- Brian Skrevet 27. august 2022 #1 Skrevet 27. august 2022 (endret) Vil nødig gi noen dårlig nattesøvn, men her er litt gru og grøss i de sene nattetimer; dette er den redigerte lyden av et svart hull: http://www.brian.no/fp-content/attachs/lyden_av_et_svart_hull.mp3 Man kan komme med beskrivelser og tegninger, men i praksis er det umulig å forestille seg de voldsomme kreftene som slippes løs i dette kosmiske fenomenet; objektivt sett kan man si at et svart hull er en despotisk drapsmaskin som knuser og moser absolutt alt som kommer i dens vei - ingenting blir spart. NRK har for øvrig en interessant artikkel om lyden: https://www.nrk.no/nordland/nettet-koker-etter-at-nasa-delte-et-lydklipp-av-et-sort-hull-1.16078424 I pianotråden har jeg skrevet noen ord om lyden i musikalsk sammenheng; den er så dyp at det er fullstendig umulig for et menneskelig øre å høre dette: Quote Den originale tonen er visstnok en Bb 57 oktaver under enstrøken C, så hvis jeg har regnet riktig, ville man, dersom man spilte tonen på et pianoklaviatur, måtte ha et piano med 61 oktaver, ikke mindre enn 736 tangenter, og ville finne denne Bb-en på den 330. hjelpelinjen under F-nøkkelsystemet på et vanlig noteark. Lyden man hører i dette lydklippet er nemlig blitt redigert opp 288 kvadrillioner ganger over sin opprinnelige frekvens: https://www.nasa.gov/mission_pages/chandra/news/new-nasa-black-hole-sonifications-with-a-remix.html Quote In this new sonification of Perseus, the sound waves astronomers previously identified were extracted and made audible for the first time. The sound waves were extracted in radial directions, that is, outwards from the center. The signals were then resynthesized into the range of human hearing by scaling them upward by 57 and 58 octaves above their true pitch. Another way to put this is that they are being heard 144 quadrillion and 288 quadrillion times higher than their original frequency. (A quadrillion is 1,000,000,000,000,000.) Så har man har reist jorden rundt og tror at man har fått med seg det meste, tar man grundig feil; i forhold til alt vi ikke vet, er det vi faktisk vet om verden, så lite at dette trolig kunne ha fått plass på baksiden av et frimerke. Det finnes ting i verdensrommet som er så mektige og voldsomme at man ikke kan forestille seg dette; det er en enorm verden der ute - et storslått univers fylt av uløste gåter og mysterier, et univers også vi er en del av. Endret 27. august 2022 av - Brian 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #2 Skrevet 27. august 2022 Ble skuffet nå... Ikke skremmende i det hele tatt... Anonymkode: e9a00...820 2 3
- Brian Skrevet 27. august 2022 Forfatter #3 Skrevet 27. august 2022 (endret) 36 minutter siden, AnonymBruker said: Ble skuffet nå... Ikke skremmende i det hele tatt... Anonymkode: e9a00...820 Vedder en tier på at man hadde hoppet i stolen dersom man hadde hørt den uredigerte lyden. Dette er Disneyland-versjonen; virkeligheten er 288 kvadrillioner ganger verre. Endret 27. august 2022 av - Brian
Melkebarten Skrevet 27. august 2022 #4 Skrevet 27. august 2022 1 hour ago, - Brian said: Vil nødig gi noen dårlig nattesøvn, men her er litt gru og grøss i de sene nattetimer; dette er den redigerte lyden av et svart hull: http://www.brian.no/fp-content/attachs/lyden_av_et_svart_hull.mp3 Man kan komme med beskrivelser og tegninger, men i praksis er det umulig å forestille seg de voldsomme kreftene som slippes løs i dette kosmiske fenomenet; objektivt sett kan man si at et svart hull er en despotisk drapsmaskin som knuser og moser absolutt alt som kommer i dens vei - ingenting blir spart. NRK har for øvrig en interessant artikkel om lyden: https://www.nrk.no/nordland/nettet-koker-etter-at-nasa-delte-et-lydklipp-av-et-sort-hull-1.16078424 I pianotråden har jeg skrevet noen ord om lyden i musikalsk sammenheng; den er så dyp at det er fullstendig umulig for et menneskelig øre å høre dette: Lyden man hører i dette lydklippet er nemlig blitt redigert opp 288 kvadrillioner ganger over sin opprinnelige frekvens: https://www.nasa.gov/mission_pages/chandra/news/new-nasa-black-hole-sonifications-with-a-remix.html Så har man har reist jorden rundt og tror at man har fått med seg det meste, tar man grundig feil; i forhold til alt vi ikke vet, er det vi faktisk vet om verden, så lite at dette trolig kunne ha fått plass på baksiden av et frimerke. Det finnes ting i verdensrommet som er så mektige og voldsomme at man ikke kan forestille seg dette; det er en enorm verden der ute - et storslått univers fylt av uløste gåter og mysterier, et univers også vi er en del av. Enig med deg i dette. Mens her på jorden virker man og være godt på vei for og sørge for at vi aldri får muligheten til å utforske det. Sett i forhold til hele universet, er det smått galskap det vi driver med her nede, istedenfor og utforske velger vi altså og rasere kloden, samt føre krig mot hverandre. 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #5 Skrevet 27. august 2022 Ja jeg synes lyden er ekkel og skremmende! Hadde mareritt etter jeg hørte den første gang. Anonymkode: e229e...dab
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #6 Skrevet 27. august 2022 Verdens mest skremmende lyder er to grevlingen som sloss Anonymkode: 7271e...36b
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #7 Skrevet 27. august 2022 Nah.. Jeg holder fortsatt en knapp på talene til Adolf. Det er lite som gir meg mer kaldt grøss på ryggen enn det. Anonymkode: 298c3...bf8 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2022 #8 Skrevet 27. august 2022 Hva minner lyden om? En skrekk film? Anonymkode: d8f44...a31
AnonymBruker Skrevet 28. august 2022 #10 Skrevet 28. august 2022 Verdens mest skremmende lyd er når jeg får varsel at strømregningen har kommet. Anonymkode: 238d0...d12 4
AnonymBruker Skrevet 29. august 2022 #11 Skrevet 29. august 2022 Uhyggelig lyd, men jeg blir mye mer skremt av sms-varsel om at jeg har en viktig melding fra NAV. Anonymkode: cb620...935
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå