Gå til innhold

Er det trygt for venninner med hijab å overnatte i telt i naturen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hijab eller ikke hijab, sørg for å orientere dere mht hvor det er lov å slå opp telt, og ikke forstyrr naturen unødig. Du og din mor virker dessuten en smule fordomsfulle.

Anonymkode: 841e3...aaa

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tenkt det kom ann på hvor dere satt opp telt. Jo lengre inn i skogen, altså bort fra trafikkerte turveier, jo bedre. Turfolk er somregel fredelige, men er teltet sentralt så kan noen med rasistiske holdninger gjøre dumme ting mot dere. Jeg er fra Oslo øst, (norsk riktignok), og ikke naiv. Har møtt på blottere fire ganger. Både rasister, ungdomsgj3nger og blottere er ikke av det slaget som går milevis. Derfor jeg sier at det lønner seg å komme et stykke vekk fra sentrale strøk. Oslomarka er fin den. Jeg har gått milevis der i årevis. Blottere er ekle men stort sett harmløse. Jeg har blitt så rasende at jeg skremte en til å ta beina på nakken. Skjelte han ut så hatten passet. Blir rasende av sånn drittoppførsel. 

Anonymkode: 8f221...92e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg ville tenkt det kom ann på hvor dere satt opp telt. Jo lengre inn i skogen, altså bort fra trafikkerte turveier, jo bedre. Turfolk er somregel fredelige, men er teltet sentralt så kan noen med rasistiske holdninger gjøre dumme ting mot dere. Jeg er fra Oslo øst, (norsk riktignok), og ikke naiv. Har møtt på blottere fire ganger. Både rasister, ungdomsgj3nger og blottere er ikke av det slaget som går milevis. Derfor jeg sier at det lønner seg å komme et stykke vekk fra sentrale strøk. Oslomarka er fin den. Jeg har gått milevis der i årevis. Blottere er ekle men stort sett harmløse. Jeg har blitt så rasende at jeg skremte en til å ta beina på nakken. Skjelte han ut så hatten passet. Blir rasende av sånn drittoppførsel. 

Anonymkode: 8f221...92e

Jeg har aldri noensinne hørt om en kvinne med hijab bli voldtatt el.l av en etnisk norsk mann. Motsatt finnes det hundrevis av eksempler opp gjennom årene på etnisk norske, blonde jenter som har blitt voldtatt av menn med samme kulturbakgrunn som TS. Så denne tråden provoserer meg. Virkelig.

Anonymkode: b31c9...720

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvilke forholdsregler tar du når du sover i naturen?

Jeg sover innimellom alene i telt, som kvinne. Den eneste forholdsregelen jeg tar, er å telte på steder der det er mindre sannsynlig å møte dårlige menn(esker)... Så går noen timer bort fra bilvei, og setter teltet opp litt skjult fra stien. Liker områder med lite folk. 

Tenker at eventuelle voldtektsmenn ikke gidder å gå og virre på fjellet og lete etter eventuelle damer som ligger alene i et telt. Møter sjeldent mye mennesker på disse stedene, så skal være maks uflaks dersom en av disse er en galning. Føler meg tryggere i teltet enn utendørs i byen på en lørdagskveld, for å si det slik. 

Ellers har jeg med godt med klær, varm sovepose, ekstra mat, og sjekker værmelding før jeg går. 

Hvis du er veldig bekymret for dette med hijaben, så finnes det kanskje noen som ser litt mindre "hijab" ut? Putte en hette over, så blir det ikke så synlig? Jeg er etnisk norsk, så aner ikke reglene her. Tviler uansett på at en av de 10 personene du møter på veien er en voldelig rasistisk tulling.

Anonymkode: 60ec4...071

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får litt "ikke alle menn"-assosiasjoner til svarene her. For meg er det også en fjern tanke at jeg eller noen jeg kjenner skulle plage noen med hijab, men siden jeg aldri har prøvd å gå rundt med hijab føler jeg meg ikke som noen ekspert på hva slags reaksjoner det kan trigge. 

Anonymkode: dcba7...808

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Får litt "ikke alle menn"-assosiasjoner til svarene her. For meg er det også en fjern tanke at jeg eller noen jeg kjenner skulle plage noen med hijab, men siden jeg aldri har prøvd å gå rundt med hijab føler jeg meg ikke som noen ekspert på hva slags reaksjoner det kan trigge. 

Anonymkode: dcba7...808

*ikke alle elger

Anonymkode: 9aefa...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en selvforsvars spray med når jeg er på tur alene. Uten hijab. Tror ikke det har noen betydning i fjellet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MapleSirup skrev (18 timer siden):

Elgen dømmer ingen… 
Jeg tøyser selvsagt, men forstår absolutt ikke problemstillingen.

Dette er ekstremt fordomsfullt og bikker over grensen til rasisme å tro at den menige turvandrer vil angripe.

Stygg tanke.

Dette.

Som spørsmål: Blir jeg mer utsatt hvis jeg har på meg grønne bukser? Blir jeg mer utsatt hvis jeg har flettet håret?

TS, er du veldig utsatt i gata, på butikken, på skolen eller på konsert?

Ganske rasistisk tankegang å mistenkeliggjøre folk på denne måten egentlig.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den norske kulturen i forhold til skogen er litt fremmed for folk fra resten av verden, så det er naturlig at din mor er skeptisk. Jeg var sammen med en fyr fra et annet europeisk land, og han syntes jeg var helt sprø som kunne dra på tur alene i skogen, og regnet med at jeg ville bli voldtatt, drept og dumpet i et skogstjern av første mannlige turgåer jeg møtte, og at det bare var flaks at det ikke hadde skjedd før, liksom. Du derimot har tydeligvis bodd lenge nok i Norge til at du forstår kulturen, og ja det er så trygt som det kan bli å telte i norsk natur. Det er mye mer sannsynlig at dere (eller hvemsomhelst) kutter dere med kniv eller går dere bort enn at hijaben blir et problem, så ta forholdsregler der det er relevant. Dette kan du godt være tydelig på ovenfor din mor, så ikke hennes bekymringer ikke smitter over på deg. 

Anonymkode: cfd78...778

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Jeg selv tenker at folklegger merke til hvor vi slår ned telt på dagtid, men at mange av disse menneskene drar hjem igjen. Når vi er inne i teltet er det ingen som kan vite hvem vi er. 

Hvor er det egentlig dere har tenkt å telte? Det virker som dere har tenkt å telte på et sted med relativt mye folk.
Min bror tar seg gjerne en overnatting i telt fra tid til annen, i Guds frie natur. Han bor i utkanten av en middels stor by, og kan fint ta sekken på ryggen og gå til et naturområde hvor han ikke ser et eneste menneske verken i løpet av dagen, kvelden eller morgenen etter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en absurd tråd, ler meg ihjel🤣🤣🤣🤣

Anonymkode: 9cff5...632

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Er det trygt for venninner med hijab å overnatte i telt i naturen?"

Ja, god tur 🏕️

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

De eneste kvinner jeg vet om som har blitt angrepet og drept på telttur var vel de to norske/danske jentene som ble halshugget i Marokko av en flokk mannlige hijabtilhengere. Ser ikke hvorfor du tenker at det skal være utrygt for to kvinner i hijab å sove i telt? Tenker du om dere blir kvalt av hijaben er vel det like skummelt hjemme. Tenker du om nordmenn som er på tur skulle ville angripe dere på grunn av hijaben lurer jeg på hvordan i all verden du har fått et så forvrengt bilde av verden. 99,99999999 av kvinner med hijab som blir banket opp, voldtatt og drept, blir angrepet av muslimske menn, ikke av rasister.

Anonymkode: e0aa0...e95

Med all mulig respekt, men det er du som har et forvrengt bilde av virkeligheten. Å bruke hijab er som å vifte med en rød klut foran en del ikke-muslimer. Det kan rett og slett være farlig og jeg skjønner godt hvorfor ts spør.

Hilsen en etnisk norsk ateist.

Anonymkode: caef7...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har aldri noensinne hørt om en kvinne med hijab bli voldtatt el.l av en etnisk norsk mann. Motsatt finnes det hundrevis av eksempler opp gjennom årene på etnisk norske, blonde jenter som har blitt voldtatt av menn med samme kulturbakgrunn som TS. Så denne tråden provoserer meg. Virkelig.

Tenk å være så arrogant at du tror du har stålkontroll på hva alle andre opplever. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Med all mulig respekt, men det er du som har et forvrengt bilde av virkeligheten. Å bruke hijab er som å vifte med en rød klut foran en del ikke-muslimer. Det kan rett og slett være farlig og jeg skjønner godt hvorfor ts spør.

Du har rett i det du sier her. Det er heldigvis mange som ikke bryr seg om andres klesplagg, men det er ikke dermed sagt at alle stiller seg positive til hijab-bruk. Ts  

Anonymkode: 721bb...160

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.8.2022 den 10.29):

Jeg har alltid vært en spontan person. Tross min hijab er jeg eventyrlysten. Min mor er av en annen sak. Det samme er noen av foreldrene til mine venninner. Vi får gjerne kommentarer som at vi må passe litt ekstra på pga hijab og det at vi er flerkulturelle. Dette er ikke noe jeg benekter, men samtidig orker jeg ikke tenke "hva om", hele tiden...

Hva tenker du? To venninner på 19 år med hijab. Kan det lede til en skummel situasjon? Jeg selv tenker at folk legger merke til hvor vi slår ned telt på dagtid, men at mange av disse menneskene drar hjem igjen. Når vi er inne i teltet er det ingen som kan vite hvem vi er. Om natta bruker jeg dessuten en tynn pannebånd, og ikke hijab. 

Jeg velger å tro at naturlivet er fremmed for våre foreldre. Min generasjon har ikke samme tankegangen. Tross hijaben så kjenner jeg mange jevnaldrende som klatrer Galdhøpiggen og bruker naturen i mye større grad enn foreldrene. Kanskje er det derfor de har denne holdningen? Likevel er det jo sant at en god del har sin mistanke til kvinner i hijab. 

Hvilke forholdsregler tar du når du sover i naturen? Og gjør det oss mer utsatt at vi bærer hijab?

Det går an å ta av hijaben. 

Anonymkode: bd961...e3e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Faktisk helt enig! Det er ikke norsk kultur som ser på kvinner som mindreverdig dritt som kan brukes og kastes. 

Anonymkode: e1193...107

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

At kvinner med hijab blir angrepet av nordmenn er faktisk pissprat.

At det har vært voldtektsbølger i Norge de siste 20-30 årene av våre nye landsmenn er fakta. 

Anonymkode: e1193...107

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har rett i det du sier her. Det er heldigvis mange som ikke bryr seg om andres klesplagg, men det er ikke dermed sagt at alle stiller seg positive til hijab-bruk. Ts  

Hva ser du egentlig for deg at skal skje, helt konkret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven går visst etter de med hijab først.

Eller iallfall jenter med rød hette. Så da gjelder det nok hijab også.

Anonymkode: d1b2e...a1d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...