Gå til innhold

Kastrering av hund

Fremhevede innlegg

Skrevet

I Norge er det ikke vanlig å kastrere hunder med mindre det ligger en medisinsk årsak bak. Hvorfor er det egentlig slik? I andre land kasteres ofte både hanner og tisper som ikke skal bruke i avl. 

Jeg er vant til at katter (selvfølgelig fordi de er ute og bestanden skal begrenses) kasteres nesten rutinemessig, men ikke hunder.

Hva er fordelene og ulempende ved å kastrere hund? Er det noen som har god greie på det?

(Alt man kan lure på en søndag morgen når man er hundepasser :) )

Anonymkode: ebfcc...3db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange sterke meninger og mange myter omkring kastrering av hund, dessverre. 

En av de vanligste mytene er at en kastrert hund "mister motet" og blir mer redd. Jeg tror dette kommer av at en del har tidligere trodd (og tror kanskje enda) at kastrering av usikker hund alene vil gjøre den bedre. Men frykt som ikke blir jobbet med på en god måte blir som regel verre. I tillegg så kan testosteronet ha gitt hunden et behov for å oppsøke andre hunder, dvs at usikkerheten var maskert. Når testo er borte så er også behovet for å oppsøke andre hunder borte og hunden kan da ta mer avstand fra dem - noe som kan tolkes som plutselig oppstått frykt/reservasjon/personlighetsendring osv.

Når man da bare kastrerer og ikke gjør andre fungerende tiltak, så vil hunden bli reddere. Og man skylder det på kastreringen, fordi den ble reddere i etterkant, når den ville blitt det uansett.

Kastrering hjelper på hormonelt-betinget stress. Det er ikke en mirakelkur som vil fungere på andre atferdsmessige utfordringer. Men kastrering vil ofte redusere stressnivået generelt, noe som gjør at atferd som er utløst av høyt stress kan forsvinne (f.eks jokking), samt det vil gjøre trening på evt andre utfordringer lettere fordi stressnivået generelt er redusert og man når lettere gjennom. 

Ulemper kan være at pelsen blir vanskeligere (langhårshunder kan få tettere og mer underull som vanskelig slipper taket) og de vil lettere legge på seg fordi de trenger mindre kalorier når de ikke lenger produserer testosteron. Dette kan løses ved å redusere mengden mat de får etter en kastrering. (Jeg fikk beskjed om å gi 20-25% mindre mat etter kastrering).

Noen sier at deres hund forandret personligheten og ble daff etter kastrering. Det er ikke noe jeg har sett verken på mine eller andres hunder (kjenner mange med kastrerte hannhunder), så selv om det kanskje forekommer så tror jeg ikke det er så ofte.

En annen mulig ulempe er at noen hannhunder blir langt over middels interessert i kastrerte hannhunder og kan fotfølge dem og oppføre seg som om det er en løpetispe. De kan bli ganske pågående og plagsomme. 

Min hannhund var gjennom to runder med kjemisk chipkastrering før han ble kirurgisk kastrert i samråd med veterinær. Dette for å se om utfordringene hans gikk over så han fikk gå noen måneder som intakt mellom hver runde. Det var som å se to forskjellige hunder. Testosteronet la seg som en tåke av stress som gjorde at han glemte alt han hadde lært, knapt klarte å ta godbiter, jokket på alle hunder og deres eiere han egentlig kjente osv. Som kastrert var han mye lydigere, mye roligere og jokkingen forsvant umiddelbart. Det er for meg ingen tvil om at hans velferd økte betraktelig som kastrert, det er ikke godt å gå rundt med så mye stress i kroppen.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi er mye i utlandet med vår hund. Og før vi skal hjem må innom en veterinær for å få ormekur. Og hver gang blir det spm om hun er kastrert. Og hver gang vi sier nei får vi høre hvor viktig det er for tisper å bli kastrert for å hindre livmorkreft. 
Ja, men Norge… jeg skjønner det ikke.. 

Hun er hormonelt stresset under løpetid så vurderer å høre om det er god nok grunn til å kastrere. Nå må hun gå med krage siste uken for å ikke slikke seg ihjel. 

• Liker 2
Skrevet

Har kastrert begge mine hannhunder og snart skal tispen kastreres. Bor i utlandet, og det er helt normalt å få det gjort her. 

• Liker 1
Gjest Linny111
Skrevet
1 minutt siden, Tanuki said:

Har kastrert begge mine hannhunder og snart skal tispen kastreres. Bor i utlandet, og det er helt normalt å få det gjort her. 

Samme her, bor i utlandet og har kastrert tispen. Gikk litt frem og tilbake, men er helt vanlig her og sterkt anbefalt av dyrlegen. Operasjonen gikk kjempefint og hun var i fin form igjen etter noen dager :)

Skrevet
2 minutter siden, Linny111 said:

Samme her, bor i utlandet og har kastrert tispen. Gikk litt frem og tilbake, men er helt vanlig her og sterkt anbefalt av dyrlegen. Operasjonen gikk kjempefint og hun var i fin form igjen etter noen dager :)

samme her, ingen av hannhundene fikk noen bivirkinger av kastrering. Den yngste sluttet å jokke da, og det var virkelig et stort pluss. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...