Gå til innhold

Mobbing etter skoletid. Hvem sitt ansvar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Uten å få for mye inn på detaljer, så har vi et barn som blir en del mobbet etter skoletid. Barnet er seks år og mobberne er 12. Alle går på samme skole. 
Vi har tatt kontakt med foreldrene, men ingen endring. 

Er det noe som helst som skolen kan gjøre i dette tilfellet? Dette foregår jo på fritiden, så føler meg litt maktesløs.  

Anonymkode: 41c8f...684

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge problemet blir meldt inn til skolen, har de plikt til å bistå. 

Anonymkode: 3efce...c1a

• Nyttig 3
Skrevet

Da må du følge barnet ditt frem til dette gir seg. Ville fått skolen på banen også. Det er fritid men elevene plager en annen elev og det må snakkes om. 

Anonymkode: 74b8c...fa7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hei.

Uten å få for mye inn på detaljer, så har vi et barn som blir en del mobbet etter skoletid. Barnet er seks år og mobberne er 12. Alle går på samme skole. 
Vi har tatt kontakt med foreldrene, men ingen endring. 

Er det noe som helst som skolen kan gjøre i dette tilfellet? Dette foregår jo på fritiden, så føler meg litt maktesløs.  

Anonymkode: 41c8f...684

Uff, husker selv jeg ble mobbet .. sykt at jeg måtte  synke til samme nivå for at det skulle slutte.. 😅. Kan du lære sønnen til å stå opp for seg selv? Ikke synke til mobber sitt nivå, men ta igjen?. 

Anonymkode: 38bd3...82c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da må du følge barnet ditt frem til dette gir seg. Ville fått skolen på banen også. Det er fritid men elevene plager en annen elev og det må snakkes om. 

Anonymkode: 74b8c...fa7

Ikke følg barnet! Dette er allés barn mareritt etter slike episoder

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er på skoleveien så har skolen et ansvar. Er det hjemme i nabolaget så har skolen kanskje ikke ansvar, men det bør uansett tas opp med skolen.

Anonymkode: eb8ef...245

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Uff, husker selv jeg ble mobbet .. sykt at jeg måtte  synke til samme nivå for at det skulle slutte.. 😅. Kan du lære sønnen til å stå opp for seg selv? Ikke synke til mobber sitt nivå, men ta igjen?. 

En seksåring ta igjen mot flere 12-åringer?

Anonymkode: 54441...c29

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

En 6 åring kan fint følges.

Hva er problemet til de 12 åringene som erter ?

Anonymkode: 0c0b6...e17

• Liker 8
Skrevet

Absolutt noe som skolen kan hjelpe dere med. Det er vel grunn til å tro at episodene påvirker hans opplevelse av trygghet på skolen, og da slår paragraf 9A inn, og skolens aktivitetsplikt.

Vet du noe om hva som skjer i forkant av episodene? 

Anonymkode: 36e69...4c6

• Liker 4
Skrevet

Herregud. Flere TOLVÅRINGER mot en 6åring?

Jeg hadde definitivt tatt kontakt med skolen og kommunen. 

Er 6åringen alene ute? Kan det være en ide at en voksen er med?

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Så lenge hendelsene påvirker barnet på skolen, så har skolen et ansvar. 

Anonymkode: 8575c...074

• Liker 1
Gjest løvenskonge
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En seksåring ta igjen mot flere 12-åringer?

Anonymkode: 54441...c29

Om han blir fysisk så har foreldrene et problem.. ring politiet så kommer fort barnevernet inn i bildet også 🙂

Skrevet

Er det ingen andre voksne som på litt avstand kan følge barnet og gripe inn når de ser om det skjer noe?  

Anonymkode: 316ea...edd

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er 6-åringen alene rundt skoleområdet på fritiden? Hvorfor er ikke en voksen (foreldre) med? En 6-åring har akkurat startet på skolen og er et veldig lite barn, så her må jo dere foreldre følge til/fra skolen - eventuelt om hen kan gå med flere venner til skolen, men dere foreldre henter. Finn en god løsning. 

Be også om møte med skolen, og meld ifra til kommunen. Hvis du vet hvem disse tolvåringene er, meld dem til barnevernet pga mobbing. Du har prøvd å kontakte foreldre, men de gir tydeligvis faen.. 

Ikke nøl med å bytte skole, jeg hadde ikke latt min 6-åring bli for påvirket av dette. Da hadde vi heller byttet til en privatskole eller annen skole.

Anonymkode: fe116...fdd

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Tydelig at det er for lite voksen oppfølging. 

Det er foreldre som skal følge opp egne barn. Barnevern,politi og lærer skal ikke følge og være barnevakt for ditt barn på fritiden

Dagens foreldre generasjon er søppel og  har totalt mangel på ansvar

Anonymkode: c0a12...6f4

• Liker 5
Skrevet

Akkurat hva er det som skjer her? Er det på skoleveien? Er det i nabolaget på ettermiddagen? 

Jeg er lærer, og vi blander oss sjeldent inn i saker som skjer i fritiden. Vi må jo det innimellom så klart, når to unger barker løs på hverandre i friminuttet pga noe som skjedde på fritiden osv. Men vi kan ikke sette inn tiltak i fritiden. Altså, hadde det vært mobbing i friminuttene hadde vi gjort tiltak som ekstra voksne, lekegrupper osv. Men det kan vi jo ikke i fritiden. Du kan gjerne si fra til skolen, men de kan ikke møte opp på lekeplassen i nabolaget ditt for å ha tilsyn liksom. 

Du sier at foreldrene ikke bryr seg, gi nå blaffen i det. Fortsett å gi beskjed til dem hva som skjer. Møt opp hjemme hos dem. Får gutten din skader, ta bilder og send til dem.

Følg godt med en periode. Om dette skjer på lekeplassen, ta dem på fersken og konfronter dem. Du kan gjerne true med å ringe til politi pga mobbing. Jeg vet ikke hva politiet gjør med sånne saker, men da skremmer du dem hvertfall litt. 12-åringer kan være rimelig tøffe i trynet, jeg underviser på 7.trinn selv. Men innerst inne er de bare små barn som trenger tydelige grenser. 

Anonymkode: 4db16...7e6

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo ingen 12 åringer som er normale og kommer fra oppegående hjem som går løs på en liten seksåring så her er det noe som skurrer. Jeg ville tatt en prat med lærer og skolen bare for å informere, du merker jo raskt om disser 12 åringene er "kjent" blant lærerne for å si det slik. Så ringer du å gnåler på disse foreldrene til disse barna hver gang det er en hendelse. Blir det ingen endring innen 2 uker så leverer du en bekymringsmelding på de.

Så hadde jeg fulgt med når barnet skulle være ute etter skoletid, barnet er jo seks år så helt uvanlig er det jo ikke at foreldrene er litt bakgrunnen. Treffer dere på disse barna så kan du jo gå å ta en prat med de for hvis det ikke funker å ringe foreldrene så må du ta saken i egne hender.  Du kan jo spør hva det er som gjør at de føler for å mobbe et barn som er halvparten så gammel som de selv er.

Anonymkode: 13356...965

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Akkurat hva er det som skjer her? Er det på skoleveien? Er det i nabolaget på ettermiddagen? 

Jeg er lærer, og vi blander oss sjeldent inn i saker som skjer i fritiden. Vi må jo det innimellom så klart, når to unger barker løs på hverandre i friminuttet pga noe som skjedde på fritiden osv. Men vi kan ikke sette inn tiltak i fritiden. Altså, hadde det vært mobbing i friminuttene hadde vi gjort tiltak som ekstra voksne, lekegrupper osv. Men det kan vi jo ikke i fritiden. Du kan gjerne si fra til skolen, men de kan ikke møte opp på lekeplassen i nabolaget ditt for å ha tilsyn liksom. 

Du sier at foreldrene ikke bryr seg, gi nå blaffen i det. Fortsett å gi beskjed til dem hva som skjer. Møt opp hjemme hos dem. Får gutten din skader, ta bilder og send til dem.

Følg godt med en periode. Om dette skjer på lekeplassen, ta dem på fersken og konfronter dem. Du kan gjerne true med å ringe til politi pga mobbing. Jeg vet ikke hva politiet gjør med sånne saker, men da skremmer du dem hvertfall litt. 12-åringer kan være rimelig tøffe i trynet, jeg underviser på 7.trinn selv. Men innerst inne er de bare små barn som trenger tydelige grenser. 

Anonymkode: 4db16...7e6

Jeg er enig i det meste her, gammelt mobbeoffer selv, nå firebarnsmor. 
Men om det er slik at mobbingen foregår på skolevei, har skolen et ansvar. 
Jeg ble mye mobbet på skolevei/skolebuss. Mine foreldre tok det opp, men lærer/rektor toet sine hender fordi det ikke var på skolen.

Det sagt, hvorfor følges ikke et så lite barn til/fra skolen?

Anonymkode: 971fd...385

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tuller du????

6åringer BØR følges til skolen, og IHVERTFALL ved mobbing! 

Gi klar beskjed til barna! 

Barnet er 6år og mobberne 12år. Hva fanen feiler det foreldrene??

Snakk med helsesøster eller lærere. Dette er på skoleveien. Garantert ikke eneste barnet de mobber heller! Skjerper de seg ikke bør bv komme på banen hos foreldrene, da de feiler totalt når de driter i det! 

Anonymkode: a57b8...372

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Selvfølgelig kan en 6åring følges. Det er jo helt normalt. Jeg fulgte og henta barnet mitt det første året på barneskolen selv om hun ikke ble mobba. Det som er unormalt her er at 12åringer mobber en 6åring. 

Holder med dem som sier at du må snakke med lærere og helsesøster. Når det ikke hjelper å prate med foreldrene, så må du jo gjøre det på den måten.

Anonymkode: 18152...491

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...