Gå til innhold

Er eBay og Amazon trygt å handle på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil kjøpe en ting, som kun selges på eBay og Amazon. Er ca 1000-1500kr, så det er litt og har aldri handlet der før. Forstår ikke helt konseptet. 

Kan man bli lurt der eller er det aller helst trygt?

Anonymkode: fd208...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er egentlig veldig forskjellig fra ting til ting og fra selger til selger. På Amazon så selges noe under Amazons egne merker som selges av Amazon, men de aller fleste tingene der (brukte og nye) selges av enten privatpersoner eller andre (ofte mindre) bedrifter. Slik jeg tenker på det så er er Amazon litt "mellommann" på en måte. Folk har kontoer/"butikker" der og selger varene sine, brukte eller nye, og Amazon har laget nettsiden/stedet slik at du får kjøpe via den. Lignende på Ebay. (Ingen ekspert så legger meg flat hvis dette er helt feil, men dette er slik jeg tenker på den i alle fall).

Jeg sjekker alltid ratingen til selgeren på Ebay (prøver å ikke handle særlig på Amazon, men gjør det samme der, les kommentarene under produktet). Når jeg kjøper DVDer f.eks, så liker jeg å kjøpe brukt, så jeg prøver jeg alltid der først. Sjekk ratings og tilbakemelding, og om det føles logisk prismessig. Virker det for godt til å være sant (VELDIG billig f.eks), så er det som det sies, en god sjanse for at det ikke er sant.

Anonymkode: 2f538...86e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er egentlig veldig forskjellig fra ting til ting og fra selger til selger. På Amazon så selges noe under Amazons egne merker som selges av Amazon, men de aller fleste tingene der (brukte og nye) selges av enten privatpersoner eller andre (ofte mindre) bedrifter. Slik jeg tenker på det så er er Amazon litt "mellommann" på en måte. Folk har kontoer/"butikker" der og selger varene sine, brukte eller nye, og Amazon har laget nettsiden/stedet slik at du får kjøpe via den. Lignende på Ebay. (Ingen ekspert så legger meg flat hvis dette er helt feil, men dette er slik jeg tenker på den i alle fall).

Jeg sjekker alltid ratingen til selgeren på Ebay (prøver å ikke handle særlig på Amazon, men gjør det samme der, les kommentarene under produktet). Når jeg kjøper DVDer f.eks, så liker jeg å kjøpe brukt, så jeg prøver jeg alltid der først. Sjekk ratings og tilbakemelding, og om det føles logisk prismessig. Virker det for godt til å være sant (VELDIG billig f.eks), så er det som det sies, en god sjanse for at det ikke er sant.

Anonymkode: 2f538...86e

Er det toll når man kjøper der? Med tanke på at det koster oppi 1000kr?

Anonymkode: fd208...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet mye på både Amazon og Ebay, Begge er voec registrert, så de legger til moms før betaling. Har aldri hatt problemer med noen av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...