Gå til innhold

Svie etter SEX

Anbefalte innlegg

Gjest Sjenert
Skrevet

Hei!

Jeg er en kvinne på 21 år, og har hatt fast forhold til en gutt i 1 år nå. Vi har masse sex, men nå i det siste har jeg merket SVIE etter at han kommer inn meg. Det er en svak irriterende svie- Det kommer etter en lita stund, sånn 30 sek ca, så varer det i 5 til 10 minutter!

Noen som kan hjelpe meg som har hatt samme problem eller vet hva dette skyldes?

Takknemlig for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva grunnen er til at du har det slik, er du og legen din de beste personene til å svare på.

Vanlige årsaker til svie i underlivet er blant annet:

- Sopp

- Kjønnsykdommer

- Tørre slimhinner (man har sex selv om man ikke har lyst/ikke er våt)

Det siste; tørre slimhinner (sår, rifter), samt barbering (sår/rifter), tette (syntetiske) truser og bind av plastmateriale (begge gir ypperlige forhold for sopp og bakterier) øker sjansene for sopp og infeksjoner i skjeden - som igjen gir svie og/eller kløe og/eller utflod og/eller smerter.

Det er dessuten et rikt register av kjønnsykdommer som utløser svie.

Allergi (mot kondomer, sæd/væske fra hans kjønnskjertler) og overfølsomhet i skjeden kan være en årsak.

Bruk av medisiner (som antibiotika) kan gjøre slimhinnen i skjeden mindre motstandsdyktig, forandre bakteriefloraen og dermed føre til svie.

Urenslighet kan også være en årsak (hos han eller deg).

Jeg vil råde deg til å ta svien alvorlig, og få undersøkt ihvertfall deg selv - og helst også kjæresten din - hos gynekolog (urolog for hans del). Mange kjønnsykdommer er symptomfrie over lengre tid, snikende og kan innimellom gi seg til kjenne kun som svak svie.

Vibeke

Gjest Sjenert
Skrevet

Takk for et meget fyldig svar...

:kgsmil:

Jeg får ta meg en tur til den skumle legen da... :cry:

-Sjenert-

Skrevet

Hei sjenert!

Jeg har også det samme problemet! Og sist hos Gynekologen spurte jeg hvorfor dette skjedde! hun mente at under inntrengning kunne man sprekke litt og får små rifter og sår, som svei når kjæresten kom inni meg. Det svir ikke hos meg før etter en liten stund heller det gjør det først når sæden renner ut... Jeg ble anbefalt å smøre skjedeåpningen med baby olje, og evnt, hans penis, for da er det mindre sansynelig at det sprekker... Men jeg syntes kanskje også du bør gå en tur til legen, det kan være at du har en infeksjon eller noe lignende!

Lykke til!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Kjenner meg også igjen her. For min del har jeg merket sviing dersom han trenger inn før jeg er skikkelig våt. Da svir det ganske mye når jeg tisser etterpå, så jeg tipper at jeg har fått noen rifter. Godt er det ikke.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vil råde dere å ta en tur til legen,jeg hadde det slikt og det viste seg til å være klamydia...Ta en tur til legen så får dere behandling

Skrevet

Jeg testet meg hos gynekologen og jeg hadde IKKE klamydia... Men jeg hadde en skjede betennelse eller hva hun kalte det... men det er bedre å gå en gang for mye enn en gang for lite! :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis du vasker deg for grundig og for ofte der nede, så kan dette også gjøre at du får svie og kløe.

Vasker du deg for mye, så tar du vekk den ph-verdien som skal være der, og da er det nok lett og bli påvirket av andre bakterier som ikke kommer fra deg.

Gå til legen, der blir det tatt prøver.

Skrevet

tror ikke baby-olje er tingen, den er ikke laget for slikt. kjøp glidekrem i stedet.

klem fra tingeling

Skrevet

Det var gynekologen som sa til meg at baby- olje var kjempe fint og bruke, ISTEDENFOR glide krem... så jeg tror ikke det gjør noe som helst!!! Har selv gjort det i snart to år, og har ikke fått NOE bivirkninger eller plager av det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...