Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan da bare tenke meg at du var over 34 da du fikk barn🤣

Anonymkode: ee1c9...4d0

Ikke meg du siterer, men jeg er enig med personen du siterte og jeg fikk mitt yngste barn da jeg var 23 :P 

Latterlig å mene så mye om andre mødres alder så lenge de er voksne og innenfor fertil alder. I naturen er det like riktig å få barn når man er 18 som når man er 40. Og før var det vanlig å få barn gjennom hele sin fertile "karriere". Bestemoren min fikk sitt første barn da hun var 19 og siste da hun var 41. Første gang var hun gravid samtidig med moren sin, siste gang samtidig med svigerdatteren. Det er naturlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan få helt greit å få barn som 40-åring, det dumme er at man fratar potensielle barnebarn samvær besteforeldre. - i alle fall om egne barn (og den andre forelderen) prioriterer på samme måte. Jeg er veldig glad for at jeg fikk vokse opp meg besteforeldre som var vitale helt til jeg selv ble voksen.

Anonymkode: 66dba...800

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Kan da bare tenke meg at du var over 34 da du fikk barn🤣

Anonymkode: ee1c9...4d0

Også lurer vi på hvorfor enkelte oppfostrer drittunger. 

Anonymkode: a3810...b87

• Nyttig 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan få helt greit å få barn som 40-åring, det dumme er at man fratar potensielle barnebarn samvær besteforeldre. - i alle fall om egne barn (og den andre forelderen) prioriterer på samme måte. Jeg er veldig glad for at jeg fikk vokse opp meg besteforeldre som var vitale helt til jeg selv ble voksen.

Mistenker at mange som blir unge foreldre "eldres raskere" enn de som får barn sent. Det ser iallefall sånn ut i mine omgangskretser. Jeg er 39. Begge mine foreldre er i slutten av 50-årene, har 3 barnebarn - og begge er uføretrygdet og har null energi til nevnte barnebarn. 

Min bestevenninne er 42, moren hennes er 79, jobber fremdeles deltid og går lange fjellturer hele sommeren.

En annen venninne er 40, moren er 78 og driver hundeoppdrett med stadige utstillinger og agilitykonkurranser. 

Anonymkode: fbf6c...77c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mistenker at mange som blir unge foreldre "eldres raskere" enn de som får barn sent. Det ser iallefall sånn ut i mine omgangskretser. Jeg er 39. Begge mine foreldre er i slutten av 50-årene, har 3 barnebarn - og begge er uføretrygdet og har null energi til nevnte barnebarn. 

Min bestevenninne er 42, moren hennes er 79, jobber fremdeles deltid og går lange fjellturer hele sommeren.

En annen venninne er 40, moren er 78 og driver hundeoppdrett med stadige utstillinger og agilitykonkurranser. 

Anonymkode: fbf6c...77c

Da har du en helt annen erfaring enn meg. Mine nærmeste naboer er et par i 70-årene. De er spreke og har barnebarn i alderen 0 til 26 år. De synes det er koselig med alle barnebarna, men sier at de synes det er trist at de neppe vil oppleve at den yngste vokse opp, slik de har fått oppleve med den eldste.  (Jeg tror ikke de har delt dette med barna sine.)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da har du en helt annen erfaring enn meg. Mine nærmeste naboer er et par i 70-årene. De er spreke og har barnebarn i alderen 0 til 26 år. De synes det er koselig med alle barnebarna, men sier at de synes det er trist at de neppe vil oppleve at den yngste vokse opp, slik de har fått oppleve med den eldste.  (Jeg tror ikke de har delt dette med barna sine.)

Men det er jo også «the circle of life». Min eldste bror er 17 år eldre enn meg og mine foreldre som fikk meg sent i livet er nå nærmere 80. Deres eldste barnebarn er i midten av 20 årene og jeg er nå gravid med deres yngste barnebarn. Nå har jeg riktignok vært tålelig sent ute, men det sier seg jo selv at de ville få bedre tid sammen med min brors barn enn mine.

Anonymkode: 61182...c55

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det er jo også «the circle of life». Min eldste bror er 17 år eldre enn meg og mine foreldre som fikk meg sent i livet er nå nærmere 80. Deres eldste barnebarn er i midten av 20 årene og jeg er nå gravid med deres yngste barnebarn. Nå har jeg riktignok vært tålelig sent ute, men det sier seg jo selv at de ville få bedre tid sammen med min brors barn enn mine.

Anonymkode: 61182...c55

Jo, men om *alle* ventet med å få barn til å bli 40 ville nesten ingen oppleve å bli besteforeldre.

Jeg har tre barn i 20-årene nå, fyller snart 47 selv og er sprek nok. Jeg håper på å få barnebarn mens jeg fremdeles er oppegående, men kan selvsagt ikke kreve noe.

• Liker 1
Skrevet

I helsevesenet regnes man som "geriatrisk mor" som det så flatterende heter, nå rman er over 35. 

Og nei, altså, snittet av kvinner får faktisk barn etter de er 33. Snittet for førstegangsfødende er over 30.. og de fleste får fremdeles mer enn ett barn. 

Anonymkode: 9d527...b30

Skrevet

Jeg er 33. Har termin noen dager før min bursdag, så får se om jeg er 33 eller 34 når jeg føder! Syns selv at jeg er litt gammal mor. Har ønsket å få barn tidligere, men så har det liksom ikke passet. Da jeg var 27, slo jeg opp med han jeg var sammen med da, og det er jo ikke bare å finne seg den første og beste å få barn med. Jeg måtte også en lang periode gå på medisiner hvor jeg ikke fikk lov til å bli gravid. At jeg føler det er litt seint er vel fordi jeg egentlig har hatt lyst på tidligere. Jeg har fks blitt litt misunnelig når andre har fått barn. Samtidig glad for at jeg ikke fikk barn med eksen 😅. Så akkurat nå passer vel egentlig best uansett.

Også har jeg fått festet, reist, bodd her og der, herja rundt og sånn. Ferdig med sånt.

Anonymkode: 7eb4a...031

Skrevet

Jeg skulle gjerne vært noen år yngre da jeg fikk barn, ble aldri gravid. 

Har tre barn nå, to siste er tvillinger. Fikk barna da jeg var 35 og 39.

Anonymkode: b1c4d...670

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Leste nettopp en artikkel på forskning.no fra 2019, som handler om kvinner og alder på graviditet. Det står det at: «Studien konkluderte også med at eldre mødre – over 33 år..»

Så over 33 år. Da er man en eldre mor? Jeg fikk selv barn som 27 åring, men kunne tenke meg et barn til. Er 32 år nå. Har ikke lyst til å være en «gammel mor».

Når synes dere at grensen går for å være en eldre mor?

Anonymkode: d990f...b4f

Du er ihvertfall ingen ung mor, men ikke gammel heller. Jeg vil heller si mødre som føder over 35-37. Da nærmer man seg 40-grensen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...