Gå til innhold

Sandes garn vs Rauma

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! jeg skal strikke Islender genser til mann, jeg ser at både Rauma og Sandnes Garn har oppskrift. Hvilken er den originale? Og hvordan er Rauma Pt5 i forhold til Sandes Garn Alpakka? 🙂

Anonymkode: 8c8f5...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pt5 er et ullgarn forsterket med nylon, alpakka er et rent alpakkagarn. Det er to helt ulike garntyper med ulike kvaliteter, i hovedsak kommer det an på hvor slitesterkt du vil ha det og hva genseren skal brukes til. Skal du ha en genser for aktivt liv, friluft, tur ect så ville jeg uten tvil valgt pt5. Skal det være en hverdagsgenser for hjemmebruk, kafetur ect så har det ingenting å si. Alpakka er sagt å være varmere, men det må også behandles mer skåsomt. 

Anonymkode: 508c9...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best Rauma foran Sandnes, og en islender ville jeg ha strikket i ull og ikke alpakka. Alpakka har også en tendens til å sige, mens ull holder fasongen bedre. Alpakka er også mere skjørt enn ullgarn. Pt5 har jeg lite erfaring med, men det er nok et godt ullgarn. Eneste minuset i mine øyne er at det inneholder 20% nylon, så det er ikke ren ull. I tillegg er det superwash-behandlet

Selv så har jeg en islender som er strikket i Vams fra Rauma, og den er utrolig god. Har strikket flere plagg i Vams, bl.a en herregenser, og jeg kan virkelig gå god for det garnet. Vams er 100% ull og er ikke superwash-behandlet som Pt5 er (jeg bruker konsekvent ikke garn som er superwash pga den etterbehandlingen av garnet gjør at masse plastartikler skylles ut i havet ved vask), vans er også lettstrikket og plaggene blir veldg myke, varme og fyldige :)  plagg strikket i Vams egner seg både til hverdagsbruk og til tur/aktivitet da plagget puster selv om man blir svett eller plagget blir fuktig (siden der er ren ull)

Vams er også slitesterkt (kontra alpakka) og kan vaskes på ullprogram (å håndvaske en herregenser er tungt!), i tillegg er Vams et rimelig garn, litt over 40kr nøstet. 

(ang vask så ser jeg at det står at alpakka kan vaskes i maskin, men de plaggene jeg selv har strikket i alpakka så har jeg valgt å skylle opp for hånd) 

Ser på Rauma sine sider at de har Islender til herre i Vams også 

https://www.raumagarn.no/oppskrifter/400-7---islender-til-herre

image.thumb.jpeg.454a33b60b909056767c4eb49142d602.jpeg

Det vil gå raskere å strikke den i Vams også siden den strikkes på pinne nr 6, mens Sandnes alpakka strikkes med pinnestørrelse 3,5. Også Pt5 strikkes på pinne 3,5

Her er forresten den jeg har i Vams, er utrolig glad i den :) Islendere er så fine! 

https://www.raumagarn.no/oppskrifter/395-islender-i-vams-islender-i-vams

image.jpeg.c2eb8371efbd15d8cc36b5668a3b1d57.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to garntypene er jo helt forskjellige. Mange er glade i alpakka, og det blir mykt, men til store plagg kan det sige. PT5 er ikke noe jeg ville brukt til den type genser, da jeg syns uttrykket blir finest med 100% saueull uten superwash. Jeg har mange plagg i den type ull, og det er veldig lite slitasje. Jeg bruker det også til barneplagg og opplever at de holder seg finere i bruk enn superwash. Da tenker jeg på garn som finull, lammeull eller vams fra Rauma. Eller så har Sandnes merinoull som ikke er superwash, som sunday og double sunday, om man er veldig sensitiv og klør lett.

Jeg strikker mer i Rauma enn Sandnes, fordi Rauma har flere garntyper jeg liker og det samme med farger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...