Ananas. Skrevet 27. august 2022 #21 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dette skal det gies opplysninger om. Dere skulle fått beskjed i form av eksempel beskrevet over her. Hilsen lærer. Anonymkode: 4aa58...8b4 Skal? Hvor i lovverket finner man dette? Av personvernhensyn er det vel egentlig mer sannsynlig at det IKKE skal, men..
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #22 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette skal det gies opplysninger om. Dere skulle fått beskjed i form av eksempel beskrevet over her. Hilsen lærer. Anonymkode: 4aa58...8b4 Nei det står det ingenting om noen steder Anonymkode: f517d...5b9
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #23 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nå har vel skolene, de aller fleste vil jeg tro, et meldingssystem der de sender èn mld som går ut til alle. Jeg mener de kan sende info om sånt i alle fall til de minstes foresatte. Men vet jo ikke bakgrunnen til alle barna, og for noen kan det være greit å snakke om hjemme etterpå. Anonymkode: a7e2f...4bc Problemet er jo at en helt vanlig barneskole har 200-500 elever. De fleste av dem har ikke fått med seg de mange hendelser en slik mengde barn medfører. Å informere vil dermed føre til at foreldre føler at det er farlig på skolen - de får ukentlig eller månedlig (eller flere ganger per uke) meldinger om at dette eller det andre skjer. En dag er en søppelbøtte påtent av en gjeng i femte, neste dag er sløyden herpet av en gutt i tredje. Dag tre har en elev truet noen med kniv på skolekjøkkenet, dag fire har en elev falt ned fra taket. Foreldre får for seg at alt dette er nifst, slik folk får for seg at det er superfarlig i Oslo når media dekker et par ran, uavhengig av at politiet sier antallet ran ikke har gått opp. Foreldre flest er ikke rasjonelle. Man informerer derfor ikke, fordi - hvor går grensen? skal man informere om at en i fjerdeklasse veiver med kniv? Eller ikke? Skal man nevne at en i sjette døde av kreft? Eller ikke? Skal man si at hun i andre ble kidnappet til Pakistan? Eller ikke? Mye støy med så mye folk samlet i ett bygg. Det var nok en god del dere aldri hørte om i barnehagen også. Barnehager er gode på å skjerme info. Anonymkode: 09d06...b7c 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #24 Skrevet 27. august 2022 Ingen som bekymrer seg for barnet som ble hentet, og om det går bra? Fokuset er at man ikke fikk informasjon fra skolen fordi dette kunne være skummelt for sitt barn. Anonymkode: ab7d3...4c5 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #25 Skrevet 27. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Fikk vite av min førsteklassing at en i parallellklassen var blitt hentet i ambulanse på skolen. Fra barnehagen er jeg vant med at de informerer foreldre om hendelser som kan ha blitt opplevd som skremmende for barna (anonymisert selvsagt). Er det ikke vanlig at de gjør det i skolen? Anonymkode: 7c9b4...b15 Kommer an på hvor stor skolen/bygda er og hva som har skjedd. Hvis skolen er såpass liten at det er umulige å anonymisere så har skolen taushetsplikt som stopper de fra å informere. Anonymkode: 74597...8b4
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #26 Skrevet 27. august 2022 Jeg jobber på skole, og det er ikke automatikk i at alle foreldre får en sånn melding. Det kommer helt an på. Da en elev falt og brakk foten her en dag, fikk klassens foreldre melding om det. De andre klassene fikk ikke, selv om ambulansen stoppet utenfor vinduet til klasserommet jeg underviste i. Mange klasser fikk det ikke med seg en gang (stor skole). Anonymkode: 2ab50...fe6 1 1
Mousj Skrevet 27. august 2022 #27 Skrevet 27. august 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei, syns ikke du kan forvente det. Hele skolen trenger ikke å vite at Markus i 1b fikk epilepsianfall. Er barnet stort nok til å fortelle hjemme bør du være i stand til å bearbeide med barnet uten å vite foranledningen. Anonymkode: 80b7b...ff0 Helt enig. Hensynet til eleven som ble hentet veier langt tyngre enn andre foreldres informasjonsbehov. Dette er ingen krisesituasjon. De snakker om det i klassen, så kan eleven fortelle selv når dere spør hvordan det gikk på skolen i dag. . Også en 1. Klassing. 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #28 Skrevet 28. august 2022 AnonymBruker skrev (På 27.8.2022 den 7.10): Fikk vite av min førsteklassing at en i parallellklassen var blitt hentet i ambulanse på skolen. Fra barnehagen er jeg vant med at de informerer foreldre om hendelser som kan ha blitt opplevd som skremmende for barna (anonymisert selvsagt). Er det ikke vanlig at de gjør det i skolen? Anonymkode: 7c9b4...b15 kommer vel an på hva det er, men de har jo også taushetplikt Anonymkode: 79422...6e5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå