Gå til innhold

Dere som valgte stort bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye penger brukte dere på bryllupet? Hadde dere mye penger i utgangspunktet eller tok dere opp lån eller måtte spare inn lenge etterpå? Var dere begge enige om at det skulle bli et stort og dyrt bryllup eller måtte den ene overtales?

Her er vi litt enten eller. Skal vi først feire vil det blir for vanskelig å plukke ut hvem som skal få invitasjon. Har mange venner og stor omgangskrets og nært forhold til stor del av familien begge to. Altså både søskenbarn med familier og også tremenninger. Noen tremenninger er til og med nærere enn enkelte søskenbarn, så det vil bli vanskelig å sette grenser både blant venner og familie.

Å bare ha litt venner og familie rundt feks 20 stk ville dermed blitt veldig vanskelig og nesten bare litt kleint.
Så da velger vi nok heller å gifte oss uten feiring i det hele tatt. Kun da kanskje en flott bryllupsreise meg og mannen og da barnefri med barna hos besteforeldre. Er til og med inne på tanken om å gifte oss i utlandet. Heller det enn gedigent bryllup tror jeg.

Kan ikke dere dele deres erfaringer og tanker rundt bryllupsplanleggingen deres. Hvorfor det ble stort eller lite bryllup osv. Vil gjerne ha litt nyanserte tanker da de fleste vennene mine syns vi MÅÅÅ ha stort bryllup. De vil ikke gå glipp av en stor fest😄🙃

Men jeg syn

Anonymkode: 6bb96...07a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, 

Vi hadde et lite og intimt bryllup - jeg har aldri ønsket meg noe stor sak ut av det. Jeg ønsket å gifte meg kun oss to tilstede, og deretter ha en fest med familie og venner. Ønsket ikke gjøre det spesielt fancy / tradisjonelt hvor alt må være skikkelig på stell osv, vi bestilte litt ulik mat - mest pizza, og bestilte 1 bryllupskake og lagde resten selv. Ble nesten mer som et hjemmekoselig bryllup. Hadde gjestene hjemme hos oss, og ute i hagen. Rigga i stand noe men ikke altfor mye, kan forestille det som en liten dåp / konfirmasjon / bursdagsfeiring. 

Vi ble enige om å invitere de nærmeste vennene våres, og nærmeste familie som vi har kontakt med. Ble ca 20 stk, vi hadde vel 10 stykker hver, og synes det holdt i grunn. Jeg synes det var mye bedre enn å ha et stort opplegg hvor jeg mest sannsynlig ikke hadde følt meg særlig komfortabel, liker ikke gjøre noe stort ut av meg. 

Brukte vel mest penger på mat og leie stoler, men ikke mer enn 3000kr tror jeg det lå på. Hadde det vi visste folk likte av "tilbehør" hadde pizza og tapas småretter. Lagde noen kaker og muffins selv, satte frem snacks og brus. Hadde litt champagne, vin og øl. 

-

Hvis dere har problemer med å få til et "mindre" bryllup og synes det er vanskelig mtp hvem dere skal invitere så ville jeg bare gjort som du skriver å droppe festen og tatt bryllupsreise eller skrevet en liste med de dere ønsker og tatt bort noen som ikke er "nødvendige" f.eks som dere ikke har spesielt god kontakt med, begrens det til de nærmeste. 

Det er flere jeg tenkte på å invitere, men som jeg ikke snakker med eller møter spesielt ofte. Jeg brydde meg ikke stort om feiring sånn egentlig, men jeg angrer ikke på å ha en liten sammenkomst - det var veldig hyggelig. Minnet meg nesten litt om konfirmasjonen min :P 

Anonymkode: fce46...b5c

• Liker 1
Skrevet

Den dag jeg gifter meg, blir det i ferie paradis / utland og kun meg å partner, orker ikke alt stress å tull å kaste bort penger på noe stort å overfladisk. Ser på det som en del av den eldre generasjonen sin kultur å tradisjon, mange velger å gjøre det annerledes i dag.

Anonymkode: afc14...cd9

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi skal ha stort bryllup (rett over 100 stk). Det er mye dyrere enn hva jeg trodde det skulle være. Vi er i samme situasjon som dere; stor krets og mange vi vil dele dagen med og mange som gleder seg på våre vegne🥰 vi har budsjettert med ca. 350K, men som regel går det jo alltid litt over 

Anonymkode: c1def...c6d

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor det ble stort eller lite bryllup osv. Vil gjerne ha litt nyanserte tanker da de fleste vennene mine syns vi MÅÅÅ ha stort bryllup. De vil ikke gå glipp av en stor fest😄🙃

Anonymkode: 6bb96...07a

Her var det så enkelt som at ingen av oss ønsket det. 

Anonymkode: 3ec07...cca

Skrevet

Her ønsker ingen av oss stort bryllup. Ingen av oss liker store fester og ståk og styr, og vi synes begge det er ubegripelig at folk vil bruke så mye penger på en fest. Blåse hundretusenvis på det som, når alt kommer til alt, faktisk kun er en fest og intet mer. 

OM vi skal gifte oss, blir det enten bare oss og ingen andre, eller så blir det med foreldre og våre søsken. Da blir vi 15 stk. Det er mer enn nok. 

Anonymkode: 5b07d...ee4

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi skal ha stort bryllup (rett over 100 stk). Det er mye dyrere enn hva jeg trodde det skulle være. Vi er i samme situasjon som dere; stor krets og mange vi vil dele dagen med og mange som gleder seg på våre vegne🥰 vi har budsjettert med ca. 350K, men som regel går det jo alltid litt over 

Oi, men det var da fryktelig dyrt? Hvis dere regner kr 1000 per kuvert blir det 100 000, hva er de resterende 250 000? Kanskje dere er blitt «fanget» i planleggingen. Er det noe dere kan gjøre om på? Ting dere ikke trenger: veldig fancy mat/flott meny med dyr vin og masse venting, masse ventemat/nattmat (gjør det enkelt), målsydd brudekjole/dress, frisør, sminkør, fotograf med hele veien (holder å ta noen få bilder, offisielle bryllupsbilder), dyre dekorasjoner/bordpynt (kan gjøres rimelig, og hvem bryr seg), dyre invitasjoner, samt selvfølgelig alt materialistisk tull som godtebar, dokurver, fotovegg osv. 

Anonymkode: 7112c...d37

Skrevet

Hei TS! Vi var i akkurat samme situasjon som dere med at vi måtte enten gå for 120 eller 8 gjester. For oss var det en kombinasjon av at vi virkelig ønsket å ha en stor feiring som vi kan minnes med våre venner og familie resten av livet, vi hadde spart opp penger og begge foreldresettene ønsket stort bryllup og tilbød seg å bidra med utgifter.

Vi hadde en fantastisk dag og angrer ikke på det i det hele tatt. 

Anonymkode: 2c222...e96

• Liker 1
Skrevet

Glemte å skrive at vi brukte i underkant av 180 000,- på 120 gjester, men vi fikk veldig mye billige/gratis løsninger pga. gjennbruk og vennetjenester (Bl.a. Bil+sjåfør, ringer, dress, kjole, blomster, trykksaker, kirke, lokale og hadde med egen alkohol). 

Anonymkode: 2c222...e96

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville aldri valgt stort bryllup bare fordi venner vil ha fest😅 syns faktisk det er frekt å si. Det er snakk om store summer.

Vi valgte bittelite (korona) bryllup. Hadde tenkt å ha 20 gjester, men var bare lov med 10 akkurat da. Viktigere for oss å bli gift enn å ha alle på middag, en middag kan man ta senere. Så det ble et koselig og lite bryllup. Brukte mest penger på mat og drikke, ringer og fotograf. 

Ideelt sett hadde vi reist utenlands med kun foreldre tror jeg, men pga helse og korona ble det bryllup i Norge. Det viktigste er å gjøre hva dere vil, ikke lytte til andres forventninger!

Anonymkode: 4f9d3...c16

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2022 den 3.49):

Oi, men det var da fryktelig dyrt? Hvis dere regner kr 1000 per kuvert blir det 100 000, hva er de resterende 250 000? Kanskje dere er blitt «fanget» i planleggingen. Er det noe dere kan gjøre om på? Ting dere ikke trenger: veldig fancy mat/flott meny med dyr vin og masse venting, masse ventemat/nattmat (gjør det enkelt), målsydd brudekjole/dress, frisør, sminkør, fotograf med hele veien (holder å ta noen få bilder, offisielle bryllupsbilder), dyre dekorasjoner/bordpynt (kan gjøres rimelig, og hvem bryr seg), dyre invitasjoner, samt selvfølgelig alt materialistisk tull som godtebar, dokurver, fotovegg osv. 

Det flyr fort når man har diverse ønsker. 40 K til lokale, 40K til fotograf, ca 2000 per gjest om man regner all mat og drikke. Så kommer jo brudekjole, dress,  invitasjoner, musikk, blomster og annet pynt på toppen. Kunne lett brukt mer hvis man kunne! 

• Liker 1
Skrevet

Høres ikke ut som dere ønsker stort bryllup da? 

Vi dro alene og giftet oss i utlandet - null stress og en superfin dag. 

Med reisen og opphold inkludert (1 uke), kjole, fotograf osv betalte vi ca 30.000 kr.

Fest ER gøy for endel, men samtidig opplever jeg det som ganske latterlig/kleint/stormannsgalskap å bruke summer man ikke hadde brukt på en annen type fest.

Type helt vanlig folk i vanlige jobber og så 100-400.000 på en dag for å feire noe omtrent halvparten skilles fra. 

Samtidig bruker jo mange minst de summene på mye annet - så. 

Anonymkode: 3094a...c20

Skrevet

Vi trodde vi ønsket oss et lite bryllup, men så begynte vi å ramse opp hvem det var viktig å ha der, og VIPS! så sendte vi ut invitasjoner til 90 stykker. Vi bor ikke i Norge, men i min manns hjemland, så for oss var dette den eneste anledningen/unnskyldningen/muligheten til å samle alle vi er glade i under samme tak.

Regningen endte på rett over 100'000 norske kroner, der omtrent halvparten var mat og alkohol.

Vi angrer ikke i det hele tatt! Vi har så mange fine minner og bilder, og det var godt å kunne vise frem mitt adoptivland til familien min :)

Anonymkode: f8da3...5fb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det flyr fort når man har diverse ønsker. 40 K til lokale, 40K til fotograf, ca 2000 per gjest om man regner all mat og drikke. Så kommer jo brudekjole, dress,  invitasjoner, musikk, blomster og annet pynt på toppen. Kunne lett brukt mer hvis man kunne! 

40 K for lokale? Leide dere et slott?

Anonymkode: 9178f...a2f

• Liker 2
Skrevet

Vi valgte lite bryllup. 

Jeg liker ikke å være midtpunktet, og mannen har ikke noe behov for å være midtpunkt. Og vi orket ikke alt styret som folk putter inn i bryllup. Samtidig ønsket vi å ha foreldre og søsken tilstede. 

Så vi inviterte hele familien i dåp. Og så giftet vi oss i samme slengen. 

Dermed var all den nærmeste familie der, og vi slapp at styret på forhånd. 

Maten hadde vi laget selv, hadde koldtbord/tapas. Så det kom på kanskje 5000 totalt for hele kalaset. 

Vi var veldig fornøyd!

Anonymkode: 16196...50e

Skrevet

Vi hadde lite og intimt med 20 personer. 
men alt annet enn billig! 

per kuvert var 1885 for maten og 2500 for alkoholen. 

Så var det leie av lokale, fotograf, blomster, menyer etc! 

vær obs på at lite ikke alltid betyr billig 

Anonymkode: 5c5ed...0e3

Skrevet

Vi får tilsammen 100k av foreldre, derfor blir det et større bryllup. Planlegger for ca 75 gjester, budsjett på 150k. Så blir ikke  mye av egne penger. Hadde vi ikke fått støtte, hadde vi nok heller kjørt et mindre bryllup pga økonomi.

Anonymkode: 02c21...3ec

Skrevet

Søsteren min og mannen sparte aktivt i omtrent halvannet år fra forlovelse til bryllup. De ønsket å samle familie og venner fra barndom, studietid og voksenliv til en feiring, og hadde i overkant av 100 gjester. De brukte nesten 300 000 kr. Mye penger, men de jobber mye og orket ikke stresse med all planleggingen. Satte derfor bort omtrent hele planleggingsjobben til et hotell som ordnet alt. Veldig koselig og fint bryllup.

Mannen og jeg giftet oss ved en ambassade i utlandet uten gjester, og med bryllupsmiddagen på en enkel gaterestaurant. Vi trives best uten masse oppmerksomhet.

Anonymkode: b7b18...5f9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2022 den 10.49):

…men du kan jo ikke avgjøre hva andre ikke «trenger»? Folk må jo få ha det de vil i sitt eget bryllup?

Anonymkode: 02694...0c5

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2022 den 10.49):

Men kjære vene, har du sett den som nevnte 350k klage eller vise misnøye over summen? Hen svarte bare «dette har vi tenkt å bruke», også kommer du med en drøss meninger om materalistisk tull etc. Hva om brudeparet elsker å stelle i stand fest med alt som kan være ekstra av dill og dall? Da er det jo helt, helt greit! 
En ting er om de hadde sagt «hjelp oss, vi tror bryllupet blir veldig dyrt, og vi trenger tips til å kutte ned kostnader…»

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...