Gå til innhold

Er der vanlig/uvanlig for kvinner å trene benkpress?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser en del jenter gjøre pushups og brystpress med manualer, men mer sjelden tradisjonell benkpress. Er der uvanlig?

Hvis du trener benkpress, kan du skrive litt hvor lenge du har trent det, hvor ofte du trener benk, hvor mange sett og reps, og evt hvor mye du løfter? 

Anonymkode: 22553...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trener benkpress 3x i uka etter program fra min PT. Liker det veldig godt, men er fortsatt ganske svak siden jeg bare har trent i 4 måneder. PR er 30kg, akkurat nå er jeg på 20kg (bare stanga) 3 sett 12 reps.

Skal sies at jeg aldri har trent tidligere og har lite basisstyrke fra barndommen så det går tregt, men ser progresjon heldigvis. 

Anonymkode: 40bf4...0d7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener benk sporadisk - syns det er en vanskelig og tung øvelse. Føler meg som en skikkelig nybegynner.

Regner med å kunne nå 40 kg (1RM) i løpet av året, men prioriterer foreløpig en del andre øvelser pga skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent i ganske mange år, med litt variasjon i treningen, men har målrettet meg inn på mer tradisjonell styrke de siste 3 mnd. 

Benkpress er en av øvelsene som jeg jobber med, trener benk ca 2 ganger i uken. Reps og sett varierer, men normalt har jeg kjørt 3x3, 4x4, 5x5 på samme vekt over tre økter før jeg har økt vekta og startet på 3x3 igjen. 

Pr nå så er max ukjent da jeg ikke har testet på en stund, men 3x3 denne uken var 48kg. 

For å bli god i benk har jeg fokusert på benkpress, men også militærpress, skråbenk med manualer, generell armstyrke, ro- og trekkøvelser for rygg i tillegg.

Anonymkode: dc1ae...52c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger benkpress sporadisk. Hovedsaklig trener jeg crossfit, men i perioder fokuserer jeg mer på rene styrkeøvelser som skulderpress, benkpress, knebøy, markløft og lignende. PR i benk er 46 kg, men det er en stund siden så mulig jeg hadde klart et par kilo til. 

Anonymkode: 5d6ef...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trener benkpress, og det gjør vel de fleste som trener styrke for å faktisk bli sterk? 

Jeg har trent styrke i over 15 år, og benkpress har alltid vært en selvfølge i programmet. Med mindre man har skader e.l., er det en gulløvelse. 

Har trent 2-3 ganger i uken, benkpress er alltid en del. Som regel 1-5-repetisjoner i 3-4 sett, i perioder kjører jeg høyere reps og lavere vekter. Løfter litt over min egen kroppsvekt. 

Anonymkode: 79d0b...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener benkpress sporadisk.  Trener crossfit så det er en øvelse som kommer opp i blant, men ikke fast på programmet hver uke.  Maxen er 70kg.  

Anonymkode: ba47e...e77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maatte_ha_konto
Rights skrev (På 26.8.2022 den 21.35):

En dame som trener styrke seriøst, trener også benkpress. 

Støtter!

En dame som trener styrke seriøst, trener også overkropp (ikke bare bein).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte opp igjen med styrke i juni (etter mange år), så jeg er absolutt en nybegynner.

Tar benkpress 3 ganger i uka og PR er på 35 kg. Ikke så veldig mye, men i juni brukte jeg manualer fordi jeg ikke klarte stanga :fnise: Så det går framover 

Anonymkode: 14824...bc7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener benk 1-2 ganger i uka, men bytter ofte med press med manualer (er det da det kalles brystpress?). Dette fordi det ofte er opptatt i benkpressen og jeg får større bevegelsesutslag med manualer. Merket at jeg etter noen mnd med kun manualer hadde økt betydelig i styrke i tradisjonell benk. 

Holdt på i 1.5 år, men med lengre pauser ifbm ferier og slikt. Tar nå 42.5 kg i benk, 15 kg med manualer. 3 sett, 6-10 reps avhengig av vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trent i ca 12 år men med pause da jeg har gått gravid, babytid og en del smerter i etterkant.. nå har jeg holdt på i ca 8 mnd. 

Tidligere var benkpress standard i rutinen i løpet av uka, nå prøver jeg å få det inn en gang per uke, men det er ofte ting som skjer, som for eks syke unger og enkelte uker jeg jobber på rare tider. 

Jeg liker derimot å ha spott når jeg trener benkpress så bruker å legge det til når jeg klarer å få med meg noen. Tar 45 x6 i ordinær benkpress, også bruker jeg 17.5 kg når jeg bruker manualer (hvis jeg trener alene). Er ikke super sterk i akkurat benkpress, men viktig å få med seg overkroppen også. 

Anonymkode: e9f99...826

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Ble inspirert av denne tråden her og har begynt å trene benk hver uke. Hovedmål er å føle meg tryggere i øvelsen (trener mest alene og har ikke noen som kan spotte meg) 🤞🤞🙈 og så (forhåpentligvis) øke etterhvert 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...