Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er som en lenger opp her skrev - fødeteknisk - er man eldre når man bikker et par og tredve. Når man er 35 faller man inn i den fine medisinske termen "geriatric pregnancy" eller utskredet alder. Det høres jo grusomt ut! Men det er ikke sånn at du er "gammel" eller heller ikke "gammel mor"; de damene som i gamle dager fikk 7-8 unger fikk jo gjerne unger opp i den alderen de også, men det er jo noen komplikasjoner og fosterfeil osv som er (noen litt, andre mer) vanligere når mor (og i så måte også far) er over en viss alder.

Jeg var 34 når jeg ble gravid med førstemann men det var ingen som behandlet meg som en gammel dame eller ristet på hodet over dette, det er jo blitt veldig vanlig:) Jeg tenkte shit, jeg er jo ganske gammel og barna i barnehagen har sikkert mye yngre foreldre etc. viser seg at de fleste med unger i 2-4 årsalderen er på min alder OG eldre. Det er 1 par av de 10+ jeg har møtt som er under 30-35. Altså ikke noe å reagere på, annet enn at de tar litt ekstra vare på oss damene over 35 på sykehus/ultralyd osv når det sjekkes og testes:)

Anonymkode: 8821f...7c0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er det ikke 38? Jeg var 3637 da jeg var gravid, ingen tilbud om slike ting da. Det er dog ett par år siden. 

Anonymkode: 67982...983

Tror de senket det fra 38 til 35 for et par år siden 😊 Forsåvidt bare bra at helsevesenet er føre var!

Anonymkode: 61182...c55

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leste nettopp en artikkel på forskning.no fra 2019, som handler om kvinner og alder på graviditet. Det står det at: «Studien konkluderte også med at eldre mødre – over 33 år..»

Så over 33 år. Da er man en eldre mor? Jeg fikk selv barn som 27 åring, men kunne tenke meg et barn til. Er 32 år nå. Har ikke lyst til å være en «gammel mor».

Når synes dere at grensen går for å være en eldre mor?

Anonymkode: d990f...b4f

Ja en er eldre mor om en får barn etter fylte 30, biologisk sett bør en få barn i alderen 18-25.

Jada jeg vet at snittalderen er høyere i Norge men det endrer ikke biologien

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvorfor skulle folk gjøre det? Det er lavmål oppførsel 😅

Anonymkode: bead9...345

Bahhahaa skulle til å spørre om det samme, folk kan ikke ha mye å bry seg om hvis de reagerer på en slik ting 🤣

Ja jeg ble gravid med 2 barnet som 35åring og hun kom ut da jeg hadde rukket å bli 36, følte meg dritgammel assa 🙄

For alle passer det ikke å få barn før en viss alder. Man har kanskje ikke møtt den rette, vil gjerne være sammen en stund før man bestemmer seg for at de skal gifte seg og få barn og at dette er den rette.. 

Hadde jeg fått barn som 25åring hadde det ikke vært med han som er mannen min, og det hadde ikke vært akkurat disse 2 barns som jeg elsker så masse, så folk får virkelig passe sine egne saker.

Hadde mamma hørt på sånt tull hadde jeg ikke vært her en gang, hun fikk meg da hun var 40😅 alle mine venninner har fått sine 1 eller 2 barn mellom 38-40. Hva så, virkelig?

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Og hva så om personen er det? Med denne holdningen vil jeg tro at denne personen er en bedre skikket mor enn deg og dine likesinnede.

Anonymkode: bead9...345

Nei mange slutter vel ikke med å være fjortis før man bikker 28.. synes det er greit å være moden og voksen når en blir mamma, og ikke sitte og lengre etter en tur på byen, og YESSS endelig barnefriii 🤪

• Hjerte 1
Skrevet

Man sier jo også "eldre barn" om barn som er større enn de aller minste barna, men det betyr jo likevel ikke at de er gamle, som i gamle mennesker😄😄

• Liker 2
Skrevet

Aldri skjønt hvorfor man skal hekte seg så opp i andres alder når de fikk barn osv. Er ikke det egentlig rimelig irrelevant? C2758339-CAFD-4E7F-932F-4CC3645A5520.gif.139e0e4703e1a821822a407689a4117e.gif 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leste nettopp en artikkel på forskning.no fra 2019, som handler om kvinner og alder på graviditet. Det står det at: «Studien konkluderte også med at eldre mødre – over 33 år..»

Så over 33 år. Da er man en eldre mor? Jeg fikk selv barn som 27 åring, men kunne tenke meg et barn til. Er 32 år nå. Har ikke lyst til å være en «gammel mor».

Når synes dere at grensen går for å være en eldre mor?

Anonymkode: d990f...b4f

Nå for tiden tar det lang tid å bli voksen. Konfirmasjonen feirer vi jo som overgangen fra barn til voksen. Før kunne man begynne i læra, flytte for seg selv, jobbe. Dra på sjøen. Voksenlivet kunne begynne. I dag er jo 15/16 åringer langt fra voksne. Voksenlivet begynner ikke her. Ette rendte studier er man i midten av tyveårene og må ta fatt på jobb for å komme igang og betale studiegjeld og spare til hus. Livet kommer sent i gang. Fysikken er imidlertid nesten den samme. Fysisk er 20 en ideell alder. Og 30 er gammelt. Jeg fikk et barn som 19 åring og et som 31. Fysisk var det full recovery etter første svangerskap. Det er en enorm forskjell med tidlig og sen graviditet. Plagene etter svangerskap 2 kjenner jeg ennå 15 år senere. 

Anonymkode: 5631c...949

• Liker 3
Skrevet

Men, når man sier eldre, er det noe leger mener man skal ta ekstra hensyn til alder. At det er noe litt utenom normalen. Eller er det noe samfunnet mener? Ja hun er eldre, liksom?

Anonymkode: fe44a...768

Skrevet

Jeg tenker at man kanskje er eldre mor rundt den alderen hvor helsevesenet definerer en økt risiko. Selv vil jeg få første barn som 32-åring. For meg er det helt passe, jeg syns det er viktigere å være voksen og moden i hodet enn at kroppen fysisk sett er i sin beste alder. 

Anonymkode: ad67a...339

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Kan da bare tenke meg at du var over 34 da du fikk barn🤣

Anonymkode: ee1c9...4d0

Nei, det var jeg ikke. Jeg var yngre.

Anonymkode: 92cb4...365

Skrevet

Hvis definisjonen er gammel eller ung mor så er man over snittet når man er 33 år. Men "eldre" mor er man først når man er 35 i følge norsk helsevesen. 

På min arbeidsplass hvor alle kvinner har høyere utdanning så er det flere og flere som får første barnet etter 33 år. Og flere som har fått barn rundt 40. 

Anonymkode: 5fe94...f9c

Skrevet

"jeg velger å ikke få fler barn selv om det er et inderlig ønske fordi én forskningsartikler sier at man er en eldre mor etter 33 år 😭

Altså.. 🙈 Du bryr deg om ting som virkelig betyr noe, eller? 

Anonymkode: befab...772

Skrevet

Jeg tenker jeg er en eldre mor i forstand at jeg får mitt første barn når jeg er 33. Det sier ikke direkte noe om min alder, min form eller min energi - jeg er ikke gammel, jeg føler meg fremdeles ung, men jeg er ingen ung mor 😄 

Anonymkode: b330a...82e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror de senket det fra 38 til 35 for et par år siden 😊 Forsåvidt bare bra at helsevesenet er føre var!

Anonymkode: 61182...c55

Ok🤗

Anonymkode: 67982...983

Gjest Ghostface
Skrevet

Synes ikke det. Mamma var 36 da hun fikk meg. Hvorfor skal man henge seg opp i alder?

Skrevet

Hvorfor bry seg? Få barn når du ønsker barn, og det passer deg 😛 

Jeg synes ikke 33 år er gammelt å få nr. 2. Jeg synes ikke det er gammelt å få nr. 1 da heller, men man burde kanskje alle fall begynt å tenke på det på den alderen.

Jeg fikk selv førstemann som 23-åring - noe som rent medisinsk sett jo er perfekt alder - men jeg ble behandlet som en drittunge av alle andre. Sykehuset jeg fødte ved, helsestasjonen, barselgruppa osv snakket til meg som om jeg gikk på ungdomsskolen. Selv om jeg var ferdig utdannet, eide hus og hadde biologien på min side ift. alder. Så det var jammen ikke bare-bare! Nr. 2 kom da jeg var nesten 30, ble mye bedre behandlet da. Så alt i alt, skal man tenke på seg selv, ville jeg anbefalt å vente til man alle fall passerer 25 🙈 

Anonymkode: c38ba...fcf

Skrevet

Jeg var 31 med første og 37 med #3, helt normale aldre å få barn i begge to i Norge.

Men hvis mennesker hadde fått barn etter når de var mest fruktbare så ville jo halvparten av oss vært småbarnsmødre (noen til mer enn ett barn) innen vi var 14. På den skalaen er jo 33 nesten oldemorsalder.

Skrevet

Jeg hadde akkurat fylt 32 da jeg fikk siste, og følte meg som en gammel mor. Merker det godt når jeg henter/leverer yngste i barnehagen, at jeg ikke er en ung mor lenger. Flertallet av mødrene er yngre enn meg. Men samma det, ingen som tar skade av at jeg føler meg som en gammel mor. Derimot føler jeg meg som en ung mor når jeg omgås foreldrene til eldste som er i slutten av tenårene.

Anonymkode: 3ab42...159

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er du 34 er du i definisjon eldre mor. Snittet er rundt 30 år og også det defineres i mange sammenhenger som eldre. 

Anonymkode: ee1c9...4d0

Det er jo ikke sånn at alle over snittet er eldre. Da ville jo 45-åringer også vært eldre i livsløpssammenheng :P 

Vanligvis er det vel 38 år som brukes som grense for "eldre" mødre, av medisinske grunner. Da får man tilbud om ekstra oppfølging. Men det har jo ikke noe å si ellers.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...