AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #1 Skrevet 28. august 2022 Vi har ei tispe på 13 uker. Hun vil helst slippe å gå tur. Piper mye og setter seg ned/vil ikkr gå videre. Vi tar veldig korte turer med henne, men ender ofte opp med å måtte bære henne hjem igjen. Hun logrer hele tiden, men er i tvil om hun er litt engstelig? Hun har ikke hatt noen ubehagelige opplevelser, og vi er veldig nøye med at hun ikke hilser på andre hunder som potensielt kan skremme henne. Vi er positive og trygge selv, og raus med godbitene for å oppmuntre. Vi har ikke hage selv, og synes det er fint at hun lærer seg til å bæsje og tisse på tur i stedet for på terrassen.. Erfaringer/tips? Anonymkode: 8f4ca...21a
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #2 Skrevet 28. august 2022 Min yngste hund var forsiktig og engstelig som valp. Hun opplevde turer som skummelt og overveldende i starten å ville ofte snu og gå hjem igjen etter bare 50 meter. Husker ikke hvor lenge det varte, kanskje 1-3 mnd etter hun kom til oss, men det gikk seg til med alderen å nå er hun alltid glad og fornøyd på tur. Jeg ville ikke stresset så mye med det. Hvis valpen ikke vil gå tur så gå til nærmeste lekeplass/skog/plen f.eks nær hjemmet og bare sett dere ned å ta det rolig på et tepe der med litt godbitsøk og avslapning. Det skader ikke å bære valpen eller ha den i en sekk hvis den ikke vil gå selv, og jeg tror dette er et problem som vil forsvinne av seg selv hvis dere fortsetter å ta med valpen ut og ikke har et mål om å gå langt med den Anonymkode: c3301...0fd 3
Tabris Skrevet 29. august 2022 #3 Skrevet 29. august 2022 Det er mange valper som ikke liker å gå tur. De føler seg tryggest hjemme. De fleste vokser det av seg. Noe som kan hjelpe er om du bærer henne noen meter bort fra huset slik at hun ikke ser det lenger. Det er uansett ikke tur som er det viktige når de er små, det er god sosialisering og miljøtrening. La henne treffe trygge, voksne hunder, mange ulike mennesker og se en del ulike miljø (parker, trafikk, anleggsarbeid osv) og la henne utforske og bli trygg på dette i sitt tempo. 6
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #4 Skrevet 29. august 2022 sånn var vår også. helt normalt og det går over Anonymkode: 62cef...c97
Linazer Skrevet 29. august 2022 #5 Skrevet 29. august 2022 Kjør til et sted der hunden kan få være løs og kose seg. I skogen f.eks. Sett deg ned på en stubbe og la hunden få gjøre det den vil. Å gå "gatelangs" for en liten valp kan føles overveldende. 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #6 Skrevet 29. august 2022 Fortsett med korte turer, det går seg til. Med min måtte jeg bære henne et stykke unna huset for at hun skulle gå. Derifra elsket hun å gå, og svinset rundt lenge. Anonymkode: ec6ef...3e5
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #7 Skrevet 29. august 2022 Takk for svar 🥰 Og godt å høre det er normalt. Anonymkode: 8f4ca...21a
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #8 Skrevet 29. august 2022 Heelt normalt. Min var livredd biler osv. Det er en misforståelse at valper skal gå tur, noe oppdretter burde informert om. Verden er skummel, så du må gå sakte frem. Anonymkode: 645cf...6cf
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå