Fru2020 Skrevet 30. august 2022 #1 Skrevet 30. august 2022 (endret) Hvor gammel må katten være før jeg kan ta henne med ut i bånd? Hun er nå litt over fire måneder. Jeg har kjøpt bånd og driver og øver henne på å bruke det uten å være redd/ukomfortabel. De i butikken anbefalte meg å vente, men sa ikke hvor lenge. Jeg har hatt en katt i bånd før, det varte ti minutt før han klarte å komme seg løs så jeg er litt skeptisk til bånd. Samtidig har jeg så veldig vondt av katten som skal være inne så lenge. Endret 30. august 2022 av Fru2020
Tabris Skrevet 30. august 2022 #2 Skrevet 30. august 2022 Regner med du har katten i sele? Greide din andre katt å komme seg ut av den? Det er nok større sjanse for at den vil akseptere det om du tilvenner fra den er liten, slik du gjør nå. Letteste er bare å ta selen på og la den være på noen timer hver dag. Jeg ser ikke hvorfor du ikke kan ta henne med ut nå. Det er ikke om å gjøre å gå noen lang tur med katt. De er ofte fornøyd med å sitte på en stein og observere miljøet i lange tider. Men kan være greit å ta kattungen med ut korte turer for å tilvenne henne nærmiljøet og gi henne nye stimuli. 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #3 Skrevet 30. august 2022 Jeg tok min med ut da hun var så gammel. Bare noen få minutter hver gang. Hun var ganske redd, så hun ble skremt av alt som var av høye lyder og ting som beveget seg (vind😄), da løp hun inn igjen og vi prøvde igjen neste dag. Gikk aldri «tur» da, bare tuslet rundt i hagen og ble kjent med området før hun fikk gå alene med GPS. Anonymkode: 02790...cae 1
Thildamor Skrevet 30. august 2022 #4 Skrevet 30. august 2022 Med en god, utbrytsikker, sele så kan dere nok ta en liten tur ut. Vår yngste var ute i sele og bånd ved den alderen, men han var livredd gress så han ville helst være på terrassen.
Maskinfører Skrevet 30. august 2022 #5 Skrevet 30. august 2022 Pusene mine var ute i sele ved 4-5 måneders alder men dette måtte opphøre da de skulle under campingvogna der de ble født og det aksepterte jeg ikke de vridde seg noe voldsomt i båndet og var helt gale i gammel alder (nå 16 år) sitter de på fanget mitt
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #6 Skrevet 31. august 2022 Det dom er viktig er at du trener mye inne først. Litt og litt om gangen. Hvis pus ikke liker det i starten så gi mye godis og start forsiktig. Etter hvert kan dere gå ut og vær i nærheten og korte økter i begynnelsen og øk gradvis. Grunnen til at de bryter seg ut er jo ofte fordi de ikke liker sele eller er redd, så det hjelper å ta det litt sakte. Hvis pus får panikk og prøver å rygge ut av selen er det viktig at du slakker båndet og følger etter. Er det slakt så klarer de ikke å komme seg ut. Ingenting i veien for at dere skal kunne gå ut nå. Anonymkode: f4965...e39
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #7 Skrevet 31. august 2022 Øv med at hun har på selen først og fremst, ros masse og gi godbiter. Vi øvde med sele i 2 uker før vi bevegde oss utenfor. Ha gjerne utgangsdøra oppe når dere er ute de første gangene, min løp gjerne litt inn i gangen dersom hun ble redd noen sekunder eller lignende, så gikk hun ut igjen. Dette gjør hun fortsatt dersom hun er ute og blir redd, da kommer hun inn i gangen og ligger der litt til hun er trygg. Båndet hennes går helt inn i stua, så hun føler seg trygg i gangen. Så, øv først og fremst masse på sele, lek gjerne med katten etterhvert imens hun har på sele slik at hun blir vandt til den, også kan dere bevege dere ut etterhvert. Anonymkode: 57e36...19e 1
Fru2020 Skrevet 2. september 2022 Forfatter #8 Skrevet 2. september 2022 Thildamor skrev (På 30.8.2022 den 19.03): Med en god, utbrytsikker, sele så kan dere nok ta en liten tur ut. Vår yngste var ute i sele og bånd ved den alderen, men han var livredd gress så han ville helst være på terrassen. Hva er en utbryter sikker sele?
AnonymBruker Skrevet 4. september 2022 #9 Skrevet 4. september 2022 Fru2020 skrev (På 2.9.2022 den 15.07): Hva er en utbryter sikker sele? Lurer jeg og på. Hvilken sele anbefales? Anonymkode: e423a...b95
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå