Gjest Kålungen Skrevet 25. november 2005 #1 Skrevet 25. november 2005 Jeg har veldig lyst på en Chinchilla, og lurer på litt forskjellig. Er det et dyr mennesker med pollenallergi reagerer veldig på? Må høyet ligge konstant i buret eller kan det legges inn noen ganger i døgnet? Lukter det mye av dyrene? Blir de lett tamme? Kan de trives alene uten en chinchillavenn, så lenge den får masse oppmerksomhet av oss? Andre ting man bør være obs på?
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2005 #2 Skrevet 25. november 2005 Jeg kan egentlig ingenting om de, men mener å ha hørt (da jeg var i min chinchilla-fascinasjonsperiode) at de bør være flere?
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2005 #3 Skrevet 25. november 2005 De fleste chinchillaer trives nok best sammen med andre, men noen faktisk bør holdes alene. Uansett krever de mye oppmerksomhet. De kan utvikle atferdsproblemer (bite av seg pels, tygge fingrene til blods osv) hvis de kjeder seg og er ensomme. Husk at en chinchilla kan leve i 15 år. De er såvidt jeg vet ganske allergivennlige, fordi pelsen er så tett (ørti hår i hver hårsekk, noe som også gjør dem ekstremt myke) får de nesten ikke midd, og flasser vel også lite. Men har man pollenallergi reaerer man kanskje heller på høyet enn dyret? Når det gjelder foring og stell anbefaler jeg www.silverstreak.no Har ikke chinchilla selv, men hadde en lengre periode hvor jeg ønsket meg...
Gjest Kålungen Skrevet 25. november 2005 #4 Skrevet 25. november 2005 Vet dere hvor mye det koster med mat osv i mnd? Sånn ca?
Lille Ballerina Skrevet 26. november 2005 #5 Skrevet 26. november 2005 Gå inn på siden som gjest skrev ovenfor. Anbefales på det sterkeste. Og kjøp deg en Chin via oppdretter, ikke via dyrebutikk!
monikabrx Skrevet 1. februar 2006 #6 Skrevet 1. februar 2006 De fleste chinchillaer trives ikke så godt alene. De må løftes meget forsiktig, da de har skjørt skjellet. De er VELDIG alergi fremkallende.
Gjest Kålungen Skrevet 1. februar 2006 #7 Skrevet 1. februar 2006 Har kjøpt meg chinchilla, begynner å bli en stund siden nå. At de er veldig allergifremkallende er ikke riktig, det er motsatt.
Lille Ballerina Skrevet 1. februar 2006 #8 Skrevet 1. februar 2006 Send en PM til Darklocke, og spør henne. Hun er oppdretter av Chins
Tirill Skrevet 2. februar 2006 #9 Skrevet 2. februar 2006 Jeg har selv drevet oppdrett av chinchilla. Ja, chinchillaen kan være alene. Han trives best så klart sammen med en partner. Men du får langt mer kontakt med en "ensom" chinchilla enn en som står sammen med en annen. Chinchillaen er ikke kostbar i hold i motsetning til et marsvin for eksempel. Den fremkaller ikke allergi Men dersom man alt er allergisk mot høy, spon eller sanden den skal bade i, vil du få problem. Men du kan fore med høypellets dersom det er øyet du reagerer på. Når man løfter den skal den sitte i handa, mens du holder rundt haleroten.
Kimura Skrevet 28. mars 2006 #10 Skrevet 28. mars 2006 Jeg har drevet med oppdrett av chinchilla i over ti år, og for alergikere pleier det å fungere veldig bra med chinchilla. Hvis man er allergisk for høy kan de få alfa alfa briketter, som er sammenpresset høy som ikke støver.. I stedet for flis kan man bruke miljøstrø, som er sammenpresset flis som ikke støver. I motsetning til de fleste andre gnagere lukter chinchillaen mye mindre, så om man skifter på buret en til to ganger i uken blir det ikke noe lukt. Å ha chinchilla koster ikke mye..De spiser lite, og er sjelden syke. De koster litt i innkjøp, og man trenger ganske stort bur med hoppemuligheter og gjerne litt greiner (eple eller rognetrær er best). Om noen lurer på mere ang chinchilla kan dere sende meg en pm.
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2006 #11 Skrevet 30. mars 2006 Til Kimura: Hvorfor kaller du deg Kimura?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå