AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #1 Skrevet 27. august 2022 Jeg har ei jente på 3 år og 2 mnd. Sen språkutvikling. Kan si noen ord som mamma, pappa, baby, katt, ellers lite. Klarer feks ikke å si hvilken lyd som pusen lager. Fram til nå har eg ikkje vært så bekymret men begynner å bekymre meg mer nå da jeg leser mye på nett om autisme osv. Det som bekymrer meg mest er vell det at hun aldri repeterer ord etter meg. Når eg sier "der er voffen, Lea - kan du si voff" så repeterer hun aldri!!! Bare snur seg vekk og begynner å bable noe heilt uforståelig. Vanskelig å få hennes oppmerksomhet ellers så bare forstår jo ikkje hva jeg spør om. Hun er også lite kontsktsøkende, spesielt voksne men ellers virker alt til å være normalt. Hvordan er deres 3 åringer? Er dette normalt? Hilsen bekymret mor. Anonymkode: cf8b6...a1a
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #2 Skrevet 27. august 2022 Dette må jo ha blitt plukket opp av bhg og helsestasjon? Det er ikke normalt å ha så lite ord i en alder av tre år. Anonymkode: 4c47e...770 12 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #3 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette må jo ha blitt plukket opp av bhg og helsestasjon? Det er ikke normalt å ha så lite ord i en alder av tre år. Anonymkode: 4c47e...770 Jeg jobber i barnehage, og noen barn er sånn. Har vært borti barn som ikke sier stort, og har først trodd det er fordi de er flerspråklig, men noen av dem snakka ikke noe annet språk heller. Det er nok ikke sånn at barnehagene "tar tak i ting" uten videre. Har derimot også hatt noen barn som har autisme, og de har blitt snakka til litt via tegnespråk eller iPad med bilder og sånt. Har barn diagnoser som det så er det noen veldig flinke terapeuter der, men jeg er usikker på om det er barnehagens ansvar å få barn diagnosert (jeg er bare assistent forresten) Stort sett veit vel foreldrene hvordan barna er, og barn har også forskjellig utvikling. Anonymkode: ed3b2...8b6 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #4 Skrevet 27. august 2022 Hva sier pedagogisk leder om hennes språk når du er til foreldresamtale? Anonymkode: 2290b...044 1
Grüner Skrevet 27. august 2022 #5 Skrevet 27. august 2022 Å ikke ville gjenta ord på oppfordring er ikke så uvanlig, men at ordforrådet er så dårlig hos en treåring er ikke vanlig, at hun er lite kontaktsøkende og at du rett og slett er usikker på om hun forstår deg er også litt foruroligende, så jeg ville snakket med bhg og bedt dem kontakte PPT for en vurdering. 5
Grüner Skrevet 27. august 2022 #6 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg jobber i barnehage, og noen barn er sånn. Har vært borti barn som ikke sier stort, og har først trodd det er fordi de er flerspråklig, men noen av dem snakka ikke noe annet språk heller. Det er nok ikke sånn at barnehagene "tar tak i ting" uten videre. Har derimot også hatt noen barn som har autisme, og de har blitt snakka til litt via tegnespråk eller iPad med bilder og sånt. Har barn diagnoser som det så er det noen veldig flinke terapeuter der, men jeg er usikker på om det er barnehagens ansvar å få barn diagnosert (jeg er bare assistent forresten) Stort sett veit vel foreldrene hvordan barna er, og barn har også forskjellig utvikling. Anonymkode: ed3b2...8b6 Barnehagen skal følge opp barna og vurdere om noen trenger særskilt oppfølging, men de må ha foreldrenes godkjenning for å kontakte PPT. 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #7 Skrevet 27. august 2022 Min 3åring bruker ord som «kommunisere», «se mamma, vi kommuniserer» sa han mens han brølte til en dinosaur, og spør jeg 1,5 åringen om hva kua sier så sier han «møøø» eller hva hunden sier så sier han jo «ooofffff». Hva tenker barnehagen om språket? Jeg har tre barn, og de to eldste har snakket mye som 3 åringer så for meg så høres det ikke helt normalt ut, men på den andre siden så har jo ikke jeg noen relevant utdannelse ifb med barn og språk. Anonymkode: e6169...cd9 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #8 Skrevet 27. august 2022 For å sette det i perspektiv muligens, så har jeg en gutt på 16 måneder som svarer med mjau og voff når vi spør hva pusekatten og vovven sier- han snakker mest babbel og babyspråk men viser helt tydelig at han forstår både enkle og litt mer kompliserte beskjeder. Hadde han vært slik som du beskriver barnet, i den alderen hun er, ville jeg absolutt oppsøkt helsetjenesten for å få en vurdering- i beste fall er det jo bare at hun er litt sen, i verste fall så får dere hjelp og assistanse ❤️ Anonymkode: 6e095...01c 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #9 Skrevet 27. august 2022 Husk at barn utvikler seg forskjellig, men jeg syns du skal ta opp bekymringene dine med helsesøster. Snakk gjerne med barnehagen også, for å få høre om hun er lik i barnehagen også. Og hva de tenker rundt hennes utvikling. Det er ikke godt å være en bekymret mamma, så ta opp bekymringene dine med nevnte fagpersoner så fort du har mulighet til det❤️ Lykke til😊 Anonymkode: 57331...68f
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #10 Skrevet 28. august 2022 Har barnehagen startet språkgruppe eller gjort noe for å fremme språk hos barnet dit? har de tilgang til logoped? har du bedt om henvisning til ppt eller luftet bekymringene dine med ped leder eller helsestasjon? vær litt på og spør de rundt deg som kan hjelpe få ting til å skje. jeg reagerer mest på at du er usikker på om forståelsen er på plass. Samt vanskene med p få kontakt en siste ting, er hørselen sjekket? Utover nyfødt screeningundersøkelsen. Anonymkode: dc220...a61 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #11 Skrevet 28. august 2022 Det er jo helt ekstremt sent? Mine pratet som en foss da de var 2. Anonymkode: 10532...962 4
Gjest Hottentått Skrevet 28. august 2022 #12 Skrevet 28. august 2022 Det høres ikke normalt ut, men det betyr ikke nødvendigvis at det er autisme. Men jeg vil tro at bhg også har stusset litt? De har jo fokus på kommunikasjon allerede fra bhg-start ved 1 år. Da mener jeg ikke nødvendigvis ord, men kommunikasjon. Forstår barnet hva vi sier, tar det enkle beskjeder, prøver det etterhvert å si noen ord. Hjemmelaget ord er også "godkjent" så lenge det er et fast ord for den ene faste tingen. Hvis ikke ditt barn gjør noe av dette i en alder av 3, sånn utenom mamma, pappa og hei, så er det grunn til å følge med. Det er også rundt 3 års alderen man kan se de første tegnene til autisme, nettopp fordi man da er i en fase hvor man kan forvente noe av barna, som da ikke dukker opp. Det er forferdelig vondt å bekymre seg for barnet sitt på den måten. Anbefaler deg virkelig å snakke med noen, både for å finne ut av ting, men også for råd, veiledning og støtte selv. Jeg har to barn. Det eldste snakket i setninger før fylte 2 år. Mens yngste begynte nettopp å si noen ord/prøve å si noen ord nå ved fylte 2. Så det er mye som er helt normalt, og jeg vet ikke hvor grensa går liksom. Men om jeg var i din situasjon ville jeg begynt å tenke på å oppsøke noen hvertfall. Dere har helt sikkert bhg i ryggen på det ☺️
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #13 Skrevet 28. august 2022 Det høres veldig sent ut. Har ikke bhg sagt noe? Jeg har ei jente på 3 år og 6 mnd og det er umulig å skulle telle ordene hennes nå, hun snakker lange avanserte setninger, med ressonement, bruker humor, synger osv. Anonymkode: 68bbf...707
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #14 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er jo helt ekstremt sent? Mine pratet som en foss da de var 2. Anonymkode: 10532...962 Neida det er ikke ekstremt sent, flere 3-åringer som snakker så lite altså Anonymkode: f1b15...549
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #15 Skrevet 28. august 2022 Det er ikke uvanlig altså, men greit å høre med bhg hva de tenker Anonymkode: f1b15...549
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #16 Skrevet 28. august 2022 Klar forsinkelse, som bør tas tak i. Be om et møte mer barnehagen hvor de kam gjøre en kartlegging og henvise til PPT. Dra også til fastlegen og få henvisning til ØNH lege for å sjekke hørsel. Mitt barn var tidlig ute med språk, så egentlig ikke så mye poeng å sammenligne med.. Anonymkode: c88f3...1b3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #17 Skrevet 28. august 2022 Dere bør be fastlegen om henvisning til sjekk av hørsel og henvisning til øyelege for sjekk av syn. Anonymkode: 51a22...776 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #18 Skrevet 28. august 2022 Kommuniserer hun ellers, med gester og babling? Ser du at hun har språkforståelse i form av at det er tydelig at hun skjønner hva du mener når du snakker til henne. F.eks. "nå skal vi gå ut, kan du finne skoene dine?," og hun leter etter/finner skoene sine? Jeg jobber i barnehage, og det hender barn rundt tre år har få ord uten at det fremstår som bekymringsverdig. Da kommuniserer de gjerne mye selv om de mangler tydelige ord. Men hos ditt barn høres det ut som det er svært få ord, og jeg tenker det ikke er innenfor normalen. Det trenger ikke å være noe alvorlig galt, men hun har forsinket språk. Det virker rart at ikke barnehagen har tatt det opp, og jeg ville bestilt time hos fastlege eller helsestasjon. Anonymkode: d2193...5d2
Mango Skrevet 28. august 2022 #19 Skrevet 28. august 2022 Min 3 åring er også sen med språket sitt, men kommuniserer godt ellers og klarer å gjøre seg forstått ved kroppsspråk. Jeg kontaktet bhg og fikk sendt henvisning til PPT for hjelp med språkutviklingen. De har observert barnet 2 ganger i bhg og har konkludert at han bare er sent ute med språk, men skal få hjelp av logoped. Bare sett i gang. Om det er det ene eller det andre, så vil jenta di uansett ha utbytte av ekstra oppfølging.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #20 Skrevet 28. august 2022 Min var også sen å snakke. Sa aldri noe etter meg, sa knappt mamma eller pappa heller. Den eneste navnet han ofte sa var hundens. Han sa ingenting, hjemme kunne han lage lyder, men i barnehagen kom det ikke en lyd. Barnehagen var bekymret, PPT måtte jo selvfølgelig inn i bildet her. Vi som foreldre ble jo selvfølgelig redde. Så etter sommerferien ville de begynne å utrede osv. Ei uke etter sommerferien startet begynte han å snakke. Ganske rent, i lange setninger og fullt forståelig for alle. Vi var ganske overrasket, og pedleder i barnehagen trodde knappt det var sant når han kom tilbake på høsten og snakket som en foss. Barnet begynner nå på skolen og har ett over gjennomsnittlig godt språk, og det har han hatt siden han var 4. Var litt over 3 år før han begynte å snakke. Anonymkode: 4b677...590 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå