AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #1 Skrevet 26. august 2022 Er det noen som er pårørende til en som ruser seg (hasj) og har fått vrangforestillinger/psykose av det? Tenker spesielt på forestillinger som at hans nærmeste stjeler fra han. Både hasj og andre ting. Er dette en "vanlig" hasj psykose? Hvordan gå fram for å få hjelp til vedkommende som selv ikke ønsker det? Har hørt at mindre mengder (?) hasj ikke straffeforfølges lenger, men de skal få behandling? Om vedkommende blir tatt av politiet, vil han bli tvunget til å få hjelp? Anonymkode: 48555...f00
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #2 Skrevet 26. august 2022 Det er dessverre en umulig oppgave å hjelpe noen som ikke vil ha hjelp . Anonymkode: 2a006...820 2
Istinde Skrevet 26. august 2022 #3 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det noen som er pårørende til en som ruser seg (hasj) og har fått vrangforestillinger/psykose av det? Tenker spesielt på forestillinger som at hans nærmeste stjeler fra han. Både hasj og andre ting. Er dette en "vanlig" hasj psykose? Hvordan gå fram for å få hjelp til vedkommende som selv ikke ønsker det? Har hørt at mindre mengder (?) hasj ikke straffeforfølges lenger, men de skal få behandling? Om vedkommende blir tatt av politiet, vil han bli tvunget til å få hjelp? Anonymkode: 48555...f00 Lykke til med å tro at du evt kan tvangsinnlegge noen til behandling. Loven er STRENG, så det er bare å gi opp med en gang og håpe at personen selv innser at hjelp trengs! 2
Jdz Skrevet 26. august 2022 #4 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det noen som er pårørende til en som ruser seg (hasj) og har fått vrangforestillinger/psykose av det? Tenker spesielt på forestillinger som at hans nærmeste stjeler fra han. Både hasj og andre ting. Er dette en "vanlig" hasj psykose? Anonymkode: 48555...f00 Akutte vrangforestillinger/paranoia er relativt vanlig hos folk som bruker Cannabis, men for de fleste går det over igjen av seg selv når man slutter å bruke Cannabis. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan gå fram for å få hjelp til vedkommende som selv ikke ønsker det? Har hørt at mindre mengder (?) hasj ikke straffeforfølges lenger, men de skal få behandling? Om vedkommende blir tatt av politiet, vil han bli tvunget til å få hjelp? Anonymkode: 48555...f00 Da har du nok hørt feil. Mindre alvorlig narkotikakriminalitet reguleres fortsatt av legemiddelloven og bøter er den mest vanlige reaksjonsformen. Tanken bak rusreformen var nok å gjøre terskelen for å be om hjelp lavere, men det var ikke flertall i stortinget for å gjennomføre dette. Som pårørende skjønner jeg at man i desperasjon kan ønske noen "tvangsbehandlet" for rusproblemer, men det er dessverre umulig å hjelpe noen som ikke ønsker hjelp ut av rus. Det vil heller ikke være praktisk gjennomførbart så lenge vedkommende er myndig, da man selv kan skrive seg ut av et behandlingsopplegg når som helst. Nøkkelen er å ville det selv. Når man først vil det selv er det ikke så vanskelig å slutte med Cannabis. Jeg sluttet etter relativt tung bruk over ti år og utover noen søvnløse netter i begynnelsen gikk det helt fint. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #5 Skrevet 26. august 2022 Jeg har aldri vært borte i personer selv som har fått psykose eller vrangforestillinger av hasj alene, men du skriver "Hasj og andre ting". Andre ting kan absolutt gi vrangforestillinger og psykose. (Hasj kan også det, men gjerne hvis personen har noe underliggende fra før.) Får håpe personen får hjelp, og klarer og slutte. Anonymkode: e741b...659
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #6 Skrevet 26. august 2022 Det kommer aldri til å skje ved mindre han vil det selv. Anonymkode: a34ef...bd2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #7 Skrevet 26. august 2022 Hva slags type vrangforestillinger er vanlig at de som ruser seg får? Kan de innbille seg og komme med rene løgner? Har en nær bekjent som dessverre er kommet skikkelig på kjøret, og vedkommende kommer med forferdelige anklager mot venner og slektninger. Jeg er helt i villrede, aner ikke hva som er sant og ikke. Anonymkode: 83e9c...8d3 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #8 Skrevet 26. august 2022 Jdz skrev (4 minutter siden): Akutte vrangforestillinger/paranoia er relativt vanlig hos folk som bruker Cannabis, men for de fleste går det over igjen av seg selv når man slutter å bruke Cannabis. Da har du nok hørt feil. Mindre alvorlig narkotikakriminalitet reguleres fortsatt av legemiddelloven og bøter er den mest vanlige reaksjonsformen. Tanken bak rusreformen var nok å gjøre terskelen for å be om hjelp lavere, men det var ikke flertall i stortinget for å gjennomføre dette. Som pårørende skjønner jeg at man i desperasjon kan ønske noen "tvangsbehandlet" for rusproblemer, men det er dessverre umulig å hjelpe noen som ikke ønsker hjelp ut av rus. Det vil heller ikke være praktisk gjennomførbart så lenge vedkommende er myndig, da man selv kan skrive seg ut av et behandlingsopplegg når som helst. Nøkkelen er å ville det selv. Når man først vil det selv er det ikke så vanskelig å slutte med Cannabis. Jeg sluttet etter relativt tung bruk over ti år og utover noen søvnløse netter i begynnelsen gikk det helt fint. Han har hatt disse forestillingene over lang tid. Er mye sinne pga dette. Han kommer ikke til å slutte frivillig. Jeg vet noen klarer å røyke hasj og likevel leve et ordnet liv. Men her er det snakk om alvorlig psykose (antagelig). Anonymkode: 48555...f00
Jdz Skrevet 26. august 2022 #9 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han har hatt disse forestillingene over lang tid. Er mye sinne pga dette. Han kommer ikke til å slutte frivillig. Jeg vet noen klarer å røyke hasj og likevel leve et ordnet liv. Men her er det snakk om alvorlig psykose (antagelig). Anonymkode: 48555...f00 Det kan være alvorlig psykose, samtidig som jeg har sett nok av eksempler på storrøykere som har gått rundt med nærmest konstante vrangforestillinger fordi de aldri var helt nyktre. Tror det er vanskelig å si før man faktisk har vært rusfri en stund. Dette er nok ikke noe som rammer helt tilfeldig. Har man psykiatrisk sykdomshistorikk bør man holde seg unna denne (eller all) type rus. Ja, de fleste greier nok å leve et normalt liv med et et nøkternt forbruk av Cannabis, men det høres jo ikke ut som det er snakk om nøktern rekreasjonsbruk her. Jeg hadde aldri noe særlig problemer av denne typen, men jeg røkte jo hasj som andre røkte sigaretter, så det er klart at det gikk ut over livskvaliteten til slutt likevel.
Diverse Skrevet 26. august 2022 #10 Skrevet 26. august 2022 Noen mennesker har en sårbarhet for rusutløst psykose ved bruk av cannabis. Det er vanlig med paranoide vrangforestillinger/ mistenksomhet og grandiose vrangforestillinger (som at man tror man er opphøyet og har en spesiell oppgave). Min erfaring er at det er lite hjelp å få innenfor psykiatrien når det oppfattes som rusutløst. Man får som regel beskjed om at personen må slutte å ruse seg. Tvang brukes vanligvis bare hvis det er akutt fare for liv, enten ved tvangsinnleggelse i psykiatrien eller til rusbehandling. Det er dessverre lite å gjøre hvis personen selv ikke ønsker endring. Men du kan selvfølgelig melde inn bekymring til vedkommendes lege eller om det er andre instanser involvert, som nav. Du kan også kontakte f.eks legevakt ved akutte psykosesymptomer og be om en vurdering. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #11 Skrevet 26. august 2022 Jdz skrev (1 time siden): Det kan være alvorlig psykose, samtidig som jeg har sett nok av eksempler på storrøykere som har gått rundt med nærmest konstante vrangforestillinger fordi de aldri var helt nyktre. Tror det er vanskelig å si før man faktisk har vært rusfri en stund. Dette er nok ikke noe som rammer helt tilfeldig. Har man psykiatrisk sykdomshistorikk bør man holde seg unna denne (eller all) type rus. Ja, de fleste greier nok å leve et normalt liv med et et nøkternt forbruk av Cannabis, men det høres jo ikke ut som det er snakk om nøktern rekreasjonsbruk her. Jeg hadde aldri noe særlig problemer av denne typen, men jeg røkte jo hasj som andre røkte sigaretter, så det er klart at det gikk ut over livskvaliteten til slutt likevel. Om vrangforestillingene går over, så vil vel vedkommende selv innse at han har vært syk?? Anonymkode: 48555...f00
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #12 Skrevet 26. august 2022 Det er helt vanlig, særlig dette med at andre har røyket hasjen deres. Vrangforestillinger hos alkoholikere er også vanlig. Anonymkode: fb062...2a2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #13 Skrevet 26. august 2022 Diverse skrev (1 minutt siden): Noen mennesker har en sårbarhet for rusutløst psykose ved bruk av cannabis. Det er vanlig med paranoide vrangforestillinger/ mistenksomhet og grandiose vrangforestillinger (som at man tror man er opphøyet og har en spesiell oppgave). Min erfaring er at det er lite hjelp å få innenfor psykiatrien når det oppfattes som rusutløst. Man får som regel beskjed om at personen må slutte å ruse seg. Tvang brukes vanligvis bare hvis det er akutt fare for liv, enten ved tvangsinnleggelse i psykiatrien eller til rusbehandling. Det er dessverre lite å gjøre hvis personen selv ikke ønsker endring. Men du kan selvfølgelig melde inn bekymring til vedkommendes lege eller om det er andre instanser involvert, som nav. Du kan også kontakte f.eks legevakt ved akutte psykosesymptomer og be om en vurdering. Mye av problemet er at selv om vedkommende øser ut beskyldninger til sine nærmeste, så klarer han liksom å ta seg sammen når det gjelder. Om jeg hadde ringt legevakt når hn holder på som verst, ville hn stoppet om de faktisk kom på døra. Selv om han er overbevist om at folk stjeler og forfølger han, vet han at andre ikke vil tro på det, og vet å holde kjeft utad. Anonymkode: 48555...f00
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #14 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er helt vanlig, særlig dette med at andre har røyket hasjen deres. Vrangforestillinger hos alkoholikere er også vanlig. Anonymkode: fb062...2a2 Så det at noen tar hasjen deres er en "vanlig" forestilling, altså. Jeg tror han røyker mye mer enn hn har kontroll på, og dermed tror andre har tatt det. Jeg blir beskyldt for å stjele hasj av han, jeg som ikke tar i slikt med ildtang engang!! Anonymkode: 48555...f00
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #15 Skrevet 26. august 2022 Det er nok mer enn hasj inne i bildet, tenker på tyngre rus eller psykisk sykdom som kan ramme hvem som helst. Cannabis er legalisert i 20 amerikanske stater uten at befolkningen er i psykose og beskylder hverandre for tjuveri. Anonymkode: 94dfc...7fc
Diverse Skrevet 26. august 2022 #16 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Mye av problemet er at selv om vedkommende øser ut beskyldninger til sine nærmeste, så klarer han liksom å ta seg sammen når det gjelder. Om jeg hadde ringt legevakt når hn holder på som verst, ville hn stoppet om de faktisk kom på døra. Selv om han er overbevist om at folk stjeler og forfølger han, vet han at andre ikke vil tro på det, og vet å holde kjeft utad. Anonymkode: 48555...f00 Det er også veldig vanlig. Folk klarer ofte å fremstå adekvate den korte stunden legen er der for å snakke med dem.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #17 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er nok mer enn hasj inne i bildet, tenker på tyngre rus eller psykisk sykdom som kan ramme hvem som helst. Cannabis er legalisert i 20 amerikanske stater uten at befolkningen er i psykose og beskylder hverandre for tjuveri. Anonymkode: 94dfc...7fc Tror nok hn er disponert for psykisk sykdom i utgangspunktet, men mye hasjrøyking over lang tid har neppe hjulpet. Og mye av vrangforestillingene handler jo om nettopp hasjen. At folk stadig vekk stjeler av lasset. Helt usannsynlige scenarioer over hvordan de får det til Anonymkode: 48555...f00
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #18 Skrevet 26. august 2022 Diverse skrev (2 minutter siden): Det er også veldig vanlig. Folk klarer ofte å fremstå adekvate den korte stunden legen er der for å snakke med dem. Så legene er klar over det da? Anonymkode: 48555...f00
Diverse Skrevet 26. august 2022 #19 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så legene er klar over det da? Anonymkode: 48555...f00 Man skulle jo tro det, men min erfaring er at de ikke tar spesielt hensyn til det. (Det er vanligvis legevaktsleger jeg har kontakt med og det er stor forskjell på hvor mye erfaring de har med psykisk syke mennesker) Jeg er ikke helsepersonell, men jeg jobber i rusfeltet. Mange av de vi ringer for legevurdering på, har litt kjennskap til psykiatrien fra før, så de vet hva de skal si. Som f.eks at de skal legge seg å sove litt.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #20 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Så det at noen tar hasjen deres er en "vanlig" forestilling, altså. Jeg tror han røyker mye mer enn hn har kontroll på, og dermed tror andre har tatt det. Jeg blir beskyldt for å stjele hasj av han, jeg som ikke tar i slikt med ildtang engang!! Anonymkode: 48555...f00 Ja det er en vanlig forestilling. Hasj kan gjøre vedkommende paranoid, og da stoler han/hun ikke på det du sier. Men det går som regel over veldig fort. Anonymkode: fb062...2a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå