Gå til innhold

Tilbereding av linser og bønner


Pearl

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke noe glad i å lage mat og som regel er jeg veldig matlei og lite oppfinsom. Men nå skal vi prøve å legge om kostholdet vårt og jeg trenger hjelp til lette oppskrifter. Noen som vet hvor jeg kan finne gode oppskrifter beregnet på slankere og oss som vil ha mindre fett i maten?

Skal prøve å variere en del med linser og bønner, men jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal lage noe godt utav det. Er det noen her som har noen gode oppskrifter med bønner eller linser til?

(Jeg har stjålet dem på Du er hva du spiser allerede)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rød linsekarri (4 pers.)

250 g røde linser

5 dl grønnsaksbuljong

½ ts gurkemeie

1 hakket løk

2 finhakkede hvitløksfedd

1 finhakket grønn chili

2 ts malt spisskummen

2 ts malt koriander

2 hakkede tomater

1,25 kokosmelk

Bland linser, buljong og gurkemeie i en kjele og kok opp. La småkoke under lokk 10 minutter. Rør av og til. Fres løken myk og gyllen i olje. Rør inn hvitløk, chili, spisskummen og koriander og stek 2-3 minutter. Rør det inn i linsene sammen med tomat og la småkoke 5 minutter. Smak til med salt og pepper og rør inn kokosmelk. Her kan du fint tilsette det du måtte ønske av kjøtt og grønnsaker.

Linse- og paprikapai (6-8 pers.)

225 g sammalt hvete

100 g smør

4 ss vann

175 g røde linser

3 dl grønnsaksbuljong

1 ss smør

1 hakket løk

2 hakkede røde paprika

1 ss tomatpuré

3 ss hakket persille

pepper

evt mais i tillegg

Smuldre mel og smør og samle deigen med vann. Sett i kjøleskap 30 minutter. Legg linser og buljong i en kjele og kok 10 minutter. Smelt smøret og fres løk og paprika mykt. Mos linsene helt og bland i løken sammen med tomatpuré, persille og pepper. Kjevle ut deigen til en 24 cm paiform. Prikk bunnen og fordel fyllet i. Stek ved 200 grader i 30 minutter.

Chili med tre sorter bønner (4 pers.)

220 g tørkede svarte bønner (evt doble mengden av røde bønner og kikerter)

1 stor finhakket løk

3 knuste hvitløksfedd

2 ss malt spisskummen

1 ss malt koriander

1 ts kanel

1 ts chilipulver

1 boks hermetiske knuste tomater

3,75 dl grønnsaksbuljong

400 g hermetiske kikerter

400 g hermetiske røde bønner (kidneybeans)

2 ss tomatpuré

1 ss sukker

rømme og tortillachips til servering

Legg de sorte bønnene i en kjele, dekk med vann og kok opp. Slå av varmen og sett til side i 2 timer. Sil av, dekk med nytt vann og kok 1 time.

Fres løken myk i olje. Rør inn hvitløk og krydder og stek et minutt. Tilsett tomater, buljong, kikerter og bønner. Kok opp og la småkoke 20 minutter, rør av og til.

Tilsett tomatpuré, sukker, salt og pepper. La småkoke 5 minutter til. Server med rømme og tortillachips.

Gryterett fra Toscana (4-6 porsj.)

4 nakkekoteletter

200 g røde eller hvite bønner

4 skiver bacon

3 gulrøtter

2-3 løk

2 skiver sellerirot

2 skiver kålrot

¾ ts timian

1 laurbærblad

5 hele pepperkorn

2-3 fedd hvitløk

kraft/vann

6 poteter

150 g grønne bønner eller sukkererter

Legg bønnene i bløt over natta. Hell av bløtevannet og kok opp bønnene i nytt vann. Sett til side. Del kotelettene i to og bacon i biter og stek i panne. Ta opp og surr grønnsaker i biter, krydder og hvitløk. Tilsett kjøttet og bønner. Tilsett nok væske til alt er dekket. Kok opp og la trekke 30 minutter. Tilsett poteter i båter og la trekke til potetene er møre. Sukkererter tilsettes de siste 5-6 minuttene.

Ellers er det veldig godt å tilsette røde linser til en helt vanlig tomatsaus, og server med hva som helst.

Bruk gjerne linser istedet for poteter. F.eks. til fire pers: Finhakket løk og hvitløk freses mykt i olje. Rør inn 150 g grønne linser (puy-linser) og ca 3 dl vann/buljong og la koke 20-30 minutter. Smak til med salt og pepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet denne oppskriften her mange ganger nå, men den er god. ;)

Laks med tomat- og linsesalat

(2 pers)

400-500 gram lakseskiver eller laksefilet saltes og pepres, dekkes med tynne sitronskiver og bakes i foliepakke i ovnen ved 200 grader i 15-20 min.

Linsesalat:

2 dl Puy-linser (dvs. små grønne)

1/4 presset sitron

1 stor ts fransk sennep

3 ss extra virgin olivenolje

1 fedd hvitløk (most med litt salt, bruk knivbladet)

salt og pepper

1 finhakket rødløk

3 hakkede tomater

1 stor bunt hakket bladpersille

Kok linsene møre (ca. 20 min) i usaltet vann. Lag sitron/sennepsvinaigrette og ha i en bolle sammen med hakket rødløk, hvitløk og tomater. Ha i de varme linsene så snart de er ferdigkokte, og rør tilslutt inn persillen. Salaten kan gjerne få stå ca. 10 min så smakene blander seg bedre. Smak tilslutt til med evt mer salt, pepper og sitronsaft.

Server linsene og laksen med litt matyoghurt, og gjerne en ekstra sitronbåt.

Linsesalaten kan selvsagt også brukes som tilbehør til andre ting, feks stekt/grillet kylling eller grillede lammekoteletter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hummus er jo en klassiker:

Til to personer:

1 boks kikerter (eller tilsvarende dersom du koker selv)

1-2 fedd hvitløk

2 ss tahini (sesampasta, fås på helsekost og innvandrerbutikker)

Saft av en 1/2-1 sitron

Salt, pepper og evt. litt spisskummen

Litt olje til passe konsistens

Dette kjøres til en mos i food-processor. Mengden smakstilsetninger jeg har oppgitt må sees som veiledende, du må nesten smake deg frem slike at du får en passe balanse mellom de ulike smakene. Du kan gjerne erstatte litt av oljen med yoghurt naturell (eller kokevann/kraft fra kikertene) for å få en lettere utgave.

Hummus er veldig godt som tilbehør til f.eks. lammekoteletter eller kylling, for ikke å snakke om som dip til grønnsaker :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...