Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ME og får også høre dette.. Folk mener det bare godt. De håper du får en bedring i formen snart. Formen svinger jo. Jeg sier tusen takk og tar til meg all omsorg jeg kan få❤️

Anonymkode: 0f78f...3f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

''EN2zhQBWoAEj1vF.jpg

Anonymkode: 2c13a...88c

Nå er det jo ts som blir krenket her. Man kan jo snart ikke si hei til folk uten at det skal tas ille opp 

Anonymkode: 4b37c...8bd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har fibromyalgi og har dårlige perioder. I de periodene må jeg takke nei hvis venner inviterer på noe. Da svarer de god bedring. Jeg føler at det blir litt feil å si det, for jeg blir jo aldri bra. 

Anonymkode: 68e6b...571

Hva foretrekker du at de sier da, 'ok'? De mener det jo som i 'god bedring fra den dårlige perioden', eller 'jeg håper du føler deg bedre snart', ikke at de nødvendigvis tror du blir frisk igjen. 

En ting er nå i alle fall helt sikkert; de mener ingenting vondt med det, så ikke ta det som er fornærmelse. 

Anonymkode: ded59...1b9

• Liker 1
Skrevet

Synes det blir for hårsårt.

Jeg sliter med ekstrem pms og smerter. Har ei venninne som har migreneanfall. Man ønsker jo hverandre god bedring likevel. Selv om man vet det blir en ny runde etterhvert. 

Alternativ formulering er jo "håper du føler deg bedre snart", men det betyr jo i praksis nesten det samme. 

Anonymkode: 6bf43...1b3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ME og får også høre dette.. Folk mener det bare godt. De håper du får en bedring i formen snart. Formen svinger jo. Jeg sier tusen takk og tar til meg all omsorg jeg kan få❤️

Samme her. Men jeg er litt lei god bedring, for det høres ut som de ikke forstår at dette er kronisk og langvarig. Jeg foretrekker "håper du får en god dag/bedre dager snart", men det har jeg kun sagt til venner som spør.

Anonymkode: 87276...55f

• Liker 1
Skrevet

Fibromyalgi er en tullesykdom.

Anonymkode: 0cdc1...e60

• Liker 1
Skrevet

Har selv fibro og har da aldri tenkt tanken om at "god bedring"skulle bety noe annet enn akkuarat det hvis jeg må avlyse noe.Hvor krenket og hårsår er det mulig å bli?

Anonymkode: 46f98...ed3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Samme her. Men jeg er litt lei god bedring, for det høres ut som de ikke forstår at dette er kronisk og langvarig. Jeg foretrekker "håper du får en god dag/bedre dager snart", men det har jeg kun sagt til venner som spør.

Kan du ikke bare se slik på det at det er det de egentlig mener?

For om dette er folk som egentlig ønsker å gni det inn at du aldri blir bedre, så er de ikke venner uansett. Så den tolkningen finnes kun i ditt hode.

Anonymkode: 6bf43...1b3

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er det jo ts som blir krenket her. Man kan jo snart ikke si hei til folk uten at det skal tas ille opp 

Anonymkode: 4b37c...8bd

Grunnen til at jeg svarte deg, var at jeg ville forklare nærmere hvorfor det er så galt å si "God bedring" i år 2022.

Men beklager oppriktig hvis jeg også klarte å krenke deg; denne tråden setter vel ny rekord i antall krenkelser ...

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fibromyalgi er en tullesykdom.

Anonymkode: 0cdc1...e60

Det må være flaut å være så lite opplyst.

Anonymkode: 46f98...ed3

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva foretrekker du at de sier da, 'ok'? De mener det jo som i 'god bedring fra den dårlige perioden', eller 'jeg håper du føler deg bedre snart', ikke at de nødvendigvis tror du blir frisk igjen. 

En ting er nå i alle fall helt sikkert; de mener ingenting vondt med det, så ikke ta det som er fornærmelse. 

Anonymkode: ded59...1b9

Du skal ta på deg en trist mine, og med sørgmodig stemme si at livet er helt grusomt. Tenk på alle barna som dør i Afrika.

Men ikke si at du har problemer selv, for dette kan bli tolket som bagatellisering i forhold til andres sykdom, og føre til at noen kan føle seg krenket.

Skrevet

Snakk om å ikke takle å høre at folk ønsker at du har det bra.

Be dem si til deg neste gang "Håper du får det bedriten".

Så slipper du å høre det..

Makan til folk som ikke takler å høre ting.

Anonymkode: ded3f...8dd

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

''EN2zhQBWoAEj1vF.jpg

Forstår du hva krenket egentlig er?

Er ts som er krenket, ikke han som skrev.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg har også fibro, og får både høre "god bedring" og sier det selv til fibro - venninner når de er inne i dårlige perioder. Mener jo god bedring, ikke at de skal bli frisk, men at de skal bli bedre enn det de er i de dårlige perioder. Aldri tenkt at det er feil... 🤔

Anonymkode: 66fb7...252

Akkurat, ingenting i begrepet "bedring" som sier at det betyr "håper og forventer du blir helt frisk".

Anonymkode: 19d6a...c9e

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Forstår du hva krenket egentlig er?

Er ts som er krenket, ikke han som skrev.

Ja - jeg vet hva det vil si å bli krenket.

Men jeg ville bare ved hjelp at et bilde forklare vedkommende hvorfor uttrykket "God bedring" er så krenkende, ikke fordi vedkommende ble krenket, selv om han eller hun kanskje er blitt det etter svaret mitt.

Beklager om jeg også klarte å krenke deg.

Hvor mange er det egentlig som føler seg krenket i denne tråden ...?

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Man kan jo aldri diktere hva folk skal si. Så god bedring er tusen ganger bedre enn «det orker ikke du», «orker DU det da????» eller å ikke bli spurt engang fordi man er syk. Eller de verste jeg har fått høre er nok «det er ikke rart du er sliten når du aldri kommer det ut av huset» (svigermor) eller «ME er jo sosial angst, det er bare psykisk» (en behandler). 

Skrevet (endret)

Jeg kan som kroniker også bli litt lei og oppgitt av å høre det - selv når jeg har dårlige dager er det jo innenfor min normal, jeg er ikke i en midlertidig tilstand i prosess mot bedring som når man har influensa eller liknende "vanlige" sykdommer. Håper du føler deg bedre snart er en mye bedre formulering som føles riktigere og mer relevant, for det vil jeg forhåpentligvis selv om sykdommen i seg selv forblir stabil. Jeg skjønner at det er godt ment (selv om det for noen helt tydelig bare er en refleks de ikke tenker over), jeg takker og smiler og setter pris på omtanken og tar det ikke ille opp, og jeg vet også at på dårlige dager kan nesten alt føles feil uansett og at det ikke er lett for andre å vite hva man skal si. Men det er lov å kjenne på at ting blir feil selv det er godt ment, uten at man er vanskelig, utakknemlig og slem av den grunn (mvh psykologen min).

Endret av Daria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...