AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #1 Skrevet 29. august 2022 Hvilke enkle, gode og raske middagsretter pleier dere ha på travle dager? Til enslig voksen? Jeg trenger noen nye tips. Jeg lager god mat fra bunnen i helgene, men noen av dagene i uken er veldig travle. Jeg skulle gjerne hatt noen gode ferdigretter (ikke fan av Fjordland) eller holdbare ingredienser til enkle retter som jeg kan ha liggende til sånne dager. Tips? Anonymkode: 3aab8...68b
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #3 Skrevet 29. august 2022 Pasta carbonara (bruker fersk pasta) Pastasalat (kan lages for flere dager) Ovnsbakt laks med agurksalat og rømme panert torsk i wrap med salat og dressing Omelett med brokkoli,tomat,skinke,ost og krydder + brød kyllingsalat grilla kylling med ris og bretagnesaus Okse hakk (lages for flere dager) Anonymkode: c724a...270 1
Brunhilde Skrevet 30. august 2022 #4 Skrevet 30. august 2022 Jeg pleier å lage store porsjoner av mat som er "frysevennlig" slik at jeg ofte har noe å ty til i fryseboksen. Jeg lager, for eksempel: *Sterk kyllingsuppe (egner seg til å fryse) *Tikka masala (egner seg til å fryse) *Lasagne (egner seg til å fryse) *Kjøttdeig med taco- eller fajitaskrydder (egner seg til å fryse) som jeg bruker i salat, i pitabrød med grønnsaker eller med tacolefser og tilbehør. Når jeg først koker ris, så koker jeg flere porsjoner og fryser ned. Jeg har alltid frosne grønnsaker, falafler og pitabrød i fryseboksen, falaffel er min "kjapp og god-middag" et par ganger i måneden. Ellers har jeg alltid libabrød og tacolefser i fryseboksen, disse bruker jeg til quesedillas på dager det skal gå unna. Omelett med purre, skinke og ost på grovt brød er god og mettende mat, det samme er pytt-i-panne laget av rester av kokt potet, litt løk, paprika og kjøttdeig. Min egent variant av biffsnadder er også kjapp å lage, jeg kutter en entrecote (eller nakkekotelett) i strimler og steker sammen med sopp, løk, potet og paprika. Mot slutten av steketiden heller jeg på litt soyasaus og fløte, og vipps. 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #5 Skrevet 30. august 2022 Jeg vil påstå at omtrent alle retter, untatt langtidsstekte greier da, er raske å lage om du har oppskrifta klar, om du har alle ingredienser i hus. Det er planlegging som er nøkkelen til at ting blir enkelt. Anonymkode: 7a838...02b 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #6 Skrevet 30. august 2022 Om man lager mat raskt fra bunnen synes jeg enkle pastaretter er det beste til hverdags, i genren spaghetti puttanesca og liknende, gjerne vegetarisk. Det er gjort på den tiden det tar å koke pastaen. Utover det er restemat fra fryseren den beste hurtigmaten. Når du lager mat til bare deg selv i helgene vil jeg tro det er lett å beregne slik at du får rester. Det enkleste å ty til på en travel dag er mettende supperester, ting som minestrone, gulasj eller betasuppe. Da tar man bare suppen rett fra frossen tilstand i en gryte og koker opp til alt er tint og gjennomvarmt. Jeg liker også å bruke rester av kjøttgryter som ragu til pasta. Med nykokt pasta til og revet parmesan på rekker en liten porsjon boeuf bourguignon eller stifado til en god middag. Langtidskokte gryter smaker jo også enda bedre ved andre gangs oppvarming. I tillegg går det faktisk veldig raskt å steke et stykke fersk fisk, eller en biff, og bare ha salat fra pose (type babyleaf) og en vinaigrette til, eller en pose spinat/grønnkål som surres raskt i olivenolje. En sånn middag kan faktisk også lages på 15-20 minutter. Men det fordrer at man har planlagt og handlet inn råvarene - vakuumert fersk fisk og kjøtt i passe porsjon er genialt sånn sett synes jeg, fordi det holder i kjøleskapet i mange dager etter innkjøp, og åpner for både fleksibilitet og impulsivitet på travle dager. Anonymkode: 6807d...c19 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #7 Skrevet 30. august 2022 Pepperoni pizza Anonymkode: d590c...495
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #8 Skrevet 30. august 2022 Alt er enkle og raske om du har dårlig tid 😂 Det som er min "go to" når jeg har dårlig tid er en av disse tre. Toast, tortillalefse/burrito og pastasalat . Du starter med en av de tre basene; brød (toast), tortillalefse (burrito) og pasta (pastasalat) også tar du det du har og ønsker av ost og pålegg/fyll og saus/dressing. Du kan spise burrito hver dag i en uke og spise 7 forskjellige matretter. Men når jeg virkelig ikke orker å lage mat så er det en av to; billy's pan pizza og hold-it pizza. Jeg kaller det for barndomsskade. Anonymkode: 34c59...75e
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #9 Skrevet 30. august 2022 Jeg pleier å lage store porsjoner med ulike pasta/suppe/gryter og fryse ned i porsjonspakninger som jeg har på dager hvor det må gå raskt og enkelt.. Jeg koker også ris og fryser ned i porsjonspakninger som jeg kan ha som tilbehør. Jeg legger ved noen av de oppskriftene jeg bruker og om man ikke ønsker å lage store porsjoner, og halveres. samtlige oppskrifter tar 20 minutter eller mindre å lage. One pot pasta 400 g penne eller fuselini (gjerne fullkorn) 400 g søte cherrytomater (delt i to) 2 stk rødløk 6 fedd hvitløk 200 g spinat (valgfritt) 1/2 ts chiliflak (eller 1/2 chili finhakket) 2 ss balsamicoeddik 2 ss grønnsaksbuljongpulver 12 dl vann 4 ss olivenolje salt og pepper 1-2 bokser skylte linser Bruk en vid kjele. Ha alle ingrediensene utenom linsene i kjelen. Kok under jevnlig omrøring i 8–10 minutter til pastaen er al dente og vannet er kokt inn. Bland i linsene og rør om Smak til med salt og pepper Gulrot og søtpotet suppe 800 g søtpotet 2 gulrøtter (store) 1 rødløk 1 ss frisk ingefær (revet) 2 fedd hvitløk 0,5 rød chili 8 dl grønnsakbuljong 1 boks kokosmelk salt og kvernet pepper 1 lime Skrell og skjær søtpotet og gulrot i terninger. Hakk løk, hvitløk og chili. Varm en god klunk olje. Fres løken til den begynner å bli myk, men uten at den får farge. Tilsett ingefær, chili og hvitløk. Fres videre i et par minutter under omrøring. Ha i søtpotet og gulrot, og fres videre i enda et par minutter mens du rører. Hell over kraft eller buljong. Kok opp, og la det hele småkoke til grønnsakene er helt møre. Det tar mellom 20 og 30 minutter. Tilsett kokosmelk, og kjør suppen glatt og jevn med en stavmikser eller i en hurtigmikser. Gi suppen et nytt oppkok, og smak til med limesaft, salt og kvernet pepper. Kikertgryte med kokos og karri 400 gram søtpotet, små terninger 400 gram gulrot, små terninger 2 stk finhakket løk 3 store fedd hvitløk, knust og finhakket 1,5 rød chili, finhakket 4 ts karri Finhakk alle ingrediensene og la de surre i rikelig olivenolje sammen med karri. Tilsett: 250 gram kikerter, kokte 1 boks kokosmelk ca. 3 ss sitronsaft salt og nykvernet pepper La koke på svak varme i 5-10 minutter. Smak tilslutt med sitronsaft, salt og nykvernet pepper , Anonymkode: 2267d...4ac 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #11 Skrevet 30. august 2022 Spaghetti og kjøttdeig. Lag gjerne kjøttsaus av to kjøttdeiger + grønnsaker (gulrot, squash, paprika og løk er gull i slike retter). Ha oppi krossade tomater og krydre etter ønske. Deretter kan du fryse resten av kjøttsausen i porsjonspakker og du har fyll klar til både pizza og pasta for flere dager fremover. Anonymkode: f6738...196
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #12 Skrevet 30. august 2022 - En sånn: https://meny.no/varer/frukt-gront/frosne-br-og-gronnsaker/gronnsaker-frosne/gronnsaksblanding-frosne/lapskausblanding-7035620024559 med pølser eller annen type på forhånd kokt kjøtt å ha oppi. Veganversjonen er med bønner, f.ex. tomatbønner på boks. Frosne grønnsaksblandinger kan evt. tilsettes også. Saltes og krydres, tilsettes buljong osv. etter smak. - Kok pasta, bland inn valgfri pastasaus og bønner/linser på boks, eller et eller annet ferdig kjøttprodukt, som kjøttboller, pølser osv, og varm opp. - Ferdig grillet kylling med pommes frittes i frossenpakning som du varmer i stekeovnen istedenfor å fritere, og en salat til. Anonymkode: aed32...b67
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #13 Skrevet 30. august 2022 På travle dager slenger jeg 1-2 laksefileter i ovnen med krydder og sitron mens jeg enten koker brokkoli med smør eller kutter opp isbergsalat/spinatblader med avocado og fetaost og oljedressing. Eller så steker jeg en boks kikerter med masse godt krydder i panna og blander inn i en salat. Anonymkode: 1fc9f...009
Fabienne Skrevet 30. august 2022 #14 Skrevet 30. august 2022 Jeg har aldri tenkt på at man kan fryse ned ris. Hvordan varmer dere den opp? Nyttig tråd!
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #15 Skrevet 30. august 2022 Fabienne skrev (46 minutter siden): Jeg har aldri tenkt på at man kan fryse ned ris. Hvordan varmer dere den opp? Nyttig tråd! Micro eller airfryer Anonymkode: 2267d...4ac
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #16 Skrevet 30. august 2022 Fabienne skrev (1 time siden): Jeg har aldri tenkt på at man kan fryse ned ris. Hvordan varmer dere den opp? Nyttig tråd! Kan også stekes regner jeg med, selv om den er fryst..? Da må den selvsagt tines først. Anonymkode: aed32...b67
AnonymBruker Skrevet 30. august 2022 #17 Skrevet 30. august 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hvilke enkle, gode og raske middagsretter pleier dere ha på travle dager? Til enslig voksen? Jeg trenger noen nye tips. Jeg lager god mat fra bunnen i helgene, men noen av dagene i uken er veldig travle. Jeg skulle gjerne hatt noen gode ferdigretter (ikke fan av Fjordland) eller holdbare ingredienser til enkle retter som jeg kan ha liggende til sånne dager. Tips? Anonymkode: 3aab8...68b taco Anonymkode: 9abba...07c
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #18 Skrevet 31. august 2022 Når alt en har tid til er en Fjordland, så er vel ikke retter som tar 15-20-30 min å lage et reelt alternativ liksom….? Det er jo vanlig tilberedningstid på hverdagsmiddager - som TS noen dager ikke har tid til. Det beste alternativet til Fjordland er å ha mat i fryseren en har laget selv. Lager ofte ei litt større gryte, og koker godt med ris til. Avkjøler og har i passe porsjoner i fryseposer. Klapp de flate før frysing - maten både avkjøles raskere og tiner kjapt om maten er fryst i ‘flak’. Ellers har jeg alltid i fryseren ting som fiskekaker, kjøttboller og godt utvalg av fryste grønnsaker. Tar fiskekaker, karbonader ol ut av forpakningen og fryser de ned i fryseposer. Passer på at de ligger løst, da kan du ta ut akkurat det du trenger. Damp-lokk til mikroen. Så kan du tine og varme fiskekake/karbonade og grønnsaker direkte på en tallerken. Salt og pepper (eller annet krydder) på grønnsakene, kanskje en klatt smør. Litt rømme evt i stedet for saus. Trenger ikke poteter, ris, pasta, bare ekstra mye grønnsaker. Fiskekaker på brødskive. Nudler med kjøttboller og grønnsaker. (Dampkok grønnsaker og varm kjøttboller i mikrofon mens nudlene trekker) Ostesmørbrød. Pytt i panne (fryst), med speilegg og rødbeter. Suppe, av ferdig lapskaus/suppebkanfinf (fryst), slå over kokt vann fra vannkoker, buljong og krydder en liker (pepper, oregano, gressløk). Kjøttboller/pølsebiter varmes i mikro mens suppa får et kjapt oppkok. Tar knapt 5 min. Anonymkode: 833ae...fbd 1
Maestro Skrevet 31. august 2022 #19 Skrevet 31. august 2022 Kutt opp lammekotelett i biter og stek sammen med grønnsaker i panna. Lag potetstappe fra bunn.(går kjempe fortn😊😊) En god (ferdig?) Saus til. Ørret og pasta Pasta carbonara Pytt i panne (egg og pølser til) Thai kyllingsuppe fra Kiwi er kanon godt Lapskaus (kan du ha i to dager) Seifilet, poteter, stekt løk og hollandesaus Fiskekaker og potet, raspa gulerot og fett Kylling, ris, salat (dressing, saus om ønskelig) Pølse i brød (min guilty mat når jeg er seint hjemme) Mac n cheese Svenske kjøttboller og potetstappe og fløtesaus Omelett i form (kjempe godt, også nok til to dager 😊) Gryteretter og jegergryte Masse gode supper og lage enkelt fra bunn Jeg bruker "Fattig student" boken endel da jeg bor alene og er på nav. 😊🫶🏻 Pastasalat, kan spises i flere dager etter den er lagt Grove pitabrød med digg fyll. Laks, agurksalat og stekte krydra poteter og rømme Min yndlingsmat er sikkert de mest usunne pølsene, fries og aioli eller potetsalat 😂😂 er sånn at jeg kjenner kaloriene bare tyter ut av meg 😂😂🥴 Kyllingsalat med foccacia brød med fetaost Cæsar salat Hvit pizza, enten lager du bunnen selv eller kjøp ferdig og klipp den i to. Den andre halvdelen går i frysen. Blir mye delt opp pakker med mat, da jeg og bor alene. Det tar plass i frysen min, men da er det somregel alltid noe mat tilgjengelig når jeg ikke ønsker og bruke masse penger på mat. Eller ikke har kjempe god råd eks siste dagene før ny utbetaling. 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2022 #20 Skrevet 31. august 2022 Super raskt å lage. Varm stekepanna, vent til smøret freser, ha i frosne fiskekaker, karbonader eller kjøttkaker /ferdigstekte koteletter, frossen fisk. Tilsett ca halv dl. vann. Ha på lokk, ta frem frosne grønnsaker og ha i samme panne. Skru varmen på det laveste. Krydre. Ha gjerne i hele fedd hvitløk, trenger ikke fjerne skallet, bare kutte på hver ende. Server med chreme fraiche, rømme, tyttebær eller det du ønsker. Husk å se at det er nok vann etter noen minutter. Er det fiskekaker er alt ferdig på 5-7 min. Anonymkode: 9d41f...f06
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå