg har hele tiden vært åpen med alle om hvorfor jeg er sykemeldt og har ikke møtt noe annet enn bare støtte fra alle. Dermed er det ikke grunnlag for baksnakking og spekulering. Anonymkode: 6b630...70f 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #19 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har vært sykmeldt i mange måneder. Når jeg nå har kommet tilbake igjen har det vært en stor snakkis.. hvorfor jeg har vært borte osv. hva de mener og synes osv. folk har vært irriterte. Vi skal ha felles møte på fredag, og jeg har lyst å ta opp dette. sykes ikke det er noe godt å komme tilbake tetter så lang tid borte, og det man møter er ei kald skulder og baksnakking. min mann var sykmeldt i 2 mnd i vår etter en skade. Han ble så varmt tatt i mot og har fått så mye varme når han kom tilbake. jeg jobber i barnehage Anonymkode: ba819...bea Jeg hadde tatt dette opp på et generelt grunnlag hvis du tar det opp. Si noe om at det er leger som sykemelder folk. Og at grunnen til sykemeldinger er noe mellom pasient, lege og NAV. Og evt avslutt med å si at hvis folk lurer på noe så er det beste å spørre den det angår. Anonymkode: 2badc...33e 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #20 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi har en kollega som det ofte hviskes og tiskes om. Årsaken er at denne personen er syk hele tiden. Dere tror meg kanskje ikke men personen har sykefravær nesten hver eneste uke. Og hvert år klarer denne personen å bli sykemeldt i forbindelse med en av feriene sine og får da tilbake de feriedagene h*n var sykemeldt. Altså det er helt hinsides til fravær på denne personen, har aldri opplevd noe slikt før jeg. Pågått over flere år. Personen kjenner alle sine rettigheter og er en skikkelig kverulant. Vet å få til de beste avtalene som gagner seg selv. Vet å utnytte systemet. På jobben er personen hyggelig men veldig lat. Tar snarveier hele tiden og gjør aldri noe ekstra. Så en sykemelding i ny og ne bryr vel ingen seg om. Men når det nærmest blir systematisk over tid og personen ikke yter sitt beste så blir man frustrert. Vi har ingen vikarer å ta av heller, vi blir bare flyttet rundt på for å dekke opp fravær. Det er slitsomt å jobbe med noen som tydligvis ikke makter 100% stilling men maks en 50% stilling. Uforutsigbart er det også. Så vi er sikkert stygge som prater dritt men vi er møkkalei. Anonymkode: dfe2a...8f9 Vi har en liknende situasjon på min jobb. Jeg deltar ikke i praten rundt det, men jeg hører jo at det snakkes om. Jeg var langtidssykemeldt en periode, og brukte noen mnd på å trappe opp rolig. Jeg fikk aldri noen kommentarer. Jeg måtte spørre en kollega jeg er fortrolig med om noen hadde snakket om meg bak ryggen min, men det hadde de ikke. Jeg ble jo usikker pga det jeg hører om den andre personen. Så jeg tenker at det kunne vært greit å ta det med leder, slik at det kan snakkes om i fellesskap med alle kolleger, men uten at det er du som tar det opp. Anonymkode: a596a...e4c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå