Gå til innhold

Samlivsbrudd - barnefordeling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går gjennom et samlivsbrudd med barnefar, barnet blir 4 år om to måneder. Vi er uenig ang barnefordeling. Så dette spørsmålet er vel til dere som har gått gjennom det samme. Ønsker å høre hva dere valgte, og hvorfor dere havnet 9å valget 😊 

Den ene parten ønsker å gå rett på 50/50, mens den andre ønsker å starte smått med 70/30 for og tilvenne sakte og rolig, og etterhvert havne på 50/50, da barnet er kjent for å trenge sakte tilvenning til nye ting. 

Ønsker ingen krasse svar eller at den ene eller den andre forsøker å ta fra den andre barnet. Da må det leses igjen, for det er ikke slik det er. Ønsker bare erfaringer og tips! 😊

Anonymkode: 91acf...2ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen tips eller erfaring, men man skjønner jo godt at du (mor) ønsker 70/30. Tror du ikke far vil klare å ha barnet 50%? Han er vel vant med å ha det 100%?🤔

Anonymkode: b0272...ff2

• Liker 3
Skrevet

Nå har ikke jeg erfaring med samlivsbrudd med et så lite barn, men jeg tenker at hvis barnet er veldig var på forandringer er det vel bedre å komme i gang med 50/50 med en gang? Så det ikke blir så mange endringer. Det blir tøft i starten, men etterhvert blir det en rutine. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ingen tips eller erfaring, men man skjønner jo godt at du (mor) ønsker 70/30. Tror du ikke far vil klare å ha barnet 50%? Han er vel vant med å ha det 100%?🤔

Anonymkode: b0272...ff2

Har aldri sagt han ikke vil klare det. Men barnet forstår ikke hva som skjer, og å ikke ha et fast sted tror jeg vil forvirre hen og gjøre det verre. 

Skal også sies at den andre parten som ønsker 50 prosent har dansetrening 3-4 ganger i uken og ønsker at den andre parten skal være fleksibel og behjelpelig med barnepass. Derfor er det også merkelig og ønske 50 prosent, da det blir tilnærmet 70/30 om den andre parten må passe barnet sitt i hens uker. 

• Liker 1
Skrevet
Diverse skrev (4 minutter siden):

Nå har ikke jeg erfaring med samlivsbrudd med et så lite barn, men jeg tenker at hvis barnet er veldig var på forandringer er det vel bedre å komme i gang med 50/50 med en gang? Så det ikke blir så mange endringer. Det blir tøft i starten, men etterhvert blir det en rutine. 

Takk for svar! 😊 Alle tips og tanker tas i mot! 

Skrevet

Som mor må du aldri godta annet enn å ha barnet 100%, og at far kun får samvær under tilsyn på en ettermiddag eller to i måneden. 

Det er mange syke menn der ute som ikke er snille mot barna sine. 

Da først vet du at barnet er under trygg omsorg av deg, og i tillegg får du en hel del mer i barnebidrag fra den udugelige og voldelige mannen. 

Les deg opp! 

Anonymkode: 86a36...656

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som mor må du aldri godta annet enn å ha barnet 100%, og at far kun får samvær under tilsyn på en ettermiddag eller to i måneden. 

Det er mange syke menn der ute som ikke er snille mot barna sine. 

Da først vet du at barnet er under trygg omsorg av deg, og i tillegg får du en hel del mer i barnebidrag fra den udugelige og voldelige mannen. 

Les deg opp! 

Anonymkode: 86a36...656

Hva ER det du skriver....? Fysj. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville ikke gått rett på 50-50, men økt mot 50-50. Likevel bør den forelderen som har minst samvær treffe barnet før det har gått for mange dager, altså om man kan legge opp slik at det ikke går mange dager mellom. Vi har langhelg en uke og en overnatting den andre uken. Nå har eldste et lengre strekk hos far, mens yngste (4 år) foreløpig følger samme samværsplan. Det viktigste du/dere gjør nå er å ha et godt samarbeid, prate om hverandre når barnet er hos dere (dette fletter to "verdener" sammen for barnet) og ha en god tone ved overlevering. 

Anonymkode: d9f2a...04e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Går gjennom et samlivsbrudd med barnefar, barnet blir 4 år om to måneder. Vi er uenig ang barnefordeling. Så dette spørsmålet er vel til dere som har gått gjennom det samme. Ønsker å høre hva dere valgte, og hvorfor dere havnet 9å valget 😊 

Den ene parten ønsker å gå rett på 50/50, mens den andre ønsker å starte smått med 70/30 for og tilvenne sakte og rolig, og etterhvert havne på 50/50, da barnet er kjent for å trenge sakte tilvenning til nye ting. 

Ønsker ingen krasse svar eller at den ene eller den andre forsøker å ta fra den andre barnet. Da må det leses igjen, for det er ikke slik det er. Ønsker bare erfaringer og tips! 😊

50/50 går helt fint for en 4åring, regner med det er du som mor som vil ha 70/30, da får far ha barnet mest

Anonymkode: 69570...5ab

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

50/50 går helt fint for en 4åring, regner med det er du som mor som vil ha 70/30, da får far ha barnet mest

Anonymkode: 69570...5ab

Hva mener du med at da får far ha barnet mest? 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Hvis dere uansett har tenkt å ha delt omsorg, er det nok enklest å gå for det med én gang.

Skrevet
Anonymus Notarius skrev (1 minutt siden):

Hvis dere uansett har tenkt å ha delt omsorg, er det nok enklest å gå for det med én gang.

Selv om far allerede sliter med at uken må gå opp, og er avhengig av hjelp av mor flere ganger ila samværsuke? Det er vel det som er hele poenget mitt, at det blir forvirrende og slitsomt for 4 åringen.. 

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selv om far allerede sliter med at uken må gå opp, og er avhengig av hjelp av mor flere ganger ila samværsuke? Det er vel det som er hele poenget mitt, at det blir forvirrende og slitsomt for 4 åringen.. 

Står ingen ting om dette i hovedinnlegget.

Typisk at folk kommer med nye opplysninger senere når de ikke får svarene de ønsker seg...

Skrevet
Anonymus Notarius skrev (1 minutt siden):

Står ingen ting om dette i hovedinnlegget.

Typisk at folk kommer med nye opplysninger senere når de ikke får svarene de ønsker seg...

Herregud! 😅 Det står forklart lenger opp. Typisk at folk på kvinneguiden er så raske med å være spydige og frekke bak skjermen. Angrer hver gang jeg poster her, skjønner egentlig ikke at jeg gidder. At folk ikke bare kan snakke ordentlig til hverandre...........  Og dette står det faktisk noe om i hovedinnlegget. La heller være og kommenter. 

God kveld! 

• Liker 1
Skrevet

Her bør jo far se hva han faktisk kan gjøre og ikke.
Hva er grunn til at far vil ha 50/50 når dette ikke er gjennomførbart?
Enten må far droppe dansetrening den uken han har barnet eller innfinne seg med mindre samvær.

Det blir jo ikke 50/50 om far skal ha mor til å ha barnet 3-4 ettermiddager i uken fordi det ikke passer far å ha barnet, eller så må da samvær legges til hver helg? Noe som jo neppe er ønskelig for noen parter da helg med barnet er jo utrolig koselig.

Samvær skal være for barnets beste, ikke foreldres ønsker. Stabilitet er viktig i den alderen der, da blir det for mye fram og tilbake om mor skal ha barnet inni fars uker fordi far skal ha egentid til å drive med sine fritidssysler.

Anonymkode: 75694...590

• Liker 2
Skrevet

Hvor langt fra hverandre skal dere bo? Er det sånn at barnet kan se den andre forelderen daglig, eller blir det bare ved samvær? Regner med barnet har bodd fast sammen med begge inntil bruddet? I så fall vil vel 70/30 være ganske brutalt mtp hvor lite barnet får sett den ene forelderen? 50/50 er jo også slitsomt for barnet,  men for en fireåring som er vår for endringer tror jeg det er best å hoppe i det.  Ellers blir "30%-forelderen" fort en fremmed.. Det er alltid en hjerteskjærende situasjon for barn når foreldrene skiller lag, selv om det kan være riktig med brudd. Da er det ekstra viktig at hensynet til barnet går foran foreldrene sitt ønske om å ha barnet mest mulig...

Anonymkode: afafc...6cc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her bør jo far se hva han faktisk kan gjøre og ikke.
Hva er grunn til at far vil ha 50/50 når dette ikke er gjennomførbart?
Enten må far droppe dansetrening den uken han har barnet eller innfinne seg med mindre samvær.

Det blir jo ikke 50/50 om far skal ha mor til å ha barnet 3-4 ettermiddager i uken fordi det ikke passer far å ha barnet, eller så må da samvær legges til hver helg? Noe som jo neppe er ønskelig for noen parter da helg med barnet er jo utrolig koselig.

Samvær skal være for barnets beste, ikke foreldres ønsker. Stabilitet er viktig i den alderen der, da blir det for mye fram og tilbake om mor skal ha barnet inni fars uker fordi far skal ha egentid til å drive med sine fritidssysler.

Anonymkode: 75694...590

Takk for fint og reflektert svar! 😊 Som sagt så er det disse svarene jeg er ute etter, som ser begge sider, da vi sliter med å finne en løsning. Igjen, takk! 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor langt fra hverandre skal dere bo? Er det sånn at barnet kan se den andre forelderen daglig, eller blir det bare ved samvær? Regner med barnet har bodd fast sammen med begge inntil bruddet? I så fall vil vel 70/30 være ganske brutalt mtp hvor lite barnet får sett den ene forelderen? 50/50 er jo også slitsomt for barnet,  men for en fireåring som er vår for endringer tror jeg det er best å hoppe i det.  Ellers blir "30%-forelderen" fort en fremmed.. Det er alltid en hjerteskjærende situasjon for barn når foreldrene skiller lag, selv om det kan være riktig med brudd. Da er det ekstra viktig at hensynet til barnet går foran foreldrene sitt ønske om å ha barnet mest mulig...

Anonymkode: afafc...6cc

Takk for fint svar! 

Det er forresten ikke foreldrene sitt ønske om å ha barna mest mulig. Barnet er i fokus og er ikke foreldrene det handler om, barnet som er i tankene! 😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ingen barn skal behøve å bo 50/50, det virker utrolig slitsomt. 

Skrevet

Vi står midt oppi det samme nå. Går rett på 50/50 med to på 3 og 4år. Tenker stabilitet er viktig, og at de får en slags rutine å forholde seg til. Så er den andre 10-15 unna hvis/når savnet blir stort. Vi skal også ha middag sammen på overleveringsdagene for å forhåpentligvis gjøre det litt enklere for dem. Men er forberedt på mye såre følelser den første tiden :( 

Anonymkode: e4628...646

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...