AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #1 Skrevet 29. august 2022 Den siste uken har jeg vært på to jobbintervjuer. Stillingen jeg har søkt på er statlig. Jeg skal ut i mammapermisjon i slutten av september, og har sett meg nødt til å opplyse om dette på intervjuene. De har tilsynelatende tatt det pent, men samtidig har jeg følt det litt kleint. Er det veldig teit av meg å søke jobb som jeg ikke får begynt i før etter endt permisjon? Andre som har vært i samme situasjon? Anonymkode: ff1bf...3b8
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #2 Skrevet 29. august 2022 Synes ikke det er teit. De vil jo ha bruk for kompetansen din også etter permisjonen, med mindre du bare søker på kortvarige vikariater som er utlyst for å dekke et akutt behov. Anonymkode: 63b15...a1b 6
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #3 Skrevet 29. august 2022 Gravid eller ei, jobb trenger man jo. Anonymkode: ac510...6e5 3
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #4 Skrevet 29. august 2022 Men er du ikke åpenbart gravid da, med mindre enn 2mnd til termin? Det kan vel ikke komme som et sjokk sånn sett. Kan det hende at du kjenner veldig på det og sier det på en unnskyldende måte og at det er det som gir stemningen? Anonymkode: b7d16...b51 1
lillejeg Skrevet 29. august 2022 #5 Skrevet 29. august 2022 Søsteren min søkte jobber synlig gravid- fikk fast kommunal lederjobb og startet etter endt permisjon - så det kan gå fint om det er deg de vil ha. 2
Sofakona Skrevet 29. august 2022 #6 Skrevet 29. august 2022 Jeg var på et intervju...jeg var da gravid men ville ikke si noe ennå da jeg var så tidelig og det var vanskelig å få jobb. Når jeg kom hjem etter intervjuet fikk jeg vite at jeg kunne få jobben og at jeg kunne komme noen dager etterpå og signere kontrakt. Noen dager før sendte jeg mail at jeg var hadde funnet ut at jeg var gravid. På møtet der jeg skulle signere kontrakt fikk jeg vite at de trakk seg og jeg fikk ikke jobben...
missmcbeal Skrevet 29. august 2022 #7 Skrevet 29. august 2022 (endret) Om de har god tid og du har en veldig ettertraktet kompetanse så har det jo ikke så mye å si om de tenker langsiktig. I staten kan jo nettopp søknadsprosesser ta lang tid, og det er ikke sikkert de er klare med innstillingen før en måned eller to for den slags skyld. Så er det normalt med iallfall 3 mnds oppsigelse, så uansett ville de nok ikke forventet å ha noen i stillingen før om minst 4-5 mnd tenker jeg. Men det er klart, om de har behov for å tak i en person raskt, så klart kan det være problematisk å ansette noen som ikke kan starte før evt. neste høst (kommer an på hvor lenge permisjonen din er?), med mindre det er mulig å sette inn en vikar i mellomtiden. Endret 29. august 2022 av missmcbeal
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #8 Skrevet 29. august 2022 Vet om flere som har fått jobb selv om de skal ut i permisjon etter kort tid. Hvis du er den riktige personen for jobben så venter de gjerne. Vet om ei som fikk en stilling her i kommunen, og i samme øyeblikk ble det lyst ut vikariatstilling siden hun ikke engang ville rekke oppstart før hun skulle ut i permisjon. Anonymkode: 8b81b...56c 5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #9 Skrevet 29. august 2022 Sofakona skrev (16 minutter siden): Jeg var på et intervju...jeg var da gravid men ville ikke si noe ennå da jeg var så tidelig og det var vanskelig å få jobb. Når jeg kom hjem etter intervjuet fikk jeg vite at jeg kunne få jobben og at jeg kunne komme noen dager etterpå og signere kontrakt. Noen dager før sendte jeg mail at jeg var hadde funnet ut at jeg var gravid. På møtet der jeg skulle signere kontrakt fikk jeg vite at de trakk seg og jeg fikk ikke jobben... Det er jo ulovlig. Anonymkode: b7d16...b51 8 1
iNord Skrevet 29. august 2022 #10 Skrevet 29. august 2022 det skal ikke ha noe å si. de får leie inn nr 2 på lista til ett vikariat feks? Slik gjør vi hos oss, statlig bedrift. 2
Sofakona Skrevet 29. august 2022 #11 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er jo ulovlig. Anonymkode: b7d16...b51 Antageligvis...men jeg har en sykdom som jeg regnet med at den pluss gravid ville føre til at jeg ble mye syk ( noe jeg gjorde) men jeg orket ikke gjøre noe it av det der og da...
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #12 Skrevet 29. august 2022 Sofakona skrev (Akkurat nå): Antageligvis...men jeg har en sykdom som jeg regnet med at den pluss gravid ville føre til at jeg ble mye syk ( noe jeg gjorde) men jeg orket ikke gjøre noe it av det der og da... 100% ulovlig, ikke bare antageligvis. Det er diskriminering. Skjønner hvorfor du ikke orket å stå i det, men bare vit at du hadde all rett på din side og det de gjorde er ulovlig. Jeg var for øvrig gravid da jeg fikk min nåværende stilling. Jeg visste ikke om det, for det var bare i uke 4-5. Jeg ble til alt overmål ansatt i et ettårig fødselspermisjonsvikariat, og så måtte jeg selv gå ut i fødselspermisjon etter et halvt år. Hehe. De var så fornøyd med arbeidet jeg gjorde det halve året, så jeg fikk fast stilling etter permisjonen. Anonymkode: 63b15...a1b 7 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #13 Skrevet 29. august 2022 Rent samfunnsmessig og lovlig sett så skal du selvfølgelig vurderes på lik linje som andre; det er jo helt feil signal og veldig lite langsiktig at mødre/kvinner i fertil alder ikke skal kunne få en heltidsjobb fordi de kanskje/skal ha barn eller er gravide. Men det er mange eksempler på jobber og sektorer der dette er en skjult praksis. Jeg jobbet i en privat bedrift med markedsføring og kan si helt åpent at det alltid var tema bak lukkede dører; "hun er 29 og har samboer" var meldingen, implisitt var det "hun kommer til å få barn de neste 5 årene, deeet gidder vi vel ikke". Vi var på slutten 2 kvinner på en avdeling det aldri hadde jobbet ei dame på før meg; vi to ble ansatt av en NY og ung mannlig sjef som var veldig klar på at gutteklubben skulle fases ut. Det var sikkert helt krise for karene på 40+ som himlet med øynene når kollegaen min ble gravid, men det ble en mye bedre og mer effektiv avdeling når folk fikk lov å være mennesker. Plutselig var det et par av gutta som ble hjemme med sykt barn for å avløse kona/mor osv.; og tapt arbeid var liksom ikke noe problem å ta igjen når alle er innstilt på at det tidvis er 5-10% mer fravær. Vi gikk fra at mange jobbet på halv steam og tok lange lunsjer med fotballkamp på skjermen, til å bli ferdig med prosjekter lenge før deadline. Håper du får jobben:) Anonymkode: 09dc8...0df 3 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #14 Skrevet 29. august 2022 Tusen takk for oppmuntrende ord. 🤗 Håper jobben blir min🍀 (Jeg er slank i utgangspunktet, så jeg vil jo si jeg er synlig gravid selv om kjolen jeg hadde på ikke var veldig ettersittende... Men jeg får stadig kommentarer om at jeg har liten mage. Fakta er at jeg er helt gjennomsnittlig og faktisk bittelitt over 50%-percentilen 🤭) Anonymkode: ff1bf...3b8
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #15 Skrevet 29. august 2022 Vi har sluttet å ansette/innkalle kvinner som vi er i alderen for etablering om de ikke har barn. Det er altfor kostbart og slitsomt å ha kvinner i arbeid som blir gravide. Anonymkode: 24df9...9c7 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #16 Skrevet 29. august 2022 lillejeg skrev (1 time siden): Søsteren min søkte jobber synlig gravid- fikk fast kommunal lederjobb og startet etter endt permisjon - så det kan gå fint om det er deg de vil ha. Stat og kommune ja, men privat ville du aldri fått en jobb med dette utgangspunktet som TS har. Anonymkode: 24df9...9c7 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #17 Skrevet 29. august 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har sluttet å ansette/innkalle kvinner som vi er i alderen for etablering om de ikke har barn. Det er altfor kostbart og slitsomt å ha kvinner i arbeid som blir gravide. Anonymkode: 24df9...9c7 Skriver folk i CVen sin at de har barn, altså? Anonymkode: 820cd...1cf 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #18 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Stat og kommune ja, men privat ville du aldri fått en jobb med dette utgangspunktet som TS har. Anonymkode: 24df9...9c7 Jeg jobber i det private næringsliv, og i det firmaet jeg jobber ansatte de en kvinne som var gravid i 6. måned senest i fjor. Hun rakk akkurat å jobbe en måned før hun gikk ut i permisjon. De fleste seriøse bedrifter vet utmerket godt at det er helt normalt at folk får barn.. Anonymkode: faa44...980 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #19 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skriver folk i CVen sin at de har barn, altså? Anonymkode: 820cd...1cf Ja, det bør man faktisk gjøre. Det er helt normalt å skrive sivilstatus og om man har barn eller ei. Dette er uansett noe man forteller om på intervju - om du sitter der og nekter svare på spørsmål om familielivet ditt, vil de lukte ugler i mosen på lang vei. Anonymkode: faa44...980
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #20 Skrevet 29. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, det bør man faktisk gjøre. Det er helt normalt å skrive sivilstatus og om man har barn eller ei. Dette er uansett noe man forteller om på intervju - om du sitter der og nekter svare på spørsmål om familielivet ditt, vil de lukte ugler i mosen på lang vei. Anonymkode: faa44...980 Jeg har vært på intervju i det offentlige hvor det ikke er ett spørsmål om sivilstand. Det var førstegangsintervju. De brukte cv fra sånn system vi måtte laste opp i (webcruiter) ingen plass for sivilstand der. Og jeg tok det ikke opp fordi det var kun fokus på kvalifikasjoner. Ikke noe «fortell litt om deg selv». Anonymkode: d07f0...165 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå