Gå til innhold

Hormonprevensjon

Gjest Gjest_Hormonella_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Hormonella_*
Skrevet

Har du noen betenkeligheter med å bruke hormonprevensjon? Hvorfor/hvorfor ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen betenkeligheter, annet enn at det må være et merke som ikke gir meg bivirkninger.

Skrevet

Jeg hadde ikke det da jeg begynte på p-piller, jeg syntes det var hel genialt...

Nå er en ting klart: Jeg skal ikke gjøre det igjen, noen gang!

Bivirkningene kom snikende, det er nå greit nok, jeg slutta da jeg skjønte det var dem, men det rotet med kroppen min etter at jeg slutta, aldri mer

over 8 måneder etter siste p-pille har jeg fortsatt ikke noe som ligner på en stabil syklus, jeg har hatt 1 eggløsning på disse 6 syklusene, som har variert fra knappe tre uker til knappe 3 måneder i varighet. Jeg har mer kviser nå enn jeg hadde som tenåring lenge før jeg begynte på p-pillene.

Neitakk, jeg holder meg til litt mindre kunstige tilsetninger til kroppen min om jeg kan fra nå av.

Skrevet

Ja, jeg er uhyre skeptisk. Jeg brukte p-piller og var i ferd med å stryke med av høyt blodtrykk som følge av dette. På en kort stund gikk jeg fra 115/80 til 160/140 i blodtrykk. Dette normaliserte seg da jeg kuttet ut pillene, men jeg ante ingenting før jeg gikk på 3mnd kontroll hos legen.

Jeg ser også enkelte her går på piller som stopper eggløsninga og dermed også mensen. Hvor bra er det egentlig for kroppen å hindre en naturlig funksjon på den måten?

Jeg kommer iallefall aldri til å forsøple kroppen min med slikt svineri igjen, spesielt når det finnes så mange andre naturlige prevensjonsmidler på markedet.

Skrevet

Mine p-piller stopept eggløsninge (slik alle p-piller jo gjør) men ikke mensen da... en blødning fikk jeg jo.

Blødninger får jeg fortsatt av og til, men eggløsningen har altså ikke kommet igang igjen...

Det mest skremmende er egentlig at legen min ikke tok meg inn på noen 3-måneders kontroll, eller anbefalte at jeg gikk til det hos en annen lege (siden jeg da hadde lege på mitt hjemsted, men bodde et annet sted, det visste han) Jeg gikk til legen en gang i året og fikk ny resept, inntil jeg byttet lee, og hun ga meg for to år, uten noen som helst oppfølging i det hele tatt... Så om jeg hadde fått høyt blodtrykk av det, så hadde ingen lege oppdaget det nei...

Aldri mer.

Skrevet

Ja, må si jeg er småskremt over hvor "slepphendte" leger er når de skriver ut slike preparater. Ofte viser det seg jo at de ikke er så bra som man egentlig hadde trodd og. Det siste som har kommet fram i lyset er vel p-plasteret.

Skrevet
Mine p-piller stopept eggløsninge (slik alle p-piller jo gjør) men ikke mensen da... en blødning fikk jeg jo.

Blødninger får jeg fortsatt av og til, men eggløsningen har altså ikke kommet igang igjen...

Det mest skremmende er egentlig at legen min ikke tok meg inn på noen 3-måneders kontroll, eller anbefalte at jeg gikk til det hos en annen lege (siden jeg da hadde lege på mitt hjemsted, men bodde et annet sted, det visste han) Jeg gikk til legen en gang i året og fikk ny resept, inntil jeg byttet lee, og hun ga meg for to år, uten noen som helst oppfølging i det hele tatt... Så om jeg hadde fått høyt blodtrykk av det, så hadde ingen lege oppdaget det nei...

Aldri mer.

Men er du sikker på at du hadde eggløsning før du begynte på pillene? Min egen syklus ble normal straks jeg sluttet på p-piller (har dog ikke som hobby å drive med eggløsningstester, men jeg MERKER i hvert fall ingen forskjell fra tidligere og kroppen oppfører seg som om den HAR eggløsning.. Jeg er 28), og jeg kjenner mange som er blitt gravide kort tid etter å ha sluttet med hormonprevansjon.

Utover det merket jeg flere bivirkninger da jeg gikk på p-pillene: manglende sexlyst, depresjon, virkelig aggressiv under "pms" og trolig også hodepine.

Og jeg synes det er hårreisende at legen ikke foretok en tremånederskontroll på deg - det kunne jo like godt vært DEG som gikk med skyhøyt blodtrykk som noen andre. Legen min var ok, men droppet gu, og min nye fastlege har jeg ikke sett - p-piller fikk jeg pr telefon selv om jeg egentlig gjerne ville møte henne og be om et annet merke pga bivirkningene. Slik praksis gjør meg i hvert fall skeptisk - bruk av hormonpreparater bør absolutt følges opp bedre enn det blir gjort.

Skrevet

Nei, jeg vet ikke om jeg hadde el, for jeg var ikke opptatt av det (jeg hadde jo ikke sex) men altså, jeg hadde i alle fall mer stabile sykluser d, av reglemesig lengde, ikke sånn som dette her... Joda, jeg hadde ustabile sykluser i begynnelsen, de første par årene, men det var et par år før jeg begynte med pillene det da.

Skrevet

Tro alt skal brukes med vett, men det er jo forsket mye på hormonprevensjon, da. Brukte p-piller i min ungdom. Minipiller under amming. (Anbefalles ikke i daf, men de gjorde det i 88.) Og har hatt hormonspiral de siste 11 årene. Veldig fornøyd med den. Hadde ikke problem med pillene heller. Tror ofte at vi hører "røverhistoriene" og ikke om alle som er fornøyd, men det er ikke alle som kan bruke slik prevensjon. En god lege skal prøve å hjelpe den enkelte å finne ut hva som passer for henne. Mange leger bruker hormonprevensjon selv.Det sier mye, mener jeg.

Skrevet

Poenget er jo at det tilsynelatende føres alt for lite kontroll med slikt. Folk kan bare ringe å få resept for 1-2-3 år i slengen uten noen krav om kontroller. Mange ser ikke legen sin på mange år mens de bruker disse produktene. Det mener jeg er fullstendig forkastelig.

Og nå har det jo kommet fram i media at forskere har funnet ut at p-plasteret har mange ganger høyere hormoninnhold enn antatt. Jeg husker hvor ivrig min lege var etter å "pushe" dette produktet da det først kom på markedet, men nå har tydeligvis pipa fått en annen lyd. Det er heller ikke lenge siden Yasmin og p-sprøyta var i søkelyset. For bare et par år siden var det svært populært å bruke p-sprøyta fordi mange mistet mensen av den, men da jeg holdt på med denne hormon dritten sa legen min at han ikke vil gi sprøyta til sin verste fiende engang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...