Gjest Miloine Skrevet 28. november 2005 #41 Skrevet 28. november 2005 (endret) Fisk i bolle er forbudt i noen land, det er en grunn til det... Og ikke finn på å putt gullfisk i en bolle! Det var en grunn til at jeg nevnte de - de blir 30 cm. Boller er ikke 30 cm. Det er dømt til å gå rett til .... ← OK, jeg sa vel "feil" da mht. gullfisk. Er som sagt mot bolle fisk. I et akvarium skal det vel være både varmekolbe og pumpe! Det ville jo ikke tatt seg særlig pent ut i en glassbolle! Hele bollen fult av utstyr og en liten enslig fisk. Endret 28. november 2005 av Miloine
Gjest lysneontetra Skrevet 28. november 2005 #42 Skrevet 28. november 2005 Hva med eks. 15 stk. bittesmå lysneontetra da? De pene små blå og røde stimfiskene. Husk varmekolbe og pumpe.
Trampe Skrevet 28. november 2005 #43 Skrevet 28. november 2005 Hør på Gitte da, for guds skyld. Hun vet hva hun snakker om! 15 stk lysneontetra?? Hva er det? Aldri hørt om. Er det neontetra du snakker om? Uansett, ikke putt de i en bolle. Neontetra må ha 50 liter for å trives. http://www.akvarieforum.no/profile.cfm?id=11415 Hva er det med folk, som ikke skjønner at fisk ikke har noe å gjøre i en bolle? Trenger vi en teskje-smiley?
Gjest Gitte Skrevet 28. november 2005 #44 Skrevet 28. november 2005 Jeg kan ikke fatte at folk ikke gidder å høre... 15 tetra i en bolle? Ja de vil nok trives godt! "men samme om de ikke har så god plass" ikke sant? Hvorfor vil dere ha dyr når dere har så vanskelig for å godta det folk som faktisk kan mer sier? Og at bolle er dyreplageri er allmenn kjent blant alle som driver med fisk. Joda, bare kjøp en bolle.. utstyr den med grus planter og dill-dall fra dyrebutikken, men IKKE FISK! Det er faen meg bruk og kast-mentalitet når det gjelder levende dyr! Nå skal jeg tine noen reker til kulefiskene mine.
minienthe Skrevet 28. november 2005 #45 Skrevet 28. november 2005 en ting som faktisk ikke blir opplyst om her angående bolle vs akvarium.... pga formen på bollen og den forminskede overflaten vil oksygenopptaket bli minimalt, dette er en av årsakene til at sykdommer og mistrivsel ofte oppstår. butikkene selger dessverre boller pga profitt, akkurat som de selger fisk som ikke hører hjemme noe steds pga profitt. det er også vanlig å prakke på nybegynnere degenererte guppy med deformerte rygger etc fordi de ikke vet bedre. og angående fisk som ikke har hukommelse... det er bare tull... mine kan klokka. ved foringstid kommer de stimlende frem til glasset og ser bebreidende på meg frem til jeg finner forplata. har da kun sittet rolig og holdt på med alt mulig annet rart så oppførselen min trigger de ikke.
Lille Ballerina Skrevet 28. november 2005 #46 Skrevet 28. november 2005 Jeg hadde 10 neontetra i ett av akvariumene mine på 150 liter. Gjett om de hadde det kos da Plass i massevis!
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2005 #47 Skrevet 28. november 2005 Det er vel en ganske kjent sak at fisker ikke har all verdens med hukommelse, så lenge de får mat og har det bra ellers spiller vel ikke plassen all verden rolle. ← At fisker ikke har all verdens hukommelse er en myte som menneskene har funnet på for å rettferdiggjøre at de stenger inn fiskene i beholdere som i utgangspunktet er helt uegnede, og altfor små til at fisken kan trives. Det er ikke rart at fisken bare svømmer frem og tilbake, den har jo ikke plass til annet! Det er faktisk forsket på fiskers hukommelse, og i akvariefiskers tilfelle så er det registrert at noen fisker klarer å kjenne igjen eieren sin ut ifra andre mennesker som stopper opp foran akvariet, de kjenner igjen fôrboksen sin og de kan trenes opp til å huske veien gjenoml abyrinter. Så 2-sekunders hukommelse er egentlig bare et annet ord for "jeg syns dyreplageri er morsomt og akseptabelt"-holdninger, holdninger som ofte har utspring i uvitenhet. Nå vet du bedre! Til Trådstarter: Jeg føyer meg til rekken over som fordømmer boller til bruk som fiskehjem. Noen gode argumenter: 1) de er for små til at fisken får noe plass å leve og trives på. Du får ikke plass til noe særlig planter eller røtter, og de fleste fisker er avhengige av noe form for tilgjengelig gjemmested for å føle seg trygge. Hurtigvoksende planter er forøvrig også en god ting for å bekjempe algevekst. 2) De aller fleste fisker trenger at vannet filtreres, ellers blir vannet sakte men sikkert ammoniakkforgiftet av avfallsstoffer fra fisken selv og matrester som blir liggende å råtne. Noe som i siste instans fører til at fisken lett kan dø av forgiftning, med mindre du er flink til å skifte vann helst annenhver dag (gjelder for boller og akvarium under 45 liter). Et slikt filter får ikke plass eller har muligheten til å henge i en rund/oval bolle. 3) Oksygenopptaket i vannet blir minimalt når vannspeilet blir mindre enn akvariets bredde. Dette er noe som kan forringe fiskens livskvalitet. Kjøp deg et 60-liters akvarie og utstyr det med pumpe, lys og varmekolbe. Så vil både du og fisken få det godt.
Gjest vegetarianeren Skrevet 29. november 2005 #48 Skrevet 29. november 2005 Nå skal jeg tine noen reker til kulefiskene mine. ← STAKKARS REKER.
liv Skrevet 29. november 2005 #49 Skrevet 29. november 2005 og er det prisen du tenker på så se på bruktmarkedet på nettakvariet.no !
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå