Gå til innhold

Rus og vrangforestillinger

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja det er en vanlig forestilling. Hasj kan gjøre vedkommende paranoid, og da stoler han/hun ikke på det du sier. Men det går som regel over veldig fort.

Anonymkode: fb062...2a2

Personen her har holdt på slik i årevis i større og mindre grad. Jeg skjønner at det er umulig å tvinge til behandling. Men det er også barn i bilde. Et lite barn som er glad i vedkommende og ikke skjønner hva som foregår, men som vil kunne bli påvirket av dette. Den andre forelderen er oppegående og omsorgsfull og ønsker seg ut av forholdet, men er livredd for å måtte sende ungen på samvær, at den andre forelderen bare skal gå og hente ungen i barnehagen osv. Og redd for eventuelle hevnaksjoner. 

Det er en forferdelig situasjon.

Anonymkode: 48555...f00

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har selv vært i rusutløst psykose og hadde ellers et såpass alvorlig forbruk og det haglet inn bekymringsmeldinger til kommunen slik at jeg ble tvangsinnlagt i rusbehandling. Men det skal mye til. Da skal det være akutt fare for liv. 

Men du kan altså sende inn bekymringsmelding til kommunen eller fastlegen. 

Men han bør ville ønske hjelp selv. Selv om jeg ble tvangsinnlagt i rusbehandling så havnet jeg på kjøret igjen etter noen mnd nykter. Pga diverse ting. Da tok det 4 mnd med hard rus før jeg selv valgte å oppsøke behandling. Men den tvangen hjalp meg kanskje til å skjønne at jeg egentlig ville ut av det. Så noe hjalp det kanskje selv om jeg sprakk noen mnd etterpå. 

Uansett på sikt er det ene og alene han som kan ta det valget om å slutte. 

Angående at det er barn i bildet så foreslår jeg du sender bekymringsmelding til barnevernet for det er uakseptabelt å ruse seg med barn i hus. 

Endret av Purple_Pixiedust
  • Hjerte 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Personen her har holdt på slik i årevis i større og mindre grad. Jeg skjønner at det er umulig å tvinge til behandling. Men det er også barn i bilde. Et lite barn som er glad i vedkommende og ikke skjønner hva som foregår, men som vil kunne bli påvirket av dette. Den andre forelderen er oppegående og omsorgsfull og ønsker seg ut av forholdet, men er livredd for å måtte sende ungen på samvær, at den andre forelderen bare skal gå og hente ungen i barnehagen osv. Og redd for eventuelle hevnaksjoner. 

Det blir ikke noe samvær hvis personen er ruset og har vrangforestillinger. Det er en ubegrunnet frykt. Den andre forelderen bør selvfølgelig gå ut av forholdet.

Send bekymringsmelding til fastlege og barnevern, i første rekke for barnets skyld. Eventuelle konsekvenser av dette vil kanskje være med på å åpne øynene til personen, slik at han vil ønske å ta i mot hjelp.

Anonymkode: a6f35...e7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Personen må meldes til barnevernet, helst i går! Et barn skal ikke utsettes for dette. Det er skadelig for barnet. Man avtaler med barnehagen hvem som har lov til å hente barnet, så de har ikke lov til la andre ta med seg barnet. Viktig å forklare dem situasjonen. 
Samvær blir bare noen timer under tilsyn når forelderen sliter med rus. 

Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er helt vanlig, særlig dette med at andre har røyket hasjen deres. Vrangforestillinger hos alkoholikere er også vanlig.

Anonymkode: fb062...2a2

Er vel vanligere ved amfetamin og alkohol enn hasj. 

Skrevet

Hadde en nabo i etasjen over som drev med dette. Jeg har ikke så veldig peiling på bruk og bivirkninger, men opplevde mye snodig med denne naboen. Etter hvert opplevde jeg han som ganske skummel og truende. Jeg endte med å flytte faktisk.

I starten hørte jeg bare rare lyder i ny og ne, la meg ikke borti det. Så mente denne at han betalte for min strømregning. Han klarte ikke å se at hans strøm gikk til han og min gikk til meg. Han viste meg en ganske ok strømregning, men den var for høy for bare han mente han. Det var umulig å forklare så han avsluttet samtalen med å si at han var en ålreit fyr som betalte strøm for meg. 

Så hendte det jeg så noen luske i buskene utenfor leiligheten min. Ropte dit for å høre om det var noen der å fikk noen snodige mjaue lyder tilbake. Absolutt ikke en katt..

En gang var politiet innom for å høre om jeg hadde sett noe til naboen de siste to ukene. Familien hans var bekymret. 

Så begynte han å bli mer truende. Han beskyldte meg for å prate om han overalt. Jeg var sjeldent ute pga graviditet. Jeg sto der høygravid mens han truet med å ta meg, jeg ba han om å tenke seg om. Han ble mer og mer sint å dro igjen opp dette med strømregning. Mente at han ikke turte å gjøre noe i eget hjem for han var sikker på at jeg visste hva han drev med. Han maste mye om hvor mye jeg fikk med meg av hans hverdag. Noe som var veldig lite.

Det ble så ille den gangen at jeg først gikk inn til meg selv å låste døra. Så følte jeg meg veldig utrygg så jeg reiste avgårde med bilen min i stedet. Når jeg kom hjem var det tydelige tegn på en som hadde gjort et kraftig forsøk på å bryte seg inn. Han hadde kastet dørmatten vekk i håp om å finne en nøkkel. Alt utenfor døren var snudd på. 

Det gikk et par måneder så flyttet jeg. Jeg ringte såklart politiet som kjente godt til fyren, men de kunne ikke bidra stort. 

Anonymkode: a1825...e5b

• Liker 2
  • 3 uker senere...
Skrevet
Jdz skrev (På 26.8.2022 den 19.09):

Akutte vrangforestillinger/paranoia er relativt vanlig hos folk som bruker Cannabis, men for de fleste går det over igjen av seg selv når man slutter å bruke Cannabis.

Hvor har du det fra?Hørt på skolen kansje?

Anonymkode: 31c23...eba

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor har du det fra?Hørt på skolen kansje?

Anonymkode: 31c23...eba

Tviler på at det var særlig fokus da jeg gikk på skolen. Det er selvopplevd gjennom mange år i et miljø med mye rus, samt at det faktisk finnes en del forskning på området.

Det er helt greit å være pro cannabis, men det er vanskelig å ta cannabisforkjempere som insisterer på at bruken overhode ikke har noe uheldige virkninger seriøst. Hadde det vært opp til meg hadde det vært regulert salg av Cannabis i Norge, det betyr ikke at jeg mener det er ufarlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...