Gå til innhold

Mat uten sukker


Gjest Molly Mu

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det enkleste alternativet hvis man av ulike grunner ikke kan/skal/vil spise sukker, er jo å bruke kunstig søtningsmiddel. Det blir en smakssak - jeg er ikke så begeistret for det.

Utover det er det vanskelig å lage søt mat helt uten sukker, for å si det sånn (ja, jeg har prøvd! ;) ). Men kan man spise en viss mengde fruktsukker, er det mulig å utnytte det naturlige sukkeret i frukt for å lage kaker - eller ihvertfall noe som likner.

Et eks: Bruk en søt eplesort, og damp skrelte eplebiter i en gryte (bruk gjerne sånn potetrist, om du har) til de er møre. Kjør til puré med stavmikser. Smaksett evt med malt kanel eller frø fra vaniljestang.

Tin så ferdige butterdeigsplater, del i to så du får kvadrater, pensle med sammenpisket egg og stek i ovn ved 225 grader i ca. 10 min, til de er gyldne og har blåst seg opp.

Skjær forsiktig av toppen, ta ut litt av innmaten og fyll med eplepuré, legg toppen tilbake. Server med pisket krem, gjerne med litt vaniljefrø i. :)

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippopotamus

Dersom du er ute etter noe HELT fritt for sukker, kommer jeg ikke på noe akkurat nå. Men dersom du kan bruke litt sukker, kan du få oppskrift på min "spesialitet". Jeg bruker der 1/2 dl sukker på en hel bløtkake - det blir ikke mye sukker pr pers dersom man kan spise litt av det.

Sukkerbrød med kakao:

3 egg

1/2 dl sukker (egentlig 1 dl, men det går helt fint å halvere)

1 dl mel

1/4 ts bakepulver

1 ts vaniljesukker (kan sløyfes)

3 ss kakao

Lag eggedosis, vend inn resten av ingrediensene. Stekes ca 25 min på 175 grader.

Fyll:

1 boks creme fraice

1 boks kremfløte (pisk krem - bruk eventuelt 1 ts vaniljesukker for å søte)

Frukt. Fersken, jordbær og kiwi er veldig godt - bruk fantasien!

Del sukkerbrødet i to. Dynk hver del.

Smør på ca 1/3 av creme fraicen på bunnen, legg på masse frukt, så ca 1/3 av kremen og deretter enda mere frukt. Legg på del nummer to.

Smør inn hele kaka med resten av creme fraicen, deretter resten av kremen utenpå der igjen. Pynt med masse frukt!

Nydelig! Ikke kvalmende søtt, slik andre bløtkaker ofte er.

:gratulerer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har hørt fra diabetikere jeg kjenner kan man bruke vanlige oppskrifter, bare erstatte sukker med søtningsmiddel (helst pulver, ikke flytende). Det eneste du må gjøre annerledes er oppskrifter hvor det skal piskes eggedosis. Da må du skille eggene og vispe eggeplommene med søtningsmiddelet og så stivpiske eggehvitene for seg og blande inn til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har hørt fra diabetikere jeg kjenner kan man bruke vanlige oppskrifter, bare erstatte sukker med søtningsmiddel (helst pulver, ikke flytende). Det eneste du må gjøre annerledes er oppskrifter hvor det skal piskes eggedosis. Da må du skille eggene og vispe eggeplommene med søtningsmiddelet og så stivpiske eggehvitene for seg og blande inn til slutt.

Bare en kommentar til dette innlegget:

Det lønner seg med flytende til baking, ikke pulver da søtstoffet i denne formen ikke tåler like høye temperaturer.

Det kan være vanskelig å få luftige bakverk med kunstig sukker, det hever ikke så godt og blir litt kompakt. Da hjelper det om du bare erstatter en del av sukkermengden m kunstig søtsttoff, og bruker sukrose evt. frutose for resten.

Sukkerbrød blir sjelden vellykket med juksesukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...