Gå til innhold

Oppmerksomhet til noen som har mistet ett barn.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bekjente av oss mistet nylig det ene barnet sitt. 

Jeg er så redd for å gjøre noe "feil". Hva slags oppmerksomhet bør vi gi? Er det ok med blomster? Bør det være noe annet? Tenker at huset deres sikkert er fullt av blomster..Har tilbydd oss til å være både barnevakt samt å hjelpe til med praktiske ting om det skulle trengs. 

Har aldri møtt noen som har mistet barnet sitt før og er så redd for å si eller gjøre noe galt.

Anonymkode: 2c0bf...940

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, det er alltid forferdelig vanskelig å vite hva man skal gjøre og ikke når noen er i sorg. 

Jeg ville ikke gitt blomster. Jeg vet mange synes det er en byrde, siden de må finne vaser å ha ting i, så går de tom for vaser, må klippe, huske å vanne, de visner og drysser, osv. Vet min tante plagdes med det da min onkel døde, og de fikk lass på lass med blomster.. 

Ville heller bare gitt et kort, og kanskje donert penger til et formål du vet de støtter? Evt en forening for barnedød? Men det kommer an på om du vet de støtter slikt.. 

Ellers vet jeg mange ikke orker å si ifra om de trenger praktisk hjelp. Som i at i stedet for å be dem om å si ifra om de trenger hjelp, så bare hjelpe. Måke snø i oppkjørselen uten å spørre om de trenger hjelp til noe, lage mat til å ha i frysen, "Jeg skal i butikken nå, hva trenger du" i stedet for "du må si ifra om du ønsker hjelp til å handle". 

Anonymkode: 57ea1...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammelt var barnet? Det er kanskje ikke egentlig så relevant men kan være lettere å gi råd om man vet bittelitt mer. Trafikkulykke, selvmord, langvarig sykdom, ved fødsel etc. Det vil kanskje være litt varierte «behov»? Ettersom hva som har skjedd. Vanskelig å formulere🙄håper du skjønner hva jeg mener. 

Anonymkode: c33e3...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bekjente av oss mistet nylig det ene barnet sitt. 

Jeg er så redd for å gjøre noe "feil". Hva slags oppmerksomhet bør vi gi? Er det ok med blomster? Bør det være noe annet? Tenker at huset deres sikkert er fullt av blomster..Har tilbydd oss til å være både barnevakt samt å hjelpe til med praktiske ting om det skulle trengs. 

Har aldri møtt noen som har mistet barnet sitt før og er så redd for å si eller gjøre noe galt.

Anonymkode: 2c0bf...940

Så trist. Det som mange etterlatte setter pris på er ferdig mat. En form med lasagne eller gryte, brød el. Mat er gjerne det siste en klarer å ordne i slike situasjoner og det kan være en lettelse å få noe ferdig. Du kan ikke gjøre så mye feil om du bryr deg og viser din medfølelse. Du kan også si at at du ikke vet hva du skal si, at det ikke finnes ord som trøster i en slik tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...