AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #1 Skrevet 31. august 2022 Jeg har ikke en god tone med sjefen. Vi har jobbet sammen i snart 3 år og det er stadig noe "tension" der mellom oss. Jeg føler at sjefen ikke tåler/liker meg og det merkes i vår kommunikasjon. Jeg merker at dette går utover min psykiske og fysiske helse, som stadig blir dårligere. Er det noe vits i å ta en konsultasjon hos lege med dette, eller er det bare i mitt hode? Vil jeg kun få beskjed om å bytte jobb, eller får jeg forståelse? Problemet er at dette er en god jobb med god lønn og vanskelig å få tilsvarende jobb i området her. Hadde det ikke bare vært for sjefen.. Har du hatt en dårlig sjef og slitt selv? Hva endte det med? Anonymkode: c12a8...846
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #2 Skrevet 31. august 2022 Det hjelper lite å ta konsultasjon med lege om det er sjefen som er problemet. At legen har forståelse, gjør jo ikke sjefens oppførsel noe bedre. Jeg har hatt dårlig sjef, ja, og det dårlige arbeidsforholdet har gått ut over helsen. Da har jeg byttet jobb. To ganger har jeg opplevd dette. Anonymkode: f8ece...41a 10 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #3 Skrevet 31. august 2022 Jeg hadde en sjef som brukte min psykiske helse imot meg. Jeg fant en annen jobb. Du må selv velge om du ønsker å bli på en arbeidsplass der du ikke går over ens med sjefen. Det er enklere å fjerne seg selv, enn sjefen. Og angående legen din, så spørs det på legen din om du får forståelse og eventuelt sykemelding. Men du er fortsatt den som må gjøre noe med situasjonen. Anonymkode: 85976...355 2
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #4 Skrevet 31. august 2022 Forståelse fra legen hjelper ingenting. Du må enten bytte jobb eller så må du prøve å ta opp problemet med sjefen for å fikse det. Kanskje det blir bedre, kanskje ikke. Hvis det ikke blir bedre, eller hvis du ikke tar det opp med sjefen, og hvis du ikke byttet jobbb, så må du jo bare jobbe med en sånn sjef. Anonymkode: 44291...422 3
Portia Catonis Skrevet 31. august 2022 #5 Skrevet 31. august 2022 Hva skal legen gjøre, mener du? Jeg fikk diagnosen stress og angst som følge av dårlig sjef, hadde fysiske symptomer og så virkelig ikke frisk ut... Jeg takket pent nei til sykemelding, da det ikke ville fått sjefen til å forsvinne på noe som helst vis. Enten må du bytte jobb, eller så må du håpe at sjefen gjør det.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #6 Skrevet 1. september 2022 Ja. Jeg sa opp jobben. Anonymkode: 2d6cb...f2a 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #7 Skrevet 1. september 2022 Jeg ville faktiskt konfrontert sjefen om dette. Bedt om en samtale og fortalt hvordan du føler det og at du ikke er interessert i å ha det slik både med tanke på arbeidsmiljøet og helsen. Det kan enten bli bedre eller værre, uansett så er det ikke bra slik det er nå og da er det beste å konfrontere dersom du ikke vil bytte jobb. Anonymkode: b9d59...9b3 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #8 Skrevet 1. september 2022 For min del var det absolutt et poeng å ta det med legen. Jeg hadde flere runder på kontoret hans (legens altså) hvor jeg gråt og hadde angstanfall pga en utrolig vanskelig sjef, og det endte med en sykemelding som varte i et år. Sa opp ila sykemeldingen, og gikk til psykolog under sykemeldingen for å bearbeide traumer etter å ha hatt en psykopat av en sjef over flere år. Jeg var vanvittig kuet, og hadde null selvtillit igjen etter den jobben. Anonymkode: 3a881...544 2 5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #9 Skrevet 1. september 2022 Herregud, du kan ikke gå til legen og sykmelde deg fordi du har et dårlig forhold til sjefen din på jobb. Hva slags system tror du vi har her i landet? Skaff deg en ny jobb. Anonymkode: 8e335...ff0 3 1 1
Tumelodijo Skrevet 1. september 2022 #10 Skrevet 1. september 2022 Snakk med lege! Beskriv symptomer og forklar situasjonen slik den er. Du kan få sykemelding en kort periode til å hente deg inn igjen før du møter veggen, og søke på ny jobb. Det er alle tjent med - ikke minst deg selv. Få jobb i et større miljø om mulig - der én dårlig leders påvirkning betyr mindre. Husk at de alle fleste som bytter jobb skyldes dårlig ledelse, så du er ikke alene selv om det er fryktelig belastende å stå oppi det. Begynn i dag før det blir verre. Lykke til!! 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #11 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har ikke en god tone med sjefen. Vi har jobbet sammen i snart 3 år og det er stadig noe "tension" der mellom oss. Jeg føler at sjefen ikke tåler/liker meg og det merkes i vår kommunikasjon. Jeg merker at dette går utover min psykiske og fysiske helse, som stadig blir dårligere. Er det noe vits i å ta en konsultasjon hos lege med dette, eller er det bare i mitt hode? Vil jeg kun få beskjed om å bytte jobb, eller får jeg forståelse? Problemet er at dette er en god jobb med god lønn og vanskelig å få tilsvarende jobb i området her. Hadde det ikke bare vært for sjefen.. Har du hatt en dårlig sjef og slitt selv? Hva endte det med? Anonymkode: c12a8...846 Ta det med fastlegen. Få frem hvor syk du blir av jobben slik at du kan si opp slik at du kan gå rett over på dagpenger av nav. Handler det om at du blir syk og må slutte pga det så slipper du å gå ukene uten dagpenger. Anonymkode: 21830...7ae
Tumelodijo Skrevet 1. september 2022 #12 Skrevet 1. september 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Herregud, du kan ikke gå til legen og sykmelde deg fordi du har et dårlig forhold til sjefen din på jobb. Hva slags system tror du vi har her i landet? Skaff deg en ny jobb. Anonymkode: 8e335...ff0 Du kan ikke dette og burde unnlatt å svare folk som trenger gode råd. Moralismen kan du spare til de stakkars folka du har rundt deg. Fred. 4
Kristin70 Skrevet 1. september 2022 #13 Skrevet 1. september 2022 Det er litt vanskelig å vite hvor alvorlig dette er og om noe kan gjøres med sjefen ut fra det TS beskriver. TS sier at "jeg føler at sjefen ikke liker meg", det er noe annet enn en psykopatsjef som er beskrevet i ett av svarene her. Jeg har hatt en dårlig sjef og valgte å slutte da min trivsel på jobb betyr mer enn god lønn. Jeg har også hatt en fullstendig gal sjef, men hun var heldigvis ikke øverste sjef så det endte med at hun måtte slutte. Har du tatt opp samarbeidsproblemer i medarbeidersamtaler og har du en sjef over sjefen? 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #14 Skrevet 1. september 2022 9 minutter siden, Tumelodijo said: Snakk med lege! Beskriv symptomer og forklar situasjonen slik den er. Du kan få sykemelding en kort periode til å hente deg inn igjen før du møter veggen, og søke på ny jobb. Det er alle tjent med - ikke minst deg selv. Få jobb i et større miljø om mulig - der én dårlig leders påvirkning betyr mindre. Husk at de alle fleste som bytter jobb skyldes dårlig ledelse, så du er ikke alene selv om det er fryktelig belastende å stå oppi det. Begynn i dag før det blir verre. Lykke til!! At de aller fleste som bytter jobb gjør det pga dårlig ledelse er feil. Jeg jobber som rekrutterer, og de aller fleste som bytter jobb gjør det for å få nye utfordringer, høyere lønn og generelt ønsker å prøve noe nytt. Anonymkode: 01d31...7da 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #15 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Herregud, du kan ikke gå til legen og sykmelde deg fordi du har et dårlig forhold til sjefen din på jobb. Hva slags system tror du vi har her i landet? Skaff deg en ny jobb. Anonymkode: 8e335...ff0 Mener du at man skal utsette seg for såpass belastning at det går ut over helsa fordi sjefen er vanskelig? Jeg er enig i at man ikke kan sykmelde seg for evig og alltid, men det er ikke gjort over natten å finne nytt arbeid. Selv jobber jeg deltid etter langvarig kreft og nedsatt funksjonsevne. Har en sjef som tar null hensyn og krever at jeg gjør samme jobb som kollegaer i 100%. Jeg kjenner dette gir både fysiske og psykiske konsekvenser og har sett etter annen jobb de siste 4 årene. Det er ikke lett å oppdrive deltidsjobb i min bransje, og ved å ta annet arbeid kommer jeg neppe inn i min bransje igjen noen gang. Jeg har tapt mye på å bli syk, men taper enda mer om jeg skal ofre min resterende arbeidskarriere på å si opp jobben uten å ha noe annet varig å gå til. Det er vanskelig å være i en posisjon der man er avhengig av at relasjonen til sjefen og jobben fungerer. Jeg har ikke sykmeldt med enda, men har hatt flere kollegaer som har sykmeldt til de startet opp i annen jobb. Det har vært enklere for de å finne nytt arbeid, mens for meg, som strengt tatt burde nyte godt av at det er en IA-bedrift, er det beintøft å stå i jobben uten likeverdige muligheter for å kunne bytte jobb. Jeg ber ikke om sympati, men jeg forsøker bare å forklare at det er noen som blir fanget i vanskelige situasjoner og som dessverre blir enda mer utnyttet av disse giftige sjefene som det dessverre finnes altfor mange av. Kjiip situasjon for de det gjelder, og går det nok ut over helsa uten at man klarer å løse dette ved et jobbskifte skjønner jeg godt at folk blir sykmeldte. Går det nok ut over helsa over lang tid gir dette alvorlige konsekvenser på sikt. Anonymkode: 3de18...488 2
Tumelodijo Skrevet 1. september 2022 #16 Skrevet 1. september 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: At de aller fleste som bytter jobb gjør det pga dårlig ledelse er feil. Jeg jobber som rekrutterer, og de aller fleste som bytter jobb gjør det for å få nye utfordringer, høyere lønn og generelt ønsker å prøve noe nytt. Anonymkode: 01d31...7da Det er forskjell på å slutte i jobben og bytte til noe bedre. De som slutter gjør det oftest pga dårlig ledelse. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #17 Skrevet 1. september 2022 Tumelodijo skrev (3 minutter siden): Det er forskjell på å slutte i jobben og bytte til noe bedre. De som slutter gjør det oftest pga dårlig ledelse. Du har helt rett! Man bytter lett til noe bedre om man ikke trives der man er. Mange vil ikke en gang se etter ny jobb hvis de trives i nåværende arbeid. Ledelsen har størt betydning, men noen kan selvsagt også slite mye med kollegaer uten lederansvar. Anonymkode: 3de18...488 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #18 Skrevet 1. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Herregud, du kan ikke gå til legen og sykmelde deg fordi du har et dårlig forhold til sjefen din på jobb. Hva slags system tror du vi har her i landet? Skaff deg en ny jobb. Anonymkode: 8e335...ff0 Sett deg inn i reglene systemet våres har du, Nav systemet. Noen må slutte før den nye jobben er på plass fordi sjefen rett og slett gjør en psykisksyk. Se for deg Sktekksjefen, han driver firma for håndverkere og han har en ansatt som han trykker ned. Han er en dårlig sjef, tenker kun egen profitt, utnytter utenlandske arbeidere, og arbeidere på arbeidstrening, han bruker rett og slett sine ansatte, og han har hakkekyllinger, spesielt den ene ansatte, han rettferdiggjør drittslengingen sin og forteller ham at jobben han gjør er så dårlig at timelønna er på minstelønn. Han får ikke engang betalt for alle timene han jobber. Den ansatte våger ikke å si opp, han har kone og barn hjemme, de snur allerede på kronene og han har ikke råd til å gå uten lønn. Han prøver å yte ekstra. Han våger ikke å stå opp for seg selv, han er feig og Skrekksjefen lukter feigheten på lang avstand. Den ansatte presser seg, han tar fatt i alle oppgaver sjefen gir ham, til og med dem som sjefen gir ham som ikke er innen feltet han er ansatt for, og det til ingen nytte, sjefen hakker, gjør noen noen feil så får den ansatte skylden. Sjefen prater dritt til ham til ovenfor de andre arbeiderne, og han prater dritt om ham til dem. Dag ut, og dag inn møter han til dette, og han blir mer og mer deprimert. Etter en stund så går han til legen, legen sykemelder ham. Og han søker etter arbeid andre steder. Det er ikke lett å få ny jobb så han har noen omganger med sykemelding når nervene er for tynnslitte. Men for hver friskmelding så er sjefen verre og verre. Legen skjønner at dette går ikke, nav og lege møtes og de blir enige om at det beste for den ansatte er å si opp jobben, den ansatte slipper karantene tiden og går rett over på dagpenger mens han søker arbeid videre. Det er jo slik at har en slike arbeidsforhold å gå til så preger det en, stiller en på intervju så forteller en ikke hvordan en har det der en er, det er tabu. En intervjuer ser at ting ikke er bra og velger da ofte å ikke ansette et vrak. Det blir en ondsirkel den ansatte havner inn i. Nav vil ha folk i arbeide, og med en slik sjef så ender mann kanskje til og med opp med traumer og Stress syndrom. Altså, poenget er at legen kan sykemelde en pga en slem sjef. Anonymkode: 21830...7ae 5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #19 Skrevet 1. september 2022 Su kan ta kontakt med bedriftshelsetjenesten og lufte ut din frustrasjon og få videre råd derfra. Din sjef har vel også en sjef? Jeg hadde en sjef en gang, hun var - vel, folk omtalte henne for psykopat og ond. Jeg holdt ut i mange år, og hadde flere smeller før jeg videreutdannet meg og fikk meg ny jobb. Jeg måtte velge helsa framfor jobben. dette er nå 10 år siden.. hun er fortsatt ei bitch mot de hun jobber med den dag i dag Anonymkode: cb110...1a1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2022 #20 Skrevet 1. september 2022 Jeg har hatt stor hjelp fra fastlegen min i samme situasjon. Leger gjør mer enn å sykmelde, så jeg fikk faste samtaler med hjelp til å sortere opplevelser og tanker. Det endte med at jeg byttet jobb. Anonymkode: 7c373...a1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå